• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:34
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar 2 camera's voor onze voetbalvereniging. Eisen:
• Plaatsing (binnen vs buiten) Buiten
• Resolutie (1280*720 vs 1920*1080) Minimaal HD, maar er zijn ook mensen die ons een '4K Camera' aanbevelen
• Spatwaterdicht (ja vs nee) Meer dan dat
• Geluidsopname (ja vs nee) Niet noodzakelijk, wel fijn
• Pan/Tilt (ja vs nee) Liever wel, maar beeldkwaliteit is belangrijker
• Verbinding (WiFi vs Ethernet) Ethernet lijkt me stabieler
• Stroomvoorziening (netvoeding vs PoE) Netvoeding mag, maar PoE is wel heel handig

Het idee is om met een 90 graden hoek camera 1 speelhelft te filmen (dus de camera komt precies in de hoek van het veld te hangen en filmt zo die helft). Deze beelden moeten vervolgens opgeslagen worden in de cloud (denk aan TransIP Stack of Dropbox of vergelijkbaar).

Hierna zal iemand ze gaan verwerken in de software die hiervoor gebruikt wordt. Vanaf de Cloud opslag haalt hij ze binnen.

Nu heb ik 2 vragen:
  1. wat voor camera raden de kenners mij aan?
  2. is het ook mogelijk om een set camerabeelden op te slaan in de cloud zonder dat er 24/7 een energievretende (en storingsgevoelige) PC/Server aan staat? Dus direct naar de cloud, of via een klein apparaatje (slimme router, Raspberry of zoiets)

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier zit vast wel iets leuks tussen : https://www.ubnt.com/unifi-video/unifi-video-camera/ :)
Goed spul!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:23
Bedenk wel dat zelfs als je voor 1080p gaat, je nog maar amper 30pixels overhoudt (in de hoogte) voor een persoon op 50m afstand van de camera.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• MiKeZZa
Ik ben erg slecht thuis in camera's e.d., maar wel redelijk handig met computers dus bedankt voor het meedenken.

@DennusB: waarom moet ik specifiek voor dat merk gaan?
@Universal Creatio; hoe bedoel je dit? Dat het vrij klein is? En wat zouden we daar volgens jou aan moeten doen in deze situatie?

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

MiKeZZa schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 10:37:
Ik ben erg slecht thuis in camera's e.d., maar wel redelijk handig met computers dus bedankt voor het meedenken.

@DennusB: waarom moet ik specifiek voor dat merk gaan?
@Universal Creatio; hoe bedoel je dit? Dat het vrij klein is? En wat zouden we daar volgens jou aan moeten doen in deze situatie?
Tja, wil je een half voetbalveld in beeld, dan is de consequentie dat individuele spelers klein zijn. Daar kan je niet zo veel aan doen. Alternatief is een cameraman die met een ingezoomde lens de bal volgt. Dat kan dus niet automatisch.

In dat opzicht is een 4K-camera (met hogere resolutie dus 60 pixels hoog ipv 30) wel een mooi idee. Of je er in de praktijk het effect van gaat merken en of dat de meerprijs waard is, dat ligt er helemaal aan waar de beelden voor gebruikt gaan worden.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• MiKeZZa
Helder. De beelden worden gebruikt voor analyse doeleinden. Dus de kleur van iemand zijn veters is niet belangrijk; looplijnen wel.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Als reactie op vraag 1, daar zijn toch allerlei standaardoplossingen voor? Ik zie regelmatig van dat soort opstellingen langs de lijn en naar mijn idee is dat geen huis-tuin-en-keuken-vlijt.

• MiKeZZa
Wij kennen alleen standaardoplossingen die vele, vele duizenden euro's kosten en willen het graag iets betaalbaarder oplossen. Omdat leveranciers van die systemen (met alle respect) niet veel meer doen dan de camera's leveren, PC inrichten waar de beelden op opgeslagen worden en daarna wordt er dure software verkocht waarmee de analyse gedaan kan worden.

Dit lijkt ons op zich ook zelf te regelen, als we wat advies krijgen over welke camera's we moeten kopen.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:35
MiKeZZa schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 12:05:
Wij kennen alleen standaardoplossingen die vele, vele duizenden euro's kosten en willen het graag iets betaalbaarder oplossen. Omdat leveranciers van die systemen (met alle respect) niet veel meer doen dan de camera's leveren, PC inrichten waar de beelden op opgeslagen worden en daarna wordt er dure software verkocht waarmee de analyse gedaan kan worden.

Dit lijkt ons op zich ook zelf te regelen, als we wat advies krijgen over welke camera's we moeten kopen.
Leuke gedachten-gang en er zal voor de leverancier vast een gezonde marge aan zitten. Maar ik denk dat de ervaring die zij meebrengen een echte waarde heeft. Want je moet nu alles zelf gaan uitvinden en daar gaan vrijwel zeker ook miskopen bij komen. Ik neem ook aan dat daar ondersteuning en garantie bij komt.

Ik weet dat dit niet de tweakers gedachte gang is maar als jij clubgeld van een amateurvereniging gaat uitgeven omdat iets makkelijk lijkt is dat wel iets waar je goed over na moet denken.

• MiKeZZa
Dat doen we ook... Zodoende informeer ik hier. Mogelijk is de uitkomst; niet doen.

Maar we weten welke software er komt, dat kunnen we zelf ook regelen. Het gaat dus eigenlijk bij een leverancier alleen om het leveren en plaatsen van de camera's. En juist hardware vind ik nou niet iets waar persé veel service nodig is.

Maar we moeten ook echt wel kritisch kijken naar prijsverschillen e.d..

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Zou het niet iets zijn om een paar goede ip camera's te gebruiken in combinatie met een Synology NAS en Surveillance Station?

Zelf heb ik Foscam camera's voor pandbeveiliging en daar ben ik tevreden over...

• MiKeZZa
Aan zoiets dacht ik zelf ook. Maar is het dan zo dat een goede IP-camera rechtstreeks op een Synology kan wegschrijven?

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:20
Je geeft niet aan wat het eindresultaat moet zijn? Wedstrijdanalyses, of een samenvatting?

Je bent een amateurclub, ik zou klein beginnen. 2 camera's en een NAS en kijken hoe ver je komt. Blijkt dat onvoldoende kun je bij de andere 2 hoekvlaggen ook een camera zetten.

Hattrick: Thorgal Eagles

• MiKeZZa
Het gaat met name om analyses, maar samenvattingen zijn een bijvangst.

De meeste software kan slechts 2 camera's aan dus we moeten het wel met 2 camera's zien te rooien...

• MiKeZZa
Ik zit nu na wat zoeken en rondbellen te denken aan bijv.

2x Axis P1428-E Network Camera 4K UltraHD, 8.3 Megapixel
1x Synology NAS916+

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Wat is het bereik van die camera? Het systeem wat ik weleens aan het werk het gezien - overigens geen idee wat dat was - gaf een volledig overzicht van het hele veld. Dat lijkt me op zijn minst wenselijk voor goede analyses. 4k lijkt me overigens niet zo noodzakelijk, zoals je terecht opmerkte, gaat het met name om looplijnen.

• MiKeZZa
Klopt. Er zijn systemen die óf het hele veld geven (beetje een vissenkom beeld) of die softwarematig de beelden van 2 camera's samenvoegen. Maar dit is of lelijk (vissenkom) of onbetaalbaar (samenvoegen).

4K is bedoeld om toch nog een beetje beeld te hebben van een speler die op 50 meter afstand loopt.
Pagina: 1