VPS van provider wisselen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:52

Saven

Administrator

Topicstarter
Hola,
Heb al een tijdje een VPSje bij Leverancier X. Op zich prima, ware het niet dat ze vrij aan de prijs zijn en weinig performance terugleveren. Is zogenaamd wel 'managed' maar daar heb ik eigenlijk weinig van gemerkt, en in principe kan ik veel inmiddels zelf. Wil dus over gaan naar TransIP.

Op de VPS draait een redelijk zware en 'actieve' (PHP-)app. D.w.z. de app verricht veel taken, ontvangt veel calls van een webhook/api.

Ik ben eigenlijk benieuwd wat de beste manier is, c.q. wat de best practices zijn om zoiets met zo min mogelijk overlast over te zetten naar een nieuwe server zonder(?) gegevensverlies. In de tussentijd komen er namelijk een boel calls naar de server die wel verwerkt wordt op de oude VPS maar als ik bezig ben met het uploaden van alle data, nog niet op de nieuwe VPS staat. Er is dus een soort van zwart gat als je begrijpt wat ik bedoel omdat de VPS nooit even rust heeft :P

Iemand ideeën of tips hoe ik het beste van VPS A naar VPS B kan migreren? Er draaien overigens ook een aantal hostingpakketjes op, maar die zijn niet echt van levensbelang :P

Kan wel e.e.a. vinden over het overzetten van de data zonder downtime, maar dat is natuurlijk niet zo spannend. Gaat vooral om dat 'zwarte' gebied tussen het uploaden van de data en het live zetten van de nieuwe VPS

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Beste manier is volgens mij analyse maken op welk moment je platform het minst druk is, zorgen dat andere server volledig klaarstaat om nieuwe data erop te gooien. Oude server offline te halen voor publiek, data te migreren en dan nieuwe server online zetten? Meestal is dat moment 's nachts...

En op voorhand alvast de TTL van je DNS vrij kort zetten zodat iedereen snel het nieuwe ip-adres doorkrijgt (alhoewel je daar zelf in mindere mate controle over hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Toevallig ben ik nu met hetzelfde bezig. M'n huidige VPS leverancier die wel een stevige prijs vraagt, maar weinig performance biedt en eigenlijk heb ik niet veel service nodig.

Ik ben zelf developer en ben geen expert in hosting. Tegerlijkertijd ken ik de basics wel prima. Ik ben momenteel aan het experimenten met een eigen VPS bij DigitalOcean en/of Vultr. Het zijn betrouwbare partijen die tegen lage kosten je flexibel een eigen VPS geven op root niveau. Zolang ik de setup eenvoudig qua opzeg houdt en de backups goed borg, gaat dat goed lukken.

qua overschakeling. Je kunt de nieuwenomgeving in alle rust voorbereiden. Op een zeker moment zul je snel achter elkaar dit moeten doen
- oude omgeving op zwart of readonly
- laatste user data naar nieuwe server overzetten
- dns records bijwerken

Als je ruim van te voren de dns TTL op een lage waarde zet, kan dit in minuten gereed zijn.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:49:
Beste manier is volgens mij analyse maken op welk moment je platform het minst druk is, zorgen dat andere server volledig klaarstaat om nieuwe data erop te gooien. Oude server offline te halen voor publiek, data te migreren en dan nieuwe server online zetten? Meestal is dat moment 's nachts...

En op voorhand alvast de TTL van je DNS vrij kort zetten zodat iedereen snel het nieuwe ip-adres doorkrijgt (alhoewel je daar zelf in mindere mate controle over hebt)
Je zou ook een alias of nieuw domain kunnen koppelen voor de (nieuwe) VPS, bijvoorbeeld v2.example.com. Maar dat is alweer wat moeilijker bij meerdere applicaties, echter houdt je zo wel het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:52

Saven

Administrator

Topicstarter
Hmm, ja het vervelende is die webhook calls die komen, worden naar een specifieke url gestuurd. Zit POST payload in dus redirecten is ook weer een karwei voor die dingen. Denk inderdaad dat beste lage TTL is en snachts de boel omzetten oid.
Datafeest schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:49:
Toevallig ben ik nu met hetzelfde bezig. M'n huidige VPS leverancier die wel een stevige prijs vraagt, maar weinig performance biedt en eigenlijk heb ik niet veel service nodig.

Ik ben zelf developer en ben geen expert in hosting. Tegerlijkertijd ken ik de basics wel prima. Ik ben momenteel aan het experimenten met een eigen VPS bij DigitalOcean en/of Vultr. Het zijn betrouwbare partijen die tegen lage kosten je flexibel een eigen VPS geven op root niveau. Zolang ik de setup eenvoudig qua opzeg houdt en de backups goed borg, gaat dat goed lukken.

qua overschakeling. Je kunt de nieuwenomgeving in alle rust voorbereiden. Op een zeker moment zul je snel achter elkaar dit moeten doen
- oude omgeving op zwart of readonly
- laatste user data naar nieuwe server overzetten
- dns records bijwerken

Als je ruim van te voren de dns TTL op een lage waarde zet, kan dit in minuten gereed zijn.
Ah nice :) Toevallig. TransIP geeft wel meer bang for the buck voor wat ik zo kan zien. Heb geen ervaring nog met hun kwaliteit van servers, maar volgens mij is dat wel een erg goede partij. Ook in Nederland :). Is dat geen optie voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HollowGamer schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 12:05:
[...]

Je zou ook een alias of nieuw domain kunnen koppelen voor de (nieuwe) VPS, bijvoorbeeld v2.example.com. Maar dat is alweer wat moeilijker bij meerdere applicaties, echter houdt je zo wel het overzicht.
Persoonlijk werk ik liever met cname records voor mijn services en a-records dan voor de fysieke/virtuele servers ;-) blijft wel altijd dat je eens een aanpassing moet doen in je dns-records bij migratie naar nieuwe server ;)

Zelf al lang klant bij transip, heel goeie ervaringen. Enige vervelende is dat je maandelijks moet betalen, je kan niet op voorhand voor een volledig jaar betalen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nassau
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-10 15:18
Eigenlijk zou je topictitel iets van "Webapplicatie verhuizen naar andere server" of zoiets moeten zijn. Anyhow.

De eerste vraag is uiteraard: hoe ziet de rest van je stack eruit naast PHP? LAMP?

Even aannemend dat je een mysql database eronder hebt zitten is de volgende vraag hoe groot je database is. En hoe ga je nu met downtime om tijdens onderhoud? Gaan je bestaande webhooks daar goed mee om?

Je PHP app en andere software kun je repliceren (en goed testen!). DNS TTL laag gooien. Op het big bang moment nog de laatste stand van de database repliceren (of nog mooier via master/slave min of meer real time). En dan de DNS omzetten. Let op dat je dan ook gelijk je oude server ontoegankelijk maakt want je kunt nog steeds (wegens DNS caches) webhook calls ontvangen op het oude serveradres.

Je zou toch dan ook eens naar je architectuur moeten kijken en overwegen of je de webhooks kunt ontkoppelen van je database. Bijvoorbeeld via een messagebus. Maakt de boel makkelijker over te zetten in dit soort gevallen. Maar ook handig als de database even plat is en dergelijke.

Een andere optie is (tijdens het big bang moment) om de webserver calls op de oude server via een proxy naar de nieuwe server te laten gaan. Voor de toekomst ook een handig idee als je wilt opschalen.

[ Voor 8% gewijzigd door nassau op 26-05-2016 15:52 ]

Pagina: 1