SSD niet herkend door Macbook Pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHVTTR
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:47
Beste mede Tweakers, Ik heb tot voor kort een nieuwe pc en dus een ssd over. Een OCZ Agility 3. Helaas krijg ik niet voor elkaar de schijf werkende te krijgen in mijn macbook. intern ziet de macbook de ssd niet eens. Ik heb met een SATA adapter de ssd aangesloten en dan word deze wel herkend door de macbook.

Vervolgens heb ik osx geinstalleerd en booten deze gewoon. Na de ssd weer in de macbook gestoken te hebben word deze nog steeds niet herkend. de standaard HDD word gelijk herkend en start direct op...

Heeft iemand enig idee wat het probleem is?

overige info:

Macbook 13'' Unibody Medio 2012.
OCZ Agility 3
OSX El Capitan

https://www.shvttr.com

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-05 14:58
Oh dan is de flexcable kapot. Gebeurt vaker bij die serie. de oude drive is een stuk trager en heeft nog voldoende bandbreedte om niet over z'n nek te gaan, maar een ssd vraagt vaak andere vermogens en levert zijn data net anders aan denk ik. Dikke kans dat de originele drive er met een aantal dagen-weken ook mee kapt. Je kan een smart report draaien en kijken naar een bepaalde waarde. Zou je even op moeten zoeken hier. Is eerder langsgekomen welke rij je op moet letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHVTTR
Na veel gerommel ziet de macbook de schijf nu wel! Als ik osx wil installeren start de mac alleen op vanaf de usb inplaats van osx verder te installeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Haal de USB er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-05 20:11
Al geprobeerd vanaf USB te booten met de El Capitan Installer, en vanuit daar Disk Utility te openen? Zie je de schijf daar wel?

Mijn ervaring is dat je een nieuw SSD eerst via deze route moet formatteren en dat deze daarna pas wordt weergegeven in het OSX installatieprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHVTTR
Ik heb de schijf geformatteerd, als je de usb eruit trekt geeft hij gewoon aan dat er geen os is. ik zie dat hij eerst de vereiste onderdelen aan het downloaden is, daarna herstart de mac en laad hij de installer niet.

Ook heb ik de ssd in de dvd drive slot gestoken met een HDD caddy, ook hier doet hij hetzelfde, dus het ligt niet aan de kabel waarschijnlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door SHVTTR op 26-05-2016 16:57 . Reden: Meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
  • Laatst online: 09-05 19:57
Ik heb hetzelfde probleem, alleen las ik dat de ssd eerst in een externe casing geformat moet worden voordat je in recovery mode de osx kan installeren. Ik ga dat morgen maar is proberen :(

PSN: Headblast1987, Battlenet: Miyoujin#2279

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

SHVTTR schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 15:28:
Ik heb de schijf geformatteerd, als je de usb eruit trekt geeft hij gewoon aan dat er geen os is. ik zie dat hij eerst de vereiste onderdelen aan het downloaden is, daarna herstart de mac en laad hij de installer niet.

Ook heb ik de ssd in de dvd drive slot gestoken met een HDD caddy, ook hier doet hij hetzelfde, dus het ligt niet aan de kabel waarschijnlijk.
Ook de partitietabel op GUID/GPT gezet? *Windows* schijven staan op MBR en die schijven zijn niet opstartbaar op een Mac.

[ Voor 1% gewijzigd door Daedalus op 26-05-2016 21:46 . Reden: flame ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
nelizmastr schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 21:36:
[...]

Ook de partitietabel op GUID/GPT gezet? [mbr]*Windows*[/] schijven staan op MBR en die schijven zijn niet opstartbaar op een Mac.
Als deze naar JHFS+ is geformatteerd wordt ie tegenwoordig standaard nat GPT gezet. Onder MBR wil ie hem alleen in Fat of exFAT foratteren.

als je de mac opstart met alt, kan je dan wel de drive zien in het menu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
  • Laatst online: 09-05 19:57
Maikel,

Ik had hetzelfde probleem als jou eigenlijk, wat ik vandaag heb gedaan is het volgende:

1: SSD eruit gehaald en in een externe casing gedaan.
2: Mac op laten starten via de oude HDD (daar stond nog m'n oude OSX op) en ingelogd.
3: SSD werd herkend d.m.v de externe usb en vervolgens via disk utility de SSD geformat.
4: SSD terug in de Mac gedaan en opnieuw de mac opgestart op de oude HDD
5: Hij werd herkend en ik had El Capitan al gedownload en in de applicatie map gezet.
6: El Capitan opgestart en vervolgens kon ik deze installeren op m'n SSD en ook na installatie ermee booten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat het lukt, het was behoorlijk frustrerend ;)

PSN: Headblast1987, Battlenet: Miyoujin#2279

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SHVTTR
Headblast schreef op vrijdag 27 mei 2016 @ 11:52:
Maikel,

Ik had hetzelfde probleem als jou eigenlijk, wat ik vandaag heb gedaan is het volgende:

1: SSD eruit gehaald en in een externe casing gedaan.
2: Mac op laten starten via de oude HDD (daar stond nog m'n oude OSX op) en ingelogd.
3: SSD werd herkend d.m.v de externe usb en vervolgens via disk utility de SSD geformat.
4: SSD terug in de Mac gedaan en opnieuw de mac opgestart op de oude HDD
5: Hij werd herkend en ik had El Capitan al gedownload en in de applicatie map gezet.
6: El Capitan opgestart en vervolgens kon ik deze installeren op m'n SSD en ook na installatie ermee booten.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en dat het lukt, het was behoorlijk frustrerend ;)
Ik heb deze methode geprobeerd en eveeneens geen succes... hij wil gewoon niet booten, ik heb het maar opgegeven en heb de macbook weer in oude staat terug gebouwd.

Bij de apple store wilden ze mij ook niet helpen aangezien ik de ssd zelf gemonteerd heb...

Ik wil iedereen in iedergeval bedanken voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:39
SHVTTR schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 17:13:
[...]

Ik heb deze methode geprobeerd en eveeneens geen succes... hij wil gewoon niet booten, ik heb het maar opgegeven en heb de macbook weer in oude staat terug gebouwd.

Bij de apple store wilden ze mij ook niet helpen aangezien ik de ssd zelf gemonteerd heb...

Ik wil iedereen in iedergeval bedanken voor het meedenken!
Hoogstwaarschijnlijk heb je te maken met een defecte SATA-kabel. Dat komt heel veel voor bij de oudere MacBooks. De kabel werkt prima bij een HDD, maar een SSD vraagt meer van zo'n kabel (meer bandbreedte, e.d.) waardoor het niet werkt. Het is een kwestie van de SATA kabel vervangen, die kun je bij bijvoorbeeld bij iFixit (betrouwbaar) of op eBay (goedkoper, maar raad ik niet aan) kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cerberusss
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-05-2021
Ik heb zelf ook, om onverklaarbare redenen, gezeik gehad met een OCZ schijf. Ik zou zeggen, probeer gewoon eens een ander ding.
Pagina: 1