Aankoopadvies tweedehands gpu voor laatste upgrade

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:54
Mijn vraag
Ik zou graag wat community input ontvangen over mijn keuze om een tweedehands gpu van maximaal 130-140 euro aan te schaffen als upgrade van mijn huidige desktop.

Achtergrond
In de loop van de jaren heb ik telkens wat onderdelen geüpgraded, maar dat is sinds 2010 niet echt meer gebeurd. Binnen de mogelijkheden die mijn mobo biedt wil ik daarom binnenkort een laatste upgrade doen. Daarbij is mijn belangrijkste overweging dat ik tegen een relatief kleine investering zoveel mogelijk prestatiewinst wil behalen. Bovendien hoef ik geen dikke kaart als mijn cpu het toch niet kan bijbenen.

Verder heb ik het geheugenlatje in onderstaand systeem random gekozen. Ik heb geen idee wat er nu in zit. Ik was van plan om het huidige latje te vervangen door twee 4gb latjes met een hogere frequentie.

Huidige systeem
Mijn huidige systeem bestaat uit de volgende (relevante) onderdelen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 860 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-H55M-UD2H€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD5870 Vapor-X€ 0,-€ 0,-
1Crucial CT51264BA160BJ€ 14,50€ 14,50
1OCZ StealthXStream 600W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 57,56€ 57,56
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 72,06

Vooronderzoek
Zelf heb ik al een tijdje op V&A rondgekeken om een idee te krijgen van de prijzen die gevraagd worden. Ik ben tot het volgende lijstje gekomen, maar als jullie aanvullingen hebben dan hoor ik het graag!

ATI-kaarten:

HD6990 prijs onbekend
HD7870 ~75 euro
HD7950 ~90 euro
HD7970 ~125 euro
R9 270X ~100 euro
R9 280X ~140 euro

Nvidia-kaarten:

GTX 680 ~130 euro
GTX 960 ~150 euro
GTX 660 TI ~100 euro
GTX 760 ~115 euro
GTX 590 ~100 euro

Bovenstaande kaarten lijken mij allemaal mogelijkheden. Ook zijn deze kaarten allemaal op V&A te vinden. Ik twijfel vooral op punten als: leeftijd, driversupport, energieverbruik, etc.

Beste antwoord (via citomaster op 26-05-2016 17:02)

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:10
Qua GPU zou ik er niets sterkers dan een HD 7950 er in stoppen. Persoonlijk zou ik voor een AMD 78/79 kaart gaan: De GCN architectuur wordt voorlopig nog ondersteund aangezien zelfs de aankomende kaarten een voorbouwsel zijn op deze kaarten: driversupport wordt zo relatief simpel. Ook staat nvidia erom berucht dat ze oudere kaarten waardeloos supporten. Neem geen HD 6990 of 590: sli/crossfire is imo geen relevante optie voor 99% van de markt.

Verder ben ik het eens met the mask: Een goede voeding is nu een prima investering. Mits je een goede uitzoekt kan je die prima meenemen naar een nieuw systeem.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De voeding is ook zes jaar oud? Dan wordt het wel tijd deze te vervangen. Dit type voeding (FSP Epsilon) heeft vrij slechte condensators, die niet echt goed gekoeld worden en vrij hoge ripple. Je ziet dan ook dat de condensators het vaak na zo'n 5 à 7 jaar begeven. Als ze niet meer goed zijn geeft de voeding een gevaarlijk hoge ripplespanning af, gevaarlijk voor de andere componenten.

Daarom kun je nu beter de voeding vervangen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
-The_Mask- schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:45:
De voeding is ook zes jaar oud? Dan wordt het wel tijd deze te vervangen. Dit type voeding (FSP Epsilon) heeft vrij slechte condensators, die niet echt goed gekoeld worden en vrij hoge ripple. Je ziet dan ook dat de condensators het vaak na zo'n 5 à 7 jaar begeven. Als ze niet meer goed zijn geeft de voeding een gevaarlijk hoge ripplespanning af, gevaarlijk voor de andere componenten.

Daarom kun je nu beter de voeding vervangen.
Het risico van een gefrituurd moederword wil ik wel nemen. Mijn psu heeft voorlopig nog geen drops vertoond. Het gaat niet voor niets om een laatste upgrade. Na deze upgrade ben ik van plan te sparen voor een volledig nieuwe build. Wel bedankt voor het opmerken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Een high-end voeding kan prima 10 jaar mee, de echte high-end voedingen hebben zelfs 10 jaar garantie op dit moment. Als je nu goede voeding koopt kun je die dus prima meenemen naar een nieuw systeem.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
Qua GPU zou ik er niets sterkers dan een HD 7950 er in stoppen. Persoonlijk zou ik voor een AMD 78/79 kaart gaan: De GCN architectuur wordt voorlopig nog ondersteund aangezien zelfs de aankomende kaarten een voorbouwsel zijn op deze kaarten: driversupport wordt zo relatief simpel. Ook staat nvidia erom berucht dat ze oudere kaarten waardeloos supporten. Neem geen HD 6990 of 590: sli/crossfire is imo geen relevante optie voor 99% van de markt.

Verder ben ik het eens met the mask: Een goede voeding is nu een prima investering. Mits je een goede uitzoekt kan je die prima meenemen naar een nieuw systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 22:26

MsG

Forumzwerver

Wen er maar aan op Tweakers, bij elke random upgrade wordt de voeding er bij gehaald. Ik heb er ook niet zo heel veel mee ;-).

Als je een ex-miningkaart niet erg vind kan je ze soms ook vinden onder de R9 290 reeks. Deze zie je af en toe voor rond de 150.

Bedenk wel dat veel reeksen wel echte heethoofden zijn. Zoals de R9 290. Maar ook een HD7950 kan erg lawaaiig zijn. Of je moet varianten nemen met een goede stille koeler.

Ik zou aanraden om eerst voor een HD7950 te gaan. Ik ben zelf van deze naar een R9 290 gegaan, maar merk dat ik er toch minder uithaal dan zou kunnen door mijn oudere processor (i5 2500). Met de HD7950 had ik de meeste bang for buck, hier kan je veel nieuwere spellen nog best goed mee draaien.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
Jullie raden mij aan om niet verder te gaan dan een 7950. Dat lijkt me een prima keuze. Op internet zie ik dat de R9 280 een rebrand van de 7950 is. Dat blijkt ook wel uit benchmarks. Zou het nog lonen om een R9 280X voor 30 euro meer te kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ardjee
Zal van de game afhangen. Maar ik vind het persoonlijk een verspeelde 30 euro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Laatst online: 22:26

MsG

Forumzwerver

Ja, het is al bijna 1 3e van een HD7950. En is hij volgens mij nog lawaaiiger, en je kan weer doorredeneren van voor 2 tientjes extra zit je weer aan de R9 290, voor 3 tientjes extra dan weer zit je aan de GTX 970 (bij wijze van). Ik zou mooi op een leuke HD7950 mikken. Er staan best wel wat stille varianten op V&A hier.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citomaster
Heren, bedankt! Ik zal jullie adviezen ter harte nemen bij het uitzoeken van een nieuwe videokaart (en eventueel psu).
Pagina: 1