PC start niet meer op; geen POST, CPU_Led brand en Q code 00

Pagina: 1
Acties:

• Goudstalen
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 31-01 16:36
Hallo, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met een probleem.

Mijn zelfbouw PC wil namelijk niet meer starten. Hij heeft het een jaar lang prima gedaan, maar nu gebeurt er vrijwel niets meer.

Wanneer ik de PC aanzet gebeurt het volgende: alle fans gaan aan, de lichten op het moederbord gaan/blijven branden, de harde schijven gaan ook draaien.
Maar er komt geen beeld uit, er is ook geen POST te zien en bij de BIOS/UEFI kom ik dus ook niet.

Ik zie het volgende branden: er wordt Q code 00 aangegeven en bij de 24pin ATX aansluiting brand een 'CPU_led' ledje.
Na een zoektocht blijkt dit, redelijk voor de hand liggend, een probleem met de CPU aangegeven.

Ik heb het volgende gedaan:
- Systeem buiten de kast opnieuw opgebouwd en getest. Dit maakte geen verschil.
- RAM geheugen. De twee modules heb ik afzonderlijk in elk slot getest. Ook dit maakte geen verschil.
- CPU koeler eruit gehaald. Toen de CPU eruit gehaald. Gekeken naar de pinnetjes in de socket, deze lijken in orde te zijn. Weer terug gezet en de koeler er weer op. Geen resultaat.
- De troubleshooter bekeken. Hier heb ik een aantal dingen wat er naar mijn idee mee te maken kan hebben uitgevoerd.
- Vergelijkbare topics gelezen op en buiten Tweakers.net.
- Andere 8pin CPU kabel geprobeerd.

Geen van bovenstaande acties heeft mijn probleem verholpen. Mij lijkt het probleem in één (of meerdere?) van volgende te zitten:
- RAM, lijkt mij persoonlijk niet het probleem aangezien beide modules in géén van de 4 sloten een verschil maakten. Het is natuurlijk wel mogelijk dat het RAM niet goed is.
- PSU, lijkt mij persoonlijk ook sterk, aangezien het hele systeem wel oplicht, fans en harde schijven gaan draaien en ik een tweede 8pin CPU stekker geprobeerd heb. Daarbij moet gezegd worden dat beide 8pin CPU kabels vanbinnen de voeding vast zitten, en dus niet los gemaakt kunnen worden.
- CPU; lijkt mij het meest waarschijnlijk, zeker aangezien de Q code 00 en CPU_led die brand.

Ik weet niet zeker waar het aan ligt; persoonlijk lijkt het mij aan de CPU te liggen. Misschien weten jullie nog acties die ik kan ondernemen?

Overige info:

De CPU is altijd overclocked geweest op 4.3GHz @ 1.2V. Temperaturen zijn nooit boven de 60 graden Celcius uitgekomen.

Het betreft dit systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4690K Boxed€ 234,50€ 234,50
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO€ 242,59€ 242,59
1EVGA GeForce GTX 960 4GB Super SC ACX 2.0+€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 101,-€ 101,-
1Noctua NH-D15€ 84,91€ 84,91
1Scythe Slip Stream 800rpm, 120mm€ 6,12€ 6,12
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 52,95€ 52,95
1Samsung SH-224DB Zwart€ 11,95€ 11,95
1Enermax Platimax EPM750AWT€ 149,-€ 149,-
1Crucial BX100 500GB€ 149,41€ 149,41
1Crucial MX200 2,5" 250GB€ 82,50€ 82,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.114,93

Jullie hulp wordt erg gewaardeerd.

Edit: een foto van de socket:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JYywB8A.jpg

• ProjectB00man
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-01 12:07
Dag DGonlag2

heb je al eens geprobeerd met maar 1 RAM stick mogelijk dat 1 van de twee niet meer goed is.
beste is om 1 ram stick te gebruiken en dan alle 4 de sloten bij langs te gaan en daarna de andere ram stick te pakken en hetzelfde te doen

- RAM, lijkt mij persoonlijk niet het probleem aangezien beide modules in géén van de 4 sloten een verschil maakten. Het is natuurlijk wel mogelijk dat het RAM niet goed is.

• Goudstalen
Ja ik heb beide modules afzonderlijk in alle 4 de sloten geprobeerd, dat heeft niet mogen baten.

Overigens heb ik ook nog een bios flashback uitgevoerd naar de nieuwste bios. Daarnaast ook de CMOS gereset. Niets daarvan heeft geholpen helaas.

• robogeeka
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-12-2025
Deed de pc het wel voor de bios geflasht was?

• Goudstalen
Nee, voor de bios flash deed de PC het ook niet. De avond daarvoor nog wel.
Ik heb maar een goedkope CPU besteld, morgen eens kijken of deze CPU het probleem oplost.
Mocht dat het geval zijn dan gaat de 4690k terug voor RMA.
Lost dit het probleem niet op dan is het denk ik aannemelijk dat het probleem in het moederbord zit?

• ProjectB00man
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-01 12:07
De kans is inderdaad groot dat het dan de CPU is die niet meer gevonden kan worden.
mogelijk dat de 24 pins power aansluiting of de extra 8 pins power aansluiting voor de CPU niet goed is waardoor er niet genoeg stroom is om te booten.

• Goudstalen
Aan de CPU zelf ligt het in ieder geval niet.
Vandaag een gloednieuwe CPU getest en het probleem bleef aanhouden.

Ik denk dat ik maar het moederbord te reparatie opstuur en de voeding bij een kennis ga testen.

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 31-01 13:28

TommieW

Numa numa.

Problemen met RAM lijken mij sowieso sterk. Zelfs zonder RAM zou je geen melding moeten krijgen dat er iets mis is met de CPU. Hoewel de voeding zeker geen goedkoop pauperdingetje is, wil ik dit niet uitsluiten. Heb je een andere voeding waarmee je kan testen?

Heb je het moederbord al eens grondig geïnspecteerd? Zie je nergens een brandplekje ofzo zitten? Lijken alle condensatoren nog in orde?

Dit soort problemen zijn erg vervelend. Sterkte!

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• Goudstalen
Bedankt!

Het moederbord heb ik naar aanleiding van je post even grondig bekeken. Nergens een schroeiplek of iets anders raars kunnen vinden.

Een andere voeding om te testen heb ik helaas niet, maar zal deze voeding binnenkort bij een kennis testen, dan weet ik in ieder geval of die in orde is.

Mocht het allemaal niet werken dan gaat het moederbord terug voor reparatie.
Pagina: 1