Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Eigen server bereiken via extern IP-adres

Pagina: 1
Acties:

• roeptoetert
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-07 22:21
Hi all,

Ik heb hier een Team Speak server (bekabeld) draaien achter een router (Linksys EA8500). Behalve deze server heb ik ook mijn eigen PC bekabeld aan de router hangen. Toen ik de spullenboel destijds had aangesloten, kon ik de server vanaf mijn PC via het interne IP-adres (192.168.2.2) bereiken, maar ook via het externe IP-adres (wat door de ISP aan mijn verbinding is toegewezen). Dat laatste vond ik wel handig om te kunnen controleren of de server ook van buitenaf te bereiken is.

Maar sinds een maand kan ik de server vanaf mijn PC alleen nog via het interne IP-adres bereiken. Probeer ik de server via het externe IP-adres te bereiken, dan kan ik geen connectie maken met de TS-server. Ook de webpagina van de server is niet te bereiken (403-forbidden). De DMZ-instelling van de router verwijst gewoon naar het interne IP-adres van de server.

Voor het eerst sinds de oorspronkelijke setup heb ik vandaag de de nieuwste firmware in de router gezet en daarbij moest ik alle instellingen weer opnieuw er in zetten (exact dezelfde als bij de oorspronkelijke setup). Maar dat heeft het issue niet opgelost.

Mensen die van buitenaf de server benaderen, hebben geen problemen. Dus zo schokkend is het allemaal niet, maar ik vraag mij wel af wat er voor gezorgd kan hebben dat het nu niet meer werkt zoals het in eerste instantie deed. Als ik de verschillende fora bekijk, kom ik wel posts tegen van mensen die hetzelfde probleem hebben, maar zij krijgen vrijwel altijd als antwoord dat lang niet alle routers dit ondersteunen (dus vanaf een intern IP-adres via het externe IP-adres weer naar een ander intern IP-adres). Maar bij mij heeft het in eerste instantie wel gewerkt.

Vraag: heeft het nog zin om naar specifieke settings in de router te kijken of kan het ook zijn dat mijn ISP (KPN) in hun netwerk iets heeft gewijzigd waardoor het niet meer werkt?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Je hebt NAT loopback nodig. Dat ondersteunt niet elke router, en soms is 't een aparte instelling.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:07
Zeker weten dat NAT loopback goed is geregeld in je router? Klinkt als de meest aannemelijke oorzaak.

edit:
met boven dus :)

[ Voor 14% gewijzigd door ShitHappens op 26-05-2016 00:25 ]

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-11 23:30
Heb je een abo met een vast of dynamisch IP adres ? Misschien is gewoon het externe IP adres anders
geworden omdat je geen fixed IP hebt.

Als de router het voordien wel deed, is het misschien niet opportuun om daar meteen settings in aan te passen.

Je externe IP is makkelijk na te kijken met www.whatismyip.org of een andere site die je IP weergeeft.

Verwijderd

Aanvullende vraag; ga je via SSH werken of wil je zoiets als Cpanel of Directadmin gebruiken om dit te configureren?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

roeptoetert schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 00:22:
...Ook de webpagina van de server is niet te bereiken (403-forbidden).
"Wie" zegt er 403? Jouw ISP? Jouw router/modem firewall? Jouw webserver?

Dat is wel even essentieel want dan luistert er wel al een httpd naar het request maar vind daarna dat jij de gevraagde pagina helemaal niet te zien mag krijgen. Daarmee zit je meteen al een stuk op het goede spoor; als je weet wie die error 403 serveert, is dat, op dit moment, het enige endpoint waar je vanaf buitenaf naartoe komt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Een server in DMZ zetten is niet de meest handige optie, je zet namelijk alle poorten zonder enige vorm van hardwarematige beveiliging rechtstreeks open op het internet.
Normaal zet je alleen de poorten en protocollen open die je minimaal nodig hebt en de rest potdicht ivm mogelijk hacking.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• roeptoetert
floorcleaner schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 00:35:
Heb je een abo met een vast of dynamisch IP adres ?
Officieel is het een dynamisch IP-adres, maar mijn IP-adres is al 6 jaar ongewijzigd, ondanks de nodige restarts van de router door de jaren heen.

• roeptoetert
Breezers schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:14:
Een server in DMZ zetten is niet de meest handige optie, je zet namelijk alle poorten zonder enige vorm van hardwarematige beveiliging rechtstreeks open op het internet.
Normaal zet je alleen de poorten en protocollen open die je minimaal nodig hebt en de rest potdicht ivm mogelijk hacking.
De server is een 100% up-to-date Linux bak waar alleen TS op draait. Instellen/wijzigen kan alleen vanaf een intern IP-adres, van buitenaf kan je alleen rapporten inzien. Dus ik denk niet dat daar veel rare dingen mee gebeuren.

• roeptoetert
@Cyber & Shithappens: Ja, die NAT loopback kon het wel eens zijn. In de interface van de router kom ik geen settings tegen die zo heten of er iets mee te maken (lijken te) hebben.

Ik ben nog even verder wezen struinen op Internet en met name Linksys lijkt er een handje van te hebben om met een firmware update bepaalde eigenschappen (die niet in de specs van de router beschreven staan) er uit te gooien. En wat niet in de oorspronkelijke specs staat, hoef je blijkbaar ook niet te benoemen in de releasenotes van de updates.Heb nog even gekeken naar de versienummers van de firmware en het zou kunnen zijn dat mijn router ergens in maart/april een automatische update naar binnen heeft gefietst die de oorzaak is van dit verschijnsel. Normaal gesproken staat de auto-update uit, maar ik heb in die periode wel een aantal keren de fabrieksinstellingen moeten terughalen, gevolgd door het terugzetten van en backup van eigen settings. Misschien is daarbij de auto-update weer aangezet met dit euvel tot gevolg.

Ik ga nog verder zoeken of er een mogelijkheid is om die functie op de een of andere manier weer aan de gang te krijgen.

Iedereen bedankt voor de waardevolle reacties!
Pagina: 1