Vraag

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-11 16:02
Hallo,

Ik heb net een virus binnen gehaald via een download, namelijk MPC Cleaner. Ik krijg deze niet verwijderd van m'n laptop. Er zaten ook andere ongewenste programma's bij die ik inmiddels wel heb kunnen verwijderen via het normale configuratiemenu van Windows 10.
De Anti Virus scanner Avira ziet MPC niet als een bedreiging, maar via Google kom ik dan op andere gedachtes. Er zit geen uninstall bestand bij en in de programma lijst wordt MPC ook niet weergegeven. Tijdens het starten van de laptop wordt het programma automatisch meegestart. In de autostart lijst staat MPC ook niet weergegeven.

Met Spybot Search and Destroy kom ik ook niet verder omdat MPC niet als bedreiging wordt gezien.
De bestandsmap in Windows kan ik ook niet verwijderen omdat er admin rechten voor nodig zijn? Ik ben de enige gebruiker van de laptop, dan heb ik toch admin rechten.
Ook in taakbeheer staat MPC er 2x tussen, waarvan ik er 1 niet kan beëindigen.
Hoe kan ik MPC definitief verwijderen??

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Alle reacties

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

In veilige modus (F4? bij Win 10) opstarten en revo uninstaller pro gebruiken.

Hmm "MPC Cleaner (More Powerful Cleaner) is produced by DotCash Limited Inc." PUP software!

Van sommige prulmakers hoop je toch dat ze berouw krijgen en onder een trein lopen

[ Voor 54% gewijzigd door GerardVanAfoort op 25-05-2016 14:49 ]

NRG

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-11 17:59
MPC cleaner is geen virus, het is daarom ook niet gek dat de virusscanner het ook niet als een bedreiging ziet. Het is ongewenste software/adware die ansich geen grote schade aanricht maar wel heel vervelend is doordat het bijvoorbeeld startpagina's en zoekmachines aanpast.

Even googlen op 'how to uninstall mpc cleaner'...

• OneTimer
Via google heb ik al gezocht. Maar ik heb geen uninstall bestand in de map zitten. Ook via Windows kan ik niets verwijderen omdat MPC er niet tussen staat.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
PM_Petrol schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:57:
Via google heb ik al gezocht. Maar ik heb geen uninstall bestand in de map zitten. Ook via Windows kan ik niets verwijderen omdat MPC er niet tussen staat.
Dan heb je dus niet goed gezocht, verwijderen staat niet gelijk aan uninstall. Da's leuk als er een makkelijke automatisch verwijderaar bij zit, maar een programma is nog steeds niks meer dan wat bestandjes en misschien wat register vermeldingen. Dus dan kan je het altijd nog handmatig verwijderen....

Wat je eigenlijk moet doen:

- Kijk waar de bestanden staan
- Verwijder de bestand
- Kijk waar autostart entries staan
- Verwijder de entries

Iets als AdwCleaner kan dit soort malware vaak wel verwijderen, het is geen automatische scanner ofzo, dus je moet het handmatig draaien, maar dat is waarschijnlijk een van je laatste 'automatische' opties om het programma te verwijderen. Maar met de hand is ook niet zo moeilijk...

• OneTimer
Ja en dat is dus het probleem, ik kan de bestanden niet via de verkenner verwijderen omdag ik daar geen rechten voor heb. Ik ben de enige gebruiker en dus admin op de pc lijkt me. De autostart entries heb ik via CCleaner verwijderd. Ik zal nog kijken of ik ze ergens anders kan vinden omdat MPC nog steeds wordt gestart bij Windows opstart.

• johnkeates
Dan moet je dus eerst de rechten aanpassen lijkt me.

• OneTimer
Ik ben al admin volgens Windows. Onder het scherm "Accounts" staat m'n naam en m'n email adres waarmee ik bij Windows inlog. Daar onder staat Administrator. Dus ik kan niks meer veranderen lijkt me.
Nu zie ik net dat ik ook geen foto's meer kan openen met de "Fotos" app in Win10 omdat ik geen admin rechten heb?!

admin

MPC

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Al gestoeid in veilige modus..? Draai daar anders ook even downloads: HitmanPro 3.7.14 build 263

NRG

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-11 17:08

Nibbz

Postmaster General

UBCD, Hiermee kun je booten, en NTFS schijven beheren.

Maak een bootdisk van UBCD, en daarna het bestand verwijderen.

13:37

• OneTimer
Ik heb een systeemherstel uitgevoerd. Back-up van 3 dagen geleden geladen.
Het programma draait niet meer en werd ook niet automatisch mee gestart met Windows.
Ik heb de map met het programma nu wel kunnen verwijderen.
Dus ik denk dat het probleem is opgelost zo. Ik heb nu wel weer gewoon admin rechten.

In ieder geval allemaal bedankt voor de input :).

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Mooizo. Kijk voor de zekerheid ook nog even in %programdata% naar de recentste mappen en bestanden of je die vertrouwd. En clean de %temp% directory

NRG

• johnkeates
Wat je admin perikelen betreft: dat je als lokale admin aangemeld bent verandert niks. In Windows ben je als 'admin' niet oppermachtig, volgens mij is alleen SYSTEM dat, en als SYSTEM kan je jezelf dan weer niet aanmelden.

Wat de Foto's app zegt is: je mag geen UWP/Apps openen als je Admin bent, alleen als je een user bent met toegevoegde admin membership.

• OneTimer
GerardVanAfoort schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 16:52:
Mooizo. Kijk voor de zekerheid ook nog even in %programdata% naar de recentste mappen en bestanden of je die vertrouwd. En clean de %temp% directory
Oke, in %programdata% staat niks geks. En met %temp% cleanen bedoel je gewoon alles wat er in staat verwijderen?

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

PM_Petrol schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 19:16:
Oke, in %programdata% staat niks geks. En met %temp% cleanen bedoel je gewoon alles wat er in staat verwijderen?
Ja

NRG

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01:32
PM_Petrol schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 16:33:
Ik ben al admin volgens Windows. Onder het scherm "Accounts" staat m'n naam en m'n email adres waarmee ik bij Windows inlog. Daar onder staat Administrator. Dus ik kan niks meer veranderen lijkt me.
Nu zie ik net dat ik ook geen foto's meer kan openen met de "Fotos" app in Win10 omdat ik geen admin rechten heb?!

[afbeelding]

[afbeelding]
Dat eerste plaatje geeft niet aan dat je geen administrator rechten hebt maar met een account inlogged waarmee je normaal nooit mee moet inloggen (de ingebouwde "Administrator" account") dit omdat deze account rechten heeft om bijvoorbeeld systeembestanden zonder moeite weg te verwijderen en UAC niet op deze account werkt. Verder werken ook Windows 10 apps niet met deze account.
Pagina: 1