Cloud backup 750 gig familie foto's/videos, jullie ideeën?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-02-2024
Na een paar horrorverhalen van collega's wil ik, eindelijk, mijn familie foto's/videos eens gaan backuppen in de cloud.

Ben me eens gaan verdiepen in OneDrive / Google Drive / ... en weet ondertussen al wel vrij goed wat die technisch aanbieden tegen welke prijs en zo, maar graag jullie advies en ideeën over "hoe" te backuppen.

Het wordt een "long term relatie" die ik aanga met de clouddienst en flink wat dagen om de initiële upload te realiseren dus ik wil het de eerste keer goed hebben.

Hoeveelheid data: ongeveer 750 gig familie foto's/videos (sinds kort filmen in 4K, dan gaat het hard). Dat zijn de mijne en die van mijn pa. Verwacht volume, als ik dat zo eens bekijk, een bijkomende 10 gig per maand (en in de toekomst gaat het ongetwijfeld harder). Kans dat het de komende jaren boven de 1T gaat is dus heel groot.

Backuppen van muziek en naar XVID geripte (vooral Vlaamse) series, ben ik van afgestapt, alles is toch zoiezo online beschikbaar tegenwoordig en meestal nog in veel betere kwaliteit dan wat ik heb, dus dat valt al af.

Wat ik wil: een "last resort backup" realiseren. Primaire backups blijven op mijn eigen PC, plus dubbel gebackupped op 2 externe schijven die op 2 locaties bewaard worden. Nu... helaas, schijven gaan op den duur ook kapot, gaan verloren, of whatever,... vandaar mijn last resort backup in de cloud, when all else fails.

Het idee is ook de data te uploaden en de link met mijn local storage te verbreken (dus een oplossing in de stijl van BackBlaze valt dus af want daar "verdwijnen" backups als ze langer dan een maand oid niet op je local storage staan). Idee hierachter is toestanden stijl Cryptolocker en ongein als bit rot te vermijden. De bestanden staan veilig in de cloud, er wordt nooit meer aan geraakt. Geen updates, geen nieuwe versies, niets.

Mijn idee van "cloud" is dus niet: "overal mijn data kunnen benaderen" maar eerder "iets wat ik hopelijk nooit hoef te gebruiken maar dat er wel altijd is". Last resort. Peace of mind dus.

Wat ik belangrijk vind:

-long term relationship: Vandaag is de clouddienst er nog, ik wil "vrij zeker" zijn dat die er binnen 20 jaar ook nog is (voor zover er "zekerheden" zijn in het leven). Spelers als Crashplan geven uitstekende prijzen, maar zijn die er binnen 20 jaar nog? Voor zover ik het zie, ben ik enken "zeker" dat Microsoft, Google en Amazon er binnen 20 jaar nog zijn. Apple zeker ook wel, maar ik zit niet in het Apple ecosysteem (wel Windows/Linux/Android) dus dat lijkt me niet geschikt.

-security: integriteit, volledigheid, availability, enz, van de backup zal bij de grote spelers wel gewaarborgd zijn want het is hun core business (dat mag je toch verwachten)?

-privacy: een heikel punt - achten jullie het nodig de data te encrypten vooraleer te uploaden? (zijn onschuldige familie foto's/videos, het gewone huis-tuin-keuken-reisjes materiaal) - Vroeger zou ik principieel alles geëncyrpteerd hebben maar begin daar ook van af te stappen, is onschuldig familiemateriaal en veel daarvan staat toch al op Facebook (zij het dan in een lagere resolutie veronderstel ik). Niet encrypteren is ook al weer een zorg minder, want zal die bepaalde decryptietechnologie voor dat bepaalde formaat binnen 20 jaar nog makkelijk te gebruiken zijn?

-kostprijs per maand (uiteraard, maar niet ten koste van de long term relationship dus de jonge prijsbrekers vallen al af vrees ik). Een Eurootje of 10 per maand heb ik er wel voor over, is ook de kostprijs die ik jaarlijks zo ongeveer aan het vervangen van externe HD's spendeer.

Mijn vraag is dus niet zozeer welke cloud service te kiezen, maar vooral bovenstaande punten, vooral mijn bedenkingen over privacy.

Ik hoor graag jullie ideeën en jullie eigen backup strategieën.

Excuses als dit niet de juste branch is, het leek me de ideale plaats aangezien het een combinatie is van cloud, eigen hardware, backup, backup strategie in het algemen, encryptie, enz, enz...

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dit soort tech-vragen hoort niet in Algemene Zaken thuis, dus bij deze een tikje naar Opslagtechnologie

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-06 21:45

Bergie

Lekker belangrijk...

Amazon Glacier misschien? Is niet zo heel duur, tot je de data terug wilt halen. Maar op dat moment ben je natuurlijk bereid om te betalen dus mi een prima prijsmodel :)

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Bergie schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:38:
Amazon Glacier misschien? Is niet zo heel duur, tot je de data terug wilt halen. Maar op dat moment ben je natuurlijk bereid om te betalen dus mi een prima prijsmodel :)
Daar moest ik inderdaad ook aan denken. Met name omdat het echt bedoeld is als last resort backup. Glacier is met $0,007 per GB per maand redelijk goedkoop. En ook restore kan gewoon gratis, alleen moet je de restore dan uitsmeren over een paar maanden of iets dergelijks om binnen de gratis download bandbreedte te blijven.

Je moet alleen even kijken of je de Glacier client helemaal naar wens kan instellen zodat het past bij je eisen. Met name het niet verwijderen van bestanden die lokaal wel verwijderd zijn en wat er gebeurt als een lokaal bestand wordt overschreven door een cryptolocker.

Dat laatste is eigenlijk met alle automatische backups een issue. Alleen als je meerdere versies van een bestand bewaard ben je daar tegen beschermd.

Maar je kan natuurlijk ook stellen dat de externe schijven waar je op backupt en die je offline bewaart al je backup zijn om te herstellen van een cryptolocker geval.

[ Voor 7% gewijzigd door Orion84 op 27-05-2016 09:49 . Reden: 0'etje vergeten in de prijs ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
$0.07 per GB per maand? Is er niet ergens een tikfout of een eenheidsfout?

Kom ik op 71$ oftewel een 63€ per maand?

There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Laatst online: 30-06 21:45

Bergie

Lekker belangrijk...

demichel schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:45:
$0.07 per GB per maand? Is er niet ergens een tikfout of een eenheidsfout?

Kom ik op 71$ oftewel een 63€ per maand?
Is volgens mij idd $0.007 per maand

Hier staan nog een calculator: http://liangzan.net/aws-glacier-calculator/

[ Voor 12% gewijzigd door Bergie op 27-05-2016 09:49 ]

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Sorry, $0,007

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
TransIP geeft je gratis 1 TB EIGEN stack.
Integriteit kun je van een Amerikaanse dienstverlener niet verwachten omdat zij zich aan de Amerikaanse wetgeving moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-06 14:26

NeHoX

Gamer + PV

Niemand kan 20 jaar in de toekomst kijken. 5-10jaar durf ik wel aan. De grote spelers zullen er waarschijnlijk nog wel zijn. Microsoft, Google, Amazon, Apple.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chest3r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:55
Als je bij Glacier, moet betalen voor retrieval, niet beter dan dropbox 1TB €10, en restore is altijd mogelijk?
Of vergis ik me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:34

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Als je zekerheid wilt heb je redundantie nodig. De kans dat degene die je uit gaat kiezen de komende 20 jaar de stekker eruit gaat trekken is best aanwezig. De kans dat twee aanbieders op hetzelfde moment de stekker eruit gaan trekken is alweer een heel stuk kleiner.

Kortom, neem 2 cloud storages en zorg voor een zo min mogelijk overlap (het is bijvoorbeeld niet handig wanneer je 2 aanbieders neemt die vervolgens allebei gebruik maken van Amazon als onderliggende storage) Mocht er dan 1 de stekker eruit willen trekken dan kun je op dat moment op zoek naar een vervanger, maar staat je data ook nog gewoon bij de ander.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

eL_Jay schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:51:
TransIP geeft je gratis 1 TB EIGEN stack.
Integriteit kun je van een Amerikaanse dienstverlener niet verwachten omdat zij zich aan de Amerikaanse wetgeving moeten houden.
Hoe relevant is dat voor een (encrypted) backup van familiefoto's? Klinkt altijd heel belangrijk en spannend en zo, maar ik zie werkelijk waar niet echt in welk risico je als particulier nu precies loopt als je je backup van je familiefoto's bij Amazon neerzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759877

Janoz schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:55:
Als je zekerheid wilt heb je redundantie nodig. De kans dat degene die je uit gaat kiezen de komende 20 jaar de stekker eruit gaat trekken is best aanwezig. De kans dat twee aanbieders op hetzelfde moment de stekker eruit gaan trekken is alweer een heel stuk kleiner.

Kortom, neem 2 cloud storages en zorg voor een zo min mogelijk overlap (het is bijvoorbeeld niet handig wanneer je 2 aanbieders neemt die vervolgens allebei gebruik maken van Amazon als onderliggende storage) Mocht er dan 1 de stekker eruit willen trekken dan kun je op dat moment op zoek naar een vervanger, maar staat je data ook nog gewoon bij de ander.
Zo overkill, een betalende dienst geeft steeds ver van tevoren aan dat ze ermee gaan ophouden. Dan kan je op zoek gaan naar een alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Chest3r schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:54:
Als je bij Glacier, moet betalen voor retrieval, niet beter dan dropbox 1TB €10, en restore is altijd mogelijk?
Of vergis ik me?
Dat zijn zeker interessante alternatieven. Vraag is wel: wat ga je betalen (als het al beschikbaar is) als je meer dan 1TB nodig gaat hebben? Die collectie foto's gaat alleen maar groeien natuurlijk. En sec gezien is de verwachting dat je zo'n last resort backup echt ooit nodig hebt natuurlijk extreem laag. Plus: restore kan gewoon gratis, maar dan zit je vast aan beperkte bandbreedte, waardoor het zomaar een paar maanden kan duren voor je alles weer terug hebt. Maar voor een last resort en data zoals een fotoarchief is dat op zich geen ramp natuurlijk. Effectief is daarmee Glacier toch gewoon 30% goedkoper dan Dropbox.

Voordeel van Dropbox (en dergelijken) is wel weer dat ze meerdere versies bewaren, zodat je ook terug kan na een cryptolocker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Voor dit soort volumes gebruikt mijn vader mijn eigen fileserver bij mij thuis. Hij heeft een disk gedoneerd van 3TB en upload zijn RAW fotoos via FTP naar mijn fileserver in de kelder. Dit zijn ook backups van zijn backups, dus zoals je zelf al zegt: last resort en handmatige uploads.

De upload gebeurt via SFTP (met certificaat dus) en de upload is encrypted. De data op mijn server niet. Met zijn glaslijn kan hij 100mbit naar mijn Ziggo lijn duwen (200mbit). Als hij grote volumes moet restoren kan ik gewoon met een externe disk op en neer. Qua fysieke afstand wonen we 85km uit elkaar dus ook geografische scheiding is in orde.

Voor zijn prive gegevens maken we gebruik van Crashplan. Hij maakt backups naar, wederom, mijn server via de Crashplan client. Die informatie is wel encrypted maar de hoeveelheid is veel kleiner. Hierbij is ook versioning mogelijk. Omdat ik in mijn Crashplan "netwerk" meerdere systemen heb kan hij zijn backups ook naar die systemen gooien. Zo staat zijn backup van Crashplan dus nu op drie plekken :)

Wellicht heb je dus een vertrouwd familielid of vriend waarbij je eventueel je backups kunt hosten? Eenmalige investering van een disk of op een andere manier de kosten vergoeden is dan in de lange termijn wellicht goedkoper.

[ Voor 22% gewijzigd door redfoxert op 27-05-2016 10:10 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Orion84 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:06:
[...]
Voordeel van Dropbox (en dergelijken) is wel weer dat ze meerdere versies bewaren, zodat je ook terug kan na een cryptolocker.
Zie ik dat verkeerd, of kan je Cryptolocker toestanden vermijden door het volgende te doen:

-op local storage kopieren van de map "Foto vakantie Duitsland 2015" naar "Cloud Foto vakantie Duitsland 2015"
-upload "Cloud Foto vakantie Duitsland 2015" naar cloud
-verwijder local storage "Cloud Foto vakantie Duitsland 2015"
-waarna de cloud map "Cloud Foto vakantie Duitsland 2015" totaal zeker gevrijwaard is van Cryptolocker (en bit rot e.d.)?

Of zie ik dat nu verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Als je het hebt over wat langere termijn (zoals TS duidelijk aangeeft) dan ben je met zo'n "NAS bij familie" natuurlijk ook niet klaar met een eenmalige investering. Een extra NAS en bijbehorende disk(en) gaat ook maar zo lang mee. Het voordeel van een cloud oplossing is dat je je geen zorgen meer moet maken om die hardware laag en de integriteit van je data. Dat zit allemaal ingebakken in de service die je afneemt.
demichel schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:13:
[...]

Zie ik dat verkeerd, of kan je Cryptolocker toestanden vermijden door het volgende te doen:

-op local storage kopieren van de map "Foto vakantie Duitsland 2015" naar "Cloud Foto vakantie Duitsland 2015"
-upload "Cloud Foto vakantie Duitsland 2015" naar cloud
-verwijder local storage "Cloud Foto vakantie Duitsland 2015"
-waarna de cloud map "Cloud Foto vakantie Duitsland 2015" totaal zeker gevrijwaard is van Cryptolocker (en bit rot e.d.)?

Of zie ik dat nu verkeerd?
Dat zou inderdaad werken ja. Je doet dan in feite gewoon een handmatige eenmalige backup. Daarvoor hoef je niet eens per se eerst een kopie aan te maken. Voor mappen met data die nooit meer wijzigt is dat een prima oplossing. Voor een automatische backup die steeds nieuwe bestanden (en wijzigingen) meeneemt, wordt het een ander verhaal natuurlijk.

[ Voor 53% gewijzigd door Orion84 op 27-05-2016 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Orion84 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:14:
Als je het hebt over wat langere termijn (zoals TS duidelijk aangeeft) dan ben je met zo'n "NAS bij familie" natuurlijk ook niet klaar met een eenmalige investering. Een extra NAS en bijbehorende disk(en) gaat ook maar zo lang mee. Het voordeel van een cloud oplossing is dat je je geen zorgen meer moet maken om die hardware laag en de integriteit van je data. Dat zit allemaal ingebakken in de service die je afneemt.
Die "NAS bij familie" is nu zo'n beetje de oplossing die ik nu hanteer (zij het niet automatisch). Werkt prima, maar inderdaad die disken gaan ook niet eeuwig mee. Ik vervang ze preventief om de twee jaar (wel, de "oude" schijf wordt dan gewoon een "extra" backup schijf, leuk extraatje, maar ik reken er in sé niet op).

Reden waarom ik naar de cloud wil, is inderdaad dat ik me geen zorgen meer hoef te maken over hardware. In eerste instantie blijf ik wel mijn eigen externe HD's behouden maar eens ik echt vertrouwen krijg in de cloud, zie ik die na een aantal jaar ook wel achterwege blijven.
Orion84 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:14:
Dat zou inderdaad werken ja. Je doet dan in feite gewoon een handmatige eenmalige backup. Daarvoor hoef je niet eens per se eerst een kopie aan te maken. Voor mappen met data die nooit meer wijzigt is dat een prima oplossing. Voor een automatische backup die steeds nieuwe bestanden (en wijzigingen) meeneemt, wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Het zouden dus inderdaad mappen zijn die nooit meer wijzigen. Ik heb er geen probleem mee af en toe een mapje aan te maken, juiste foto's er in te kopiëren en die klaar te zetten voor upload. Zoveel tijd kost dat nu ook niet.

Voor "tussentijdse" backups tot de data veilig en wel op zijn betalende cloudbestemming aangekomen is kan ik dan gebruik maken van een gratis OneDrive of Google Drive die voortdurend gaat backuppen en ik dus altijd up-to-date ben.

Ik denk dat het toch wel nodig zou zijn eerst een kopie aan te maken, kwestie van de link tussen de local storage en de cloud te verbreken zodat, moest local storage aangetast worden door Bitlocker, dit niet naar de cloud gepompt wordt. Misschien zie ik het verkeerd, maar lijkt me veiliger.

[ Voor 8% gewijzigd door demichel op 27-05-2016 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

demichel schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:21:
[...]
In eerste instantie blijf ik wel mijn eigen externe HD's behouden maar eens ik echt vertrouwen krijg in de cloud, zie ik die na een aantal jaar ook wel achterwege blijven.
Als je de cloud backup wilt gebruiken voor meer dan "last resort", dan is Glacier niet echt de beste keuze, aangezien je daar gewoon niet snel even een boel data uit kan restoren.
Ik denk dat het toch wel nodig zou zijn eerst een kopie aan te maken, kwestie van de link tussen de local storage en de cloud te verbreken zodat, moest local storage aangetast worden door Bitlocker, dit niet naar de cloud gepompt wordt. Misschien zie ik het verkeerd, maar lijkt me veiliger.
Niet als je de backup upload gewoon als een handmatige actie doet. Zo lang er geen tool draait die automatisch dingen synchroniseert, heb je heel dat risico niet. Maar hoe dat er precies uitziet ligt er ook een beetje aan welke oplossing je gebruikt. Een oplossing als dropbox zit natuurlijk heel anders in elkaar dan een daadwerkelijke backup service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Orion84 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:34:
[...]
Niet als je de backup upload gewoon als een handmatige actie doet. Zo lang er geen tool draait die automatisch dingen synchroniseert, heb je heel dat risico niet. Maar hoe dat er precies uitziet ligt er ook een beetje aan welke oplossing je gebruikt. Een oplossing als dropbox zit natuurlijk heel anders in elkaar dan een daadwerkelijke backup service.
O ja, klopt, had ik nog niet aan gedacht. Ik zou zeker géén tool draaien die automatisch met mijn "last resort backups" gaat rommelen. De controle freak in mezelf huivert bij de gedacht ;)

Een tool die de "lopende zaken" die nog niet naar betalende cloud gestuurd zijn, backupped naar gratis cloud oplossingen, ja, dat wel, graag. Dan ben ik altijd up-to-date en kan ik af en toe de "last resort" manueel gaan aanvullen.

[ Voor 14% gewijzigd door demichel op 27-05-2016 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:34

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Anoniem: 759877 schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 09:58:
Zo overkill, een betalende dienst geeft steeds ver van tevoren aan dat ze ermee gaan ophouden. Dan kan je op zoek gaan naar een alternatief.
Vind je? Je doet de aanname dat het stoppen van een dienst heel netjes zal gaan, maar die garantie heb je natuurlijk ook niet. KPN is bijvoorbeeld een partij waarvan veel mensen het idee hebben dat deze best betrouwbaar zou kunnen zijn, toch is hun backup dienst best een zootje gebleken. Een partij stopt niet zomaar. Voor continuiteit zou je het beste een partij kunnen kiezen waarvoor backups hun core business zijn. Maar de keerzijde van de medaille is dat ze, als ze falen, hard gaan falen. (je core business geef je immers niet zomaar op. Dan is het einde bedrijf. En einde bedrijf is over het algemeen niet omdat het heel goed gaat)

Daarnaast, bij spreiding spreid je het risico en kun je ook overwegen om goedkopere of gratis alternatieven toe te voegen aan je combinatie.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Maar hoe belangrijk is dat nu allemaal voor een extra "last resort" backup van een particulier? Topicstarter heeft z'n bestanden lokaal al op meerdere plekken staan en zoekt enkel naar iets als backup voor een worst case scenario. Beschikbaarheid daarvan is dus veel minder van belang. Gaat die dienst dood? #care, dan upload je alles gewoon naar de eerste de beste concurrent en klaar is demichel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornoo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-06 23:06
Als je foto's in JPG hebt, kun je ze dan niet op een site als Flickr plaatsen?

Gratis en je kunt de toegang tot de foto's vergrendelen voor publiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63975

Niet relevant? Dan helemaal niet.

[ Voor 240% gewijzigd door Anoniem: 63975 op 27-05-2016 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Ik wil nu graag snel aan de slag en migreren naar de cloud; die paar HD's met backups zonder cloud backup zijn me een doorn in het oog en die 750 gig die nu toch enigszins "at risk" is, hangt me als een molensteen rond de nek. Morgen haal ik een verse, nieuwe 2T HD bij Mediamarkt om me toch weer enigszins te behoeden tot ik het cloud verhaal rond heb.

Als ik de keuze moet maken tussen Microsoft (OneDrive), Google (Google Drive) en Crashplan, de drie overgebleven op mijn "short list", was zou jullie keuze zijn?

Apple valt af want ik zit niet in het Apple ecosysteem.
Amazon valt af, dunno why, maar ik heb er, na er wat meer over te lezen, om de één of andere reden geen goed gevoel bij, bij het "glacier" concept.

Crashplan biedt de beste prijs/kwaliteit, unlimited opslag met goeie up/down snelheid tegen iets van een 60$ per jaar dacht ik. Ik neig hier naar toe, want Microsoft en Google houden het bij 1T (met gelijkaardige prijs) en ik denk dat ik snel over de 1T raak.

Enkel... hoe "zeker" kan ik er van zijn dat

a) Crashplan er binnen 10-15-20 jaar nog is
en
b) als ze dan toch gedoemd zijn te verdwijnen, hoe groot is de kans dat dat "overnight" gebeurt en niet met een paar maanden prior notice zodat ik kan "evacueren"?

[ Voor 10% gewijzigd door demichel op 27-05-2016 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 11:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Kijk ook even naar Amazon Clouddrive Unlimited Storage. $60 per jaar.
Zelf heb ik heel lang Crashplan gebruikt i.c.m. een Synology NAS, maar aangezien Crashplan de headless versie afgelopen weken vakkundig om zeep heeft geholpen ben ik overgestapt naar Azure storage. Ik wil graag naar Amazon Unlimited, maar daar is nog geen native support voor in de Synology NAS. Voor los gebruik vanuit een PC zal het prima werken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Microkid schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 20:59:
Zelf heb ik heel lang Crashplan gebruikt i.c.m. een Synology NAS, maar aangezien Crashplan de headless versie afgelopen weken vakkundig om zeep heeft geholpen ben ik overgestapt naar Azure storage. Ik wil graag naar Amazon Unlimited, maar daar is nog geen native support voor in de Synology NAS. Voor los gebruik vanuit een PC zal het prima werken.
Amazon Clouddrive, is een ander aanbod dan Glacier? Als ik dat zo snap uit je post, biedt het unlimited storage met "normale" download in geval van calamiteiten voor 60$ per jaar?

Verkocht in dat geval! :) Ik onderzoek het straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 11:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Alhoewel ik ook niet alle details weet, weet ik wel dat Clacier heftige prijzen rekent om je data terug te halen. Crashplan gebruikt een "all in" prijs, Azure rekent losse storage kosten en kosten om het terug te halen, maar deze zijn zeer schappelijk. Wellicht tijd dat iemand het eens in een tabelletje zet? ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Microkid schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 21:18:
Alhoewel ik ook niet alle details weet, weet ik wel dat Clacier heftige prijzen rekent om je data terug te halen. Crashplan gebruikt een "all in" prijs, Azure rekent losse storage kosten en kosten om het terug te halen, maar deze zijn zeer schappelijk. Wellicht tijd dat iemand het eens in een tabelletje zet? ;)
Vandaar dat het Glacier concept me geen goed gevoel geeft, dus dat valt zoiezo al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-06 00:17
Microkid schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 20:59:
Deze!

Eventueel in samenwerking met arq backup https://www.arqbackup.com/ als je het direct met versies en dergelijke wilt aanpakken. De combinatie van versies en onbeperkte opslag vind ik geniaal.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
hans_lenze schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 22:42:
[...]

Deze!

Eventueel in samenwerking met arq backup https://www.arqbackup.com/ als je het direct met versies en dergelijke wilt aanpakken. De combinatie van versies en onbeperkte opslag vind ik geniaal.
Amazon Clouddrive, yup, ik denk dat deze het wordt.

Tenzij jullie nog addertjes onder het gras zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ejabberd
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-06 07:00
Zelf backup ik mijn belangrijke bestanden met volgende tools:
* Syncthing voor de allerbelangrijkste dagelijkse zaken (op pc, NAS, gsm en pc op kantoor)
* Déjà Dup op de desktop
* usbmount en rdiff-backup voor automatische backups op de NAS als de losse externe backupschijven worden aangekoppeld
* backupninja en duplicity in combinatie met een gelimiteerde chrooted SFTP-toegang naar m'n NAS

Foto's en filmpjes in hoge kwaliteit maak ik overigens bewust niet of zelden, net om de backups (in de toekomst) te ontlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Microkid schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 21:18:
Alhoewel ik ook niet alle details weet, weet ik wel dat Clacier heftige prijzen rekent om je data terug te halen.
Het is alleen erg duur als je al je data in één klap terugvraagt. De exacte uitleg is wat ingewikkeld inderdaad, maar als je het uitsmeert over bijvoorbeeld een maand (clients bieden daar ook instellingen voor doorgaans), dan betaal je effectief alleen de transfer kosten en niet de extra retrieval kosten. En dat is met $0,09/GB nog wel te overzien (voor een worst case scenario waar je een dergelijke backup voor gebruikt).

Maar er zijn inderdaad verschillende alternatieven die ook erg interessant zijn. De voornaamste reden dat ik zelf voor Glacier gekozen heb is dat Synology er een ondersteunde package voor heeft, in tegenstelling tot Crashplan. Verschillende storage diensten a la dropbox werken niet lekker als je meerdere folders verspreid over meerdere volumes wilt syncen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Orion84 schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 16:40:
[...]

Het is alleen erg duur als je al je data in één klap terugvraagt. De exacte uitleg is wat ingewikkeld inderdaad, maar als je het uitsmeert over bijvoorbeeld een maand (clients bieden daar ook instellingen voor doorgaans), dan betaal je effectief alleen de transfer kosten en niet de extra retrieval kosten. En dat is met $0,09/GB nog wel te overzien (voor een worst case scenario waar je een dergelijke backup voor gebruikt).

Maar er zijn inderdaad verschillende alternatieven die ook erg interessant zijn. De voornaamste reden dat ik zelf voor Glacier gekozen heb is dat Synology er een ondersteunde package voor heeft, in tegenstelling tot Crashplan. Verschillende storage diensten a la dropbox werken niet lekker als je meerdere folders verspreid over meerdere volumes wilt syncen.
Waarom dan niet S3? Dat support Synology ook geloof ik en dan kan je het wel full-speed terughalen!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Fotogenie(k)?

Omdat snel terughalen me totaal niet interesseert en S3 4x zo duur is per GB storage.

Ik backup mijn foto en video archief naar Glacier als 'verzekeringspolis' voor echt worst case scenario's. Dat wil zeggen: brand of diefstal waarbij zowel mijn NAS als mijn lokale backup (offline externe disk) verloren gaan.

Dan vind ik het fijn om toch al mijn foto's terug te kunnen halen, maar boeit het me weinig of ik ze morgen terug heb, of over een maand. Wat voor mij belangrijk is, is een lage storage prijs, een betrouwbaar platform en een backup methode waar ik weinig omkijken naar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-03 22:07

afterburn

No more...

@TS: Ik heb ook Amazon Clouddrive, unlimited voor $59/yr en het werkt prima. Synology Cloud Sync geconfigureerd naar de Clouddrive en de NAS backup'd automatisch daar naar toe. Bij cloud sync kun je ook kiezen voor encryptie, welke kant je op wilt syncen (bi-directioneel, remote changes of local changes only) en je kunt de gebruikelijke advanced consistency check aanzetten zodat je zeker weet dat het goed overgezet is.

Daarnaast kun je natuurlijk via iets als Arc Backup je computer backups rechtstreeks doen, maar ik maak eerst een backup naar de NAS en de NAS vervolgens naar Amazon. Werkt als een trein.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demichel
Even een update... Het wordt dus de 60$/jaar Amazon Cloud Drive.

Ik ben alles nog zo'n beetje aan het organiseren en later deze week begint de upload. Unencrypted, gewoon in mappen, rechttoe, rechtaan.

Ondertussen over de terra gegaan, eens benieuwd hoe lang dat gaat duren voor upload.

UPDATE. Mmm, vreemd. Ik log in met mijn Amazon account en ga naar AmazonDrive. Krijg ik als trial blijkbaar 5 Gig. Ga ik naar "Change plan" dan krijg ik een keuzemenu waar prijzen staan van 5 Gig free tot 1000 Gig voor 400 Euro per jaar??? Wat is er gebeurt met de "unlimited everything" voor 60 USD? Of zit ik op de verkeerde pagina te zoeken? Nochtans gegoogled naar Amazon Cloud Drive en kwam daar terecht??

Mis ik iets?

UPDATE2. Ja, leuk is dit. Zie ik nu staan: "This plan is currently not available for your country yet." :?

Daar stopt het dus al.

Zoektocht naar alternatieven begint morgenvroeg dus opnieuw.

[ Voor 129% gewijzigd door demichel op 16-08-2016 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcon186
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-07-2024
Hoi,

Ik zit een beetje met gelijkaardige vragen:
- Bij Glacier is het dan beter om de folders vooraf tot zip bestanden om te zetten?
- Duurt het uploaden lang?
Is het dus beter om grote bestanden te uploaden, al dan niet in parts of gewoon de bestanden zo over zetten?
- Alternatieven zijn ook welkom .

@demichel

Jij al een beslissing genomen voor welk backup systeem je gaat keizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik zie het niet ter sprake komen, maar wat wil je precies?

- Backup: Heeft een schema en je kan bestanden tot op zekere hoogte restoren. Binnen je tijdsframe kan je per bestand meedere versies hebben. Zo vookom je een crypto locker bijvoorbeeld.
- Archief: Gewoon van alles 1 versie tot in de eeuwigheid bewaren.
- Backup met archivering.

Alle scenario's stellen hele andere wensen, ook met betrekking tot performance en de wijze waarop data terug is te halen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-06 14:31

Ravefiend

Carpe diem!

Toch een beetje vreemd dat je geen Amazon Cloud Drive Unlimited Everything kunt bestellen. Zelf is me dat wel gelukt een maand of 2 geleden. Eerst een maand de trial gehad, en vervolgens eind juli werd er 59 $ (+21% BTW) afgeschreven. OK, die extra BTW had ik niet voorzien maar vooralsnog vind ik het best OK.

Dit heb ik gedaan via amazon.com denk ik, dus het kan eventueel wel zo zijn dat ik mijn account via mijn corporate VPN heb aangemaakt, maar eens aangemaakt heb ik toch zowel met als zonder VPN bestanden erop gezet.

Edit: https://www.reddit.com/r/...x4/amazon_cloud_us_vs_uk/

[ Voor 8% gewijzigd door Ravefiend op 20-08-2016 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:35

Nitai

Live the life you love.

Als je een Amerikaans adres hebt ingesteld als standaard, dan kun je gewoon via Amazon.com het bestellen. Heb je geen VPN voor nodig. Nu heb ik al een US adres vanwege het feit dat ik vaak Kindle boeken koop via de US Store dus ben ik overgestapt van Crashplan naar Cloud Drive. Ik heb ook nog ruimte op Google Drive (betaald) en 1TB bij Transip. Alle Cloudbackups gaan van m'n Synology naar de cloud en ik heb ook een kopie op externe HD's staan die ik op het werk bewaar en elke maand ververs.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

Pagina: 1