Onze kindjes hebben hier onlangs een kleine piano gekregen. Nu is die speaker echter verschrikkelijk luid. Is er een eenvoudige manier om dit stiller te maken? Zelf dacht ik aan een weerstandje, maar zal dit het geluid niet vervormen?
Wat tape over de speaker uitgang plakken ?
Ik neem aan dat het om een speelgoed piano gaat.
het is wat lomp maar werkt wel.
Ik neem aan dat het om een speelgoed piano gaat.
het is wat lomp maar werkt wel.
Een potentiometer zou misschien kunnen helpen, dan zou je het volume gewoon naar wens aan kunnen passen.
De plakband optie lijkt me verreweg het makkelijkst...
Weerstandje zou goed kunnen werken. Waar wil je de weerstand zetten? Bij de speaker? Of ga je het ergens in het printplaatje voor de versterker zetten? De speaker is natuurlijk het beste te bereiken.
Mijn eerste gok zou zijn dat simpele versterkertjes spanning gestuurd zijn en je het beste de weerstand in serie met de speaker kan zetten. Anyone?
De geluidsvervorming zal vast meevallen, het hoeft ook niet zo heel hoogwaardig te zijn.
Als je je daar toch druk om maakt kun je natuurlijk een combinatie van serie en paralel schakeling maken, zodat de totale impedantie gelijk blijft. Voorbeeld voor 8 ohm speaker: 8 Ohm paralel, en 4 Ohm daarmee in serie maakt het geheel weer 8 Ohm. Ik zou eerlijk gezegd eerst eens proberen of het ook zonder zulke omwegen kan.
Tip: houdt het vermogen van de weerstanden in de gaten. Zeker als je een potmeter gebruik: check of deze het vermogen aankan. Anders wordt het pianootje na intensief gebruik wel heel stil.
Weerstandje zou goed kunnen werken. Waar wil je de weerstand zetten? Bij de speaker? Of ga je het ergens in het printplaatje voor de versterker zetten? De speaker is natuurlijk het beste te bereiken.
Mijn eerste gok zou zijn dat simpele versterkertjes spanning gestuurd zijn en je het beste de weerstand in serie met de speaker kan zetten. Anyone?
De geluidsvervorming zal vast meevallen, het hoeft ook niet zo heel hoogwaardig te zijn.
Als je je daar toch druk om maakt kun je natuurlijk een combinatie van serie en paralel schakeling maken, zodat de totale impedantie gelijk blijft. Voorbeeld voor 8 ohm speaker: 8 Ohm paralel, en 4 Ohm daarmee in serie maakt het geheel weer 8 Ohm. Ik zou eerlijk gezegd eerst eens proberen of het ook zonder zulke omwegen kan.
Tip: houdt het vermogen van de weerstanden in de gaten. Zeker als je een potmeter gebruik: check of deze het vermogen aankan. Anders wordt het pianootje na intensief gebruik wel heel stil.
plakbandje inderdaad!!! zoveel mogelijk de aanwezige openingen dichttapen!!!
ze moeten de bedenkers van kinderspeelgoed op batterijen..... &%$#$
over het algemeen gezien zit er belachelijke kwaliteit/vals geluid in dat grut tegenwoordig, en dan heb ik het nog niet eens over de onverstaanbare pratende/zingende varianten
ze moeten de bedenkers van kinderspeelgoed op batterijen..... &%$#$
over het algemeen gezien zit er belachelijke kwaliteit/vals geluid in dat grut tegenwoordig, en dan heb ik het nog niet eens over de onverstaanbare pratende/zingende varianten
[ Voor 62% gewijzigd door HyperTrophy op 25-05-2016 15:01 ]
Ik had de optie van het plakband inderdaad reeds geprobeerd, maar zelfs met 4 lagen doorzichtige tesa tape komt er nog altijd een pokkeherrie uit dat ding
@lvdgraaff: heel stil na een tijdje klinkt wel aantrekkelijk
@lvdgraaff: heel stil na een tijdje klinkt wel aantrekkelijk
Zulke frut speakers zijn vaak van die 4 ohm cheapo speakers van 1W oid.
Een weerstand in serie is een optie, maar als je iets verder kan zoeken naar de ingang van de versterker is dat een beter idee.
Je hebt een verassend zware weerstand nodig anders om de speaker niet meteen te stil te maken.
Een serieweerstand van 4ohm 0.5W zou een optie kunnen zijn (bijv 1x 10ohm 0.25V parallel), dat zou je een dB of 6? demping geven denk ik.
Een weerstand in serie is een optie, maar als je iets verder kan zoeken naar de ingang van de versterker is dat een beter idee.
Je hebt een verassend zware weerstand nodig anders om de speaker niet meteen te stil te maken.
Een serieweerstand van 4ohm 0.5W zou een optie kunnen zijn (bijv 1x 10ohm 0.25V parallel), dat zou je een dB of 6? demping geven denk ik.
als je al met weerstanden en dergelijke in de weer wilt gaan, kun je mogelijk nog beter de speaker DIRECT afplakken, ipv het roostertje ervoor!
Ik heb eerlijk gezegd zelden een apart eindtrapje in herriemakend speelgoed gezien. Speelgoed is wel hét schoolvoorbeeld van 'extreme DFM' en als je (vanwege zeer grote aantallen) tóch een custom IC laat maken, dan spaar je met een geïntegreerd eindtrapje weer een paar cent uit.SA007 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 22:48:
[ Voor 8% gewijzigd door kELAL op 27-05-2016 23:47 ]
Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!
Pagina: 1