Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Necrobic
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Tijdens het upgraden van een oud servertje kwam ik een vaag goedje tegen op de achterkant van een mainboard onder de koel blokken van waar de VRM's zitten. Ik heb er een foto van proberen te maken maar het is eigenlijk alleen met tegenlicht duidelijk te zien. Het goedje ruikt typisch elektrisch en plakt enigszins, bord deed het verder nog prima maar ik ben wel erg benieuwd wat dit nou is. Wie oh wie kan me er meer over vertellen en of het nog wijs is om deze nog te gaan gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/b70d445.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/b7bea13.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgsafe.org/b8798ae.jpg

Ik heb alles, ik mag alles en ik kan alles.

Beste antwoord (via Necrobic op 27-05-2016 02:15)

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 19:55
De enige vettigheid kan uit een heetgelopen fan komen, maar daarvoor lijkt het te veel en aan de verkeerde kant van het bord, kapotte elco idem. Gesmolten warmtegeleidingspasta mss?
Geen idee of dat elektrisch geleidend is, anders heb je lekstroompjes en dus een stervend moederbord.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-09 11:00

EMP

Krulloos!

Het zijn niet al te beste foto's maar mijn eerste indruk is dat dit gewoon stof is wat verzameld is door de airflow in de kast, in een ruimte waar gerookt wordt (vandaar het plakkerige). Klopt het dat er in de ruimte waar deze server staat gerookt wordt?

[ Voor 15% gewijzigd door EMP op 26-05-2016 04:40 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Necrobic
  • Niet online
Nee niemand hier rookt gelukkig, het is wel gewoon stof wat erop zit. Niet het typische gele nicotine stof die je bij rokers ziet. Wat me wel op viel was de geur die er van af kwam het lijkt een beetje op een kapotte voeding. En het plakt dus geen wonder dat er stof aan gaan hangen. Bordje is overigens al jaren oud (meer dan 6 zeker).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tens
De enige vettigheid kan uit een heetgelopen fan komen, maar daarvoor lijkt het te veel en aan de verkeerde kant van het bord, kapotte elco idem. Gesmolten warmtegeleidingspasta mss?
Geen idee of dat elektrisch geleidend is, anders heb je lekstroompjes en dus een stervend moederbord.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:29
Ik zou iets van IPA Spray gebruiken om het moederbord weer schoon te krijgen. Dat gebruik je ook na het solderen om de flux resten te verwijderen en is veilig voor de electronica.

Bijvoorbeeld: http://www.eleshop.nl/isopropanol-ipa-spray.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Necrobic
  • Niet online
Gesmolten warmtegeleiding pasta zou goed kunnen! Ik ga het proberen schoon te maken met wat van die IPA spray zodra het binnen is. Thanks allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ruikt typisch elektrisch, plakkerig, aanzienlijk oppervlak. Ik zou toch denken aan elco elektrolyt, want koelpasta is doorgaans geurloos en niet zo plakkerig. Wel curieus hoe die vloeistof de onderkant heeft bereikt, ik vermoed dat dat bij die koelblokken is gebeurd. Lastig te zien, maar je moet ergens een gat hebben waardoor gelekt kan worden. Zou wel verklaren waarom daar zoveel vochtsporen lopen. Moederbord stond horizontaal opgeslagen zeker?

Maar hij doet het dus nog, opnieuw gebruiken verstandig? Hangt er vanaf waarvoor, voor eigen gehobby kun je dat rustig doen. Voor kritieke applicties, waarbij downtime overlast of financiële schade oplevert, zou ik een ander inzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Flake op 28-05-2016 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Necrobic
  • Niet online
Hij deed het nog en draaide eigenlijk 24/7. Het was ook vanwege een upgrade dat ik erachter kwam dat er rotzooi op de achterkant zat. Aan de voorkant is ook niets te vinden ook niet bij de elco/condensators daarom denk ik dat het dan toch koelpasta is. Hij stond overigens verticaal vandaar dat het naar beneden is gelekt. Time will tell :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 13:14
lekke heatpipe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Heatpipes, daar zit toch water in, of in elk geval iets wat gemakkelijk (bij een relatief lage temp) verdampt, en niet iets olieachtigs?

Pagina: 1