Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

TP-Link TL-WR1043ND V2 - WLAN problemen - Firmware?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MoresM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-05 08:11
Mijn vraag
...
Ik woon in een omgeving met enorm veel draadloze netwerken. Aangezien de wifi nagenoeg onbruikbaar was met het standaard Ubee toestel van UPC, heb ik de TP-Link TL-WR1043ND v2 aangesloten. Dit gaat wat beter maar heeft er treden nog steeds regelmatig perioden op waar de ping zo enorm hoog wordt dat er niets meer gebeurt. Dit duurt van 2 minuten tot een halve dag. Power cycling is tevergeefs en van kanaal wisselen heeft ook geen nut. De fysieke plaatsing van de router, de signaalkwaliteit en de afstand van het apparaat tot de router heeft geen invloed op de verschijnselen.

Ik vroeg me af wat ik zou kunnen doen om de verbinding wat stabieler te maken. Een optie is natuurlijk een grote dikke dure router aanschaffen. Echter aangezien het toch om een klein thuisnetwerkje gaat, waarbij het bereik echt niet meer een paar meter hoeft te zijn, leek dit me een beetje zonde.

Nu lees ik hier en daar ervaringen van mensen die een opensource firmware op de router hebben geinstalleerd en daarmee verbeteringen hebben gemerkt op allerlei gebieden, inclusief wlan. Het lijkt me leuk om toegang te hebben tot een grote hoeveelheid opties en pakketten en hier een beetje mee te experimenteren. Er is naast een betere wlan echter geen speciale functionaliteit vereist. Zou het zin hebben?

Zo ja, welke firmware raden jullie aan? Zo niet, is er nog iets anders wat ik zou kunnen doen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Firmware: 3.17.38 Build 140613 Rel.55867n
Hardware: TP-Link TL-WR1043ND V2
(via kabel werkt alles vlekkeloos)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Ik begrijp dat OpenWRT, Tomato en DDWRT de meest populaire opties zijn qua firmware. Hier op het Tweakers forum ben ik in een topic over de TP-Link TL-WR1043ND V1 ook het één en ander over Gargoyle tegengekomen. Kennelijk zijn Tomato, Gargoyle en DDWRT het meest toegankelijk voor beginners. Helaas heeft de router geen ondersteuning van Tomato en geen officiele ondersteuning van DDWRT. Over Gargoyle is in het bovengenoemde Tweakers topic gezegd dat het de wlan juist enigszins verslechtert.
Ten aanzien van OpenWRT.. Ik ben niet ervaren met Linux, maar vaak kom ik er met een guide/tutorial wel uit. De documentatie van OpenWRT is naar mijn mening echter erg onduidelijk en het is voor mij moeilijk om in te schatten of ik met de firmware overweg zou kunnen. En dan rest natuurlijk altijd nog de vraag of het wel zou helpen. Ik hoor graag wat jullie denken.

Beste antwoord (via MoresM op 02-06-2016 17:08)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MoresM schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 21:48:
...heb ik de TP-Link TL-WR1043ND v2 aangesloten. Dit gaat wat beter maar heeft er treden nog steeds regelmatig perioden op waar de ping zo enorm hoog wordt dat er niets meer gebeurt. Dit duurt van 2 minuten tot een halve dag.
Ondanks je enorm uitgebreide startpost; als het WiFi zodanig brak/verstoord wordt dat je een halve dag niet kan internetten, lijkt het me uitermate zinvol om eens te gaan meten op 2.4GHz en 5GHz.

Alleen al vanwege bovenstaande, zou ik aanraden om een goede 5GHz router neer te hangen en te kijken of het daarmee beter gaat. Aangezien je bij Ziggo zit (UPC is niet meer), kan je even Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7 lezen aangezien dit stuk hardware kan helpen (het is goedkoop, op proef aan te schaffen).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

MoresM schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 21:48:
...heb ik de TP-Link TL-WR1043ND v2 aangesloten. Dit gaat wat beter maar heeft er treden nog steeds regelmatig perioden op waar de ping zo enorm hoog wordt dat er niets meer gebeurt. Dit duurt van 2 minuten tot een halve dag.
Ondanks je enorm uitgebreide startpost; als het WiFi zodanig brak/verstoord wordt dat je een halve dag niet kan internetten, lijkt het me uitermate zinvol om eens te gaan meten op 2.4GHz en 5GHz.

Alleen al vanwege bovenstaande, zou ik aanraden om een goede 5GHz router neer te hangen en te kijken of het daarmee beter gaat. Aangezien je bij Ziggo zit (UPC is niet meer), kan je even Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7 lezen aangezien dit stuk hardware kan helpen (het is goedkoop, op proef aan te schaffen).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-11 21:36

Harrie

NederVlaming

Let op dat bij de custom firmwares de hardware NAT niet ondersteunt word, wat de maximale throughput serieus verlaagd. Dat is wel iets om rekening mee te houden als je een snelle internetverbinding hebt.
Nu zal dat misschien niet zo heel veel uitmaken als je alles wireless doet.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:33
Vraag is of het aan de router ligt. Heb je dit probleem met meerdere clients?

• MoresM
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01-05 08:11
Dank voor de reacties!
@_JGC_ probleem doet zich inderdaad voor met meerdere clients.

@Harrie dat wist ik niet. Bedankt voor de waarschuwing!

@MAX3400 Uiteraard heb ik 5ghz wel geprobeerd met de Ubee, maar na slecht resultaat conclusie getrokken dat het daar niet aan lag en dus met het oog op kostenbesparing een 2,4 only router gekocht. Stom van me dat ik nooit op 5ghz heb gescand. Net gecheckt en is uiteraard veel rustiger (lees: 2 netwerken op 5ghz tov 32 netwerken op 2,4ghz). Ben een beetje een sukkel geweest. Ik lees morgen nog even wat reviews en dan geef ik denk ik de Ziggo Archer c7 een kans. Goede tip!