Geen 5.1 surroundgeluid met windows 10 op receiver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsapmetprik
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-06-2020
Help: het lukt mij niet om surround geluid te krijgen op mijn receiver uit mijn PC met windows 10, bij voorgaande windowsversies heeft ie het wel gedaan.
Het gaat om de audiokaart cmi8738/c3dx, met als driver Xear version 8.0.8.1743, audio codec CMI8768. Instelling staat op SPDIF 48 Khz.

Uitleg
Als ik in windows, bij het manage van audio devices op Test klik en 5.1 selecteer dan krijg ik geen surround geluid te horen, wel stereo geluid (PCM). Met media classic player of VLC krijg ik helemaal geen geluid bij dolby surrounds formats. Tevens staan onder audio devices zowel Speakers C-media audio device als Digital output c-media, waarvan ik de laatste niet kan testen, want dan krijg ik een foutmelding: " The device is in use by another application. Please close any devices that are playing audio to this device and then try again. ". Uiteraard heb ik dan niks aan staan.

Heeft iemand een idee hoe ik surround geluid krijg, want ik word er gek van.
Bij voorbaat dank voor alle genomen moeite!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-06 21:19
Niet de mogelijkheid om geluid via HDMI af te spelen? Alle Nvidia kaarten boven de 700 serie ondersteunen tot TrueHD via HDMI passthrough. Zo draait mijn HTPC met een goedkope 710GT. Beeld en audio worden over HDMI naar m'n reciever gestuurd.
In (Kodi bijvoorbeeld) moet je nog wel even aangeven met welke formaten je reciever overweg kan.

[ Voor 16% gewijzigd door Clavis op 27-05-2016 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 339171

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad. Heb je al gecheckt of alle drivers actueel zijn? Driver update bleek bij mij de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsapmetprik
Dank voor de reacties!
@Clavis: mijn receiver heeft alles geen HDMI (marantz sr5500), dus dat is geen optie helaas.

@Daybreaker1979: Ik denk ook dat het aan de driver ligt, maar dit is de driver die het dichtstbij komt (windows 8, CMI8738-MX - http://www.cmedia.com.tw/support/download_center). Ik vind alleen gek dat PCM wel goed werkt, maar geen dolby geeft. In apparaatbeheer geeft ie aan dat het de meest recente driver is, maar wat de waarde van dat bericht is weet ik niet.

Ideenen? Hebben jullie anders suggesties voor kaarten die wel werken op windows 10? Ik word er zo gek van.

[ Voor 11% gewijzigd door Appelsapmetprik op 27-05-2016 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
Appelsapmetprik schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 18:17:
Dank voor de reacties!
@Clavis: mijn receiver heeft alles geen HDMI (marantz sr5500), dus dat is geen optie helaas.

@Daybreaker1979: Ik denk ook dat het aan de driver ligt, maar dit is de driver die het dichtstbij komt (windows 8, CMI8738-MX - http://www.cmedia.com.tw/support/download_center). Ik vind alleen gek dat PCM wel goed werkt, maar geen dolby geeft. In apparaatbeheer geeft ie aan dat het de meest recente driver is, maar wat de waarde van dat bericht is weet ik niet.

Ideenen? Hebben jullie anders suggesties voor kaarten die wel werken op windows 10? Ik word er zo gek van.
Misschien een Xonar?

https://azerty.nl/0-129-3...x096tWqIiRSdNIaAtMV8P8HAQ

Zou onder W10 moeten werken.
https://www.asus.com/nl/s.../0/6/FiWODUF4uhiJVJKD/45/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Clavis schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 13:01:
Niet de mogelijkheid om geluid via HDMI af te spelen? Alle Nvidia kaarten boven de 700 serie ondersteunen tot TrueHD via HDMI passthrough. Zo draait mijn HTPC met een goedkope 710GT. Beeld en audio worden over HDMI naar m'n reciever gestuurd.
In (Kodi bijvoorbeeld) moet je nog wel even aangeven met welke formaten je reciever overweg kan.
Alle Nvidia kaarten boven de 600 serie ondersteunen tot TrueHD via HDMI passthrough.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clavis
Lip schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 19:40:
[...]

Alle Nvidia kaarten boven de 600 serie ondersteunen tot TrueHD via HDMI passthrough.
Ah oke, vanaf de 600 serie dan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appelsapmetprik
@Clavis, die Xonar werkt ook niet: geen surround geluid maar alleen PCM.
Dit lijkt hopeloos? Ligt het aan windows 10?
Heeft iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 17:00
Ga bij het geluidsicoontje naar afspeelapparaten en zet de xonar op standaardapparaat.
je kan hem daar ook configureren en daar kun je 5.1 kiezen.
wel de nieuwste drivers gebruikt van de site van asus? op de cd die erbij zit staan waarschijnlijk geen win10 drivers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clavis
Appelsapmetprik schreef op zondag 29 mei 2016 @ 20:19:
@Clavis, die Xonar werkt ook niet: geen surround geluid maar alleen PCM.
Dit lijkt hopeloos? Ligt het aan windows 10?
Heeft iemand een idee?
Zou moeten werken, ondersteund namelijk Dolby en DTS. Wat speel je voor iets af? Zit daar wel een DD of DTS spoor bij?

Pak idd de drivers van de Asus site voor W10. Daarna naar afspeelapparaten en verder configureren wat Goofy hierboven zegt.

Ook al gegoogeld?
Eerste hit:

I have the Xonar DG and it 100% does do Dolby Headphone over optical. I use it all the time.

In the Xonar software:
- configure the sample rate to 44.1 KHz (you can do 96KHz if you want but you don't really get any benefit).
- Set analog out to "Headphone"
- Check off SPDIF Out and set it to PCM
- Check off 7.1 Virtual
- Check off Dolby Headphone

In Windows, go to playback devices
- set the "ASUS Xonar DG Audio Device" as your default device
- You can even disable the rest if you want to (I have the rest disabled).
- **The SPDIF Pass-through is NOT what you want***
- Click on the ASUS Xonar DG and go to Configure
- 7.1 Audio Channels should be available and selected by default. Feel free to hit TEST and you will hear the sound from all 7
- Click Next. Check all the Optional Speakers (Center, Subwoofer, Side Pair, Rear Pair). Again they are all checked off by default
- Click Next. Check "Front left and right" and "Surround speakers" for Full-range speakers.
- Click Finish.

- Still in Windows playback devices, select the ASUS Xonar DG again and go to Properties this time.
- Go to Levels and set it to 100
- Go to Advanced and set "24bit, 44100 Studio Quality"
- Check both options in Exclusive mode

That should be it. Then in any game/software, set the number of speakers to be 7.1 and you will have surround.

Er staat dat je geen spdif passthrough moet aanzetten. Maar in jou geval moet het wel aan. Je wilt namelijk je geluid ongedecodeerd naar je reciever sturen. Deze decodeerd het vervolgens.

[ Voor 69% gewijzigd door Clavis op 29-05-2016 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeffreyX
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-07-2020
Is een bekend probleem binnen windows 10. Ik had mijn drivers gedeinstalleerd, PC herstart, automatisch naar drivers laten zoeken, die geinstalleerd en vervolgens het volgende uitgevoerd.

Zie pagina:
http://windows.microsoft....-music-from-your-computer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HMC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10-2023

HMC

Pluviophile

Clavis schreef op zondag 29 mei 2016 @ 21:50:
[...]

In the Xonar software:
- Check off SPDIF Out and set it to PCM
- Check off 7.1 Virtual
- Check off Dolby Headphone

That should be it. Then in any game/software, set the number of speakers to be 7.1 and you will have surround.
Zo dan. Dank voor die reactie. d:)b
Heb me rot lopen zoeken om Xonar DX met 5.1 aan de gang te krijgen in Win10.
Dit werkt perfect.

Het is zelfs nog makkelijker. De Xonar software staat standaard niet in 5.1 (of 7.1) -mode.
Dat moet je dus veranderen. :)

[ Voor 19% gewijzigd door HMC op 29-08-2017 18:01 ]

Eat the bugs, live in a pod

Pagina: 1