Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Boots
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11-05-2024
Hallo, ik heb zelf een HTPC formaat gaming computer, welke in een Silverstone Raven RVZ02 zit en ruimte heeft voor twee 2,5" opslag, deze zijn allebei al bezet, de eerste met een 120 GB OCZ Vertex 3 (firmware 2.15) en een 500 GB Samsung 850 Evo. Ik zit dus te denken, gezien ruimte alweer wat beperkt begint te worden op de schijven om M.2 eens uit te proberen, achterop het moederbord zit hiervoor een aansluiting.

Vraag is alleen of dat een goed idee is, gezien, tja, de OCZ is maar een ukkie en misschien beter om die te vervangen maar dan moet wel Windows of gekloond worden of opnieuw geïnstalleerd worden. Ben wel benieuwd naar M.2. Dus een paar tientjes extra vind ik niet erg om uit te geven. Alleen is er wel wat onduidelijkheid betreft AHCI en NVME.

Ik zie als ik Samsung check een aantal soorten schijven, SATA snelheid versies zijn lekker goedkoop, terwijl de AHCI en NVME versies weer lekker snel lopen. Ik hoor en lees alleen dat dit voor gebruik voor spelletjes weinig extra met zich mee zal brengen. Tevens lees ik bijvoorbeeld dat de 950 Pro met Throttling issues kampt, is dit al opgelost of nog steeds een issue in Windows 10? Tevens wordt het ook wat heter in de RVZ02 dan in menig ander computer dus ik heb het gevoel dat dit niet een goede keus gaat zijn tenzij ik het mis heb.

Dus, wat zouden jullie aanraden als ik dat zo zou mogen vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Welk moederbord? Het is niet universeel he... er zijn meerdere soorten M.2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Boots
Oh, de Asus Z170I Pro Gaming. Zo even kijken welke afmetingen dat ondersteund, op de site staat type 2242/2260/2280, bij de SSDs staan weer millimeters... :/

[ Voor 68% gewijzigd door Nick Boots op 26-05-2016 16:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

http://dlcdnet.asus.com/p...GAMING_Devices_report.pdf , pagina 2 O-)

edit: "950 Pro met Throttling issues"
Als je kast een beetje fatsoenlijke airflow langs de 950 heeft en je de 950 niet continu zwaar belast, dan is er niks aan de hand.

[ Voor 48% gewijzigd door Raven op 26-05-2016 17:09 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Boots
Dank je, Raven, weet in ieder geval dat de 850 Evo dan compatible is maar helaas is de lijst niet up-to-date genoeg voor de 950 Pro's vrees ik. (Of ze passen inderdaad niet, maar dat zou toch nie'?)

En tja, M.2 slot zit op de achterkant van het moederbord, dus geen airflow daar, maar zal mogelijk nooit echt mega bestanden lopen over te hevelen, ja. Alleen de vraag of de 950 Pro geen overkill is. ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Nick Boots op 26-05-2016 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Het probleem met recent uitgebrachte ssd's is dat ze niet meteen getest zijn door moederbordfabrikanten. Wat je dan het beste kunt doen is reviews zoeken van dat moederbord en kijken of ie getest is met de betreffende ssd.

Dat heb ik laatst ook gedaan. Heb een X99 systeem op het oog, met de 950. Hier op de site even tussen de reviews gekeken en gebruikers gevraagd of die combinatie daar zonder problemen werkte.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Of je belt Asus NL even om te vragen of het onderhand wel kan?

Maar aangezien je al 620GB aan SSD's vol hebt zitten, vraag ik me af of je wel "de duurdere" optie voor een M2 wil gebruiken? Is het niet veel zinvoller om pricewatch: Sandisk Ultra II SSD 960GB bijvoorbeeld te monteren?

En inderdaad; niet alle games hebben profijt van een PCI-E x4 SSD dus dan heb je een hele snelle SSD die misschien maar 4% van de totale tijd op maximale snelheid iets aan de rest van de PC doorgeeft.

Ik kan niet in jouw portomonnee kijken maar persoonlijk zou ik, op basis van de bekende gegevens, een 3e SATA-SSD aanschaffen met veel opslag en een relatief lage prijs/GB verhouding.

/edit: je kan een SSD ook met dubbelzijdig tape aan de binnenkant van je case plakken; ze moeten/hoeven niet per se met schoefjes netjes in een bracket. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 26-05-2016 17:16 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

MAX3400 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:14:
Of je belt Asus NL even om te vragen of het onderhand wel kan?
Dat heb ik al eens gedaan, nou ja, niet gebeld maar gemaild. Ze testen niet op verzoek recente ssd's.

[ Voor 50% gewijzigd door Raven op 26-05-2016 17:17 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

MAX3400 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:14:
/edit: je kan een SSD ook met dubbelzijdig tape aan de binnenkant van je case plakken; ze moeten/hoeven niet per se met schoefjes netjes in een bracket. ;)
Een bracket en schroefjes is inderdaad de netste manier, ik heb jaren een een vertex in de kast laten hangen aan de sata stroom kabel. Tis niet iets wat ik adviseer, maar het kan wel gewoon wanneer je niet teveel in de weer bent met systeem van hot naar her.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Lip schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:26:
[...]

Een bracket en schroefjes is inderdaad de netste manier, ik heb jaren een een vertex in de kast laten hangen aan de sata stroom kabel. Tis niet iets wat ik adviseer, maar het kan wel gewoon wanneer je niet teveel in de weer bent met systeem van hot naar her.
Eens maar een stukje tapijt-tape van 5 cent is voldoende om een SSD vast te zetten en waarschijnlijk wordt 'ie over 10.000 jaar als fossiel gevonden en nog steeds goed vastgeplakt aan het metaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

U bent gepromoveerd naar "echte snackbar" in mijn boekje. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nick Boots
MAX3400 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:14:Ik kan niet in jouw portomonnee kijken maar persoonlijk zou ik, op basis van de bekende gegevens, een 3e SATA-SSD aanschaffen met veel opslag en een relatief lage prijs/GB verhouding.

Tja, wel gedaan bij een vorige build die geen 2,5" mounts had en het lastig maakte om 3,5 naar 2,5 brackets te installeren, maar hou het liever een beetje make-shift-vrij bij deze build. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Nick Boots schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:31:
[...]

Tja, wel gedaan bij een vorige build die geen 2,5" mounts had en het lastig maakte om 3,5 naar 2,5 brackets te installeren, maar hou het liever een beetje make-shift-vrij bij deze build. O-)
Mag ik aannemen dat de 500GB SSD alleen "data" is en geen OS? Vervang die voor een 960GB/1TB SSD (tijdelijk copy/paste tegelijk in de kast hangen) en vang dan nog een paar Euro als je de 500GB verkoopt op http://tweakers.net/aanbod/ ?

Heb je effectief 500GB extra ruimte gecreerd, geen gedoe met Windows clonen vanaf de OCZ en je houdt er nog wat centjes aan over.

Persoonlijk, maar dat is mijn mening (met een M2 / SATA-600 thuis), is een M2 voor jouw machine misschien niet de meest cost-effective investering :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:51
Of de ocz eruit, grote ssd erin.
Clean windows op de samsung en de nieuwe grote voqor opslag?

OCZ staat toch al niet bekend om de betrouwbaarheid (hoewel de nieuwe al beter zijn, en ik hier trouwens al 4 jaar een vertex 2 60gb zonder problemen heb draaien)

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online

_matt_

Never forget T6

test met wat benchmarks van m.2 ssd's: (skylake icm NUC)

http://www.anandtech.com/...ssd-for-a-skylakeu-system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Nick Boots schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 16:39:
Dus, wat zouden jullie aanraden als ik dat zo zou mogen vragen?
Als je geld teveel hebt de grootst mogelijk SSD kopen. ;)

Maar voor 60 euro heb je een 1,5TB 2.5" HDD, is een stuk groter en een stuk goedkoper dan een SSD.
Pagina: 1