Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:02
Right,

Mijn jaar contract bij mijn huidige werkgever loopt bijna af (15 juni). Nu hebben ze mij in de tussentijd een vast contract voorgelegd, welke ik nog niet getekend heb. De reden hiervoor is dat de baan me niet bevalt en ik een andere uitdaging heb gevonden.

Als het goed is krijg ik daar morgen een voorstel voor.

Waar ik nu mee zit is dat ik op 10 juni ga trouwen en mijn vakantie ingaat op 6 juni tot de 27e.

Mijn jaarcontract loopt dus in mijn vakantie af en dit zou betekenen dat ik nog maar een week hoef te werken.

Geldt er bij tijdelijke contracten ook een aanzegtermijn voor de werknemer? Ik vind op internet namelijk vanalles waar de werkgever zich aan moet houden maar niets voor de werknemer. Is een maand uitwerkperiode hier ook van toepassing, of is het in dit geval jammer maar helaas voor de huidige werkgever?

Een maand uitwerken lijkt me nogal raar, want het contract loopt gewoon dan af. Je zou dan namelijk zonder contract werkzaam voor dat bedrijf zijn.

En ja - het is natuurlijk niet netjes, maar de kans deed zich nogal last minute voor omdat mensen in mijn netwerk doorhadden dat mijn contract afliep :7.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij is een tijdelijk contract per definitie aflopend op datum X. Dat datum X dan in jouw vakantie valt, is gewoon een slechte planning van de werkgever. Dus ja, het lijkt me dat je nog maar een week hoeft te werken en daarna zorgeloos de hort op kan.

Wat misschien wel netjes is, maar dat ben ik, is dat je komende week even gaat informeren bij je collega's en/of leidinggevende of je nog wat zaken moet/kan overdragen of dat ze nog iets van je willen weten?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:49

Onbekend

...

De_Bastaard schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 22:54:
Een maand uitwerken lijkt me nogal raar, want het contract loopt gewoon dan af. Je zou dan namelijk zonder contract werkzaam voor dat bedrijf zijn.
Als jij op de eerstvolgende dag gewoon verder aan het werk gaat, dan gaat men er vanuit dat het huidige contract wordt verlengt.

Maar het is gewoon netjes om op te zeggen volgens de opzegtermijn zodat er eventueel nog wat overgedragen kan worden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12:28

3DDude

I void warranty's

Ik zou zeggen:

Stuur je werkgever dat het verlengen voor jou niet hoeft en daarom het huidige contract laat aflopen.
( je wilt neem ik aan een eind afrekening enz)

Dat is wel zo netjes in ieder geval :)
Maar wacht sowieso je nieuwe job morgen even af ? :) *teken dat contract eerst maar is haha :)

Note: In principe hoeft je niet rekening te houden met een opzegtermijn, je tijdelijk contract houdt simpelweg op.
Zo heb ik eens in de laatste maand / week gezegd; ik wil mijn contract dat afloopt niet verlengen. Waren ze niet blij mee, maarja het kan wel gewoon :) (andere kant van het verhaal is natuurlijk; dan moeten ze je maar niet een halfjaar of ander tijdelijk contract geven).

[ Voor 68% gewijzigd door 3DDude op 26-05-2016 23:15 ]

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Ja, precies.

Normaal houd ik me ook aan mijn uitwerktermijn, maar ik ga natuurlijk niet langer als nodig daar zitten.

Dat nieuwe contract komt wel goed, althans daar ga ik vanuit. Oude bekenden van me, goed gesprek gehad :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:22
MAX3400 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 22:56:
Volgens mij is een tijdelijk contract per definitie aflopend op datum X.
Ter verduidelijking:

* vroeger was het gewoon aflopend, zoals je schrijft;
* de wetswijziging in het arbeidsrecht van 1-7-2015 heeft het voor de werkgever veranderd. deze heeft nu een aanzegtermijn van 1 maand;
* voor de werknemer geldt deze niet.

Het is natuurlijk wel zo netjes om tijdig je plannen te benoemen en een plan te maken voor afronding en overdragen. Nu heb je nog maar een week.

[ Voor 21% gewijzigd door t_captain op 27-05-2016 07:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-07 10:52
t_captain schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 07:54:
[...]

Ter verduidelijking:

* de wetswijziging in het arbeidsrecht van 1-7-2015 heeft het voor de werkgever veranderd. deze heeft nu een aanzegtermijn van 1 maand;

@TS: wil je blijven of wil je uit dienst?
TS wil uit dienst, dit heb je kunnen lezen in de berichten boven je.. ;)

Het contract loopt af van rechtswege, er is dus geen opzegtermijn. Wees wel netjes richting je huidige werkgever, ik weet niet in welke branche je zit maar ik merk (op positieve wijze gelukkig) dat het wereldje in de ICT vrij klein is. Je kunt elkaar maar zo weer eens tegenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Dit is absoluut niet mijn vakgebied, maar: je vakantie gaat de 6e in. Dat is voor het aflopen van je contract, weet je zeker dat je huidige werkgever je verlof niet kan intrekken ivm bedrijfseconomische redenen als je besluit je contract niet te verlengen. Dit kun je maar beter even uitzoeken van tevoren.

Edit: Je besluit kort voor het aflopen van je contract niet te verlengen, veel ruimte om een eventuele opvolger in te werken is er niet!

[ Voor 18% gewijzigd door Arie- op 27-05-2016 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:28

Basszje

Reisvaap!]

De_Bastaard schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 23:32:
Ja, precies.

Normaal houd ik me ook aan mijn uitwerktermijn, maar ik ga natuurlijk niet langer als nodig daar zitten.
Niet doen ook zonder verdere afspraken. Als je er langer zit dan nodig kan dat impliciet als een nieuw contract worden gezien.
Arie- schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 08:00:
Edit: Je besluit kort voor het aflopen van je contract niet te verlengen, veel ruimte om een eventuele opvolger in te werken is er niet!
Een werkgever kan niet alleen de lusten hebben van zoiets. Moet je maar geen tijdelijk contract afsluiten of er meer actief mee bezig zijn. Werkgever had ook vorige maand al kunnen vragen of er een nieuw contract getekend kon worden, dan had hij/zij duidelijk.

[ Voor 41% gewijzigd door Basszje op 27-05-2016 10:10 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Even de data op een rijtje:
06 juni: Start vakantie
15 juni: Einde tijdelijk contract
27 juni: Einde vakantie

Ik neem gemakshalve even aan dat je via de "officiële" wegen binnen het bedrijf je verlof hebt aangevraagd en dat dit akkoord is bevonden.

Volgens mij wordt jouw contract stilzwijgend verlengd (en omgezet naar onbepaalde tijd), aangezien je de eerst volgende (werk)dag verlof hebt aangevraagd en dit ook opneemt. Dit staat bij mijn weten gewoon gelijk aan een werkdag (waarbij je in dit geval wordt betaald en in overleg afwezig bent).

Wil je dat je contract afloopt, dan kan je vakantie ook niet langer duren dan de arbeidsduur van je contract. Houd er overigens ook rekening mee, dat als je dit jaar al eerder vakantie / verlof hebt opgenomen, dat je mogelijk te weinig vakantiedagen hebt! Je krijgt deze vooraf naar rato toegewezen, maar ga je gedurende het jaar uit dienst, dan wordt er gekeken hoeveel dagen / uren je hebt opgebouwd en daarvan al wel/niet hebt opgenomen. Mocht je dus al verlof hebben opgenomen, kan het zomaar zijn, dat je een negatief saldo hebt en je of geen verlof kan/mag opnemen of dat je een negatieve verrekeningen met je salaris krijgt (waarbij de teveel opgenomen verlofuren in mindering wordt gebracht op het nog uit te betalen salaris).

Ik zou, als je 100% zeker bent dat jij je contract niet wilt verlengen, dit netjes aangeven bij je baas en je verlof laten aanpassen tot de laatste dag van je contract. Zorg er ook voor, dat dit schriftelijk wordt vastgelegd en eventueel in de systemen wordt aangepast! Niet dat je werkgever zich straks beroept op het feit, dat je verlof tot de 27e had aangevraagd en er dus vanuit is gegaan dat je na het verlof weer aan de slag zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Basszje schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:08:
[...]

Niet doen ook zonder verdere afspraken. Als je er langer zit dan nodig kan dat impliciet als een nieuw contract worden gezien.
Precies, en dat wil ik niet. Inwerken van een nieuwe collega valt ook wel mee. Ik zit in een team van 3 man, waarvan die andere 2 me vorig jaar hebben ingewerkt. Vooralsnog heb ik weinig nieuwe dingen geleerd die zij niet doen.

Het is wel een onderdeel van de IT afdeling, maar in een specifieke branch. Omdat het wereldje in de IT (en vooral in Limburg) zo klein is, heb ik die andere baan aangeboden gekregen.

Ik begrijp heel goed dat het (erg) vervelend is voor de huidige werkgever, maar langer werken zit er niet in omdat ik dan wel eens de sjaak kan zijn door bijv. stilzwijgend verlengen (door te komen werken), waarna ik alsnog aan een uitwerkperiode vastzit.

Mocht ik met de andere partij in zee gaan wil ik mijn vakantie ook nog wel een aantal dagen uitstellen om een en ander over te dragen, maar meer ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:23
Je huidige contract loopt af, je krijgt een nieuw contract voor onbepaalde termijn. Als jij aangeeft dat je wat anders hebt gevonden, maar nog wel je werkgever tegemoet wilt komen voor een fatsoenlijke uitwerkperiode, teken je het aangeboden contract niet en maak je een overeenkomst op met de werkgever waarin harde datums staan vermeld.

Je hebt een jaar bij een werkgever gewerkt die dusdanig tevreden over je is dat hij je een vast contract aanbiedt. Zo'n relatie wil je fatsoenlijk afsluiten als het even kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Als het tijdelijke contract verloopt heb je als werknemer geen plichten tegenover de werkgever (andersom dus wel). Het is wel zo netjes om het even aan te geven, wie weet komt het ooit nog van pas. Ook voor je zelf is het prettig om je dienstverband op een goeie manier af te sluiten.

Tip: Als ze vragen waarom je weg gaat wees eerlijk. Een smoes opgeven wordt niemand beter van. Mogelijk proberen ze je nog te overtuigen om te blijven, maar als al een andere baan hebt kunnen ze waarschijnlijk toch je beslissing laten herzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrotenise
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Ik zou gewoon aanbieden om ivm de ongelukkige samenloop van omstandigheden nog een parttime contract van 1 maand af te sluiten à x uur per week, puur voor de overdracht. Zal je nieuwe werkgever echt niet erg vinden (lijkt mij eerder een pré dat je je zo sociaal opstelt richting de werkgever). Je zit dan nergens aan vast wat je niet expliciet op papier hebt laten zetten.

Waarschijnlijk zal de werkgever zeggen dat het niet nodig is, en zo wel, is het werk echt zo slecht dat je niet eens nog een paar uur kan vergaderen met collega's om zaken netjes af te ronden?

Het antwoord op de vraag zelf is zoals boven gezegd; nee, je hebt geen aanzegtermijn. Je moet wel voor de afloopdatum aangeven dat je wil opzeggen (mag nog de dag zelf desnoods) anders stem je stilzwijgend toe met verlenging.

[ Voor 5% gewijzigd door Chrotenise op 27-05-2016 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Nou, gisteren dus op mijn werk verteld dat ik mijn contract niet ga verlengen. Helaas was mijn eigen manager niet aanwezig, dus heb ik het bij haar manager gedaan.

Die vond het uiteraard zeer jammer en vervelend (timing is natuurlijk altijd shit), maar begreep het wel en als ik maar zorgde voor een goede overdracht was het zoals het is en wenste me veul succes.

Vandaag was mijn eigen manager er weer, en nog voordat we goed en wel aan tafel zaten kwam ze met het argument "Ja maar ik was in de veronderstelling dat je zou blijven, want je hebt gezegd dat je het contract zou tekenen". "Nope, ik heb gezegd dat ik het mee naar huis zou nemen, door zou nemen, en er op terug zou komen".

Vervolgens komt ze met nog wat andere vage opmerkingen dat ze zich genaait voelt, ze wil/wilde dat ik mijn opvolger ging inwerken, and what not terwijl er überhaupt nog een vacature voor moet worden geschreven en de collega's die nu overblijven, mij vorig jaar ook gewoon hebben ingewerkt _O-.

Morgen in elk geval een exit-gesprek met iemand van HR, eens kijken wat die te zeggen heeft. Mijn manager gaf in elk geval aan dat ze het zo ging aankaarten bij de HR persoon van onze afdeling.

Ik had nog even de insteek om eventueel volgende week enkele dagen te komen en te zorgen voor een fatsoenlijke overdracht maar omdat de toon nu wel al is gezet, acht ik die kans vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 17:37
Ik snap wel dat ze het niet fijn vinden, maar dan hadden ze m.i. je maar eerder een vast contract moeten aanbieden met een opzegtermijn van 2-3 maanden. Een wg 'naait' in principe ook de werknemer als ze een tijdelijk contract niet verlengen.

Ze zouden wel je vakantie kunnen intrekken overigens, vanwege het bedrijfseconomisch belang wat ze erbij hebben. Formeel gezien ben je immers nog gewoon een dikke week in dienst en men kan waarschijnlijk hard maken dat jouw voor hun plotselinge vertrek solide aanleiding is om je verlof in te trekken en je dagen gewoon uit te betalen bij de afrekening, samen met je laatste loon en je vakantiegeld. Ik zou ze dus toch proberen te "charmen" zodat ze gewoon vrijwillig jouw je vakantie laten opnemen, want bij hard tegen hard geef ik ze best een aardige kans en sowieso moet je dat niet willen. Wat betreft je vakantie dan. Niet wat betreft een aanzegtermijn of wat voor onzin dan ook.

[ Voor 5% gewijzigd door HarmoniousVibe op 01-06-2016 23:33 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Een hard tegen hard situatie wil ik natuurlijk ook voorkomen. Het idee wat zij nog had om na einde contract een tijdje te blijven werken gaat zowieso niet gebeuren :').

Zijn er regels waarop verlof in een dergelijke situatie geweigerd mag worden? Er hoeft namelijk vrij weinig overgedragen te worden (vandaar dat ik ook weg ga), wat de noodzaak tot terugdraaien van verlof een stuk kleiner maakt.

Het lijkt me dat de collega's daar ook wat over te zeggen hebben, aangezien zij inhoudelijk weten wat er speelt. Onze manager is daar totaal niet van op de hoogte.

Iig voordat ik morgenmiddag dat gesprek in ga eerst maar eens de jurofoon bellen. Just in case het toch maar eens negatief zou uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15-07 02:20
- er is voor jou geen wettelijke opzegtermijn
- als je verlof via de juiste kanalen is aangevraagd en goedgekeurd, kunnen ze dat niet zonder meer intrekken (zover ik weet).

Je kunt je eigen contract nalezen om te kijken of er het e.e.a. is opgenomen over dit soort zaken, en inderdaad even uitzoeken

Verder wil ik even opmerken dat je manager een erg onprofessionele indruk op me maakt door het persoonlijk te maken "ik voel me genaaid", en door allerlei eisen te gaan stellen (dreigen) waarvan ze niet weet of deze uberhaupt arbeidsrechtelijk kloppen. Ze heeft een aannames gedaan rondom jouw aanblijven - maar er verder geen aandacht aan besteed (daadwerkelijk getekent contract). Dat het nu koud op haar dak komt is haar eigen schuld.

Je had er van jou kant natuurlijk ook netter mee kunnen omgaan door er eerder mee te zijn en duidelijk te zijn, maar ik vind zelf dat je als manager juist met dit soort dingen professioneel om moet gaan en de verantwoordelijkheid over het proces neemt. Hoe moeilijk is dat in een klein team?

[ Voor 16% gewijzigd door Geronimous op 02-06-2016 11:27 ]

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:05

Standeman

Prutser 1e klasse

De_Bastaard schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 00:08:

Zijn er regels waarop verlof in een dergelijke situatie geweigerd mag worden? Er hoeft namelijk vrij weinig overgedragen te worden (vandaar dat ik ook weg ga), wat de noodzaak tot terugdraaien van verlof een stuk kleiner maakt.
Ja, die zijn er, maar die zijn nogal vaag omschreven. Een bedrijf moet "Zwaar wegende redenen" hebben om je verlof in te trekken. Wat zwaar wegende redenen zijn bepaalt meestal de rechter, hoewel je op je klompen kan aanvoelen dat wanneer de hele toko failliet gaat vanwege jouw vakantie wel als zwaar wegend aangeduid kan worden. Of wanneer ze een grote klant zullen verliezen. Ik gok dat dit niet het geval gaat zijn.

En ook jouw plannen zullen ook meegewogen moeten worden. In het huwelijk stappen en daarna (gok ik) op huwelijksreis gaan doe je ook niet elke dag. Wanneer je een dagje gaat kantklossen op de Veluwe is het weer een ander verhaal.

Komt er mijn inziens op neer dat ze aardig wat uit kast moeten trekken willen ze jouw verlof rechtmatig intrekken!

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Standeman schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:39:
[...]

Ja, die zijn er, maar die zijn nogal vaag omschreven. Een bedrijf moet "Zwaar wegende redenen" hebben om je verlof in te trekken. Wat zwaar wegende redenen zijn bepaalt meestal de rechter, hoewel je op je klompen kan aanvoelen dat wanneer de hele toko failliet gaat vanwege jouw vakantie wel als zwaar wegend aangeduid kan worden. Of wanneer ze een grote klant zullen verliezen. Ik gok dat dit niet het geval gaat zijn.

En ook jouw plannen zullen ook meegewogen moeten worden. In het huwelijk stappen en daarna (gok ik) op huwelijksreis gaan doe je ook niet elke dag. Wanneer je een dagje gaat kantklossen op de Veluwe is het weer een ander verhaal.

Komt er mijn inziens op neer dat ze aardig wat uit kast moeten trekken willen ze jouw verlof rechtmatig intrekken!
Klopt.

Gelukkig is er geen sprake van zwaarwegend belang, want er zijn nog twee collega's die werk ook al deden voordat ik er was. Ze krijgen het hooguit wat drukker, maar dat probleem zul je altijd houden wanneer er iemand weggaat.

De paar taken die ik had (o.a. een van de redenen om weg te gaan), zijn zo overgedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

De_Bastaard schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 22:55:
Mijn manager gaf in elk geval aan dat ze het zo ging aankaarten bij de HR persoon van onze afdeling.
Zie hier de flexibele arbeidsmarkt in werking. Dat mes snijd aan twee kanten, beste Manager!

De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

t_captain schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 07:54:
[...]

Ter verduidelijking:

Het is natuurlijk wel zo netjes om tijdig je plannen te benoemen en een plan te maken voor afronding en overdragen. Nu heb je nog maar een week.
Mochten mensen denken naar aanleiding van je post dat het niet gewoon aflopend was van rechtswege voor de werkgever, dat is nog steeds zo! De gevolgen van het niet nakomen van de aanzegplicht doen namelijk niets af aan het aflopen van het contract.

En tja erg netjes is het niet om zo laat aan te geven dat je vertrekt, al ligt dat ook een beetje aan het tijdstip van aanbieden vast contract. Als dat ook redelijk recent was dan moet de werkgever (en manager) er rekening mee houden dat iemand dat niet accepteert. Het is enkel ongebruikelijk denk ik bij velen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
Uiteindelijk allemaal goedgekomen met de HR medewerkster gisteren. Die had denk ik ook wel door dat er weinig meer in zat.

Ze was ook niet echt helemaal blij met deze 'strakke actie', maar dat is een keus die je maakt zegt ze.

Oh well, voorlopig was ik niet zo zeer van plan hier terug te komen ... dus op naar iets nieuws, woohoo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-07 15:23
Zegt ze toch verkeerd. Dat is een keus/risico, waar ze zelf voor hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:49
bangkirai schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 15:15:
Zegt ze toch verkeerd. Dat is een keus/risico, waar ze zelf voor hebben gekozen.
inderdaad , dat mogen bedrijven zich ondertussen wel eens gaan realiseren. Als je slim bent en je contract loopt af en ze willen geen commitment geven zoek je wat anders. Je oogst wat je zaait
Pagina: 1