ASUS STRIX X99 | Intel i7 5820K | 32GB DDR4 Avexir Raiden | ASUS STRIX OC 1080 | NZXT Kraken X42 | Plextor NVMe 512GB | Samsung EVO 840 512GB | Inwin 904Plus | Acer Predator XB280HKbprz | Corsair VOID Wireless | Corsair M65 Pro RGB | Corsair K70 RGB
Ik weet het niet, ik zit zelf met een vergelijkbaar dilemma (al heb ik daarnaast de i5-6600K ook in overweging), maar ik denk dat ik in ieder geval de release van Broadwell-E afwacht. Daar zullen in de komende weken vermoedelijk wel wat benchmarks van binnen beginnen te druppelen. Het schijnt dat Intel met wat dingen tussen de 6700K en de echt prijzige enthusiast/workstation processors gaat komen, wat net even meer features biedt, binnen hetzelfde budget als de 6700K/5820K.
Verder ben ik zelf stiekem wel benieuwd naar de Zen-info die AMD volgende week op Computex schijnt te gaan vrijgeven. Iets met octo-cores die op prijs en snelheid met het X99-segment moeten concurreren.
Edit: begrijp me niet verkeerd, ik wil heel graag de 5820K voor mezelf goedpraten, maar ik heb zelf gewoon nog geen enkele vergelijking gezien waar die het in-game noemenswaardig beter deed dan de 6700K (of de 6600K). En voor 4 jaar voorzie ik nog niet dermate grote sprongen op GPU-gebied dat een 6700K/6600K echt de boel gaat bottlenecken, eigenlijk, zelfs met de huidige generatiesprongen van Nvidia en AMD (of misschien wel juist daardoor: hierna krijgen we denk ik weer even optimalisaties ipv echte sprongen)...
[ Voor 22% gewijzigd door Twam op 25-05-2016 14:52 ]
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!
Graag voortaan lezen
Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.
Move PMG -> CAA
Oslik blyat! Oslik!
@Twam --> 6700K met een Z170 dus
ASUS STRIX X99 | Intel i7 5820K | 32GB DDR4 Avexir Raiden | ASUS STRIX OC 1080 | NZXT Kraken X42 | Plextor NVMe 512GB | Samsung EVO 840 512GB | Inwin 904Plus | Acer Predator XB280HKbprz | Corsair VOID Wireless | Corsair M65 Pro RGB | Corsair K70 RGB
Als ik nú zou kopen zou ik dat inderdaad doen, denk ik.rmno schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 17:17:
Nog niet helemaal bekend met de regels, excuus.
@Twam --> 6700K met een Z170 dus?
Met de voetnoot dat dat in de hoop is dat hyperthreading in DX12 in de toekomst wél wat verschil tussen i5 en i7 gaat maken, want dat lijkt voor veel games nu nog exact niet uit te maken. Vaak zijn in-game de verschillen met de 6600K nu nog statistisch nihil, als ze op zelfde snelheid worden geklokt (in de tests vaak 4,5 ghz), en loopt de i7 soms zelfs iets trager. Ik vermoed dat dat een bug/slordige code in de games in kwestie is, trouwens. HyperThreading op zich werkt prima, gezien verschillen tussen Pentiums en i3's, maar er zijn nu gewoon nog geen GPU-opstellingen die de i5's en i7's volledig belasten. Zelfs SLI Titans niet, volgens mij.
Zie bijvoorbeeld ook: http://www.ocaholic.co.uk...em.php?itemid=3948&page=5
Enig idee wanneer de release daarvoor verwacht wordt?
-koop wat binnen je budget past (logisch) en
-koop op het moment dat je het hebben wil, als het kan de laatste technologie.
Dan is er de optie wachten op de volgende ontwikkeling, bijv wachten op broadwell-e. Moet je zeker doen als je een bepaalde funcie van broadwell nodig denkt te hebben. Aangezien dit high end i7 zijn die voor ongeveer 450 euro zullen gaan, vraag ik me wel af wat je beweegredenen zijn.
Als lijkt dat toekomstige games steeds meer gaan vragen m.b.t het aantal cores of hyperthreading (ik gooi er even wat termen uit) moet ik voor alternatief A (Skylake)of alternatief B (Haswell-E) gaan. Vandaar mijn vraag!
Verder is het natuurlijk maar hoe hoog je de lat legt. Er zijn nu mensen die vinden dat ze nog prima mee kunnen met hun i5-2500 in combinatie met een 3 jaar oude GPU. Er zijn ook mensen die met hun i7 en nieuwste GPU van vorig jaar vinden dat hun games hopeloos presteren en reikhalzend uitkijken naar de nieuwste GPU's van rond de 600 euro icm de nieuwste i7 van ook 600 euro.
Dus ja, als je budget flexibel is, even wachten op deze 2 nieuwe zaken dan maar?
Om de eerdere vraag nog even terug te komen: ik meen gelezen te hebben dat de Broadwell-E's van Intel volgende week officieel aangekondigd (gelanceerd?) worden, dus tussen nu en juli/september goed beschikbaar zullen zijn. Gerucht gaat dat de enthusiast Zen-CPU van AMD vervroegd is naar oktober - ongetwijfeld om met de Broadwell-E's te concurreren. Voetnoot is dat Zen op een nieuwe socket komt (AM4), en dat het dus ook nog even kan duren voordat er wat keus is in mobo's.
Voor de volledigheid even overzichtje van specs en prijzen zoals die nu voor Broadwell-E de ronde gaan: http://wccftech.com/intel-broadwell-e-hedt-computex-2016/
Persoonlijk denk ik dat de 6700K nog altijd de beste keus voor (ietwat future-proof) gamen is, vooralsnog, met name omdat de single core prestaties gewoon nog het hoogste liggen en veel games daar nog altijd meeste profijt van hebben. SLI werkt ook prima op de Z170's, aangezien 2x PCIe x8 ook nu nog gewoon zat is voor GPU-verkeer. *shrug* Voor mij lijkt de extra investering het puur voor gamen niet waard.
Het blijft glazen-bol-kijken en persoonlijke voorkeuren, natuurlijk.
Alternate heeft vandaag de 6700K in de aanbieding voor 329 eurormno schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 08:39:
Volgens mij stelde ik hier een vraag over 2 nagenoeg identieke (benchmark-technische) processoren. Mijn vraag was echter gericht op de relevantie van de twee respectievelijke technieken voor toekomstige games. Haswell-E vs. Skylake, simple as that. Mocht er nu een nieuwe ver superieure release over een week op de stoep staan dan wacht ik even. Dat is kennelijk niet het geval dus moet de keuze vallen op de 6700K of 5820K. Dat gaat dus de 6700K worden. Dank voor de feedback.
Dank
Verwijderd
Heb je hierboven gelezen dat zéér binnenkort de opvolger gelanceerd wordt?rmno schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 20:42:
Thanks voor de tips allen, toch voor de 5820K gegaan, hopelijk gaan future games gebruik maken van de extra cores.
Dank