Toon posts:

Kortsluiting stock koeler intel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren heb ik mijn pc in elkaar gezet met succes. Ik heb het 2 keer aan gekregen voor ongeveer 4 seconden om het systeem uit te testen. De 3de keer dat ik mijn pc aan deed kwam er ineens een vlam onder mijn processorkoeler vandaan?! Alles in mijn pc was correct aangesloten en starte gewoon op. Mijn grafische kaart deed het, case fans, hdd enz... Mijn cpu koeler fans draaide wel rond maar kwam ineens een steekvlam onder vandaan. Ik heb na enkele minuten het van mijn moederboord af gehaald en keek naar de onderkant van mijn koeler. Wat ik dacht was dat de standaard koelpasta iets mis mee was? Het is een i5 4690K standaard koeling met pre-applied koelpasta. Vanaf deze plek kwam de ook de steekvlam. Ik weet niet wat de oorzaak van dit probleem zou zijn en heb dus de winkel waar ik de cpu heb aangeschaft ingelicht (afuture). Ze hadden gezegt dat ze er nog nooit van hadden gehoord en ik een email moest sturen naar rma@afuture.nl met foto's van de koeler en cpu. Dat heb ik gedaan en ben aan het wachten op een reactie.

De cpu is aan de onderkant niet beschadigd en de koeler is voor de rest ook niet beschadigd. Als iemand zou weten wat het probleem zou kunnen zijn , hoe het te vermijden en wat het precies was, hoor ik het graag!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Kortsluiting lijkt me. Waar rook het naar? Vooral chemisch of eerder naar verbrande krant?

Zijn er ergens brandsporen te zien?

Verwijderd

Heb je wat meer technische details? Ook hier geldt: heb je je voeding gedubbelchecked?

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-01 01:10
Vermijden is makkelijk, niet die troep stock koeler gebruiken, al helemaal niet als je een K cpu hebt koop je een Cooler Master Hyper 212 EVO voor 30 euro en je hebt niet meer van dit soort fratsen. Denk zelf dat je teveel paste of net te weinig hierdoor is je cpu gewoon te heet geworden.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Cyclonic schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 03:33:
Vermijden is makkelijk, niet die troep stock koeler gebruiken, al helemaal niet als je een K cpu hebt koop je een Cooler Master Hyper 212 EVO voor 30 euro en je hebt niet meer van dit soort fratsen. Denk zelf dat je teveel paste of net te weinig hierdoor is je cpu gewoon te heet geworden.
Dat je een hekel hebt aan de stock koelers prima (ik ben er ook niet weg van) maar ga dan niet onzin verkopen ;)
Stock koeler gaat niet je CPU laten overhitten, in het ergste geval gaat het throttlen tenzij je kamer 40 graden warm is dan zal het systeem gewoon vastlopen zodra de CPU overhit en stopt, en ook in dat geval krijg je geen steekvlammen, dus beetje nutteloos om de stock koeler te bashen...
TS: Zou je die foto's die je dan gemaakt hebt ook hier willen delen, ik (en denk de meesten hier) hebben er nog nooit van gehoord dus wat foto's waar hopelijk wat meer op staat kan helpen :)
De pc heeft geen beeld gegeven / je hebt m niet (lang) gebruikt? (Er was dus geen tijd voor de CPU om extreem warm te worden is de vraag)?

Fixing things to the breaking point...

• Cyclonic
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-01 01:10
RGAT schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 04:03:
[...]

Dat je een hekel hebt aan de stock koelers prima (ik ben er ook niet weg van) maar ga dan niet onzin verkopen ;)
Stock koeler gaat niet je CPU laten overhitten, in het ergste geval gaat het throttlen tenzij je kamer 40 graden warm is dan zal het systeem gewoon vastlopen zodra de CPU overhit en stopt, en ook in dat geval krijg je geen steekvlammen, dus beetje nutteloos om de stock koeler te bashen...
TS: Zou je die foto's die je dan gemaakt hebt ook hier willen delen, ik (en denk de meesten hier) hebben er nog nooit van gehoord dus wat foto's waar hopelijk wat meer op staat kan helpen :)
De pc heeft geen beeld gegeven / je hebt m niet (lang) gebruikt? (Er was dus geen tijd voor de CPU om extreem warm te worden is de vraag)?
Zou zeggen google het eens voor de grap...... zelfs op max rpm overheat die nog op een 4690k, en ik schreef ook dat het kwam dat hij de paste teveel of teweinig gebruikt heeft + combinatie met stock cooler krijg je extreme hitte. En ja ik heb ook steekvlammen gehad met mijn AMD k7 1400mhz met stock cooler maar die cpu's waaren ook extreem heet toen. Gevalletje niet kunnen wachten op aftermarkt cooler en toch willen testen :+

• RGAT
  • Niet online
Cyclonic schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 04:33:
[...]

Zou zeggen google het eens voor de grap...... zelfs op max rpm overheat die nog op een 4690k, en ik schreef ook dat het kwam dat hij de paste teveel of teweinig gebruikt heeft + combinatie met stock cooler krijg je extreme hitte. En ja ik heb ook steekvlammen gehad met mijn AMD k7 1400mhz met stock cooler maar die cpu's waaren ook extreem heet toen. Gevalletje niet kunnen wachten op aftermarkt cooler en toch willen testen :+
Ik zeg dan ook niet dat de stock koeler aan te raden is, en de K7 had nog geen thermal shutoff laat staan thermal throttle... Moderne CPU's (waar de 4690K wel onder zal vallen ;)) zullen al lang voordat het steekvlam heet warm throttlen en anders gewoon uitvallen, of dat nou door teveel pasta komt of de stock koeler.
De K7 kon je nog door het moederbord laten smelten van de hitte dankzij het ontbreken van hitte beveiliging ;)

• Kiet Stiemer
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 21-01 21:39
[...]

... en ik schreef ook dat het kwam dat hij de paste teveel of teweinig gebruikt heeft + combinatie met stock cooler krijg je extreme hitte.
Sorry maar zoals hij zelf aangeeft: thermal paste is pre-applied bij de Intel stockkoeler.

Ik denk toch echt dat dit iets te maken heeft met kortsluiting of een defecte voeding.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Afstandsbusjes gebruikt?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

Koelpasta is niet brandbaar en er is al heel vaak onderzocht dat teveel koelpasta nooit een probleem is. Tegenwoordig is er bijna geen geleidende pasta meer, dus dat dr pasta over de randjes gaat is niet langer een probleem.

Plus, bij de stock koeler breng je geen pasta aan, die zit er al op. Ik sluit me aan bij Wagenveld, waarschijnlijk een probleem met de afstandsbusjes of zo'n pauperkast met gebolde verhogingen ipv busjes.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-01 06:57
Eigenlijk vindt ik het een raar verhaal dat de koeler een steekvlam geeft. Na 4 sec opstarten.

Zoals je het zelf omschrijft kwam de vlam onder je koeler vandaan.

-Heb je de cpu wel goed gemonteerd?

-Heb je rekening met het pijltje van Socket + processor gehouden?

-afstandsbusjzes

- is je Socket zwart verkleurd ?

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Maak anders eens een paar foto's?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er beginnen hier 2 rare verhalen door elkaar te lopen:

@ts : wat jij hebt meegemaakt is echt uniek, nog nooit ben ik zoiets tegengekomen. Ook afuture verkoopt aan de lopende band cpus en koelers en als die het ook al nooit meegemaakt hebben.

@cyclonic :je opmerkingen hebben niets maar dan ook niets met het probleem van de ts te maken, en vallen zo ongeveer in de categorie onzin. Als je de koelprestaties van de intel stock koeler wil "bespreken" open dan een eigen topic, misschien is er interesse, maar kaap niet andermans topic.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:58

Nemesizz

Untouchable

Denk ook niet dat de 'steekvlam' van de CPU of koeler zelf kwam, maar eerder van een component op het moederbord (dit gebeurt namelijk wel eens, wel eens meegemaakt bij 'maandagmorgen' modellen).

Te veel of te weinig koelpasta kan nooit een steekvlam veroorzaken, het spul is niet eens brandbaar.
In het ergste geval krijg je thermal throttle (onder volle belasting) of een thermal shutdown (als throttle niet voldoende is) maar een steekvlam is niet mogelijk (tenzij er door een elders falend onderdeel plots de volle 12V door je CPU gestuurd word, maar dan was er ergens in de VRM's een defect die op je moederbord zitten).

Dus ik zou zeggen, kijk rondom je CPU socket, niet alleen de CPU zelf want ik schat de kans veel hoger in dat er op het moederbord iets is verbrand dan de CPU zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Hey dankjullie wel voor de goede reacties! Ik heb nog geen reactie gehad van afuture want het is nogal vroeg :). Ik kan helaas geen foto's plaatsen omdat ik een nieuwe gebruiker ben zie ik:(. Ik zal mijn best doen om mijn foto's te omschrijven:

De cpu is aan de onderkant niet aangetast. Alles is nog helemaal intact. Het enige is, de koelpasta is aan de bovenkant donkergrijs. Dit zou denk ik normaal moeten zijn?

De koeler is aan de bovenkant niks mis mee. Niks is doorgebrand. De onderkant van de koeler is hetzelfde als de cpu, donkergrijze koelpasta en geen beschadigingen. De koelpasta zit niet over de onderkant van mijn koeler maar heeft wel een paar kleine stukjes die niet volledig bedekt zijn met koelpasta. Ik weet niet of dit een probleem zou moeten veroorzaken.

Ik heb ergens een keer gehoord op een video dat als je je pc aan doet met een stock koeler of een aftermarket koeler je het altijd eventjes aan moet laten vanwege de koelpasta. Dit moet verspreiden over de koeler en de cpu. Het moet ook gewend raken aan de grades enzovoort. Alleen dan is het nog steeds raar dat er een vlam onder vandaan komt...

Ik zou graag mijn psu willen testen. Ik heb verschillende video's gezien op youtube hoe je je psu kan uittesten. Het probleem is is dat mijn bedrading uit de psu zwart is. De video's gaven aan dat ik het groene draadje moest vinden en een zwarte aan het uiteinde van de 20+ pin connector. Als je dan een paperclip aansluit aan het uiteinde van de groene en zwatte kabel zou je kunnen testen of de psu het zou doen. Helaas kan ik dat dus niet doen vanwege de zwarte bekabeling.

Ik denk persoonlijk dat het ligt aan de processorkoeler. Het kan ook aan de psu liggen, maar dan zou je ook moeten denken dat alle andere hardware aangetast zouden moeten worden. En dat is niet gebeurd.

Ik heb alle dingen correct aangesloten. De socket is niet zwart verkleurd. Ik weet niet wat afstandbusjes zijn? Als iemand mij dat zou willen uitleggen graag! De cpu was correct aangesloten op mijn socket en heb ook rekening gehouden met het pijltje die aangeeft hoe je je cpu in de socket moet leggen.

Mijn systeem speceficaties vind je hieronder:

GTX 970 Gigabyte g1 gaming
WD blue 1tb
I5 4690K
MSI z97 pc mate
Cooler master V650
Crucial ballistix sport 8 gb low profile

Misschien zit hier iets in dat niet met elkaar gepaard gaat?

Heel erg bedankt voor de reacties!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:09
Je kunt je foto's ook plaatsen op: http://nl.tinypic.com/ en dan de link hier posten.

• Reepje
  • Niet online
Afstandsbusjes zijn die kleine cylindertjes die je in de kast schroeft voordat je het moederbord erinschroeft. Doe je dit niet, of zet je ze op de verkeerde plaats kan je kortsluiting krijgen.

Je kan alvast de boel uitbouwen (moet waarschijnlijk toch) en de boel op de doos leggen (mobo, cpu/koeler en ram erin en kijken of het dan opstart.

Kijk ook goed het hele moederbord na, ruik ook aan de voeding (waar brand was, is een reuk).

• bython
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-08-2025
Kan het zijn dat je de cooler niet correct hebt aangesloten waardoor bijv. metaal de CPU of een ander component raakte? Vrij onwaarschijnlijk, maar toch..

Als je de PSU wil testen moet je een schema zoeken van de betreffende connector waar de voltages opstaan.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

De cpu is aan de onderkant niet aangetast. Alles is nog helemaal intact. Het enige is, de koelpasta is aan de bovenkant donkergrijs. Dit zou denk ik normaal moeten zijn?

De koeler is aan de bovenkant niks mis mee. Niks is doorgebrand. De onderkant van de koeler is hetzelfde als de cpu, donkergrijze koelpasta en geen beschadigingen. De koelpasta zit niet over de onderkant van mijn koeler maar heeft wel een paar kleine stukjes die niet volledig bedekt zijn met koelpasta. Ik weet niet of dit een probleem zou moeten veroorzaken.
Dit is normaal, de standaard koelpasta is inderdaad donker grijs.
Als je de koeler los haalt, klopt het dat er beetjes op de CPU en koeler blijven zitten, maar dat er dus ook stukjes niks meer zit (het zit op de CPU of op de koeler). Daarom is het ook aan te raden, altijd de koeler en CPU schoon te maken en nieuwe pasta aan te brengen als je de koeler los haalt.

Mocht je geen koelpasta hebben, gewoon de 'oude' laten zitten (zullen wel weer paniek reacties komen, maar kan heus wel).

Ik zou toch nog even goed je moederbord controleren, eventueel met een lamp ('t is een vrij donker moederbord, eventuele brandplekken zijn dan misschien wat moeilijker te zien).

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:03
Waarschijnlijk is er een powercontroller doorgefikt op het moederbord. Dat is ook het enige wat genoeg energie heeft om een vlam te maken.
Als de processor een vlam maakt is er pin verdampt of is de TIM gespleten. Dat moet je heel goed kunnen zien. En ruiken.
De mosfets bij de power controllers schakelen tientallen amperès om van 12V naar <3V. Als je de processor fout plaatst kan dit zeker leiden tot vuur.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 27-05-2016 11:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dankjulliewel voor jullie reacties! Hoerbij post ik een paar foto's:

http://nl.tinypic.com/vie...=21l8qgx&s=9#.V0gTPfRUenM

http://nl.tinypic.com/vie...c=96w3o5&s=9#.V0gTjfRUenM

http://nl.tinypic.com/vie...=25j9zsn&s=9#.V0gT7fRUenM

http://nl.tinypic.com/vie...c=14wmdf&s=9#.V0gUJfRUenM

http://nl.tinypic.com/vie...c=o7un47&s=9#.V0gU7fRUenM

http://nl.tinypic.com/vie...=2na7mms&s=9#.V0gUbPRUenM

Dit zijn de beste foto's die ik kon maken :)

Ik heb net mijn pc uit elkaar gehaald en ga het nu weer in elkaar zetten. Ik ga alleen de cpu, koeler, psu, ram erop zetten en dan testen! Ik houd jullie op de hoogte wat er gebeurd.

• wagenveld
  • Niet online
Zie zo snel toch niks vreemds. En zaten er nou afstandsbusjes onder het moederbord of niet? Wat voor kast bouw je het in?

Verwijderd

Topicstarter
Ik bouw het in een corsair carbide 500 r white.

Hierin zitten al pre applied standoffs waar ik de flatheaded schroeven moet gebruiken om het moederboord in moet schroeven. Bij mn corsair carbide 500r zat ook een appart zakje met 4 standoffs. Moet ik eers deze in het moederboord schroeven en daarin de flatheads?

• wagenveld
  • Niet online
Komen alle standoffs overeen met de schroefgaten in je moederbord?

Verwijderd

Topicstarter
Jaa. Ik maak een foto van mijn build. Ik heb alles weer aangesloten, behalve de grafishe kaart en hdd.

http://nl.tinypic.com/vie...=2zrgqz9&s=9#.V0gjifRUenM

http://nl.tinypic.com/view.php?pic=23r4sop&s=9#.V0g

http://nl.tinypic.com/vie...&s=9#.V0gkWPRUenMjzPRUenM

http://nl.tinypic.com/vie...=245x3mf&s=9#.V0gkGPRUenM

Als er iets fout is in mijn build zolang je dat kan zien. Zou ik het graag horen. Als alles correct blijkt ga ik de pc aan doen en dan maar afwachten dat er niks in de vik gaat :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2016 12:54 ]

• Reepje
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 12:42:
Jaa. Ik maak een foto van mijn build. Ik heb alles weer aangesloten, behalve de grafishe kaart en hdd.
En wat hiermee te bereiken?
Aan de hand van de fotos is niets te zien, maar je had buiten de kast moeten bouwen, niet erin. Als er een fout met de afstandsbusjes is, is dit niet te zien. Als er wat is doorgefikt, is dat nog steeds zo.

Maar goed, HD erin lijkt me toch wel handig maar hoeft niet, start op en zie wat er gebeurd.

• jeroen3
Ik zie geen sporen van een steekvlam?

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
RGAT schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 04:03:
[...]
Jawel hoor, mijn 4790 (non-k) werd met stockkoeler tot wel 95 graden (sythetic) en >90 real-life. Airflow was goed. Nu met een oude 412s komt ie niet boven de 65.

[ Voor 28% gewijzigd door eL_Jay op 27-05-2016 13:33 ]

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:10

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Zie ik het nou goed dat je op http://nl.tinypic.com/vie...8qgx&s=9#.V0gTPfRUenM het plastic kapje er nog op hebt zitten?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers! Het is opgelost. Waarschijnlijk zat de koeler niet goed vast gemaakt aan mijn moederboord. Mn pc draait nu zonder problemen en belangrijk vlammen :) Heeeeel erg bedankt voor jullie suggesties wat ik moest doen! Zonder jullie was het niet gelukt!

Nog een fijne dag verder!

• Reepje
  • Niet online
eL_Jay schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:32:
[...]

Jawel hoor, mijn 4790 (non-k) werd met stockkoeler tot wel 95 graden (sythetic) en >90 real-life. Airflow was goed.
En dat gebeurde binnen 1 minuut en toen kreeg je een steekvlam?

Want daar gaat het hier over.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:42:
Hey tweakers! Het is opgelost. Waarschijnlijk zat de koeler niet goed vast gemaakt aan mijn moederboord. Mn pc draait nu zonder problemen en belangrijk vlammen :) Heeeeel erg bedankt voor jullie suggesties wat ik moest doen! Zonder jullie was het niet gelukt!

Blijft een gek verhaal. Als er echt een vlam afkomt dan gaat je PC het echt niet meer doen, al zet je er een koeler van 5 kilo op.

Was het niet gewoon de clip van de CPU die losschoot doen de fan ging draaien, dat kan ook een "PANG" geven. Van de schrik zou je kunnen denken dat er ineens een vlam is terwijl er misschien net lampjes begonnen te flikkeren. Ik noem maar even wat.

Ben blij voor je dat je PC het doet zonder schade. Het vlam verhaal is echter wel bijzonder :P
[...]

Jawel hoor, mijn 4790 (non-k) werd met stockkoeler tot wel 95 graden (sythetic) en >90 real-life. Airflow was goed. Nu met een oude 412s komt ie niet boven de 65.
Leuk voor je, maar dat boeit niet. Een stock koeler met een stockspeed CPU hoort gewoon te werken, en dat doet hij blijkbaar ook.

[ Voor 19% gewijzigd door Fairy op 27-05-2016 13:50 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

In de laatste paar foto's met je stock koeler zie ik in elk geval dat ie nog in de 'unlock' positie staat.
Als je de koeler vast druk moet je NIET de pootjes met de pijltjes meedraaien want dan unlock je de koeler weer waardoor deze los komt te zitten en dus geen goed contact maakt (zou nog geen steekvlam mogen veroorzaken echter).

Dus niet met de pijltjes meedraaien (kwartslag terug), dan aandrukken en niet meer aanzitten.

• Reepje
  • Niet online
In ieder geval, hou de temperatuur van je cpu in de gaten bijv met realtemp. Het kan zijn dat door het herplaatsen van de cpukoeler er toch wat lucht tussenzit. Better safe than sorry.

• TarikLuis
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-10-2025
FooLsKi schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:36:
Zie ik het nou goed dat je op http://nl.tinypic.com/vie...8qgx&s=9#.V0gTPfRUenM het plastic kapje er nog op hebt zitten?
Hier nog geen reactie op gezien, het zwarte kapje is er nu wel af hoop ik?

• Sinus_rhythm
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 16:44
TarikLuis schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:54:
[...]

Moet bijna wel, anders komt de pasta niet op de cpu.. :)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

TarikLuis schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:54:
[...]

Lijkt me wel, als je die laat zitten heb je wel een hele grote plaat voor de kop ;) dus zal wel niet.

Kapje zal hij denk ik hebben teruggeplaatst om de pinnen weer te beschermen d:)b

• TarikLuis
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08-10-2025
Je weet maar nooit :p

• eL_Jay
Fairy schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:49:
[...]

Ben blij voor je dat je PC het doet zonder schade. Het vlam verhaal is echter wel bijzonder :P

[...]

Leuk voor je, maar dat boeit niet. Een stock koeler met een stockspeed CPU hoort gewoon te werken, en dat doet hij blijkbaar ook.
Thermal throttling is niet wat me verkocht is. Met warmtegolf (omgevingstemp +/-26) een maand geleden werd ie bij Planetairy Annihilation 99'C. Mij was een CPU verkocht met een klokspeed van 3.6Ghz en een turbo tot 4.0Ghz, niet slechts een fractie daarvan.

Maar staat inderdaad los van dit verhaal

[ Voor 4% gewijzigd door eL_Jay op 27-05-2016 14:02 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

eL_Jay schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 14:00:
[...]

Thermal throttling is niet wat me verkocht is. Met warmtegolf (omgevingstemp +/-26) een maand geleden werd ie bij Planetairy Annihilation 99'C. Mij was een CPU verkocht met een klokspeed van 3.6Ghz en een turbo tot 4.0Ghz, niet slechts een fractie daarvan.

Maar staat inderdaad los van dit verhaal
Nogmaals......

Nee laat maar. :F

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-01 18:38
Aan de bovenkant van het moederbord is weinig te zien, kwam de vonk niet van onder het moederbord?

• eL_Jay
Fairy schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 14:04:
[...]

Nogmaals......

Nee laat maar. :F
Als jij een nieuwe auto koop met 120 PK en hij levert er zodra je op de snelweg komt maar 20, werkt de auto dan naar behoren? IMO niet, maar iedereen heeft natuurlijk andere verwachtingen. Gok wel dat een rechter ook oordeelt dat het niet naar behoren werkt. (pc was een custom prefab)
Modbreak:Aub nokken met volstrekt offtopic kruistocht tegen stock coolers. Als zou je helemaal gelijk hebben, het heeft geen drol met steekvlammen te maken :o

[ Voor 16% gewijzigd door dion_b op 27-05-2016 21:13 ]

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik bewonder je doorzettingsvermogen om je gelijk te halen, maar kap nou eens |:( 8)7

Tip: Het ging hier over een steekvlam en een PC die niets deed, niet over 3,5GHz vs 4,0GHz

En nou ben ik weg :P :>

[ Voor 5% gewijzigd door Fairy op 27-05-2016 14:11 ]

• Reepje
  • Niet online
eL_Jay schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 14:09:
[...]

Als jij een nieuwe auto koop met 120 PK en hij levert er zodra je op de snelweg komt maar 20, werkt de auto dan naar behoren? IMO niet.
Dat klopt precies. Die auto heeft duidelijk een mankement dan. Naar de garage ermee.
Terug naar de cpu. Als ik een intel cpu koop, met stock koeler, dan wordt deze niet te warm tenzij er iets stuk is. Bij jouw was er dus wat stuk, maar dat staat los van de stock koeler op zich (of die moest stuk zijn, kan ook).

Het lijkt er nu een beetje op dat je stelling is: een intel cpu met stock koeler wordt te warm, gaat daardoor trottlen, daardoor ben je opgelicht want deze zal zijn snelheid niet halen. En dat is natuurlijk niet zo.

• RGAT
  • Niet online
[...]

Dat is dus niet overhitten aangezien jouw 4790 prima kan throttlen en in het ergste geval thermal shutoff heeft en zich (in 99% van de gevallen) nooit zover kan overhitten dat hij kapot gaat ;)
Dat de stock koeler niet perfect koelt is nou wel vaak genoeg gemeld in dit topic alleen al, ook door mij...

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:07

rdejongjr

Gnome

Zie foto system fan 1 is gesloopt, wellicht de floppy molex er op gedrukt, zo zijn er wel meer geploft?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:09

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Idd, nu je het zegt - die MOSFET heeft geelbruin uitgeslagen pinnetjes; moet haast bron van de steekvlam zijn geweest.

Oslik blyat! Oslik!

• jeroen3
Die heb ik inderdaad gemist. Dat lijkt op het stukje system fan controller, en die heeft het niet naar zijn zin gehad.

De kleine SOT-23-6 SOT-89 heeft een gat of niet? Tijd voor een close-up?
Dat is een power switch o.i.d. bron

[ Voor 27% gewijzigd door jeroen3 op 28-05-2016 12:02 ]

Pagina: 1