Welke nieuwe grafische kaart in oudere PC?

Pagina: 1
Acties:

• Roo
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Roo

He knows, you know

Topicstarter
Beste allemaal,

Ook ik zoek een nieuwe grafische kaart voor mijn oude PC. De PC zelf draait nog prima maar de graphics beginnen te kraken. Na eindeloos geklik op meerdere sites zie ik door de bomen het bos niet meer... wie kan helpen met wat tips? Huidige config:
  • Sapphire Radeon HD 5770 Vapor-X 1024 MB (PCIE 2.0 16x)
  • Intel Core I5 760 2.80 GHz (niet OC, is dat nog slim om wel te doen?)
  • Asus P7H57D-V EVO
  • Samsung SSD 250 GB (later toegevoegd)
  • WD Caviar Black 2 TB, 7200 Rpm
  • Kingston ValueRam Dual Channel 8 GB
  • Cooler Master Silent Pro M500 500 Watt
  • Windows 10 64bit
Volgens mij moet ik met zo'n € 100 euro toch een kaart kunnen kopen die in dit systeem past en de wat nieuwere games kan draaien (huidige resolutie: 1920/1024). Mijn zoontje speelt nu wat games op Steam die eigenlijk niet meer goed willen (net nieuw: Total War: Warhammer).

In de PW heb ik geselecteerd op bus (PCIE2.0 16x) en kwam zo op een MSI kaart: pricewatch: MSI N730-4GD3V2

Maar ik kan niet goed inschatten hoeveel dit gaat schelen in performance. Wie helpt?

PC staat in de woonkamer, dus beetje stille kaart zou mooi zijn. Geen directe voorkeur voor merk of type, de huidige Radeon kaart heeft het op zich prima gedaan. Alvast dank voor alle hulp!

Thank God for the Internet

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Ik zou voor een leuke tweedehandsje kijken. Iets als de HD7950 / HD7970 geeft nog best wat performance.

Meeste kaarten klokken zich terug bij niet-game gebruik. Maar goedkope kaarten waarop gegamed worden zijn meestal inherent niet de stilste.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Verwijderd

Roo schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 20:32:
Beste allemaal,

Ook ik zoek een nieuwe grafische kaart voor mijn oude PC. De PC zelf draait nog prima maar de graphics beginnen te kraken. Na eindeloos geklik op meerdere sites zie ik door de bomen het bos niet meer... wie kan helpen met wat tips? Huidige config:
  • Asus P7H57D-V EVO
  • Windows 10 64bit
Volgens mij moet ik met zo'n € 100 euro toch een kaart kunnen kopen die in dit systeem past en de wat nieuwere games kan draaien (huidige resolutie: 1920/1024). Mijn zoontje speelt nu wat games op Steam die eigenlijk niet meer goed willen (net nieuw: Total War: Warhammer).

In de PW heb ik geselecteerd op bus (PCIE2.0 16x) en kwam zo op een MSI kaart: pricewatch: MSI N730-4GD3V2

Maar ik kan niet goed inschatten hoeveel dit gaat schelen in performance. Wie helpt?

PC staat in de woonkamer, dus beetje stille kaart zou mooi zijn. Geen directe voorkeur voor merk of type, de huidige Radeon kaart heeft het op zich prima gedaan. Alvast dank voor alle hulp!
De enige echte upgrade die je kan krijgen voor 100 euro is inderdaad een tweedehands kaart. De MSI GT 730 4GB is zelfs een stuk trager dan een hd 5770.

Nieuw heb je de pricewatch: XFX Radeon R7 360 Core Edition die wel merkbaar sneller is, maar niet echt een wereld van verschil.

• Roo
  • Niet online

Roo

He knows, you know

Topicstarter
Dank voor je reactie!
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:04:
[...]

De enige echte upgrade die je kan krijgen voor 100 euro is inderdaad een tweedehands kaart. De MSI GT 730 4GB is zelfs een stuk trager dan een hd 5770.

Nieuw heb je de pricewatch: XFX Radeon R7 360 Core Edition die wel merkbaar sneller is, maar niet echt een wereld van verschil.
Jeetje, ik dacht dat iedere nieuwe kaart veel sneller zou zijn. Maar ik kon maar weinig passende benchmarks vinden van mijn huidige kaart, ik kon het erg lastig vergelijken allemaal (bomen, bos etc).

Als het voor 100 euro niet gaat lukken is 150 euro ook geen probleem. Maar 200 euro investeren in een vrij oude PC lijkt me toch zonde, Wat zou ik dan voor rond de 150 het best kunnen aanschaffen?

Ik wil natuurlijk wel iets merken van de upgrade! :)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:09
Roo schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 20:32:
Beste allemaal,

• Asus P7H57D-V EVO
  • Windows 10 64bit

is niet nodig. een pci-e 3.0 kaart past er prima op(alleen heeft hij de bandbreedte van een 2.0). Maar zelfs de huidige topper 980ti is een pci-e 2.0x6 nog prima te doen.

• Roo
  • Niet online

Roo

He knows, you know

Topicstarter
loki504 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:27:
[...]

is niet nodig. een pci-e 3.0 kaart past er prima op(alleen heeft hij de bandbreedte van een 2.0). Maar zelfs de huidige topper 980ti is een pci-e 2.0x6 nog prima te doen.
Ah, dank voor de tip, wist ik niet. Dat levert dus weer een veel groter aantal mogelijkheden (en maakt de keus voor mij niet eenvoudiger). Een 980ti gaat het even niet worden (helaas voor mijn zoon), iets te duur.

Wat zou je advies zijn zo rond de € 150 / € 175 (max!) ?

Verwijderd

Roo schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:19:
Dank voor je reactie!

[...]

Jeetje, ik dacht dat iedere nieuwe kaart veel sneller zou zijn. Maar ik kon maar weinig passende benchmarks vinden van mijn huidige kaart, ik kon het erg lastig vergelijken allemaal (bomen, bos etc).

Als het voor 100 euro niet gaat lukken is 150 euro ook geen probleem. Maar 200 euro investeren in een vrij oude PC lijkt me toch zonde, Wat zou ik dan voor rond de 150 het best kunnen aanschaffen?

Ik wil natuurlijk wel iets merken van de upgrade! :)
Een R7 370 is al wel een leuke verbetering en kan de nieuwste games prima aan op medium-high op 1080p:
pricewatch: Sapphire NITRO R7 370 2G D5

Tweedehands heb je voor 100 euro een hd 7950, welke toch nog wat sneller is dan een r7 370. Alleen zou je het dan een beetje in de gaten moeten houden want momenteel staan alle 7950's voor te duur (iets minder dan een jaar geleden gingen ze al voor 100):
http://tweakers.net/categ...BZlpijZBWtZGphZqkUW1tbCwA

Vergeet niet dat de Total War games ook vrij zwaar zijn voor de CPU, al is in dit geval de videokaart nog wel de limiterende factor. Een overclock van de CPU zal zeker een verschil maken in sommige games i.c.m. een betere videokaart.

Heb je trouwens nog beide PCIe kabels?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:09
Ik denk dat een r7 370 een leuke keuze is. Je kan ook even wachten tot 1 juni dan zal AMD meer info geven over polaris. Misschien is de polaris 11 een leuke kaart(als hij niet te duur is). En je kan natuurlijk altijd bv eind dit jaar een andere mobo/cpu/ram voor je zoon halen. (moet je dit wil willen en kunnen uiteraard).

En hoe oud is de voeding ongeveer?

• Roo
  • Niet online

Roo

He knows, you know

Topicstarter
loki504 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:36:
Ik denk dat een r7 370 een leuke keuze is. Je kan ook even wachten tot 1 juni dan zal AMD meer info geven over polaris. Misschien is de polaris 11 een leuke kaart(als hij niet te duur is). En je kan natuurlijk altijd bv eind dit jaar een andere mobo/cpu/ram voor je zoon halen. (moet je dit wil willen en kunnen uiteraard).

En hoe oud is de voeding ongeveer?
Dank voor de tips, ik zal de AMD info even afwachten (komt vast artikeltje voorbij op t.net!)

De meeste componenten inclusief de voeding heb ik gekocht in september 2010, bijna 6 jaar oud dus.

Pagina: 1