HDD kapot, geen idee wat betreft vervanger(s)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• J3anaan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 31-03-2025
Ik zoek een HDD & SSD
Afgelopen week kreeg ik namelijk een foutmelding op mijn laptop (Asus r510ca-xx187h). Ik heb nu besloten om de huidige HDD te vervangen met een SSD en dan een nieuwe HDD die ik in een caddy doe. Ik ben alleen een enorme leek wat betreft computers, vandaar dat mijn broer mij Tweakers aanbeveelde.

Wat mijn budget betreft
Ik zoek een SSD van 250GB en een HDD van 1TB. De SSD wil ik ong. €100 voor geven en de HDD €80 (?)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen (merk)voorkeuren, ik had zelf een Samsung Evo 850 SSD gezien. Maar jullie hebben er ongetwijfeld meer verstand van... daarnaast heb ik wat betreft harde schijf geen idee... ik denk dat dat ook niet zo spannend is gezien de SATA 1 (?) Poort waar die aan komt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik denk dat ik een Sata 3 en een Sata 1 poort heb (foto's ter verduidelijking hier onder)

Links naar foto's:
HDTune systeem info: https://i.gyazo.com/0810b61481a7211e2a59d67826c0ac98.png
Problemen in mijn huidige HDD: https://i.gyazo.com/b25b8eab9bf06db2d3fcb5c225118cb6.png
HWiNFO systeem info: https://i.gyazo.com/9f075fb28eb4639dc89806a6d4a82595.png
Foutmelding Laptop: https://i.gyazo.com/8a4a8fc7cb2221e8fa946f863e8277f2.png

Alvast bedankt voor de moeite/hulp
Tom

Beste antwoord (via J3anaan op 26-05-2016 12:27)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tussen ssd's onderling is weinig verschil te merken tegenwoordig. Zelfs als je de theoretisch snellere Samsung aan een sata3 hangt en een theoretisch langzamere Crucial aan een sata2 zet, zelfs dan merk je geen verschil.
Ook om de levensduur hoef je je geen enkele zorgen te maken. Het gaat daar namelijk om het aantal schrijfakties. Die zijn namelijk beperkt. Bij normaal gebruik in je laptop zal het misschien 60 tot 120 jaar duren voordat je dat haalt: ruim voor die tijd zal de laptop/ssd aan iets anders zijn overleden.

Een voordeel van de Samsungs is, dat er zogenaamde magician software bij geleverd wordt. Handig als je wil clonen of als je de firmware moet upgraden. Maar verder heb je er niets aan.

Alle reacties

• Reepje
  • Niet online
De grote vraag is natuurlijk, heb je echt een extra 1 TB nodig op die laptop?
Je hebt nu een hdd van 500 GB, neem daarvoor in de plaats een 480 GB SSD, bijvoorbeeld deze en je bent klaar.
pricewatch: Crucial BX200 480GB

Hoef je niet te gaan zitten knutsellen met de dvd drive.

• J3anaan
Reepje schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:52:
De grote vraag is natuurlijk, heb je echt een extra 1 TB nodig op die laptop?
Je hebt nu een hdd van 500 GB, neem daarvoor in de plaats een 480 GB SSD, bijvoorbeeld deze en je bent klaar.
pricewatch: Crucial BX200 480GB

Hoef je niet te gaan zitten knutsellen met de dvd drive.
Zit wat in, maar waarom is dit een betere keuze dan bijvoorbeeld de Samsung EVO 850?(Buiten de prijs) Want deze heeft veel betere reviews? En kan ik een Sata naar USB kabel gebruiken om mijn HDD naar SSD te clonen?

• Reepje
  • Niet online
Je kan clonen, maar of het verstandig is een kapotte hdd te clonen......je kan daar waarschijnlijk die kabel voor gebruiken. Maar ik zou een mooie clean install doen.

De Samsung EVO is gelijk aan de Crucial. Ze zijn beide goed en betrouwbaar, alleen de Crucial is een stuk goedkoper.

• J3anaan
Ah ok, want bij de reviews van de Crucial staat dat de "Slc-cache snel vol is" en dan heel traag wordt. ook staat er dat hij sowieso een "lage schijfsnelheid" en "relatief korte levensduur" heeft?

Bij de samsung staat "Sata blijft de bottleneck" en dat hij iets duurder is dan de concurrentie? Sata blijft bottleneck betekent denk ik dat de SSD snel is, maar dat hij beperkt wordt door de traagheid van een SATA aansluiting(?)

• J3anaan
Reepje schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:05:
Je kan clonen, maar of het verstandig is een kapotte hdd te clonen......je kan daar waarschijnlijk die kabel voor gebruiken. Maar ik zou een mooie clean install doen.

De Samsung EVO is gelijk aan de Crucial. Ze zijn beide goed en betrouwbaar, alleen de Crucial is een stuk goedkoper.

• jelle514
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik heb zelf een Samsung 850 EVO in zowel mijn desktop als laptop, en ben hier zeer positief over. Snelheden zijn goed, en nog geen enkel probleem mee gehad. Ook de meegeleverde Samsung Magician software werkt erg fijn, deze houd de status van SSD in de gaten en kan waarschuwen als er iets fout gaat, Ook kun je met deze software eenvoudig je HDD naar je nieuwe SSD clonen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Reepje
  • Niet online
Tussen ssd's onderling is weinig verschil te merken tegenwoordig. Zelfs als je de theoretisch snellere Samsung aan een sata3 hangt en een theoretisch langzamere Crucial aan een sata2 zet, zelfs dan merk je geen verschil.
Ook om de levensduur hoef je je geen enkele zorgen te maken. Het gaat daar namelijk om het aantal schrijfakties. Die zijn namelijk beperkt. Bij normaal gebruik in je laptop zal het misschien 60 tot 120 jaar duren voordat je dat haalt: ruim voor die tijd zal de laptop/ssd aan iets anders zijn overleden.

Een voordeel van de Samsungs is, dat er zogenaamde magician software bij geleverd wordt. Handig als je wil clonen of als je de firmware moet upgraden. Maar verder heb je er niets aan.

• J3anaan
jelle514 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:39:
Ik heb zelf een Samsung 850 EVO in zowel mijn desktop als laptop, en ben hier zeer positief over. Snelheden zijn goed, en nog geen enkel probleem mee gehad. Ook de meegeleverde Samsung Magician software werkt erg fijn, deze houd de status van SSD in de gaten en kan waarschuwen als er iets fout gaat, Ook kun je met deze software eenvoudig je HDD naar je nieuwe SSD clonen.
Reepje schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:42:

Super bedankt voor jullie reacties, ik denk dat ik een 850 EVO ga bestellen. Kost misschien iets meer, maar voor m'n gevoel is die toch iets beter. Kan ik misschien ook bij een volgende laptop overzetten.
Pagina: 1