FreeNAS, CIFS Toegangs Rechten Probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaaaghNL
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 14:24
GoTters,

Ik zit momenteel met een rechten probleem op de CIFS shares op FreeNAS. Ik kan namelijk bij de bestanden van andere gebruikers wanneer ik aangemeld ben als gebruiker X. Deze bestanden kan ik benaderen door \\FREENAS\gebruikersnaam van die gebruiker in te voeren.

Opstelling zoals FreeNAS nu is ingesteld

FreeNAS-9.10-STABLE-201605240427 (64fcd8e)

2 Gebruikers + Groep:
mirjam met home folder: /mnt/DataPool/Gebruikers/mirjam (Mode: 0775 (niet aanpasbaar))
waaaghnl met home folder: /mnt/DataPool/Gebruikers/waaaghnl (Mode: 0775 (niet aanpasbaar))

Datasetvoor gebruikers:
Gebruikers (Owner: root, Group: wheel, Mode: 0775 (niet aanpasbaar) Permission Type: Unix)
[root@nas /mnt/DataPool/Gebruikers]# ls -ls                                     
total 48                                                                        
24 drwxrwxr-x+  3 mirjam    mirjam    11 May 26 21:09 mirjam                    
24 drwxrwxr-x+ 12 waaaghnl  waaaghnl  17 May 26 18:16 waaaghnl

CIFS:
Guest account: nobody
File mask: 0666
Directory mask: 0777
Allow Empty Password: [ ]
Auxiliary parameters: [ ]

SHARE:
PATH: [ ] (/mnt/DataPool/Gebruikers was ook geen succes)
Use as home share: [X]
Apply Default Permissions: [X]
Allow Guest Access: [ ]
Export Read Only: [ ]
Browsable to Network Clients: [X]
Show Hidden Files: [X]
Allow Guest Access: [ ]
Only Allow Guest Access: [ ]
Hosts Allow: [ ]
Hosts Deny: [ ]
VFS Objects: aio_pthread, streams_xattr
Auxiliary Parameters: [ ]

Zelf heb ik inmiddels al verschillen opstellingen gebruikt maar deze geven geen succes en ik blijf andere gebruikers te kunnen lezen en er naar toe schrijven. Ook heb ik bij de Datapool geprobeerd om het permissie type naar windows te zetten maar dit was ook te vergeefs.

Hopelijk kan een van jullie mij de juiste kant in duwen zodat ik met een gerust hart meerdere gebruikers kan toevoegen.

Groet
Ronald

WaaaghNL

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tja, hiermee kan iedereen er bij:

Hele wereld mag alles. Zet dat eens goed. En wat bedoel je aan het begin van je post met '775, niet aanpasbaar'? Alles is aan te passen, zeggen dat het niet kan, kan niet.

En als al het andere niet werkt, per pad een share maken en allow_user: <betreffende gebruiker>.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaaaghNL
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 14:24
Hero of Time schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 21:43:
Tja, hiermee kan iedereen er bij:
Oh ik dacht dat die betrekking hebben tot het maken van bestanden en mappen door de gast gebruiker. Wat kan ik daar dan het beste voor gebruiken?
Hero of Time schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 21:43:
En wat bedoel je aan het begin van je post met '775, niet aanpasbaar'? Alles is aan te passen, zeggen dat het niet kan, kan niet.
Wanneer ik zowel als de gebruiker van de folder als met de gebruiker ROOT de CHMOD rechten van de folder probeer aan te passen krijg ik de melding dat dit niet mag
[root@nas ~]# chmod 770 /mnt/DataPool/Gebruikers/waaaghnl                       
chmod: /mnt/DataPool/Gebruikers/waaaghnl: Operation not permitted

WaaaghNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
WaaaghNL schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 22:03:
[...]

Oh ik dacht dat die betrekking hebben tot het maken van bestanden en mappen door de gast gebruiker. Wat kan ik daar dan het beste voor gebruiken?
Klopt, die file mask heeft hier voor de rest niets mee te maken.

Kan het zijn dat FreeNAS ACL's gebruikt? Zoiets als wat je in dit topic leest?

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

WaaaghNL schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 22:03:
[...]

Goede vraag. Ik zou het persoonlijk niet opgeven, maar ik ken FreeNAS verder niet.
[...]

Wanneer ik zowel als de gebruiker van de folder als met de gebruiker ROOT de CHMOD rechten van de folder probeer aan te passen krijg ik de melding dat dit niet mag
[root@nas ~]# chmod 770 /mnt/DataPool/Gebruikers/waaaghnl                       
chmod: /mnt/DataPool/Gebruikers/waaaghnl: Operation not permitted
Dat lijkt er dan op dat de rechten via mount opties zijn opgegeven en het achterliggende filesystem geen POSIX standaarden aan kan (denk aan NTFS en FAT).

Commandline FTW | Tweakt met mate