Mijn vraag
Ik ben een nieuwe werk pc aan het samenstellen die de komende jaren mij gaat helpen met mijn groter en groter wordende Photoshop documenten. Ik heb een heleboel ingelezen over wat nu een goede configuratie zou moeten zijn als je heel veel werkt met Photoshop. Om een klein beetje een inzicht te geven waar ik soms tegenaan loop: Op het moment werk ik aan een photoshop document dat is gegroeid tot 14,6 GB groot. Het is een document van meer dan 41.000 x 18.000 pixels groot en moet op sticker afgedrukt gaan worden. Mijn huidige systeem heeft het erg zwaar en alles gebeurd uiteraard bijna geheel op 1 schijf. Een file als deze tikt op gemak 90gb tijdelijk vol en beginnen de meldingen te rollen dat de opstartschijf vol zit, scratch schijf vol zit en krijg je natuurlijk ook een heleboel strandballetjes. In mn nieuwe systeem wil ik dit allemaal los van elkaar gaan koppelen.
Het idee is om alles op een eigen schijf te plaatsen + een hele snelle scratch disk. Dit is nu mijn plan:
- disk #1 - boot / os: samsung 850 pro 500
- disk #2 - programma's / en een paar games: samsung 850 pro 500
- disk #3 - werkbestanden : samsung 950 pro SSD (M.2)
- disk #4 - 2x samsung 850 pro 500 in Raid0. Dit worden dan de scratch disk.
Nu loop ik met het idee te spelen om de scratch disk niet te doen met 2 ssd's in raid, maar met een tweede 950 pro 2 en die dan in een PCI laan te prikken.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Huidig systeem: iMac 2011 met een 3.1ghz i5, 12gb geheugen, SSD en HDD
Toekomstige (Windows 10) build:
- 5820k (De 6800k of 6850k lijken zijn opvolger)
- 64 gb geheugen
- gtx 980 ti / gtx 1080 (potentie tot VR projecten)
- stapel met harde schijven zoals hierboven
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Photoshop houd van veel geheugen, rappe cpu's en de tipping point zit hem op 6 cores. Een snelle scratch disk en als alles op eigen schijven staat zit het elkaar niet in de weg met lezen en schrijven.
Zit ik een beetje solid met dit idee of overzie ik een mogelijk probleem?
Ik ben een nieuwe werk pc aan het samenstellen die de komende jaren mij gaat helpen met mijn groter en groter wordende Photoshop documenten. Ik heb een heleboel ingelezen over wat nu een goede configuratie zou moeten zijn als je heel veel werkt met Photoshop. Om een klein beetje een inzicht te geven waar ik soms tegenaan loop: Op het moment werk ik aan een photoshop document dat is gegroeid tot 14,6 GB groot. Het is een document van meer dan 41.000 x 18.000 pixels groot en moet op sticker afgedrukt gaan worden. Mijn huidige systeem heeft het erg zwaar en alles gebeurd uiteraard bijna geheel op 1 schijf. Een file als deze tikt op gemak 90gb tijdelijk vol en beginnen de meldingen te rollen dat de opstartschijf vol zit, scratch schijf vol zit en krijg je natuurlijk ook een heleboel strandballetjes. In mn nieuwe systeem wil ik dit allemaal los van elkaar gaan koppelen.
Het idee is om alles op een eigen schijf te plaatsen + een hele snelle scratch disk. Dit is nu mijn plan:
- disk #1 - boot / os: samsung 850 pro 500
- disk #2 - programma's / en een paar games: samsung 850 pro 500
- disk #3 - werkbestanden : samsung 950 pro SSD (M.2)
- disk #4 - 2x samsung 850 pro 500 in Raid0. Dit worden dan de scratch disk.
Nu loop ik met het idee te spelen om de scratch disk niet te doen met 2 ssd's in raid, maar met een tweede 950 pro 2 en die dan in een PCI laan te prikken.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Huidig systeem: iMac 2011 met een 3.1ghz i5, 12gb geheugen, SSD en HDD
Toekomstige (Windows 10) build:
- 5820k (De 6800k of 6850k lijken zijn opvolger)
- 64 gb geheugen
- gtx 980 ti / gtx 1080 (potentie tot VR projecten)
- stapel met harde schijven zoals hierboven
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Photoshop houd van veel geheugen, rappe cpu's en de tipping point zit hem op 6 cores. Een snelle scratch disk en als alles op eigen schijven staat zit het elkaar niet in de weg met lezen en schrijven.
Zit ik een beetje solid met dit idee of overzie ik een mogelijk probleem?