Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:32
Hey tweakers,

Ik zie bij een bekende electronica reus een LG25UM57-P te koop staan, MAAR die adverteren met een reactietijd van 5ms. Echter zie ik bij een grote computerspeciaalzaak de LG25UM58-P staan voor een paar tientjes meer en ook 5ms.

Verder kon ik geen verschillen ontdekken dus LG een mail gestuurd, Nu zeggen zei dat de 57 14ms is en de 58 5ms echter overal in de specs staat 5ms voor de 57 versie,. nu verkoopt de computerspeciaalzaak ook de 57 met 2 HDMI aansluitingen en leveren ze een VGA kabel mee :? Nu weet ik het dus echt niet meer hoe het zit want beide type is HDMI only ,..

Iemand een idee hoe het nu echt zit?

BVD,

Jasper

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:35
14ms, bestaat de überhaupt? Anyways ms is meer marketing dan dat het in praktijk uit maakt. Kortom je gaat het verschil niet merken je doet het voor de cijfertjes.

[ Voor 51% gewijzigd door Puddi Puddin op 25-05-2016 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Puddi Puddin schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 20:57:
14ms, bestaat de überhaupt? Anyways ms is meer marketing dan dat het in praktijk uit maakt. Kortom je gaat het verschil niet merken je doet het voor de cijfertjes.
Ben het niet met je eens, het hangt er vanaf wat je wilt doen met je beeldscherm.

Wil je er mee gaan gamen:
raad ik je een display aan met 1ms en > 50hrz

Ga je er niet echt snelle grafische toepassingen mee doen zou ik een 5ms scherm nemen.

Waarom zeg ik dit :

Ik ga namelijk zelf mijn scherm (Lg 27" ips panel) verkopen omdat ik iedere keer problemen heb met me v-sync .
Bij snelle grafische toepassingen in games zie ik afentoe een hele irritante lijn door me scherm.

Mijn nieuwe beeldscherm wordt dus ook een 144hrz 1080p TN scherm . Omdat deze overduidelijk veel sneller/scherper voor game toepassingen is .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaVince
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08-04 15:08
(jarig!)
frankym schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:19:
[...]

Ben het niet met je eens, het hangt er vanaf wat je wilt doen met je beeldscherm.

Ga je er niet echt snelle grafische toepassingen mee doen zou ik een 5ms scherm nemen.

Waarom zeg ik dit :

Ik ga namelijk zelf mijn scherm (Lg 27" ips panel) verkopen omdat ik iedere keer problemen heb met me v-sync .
Bij snelle grafische toepassingen in games zie ik afentoe een hele irritante lijn door me scherm.

Mijn nieuwe beeldscherm wordt dus ook een 144hrz 1080p TN scherm . Omdat deze overduidelijk veel sneller/scherper voor game toepassingen is .
Ehm... Screen tearing ga je krijgen als de refreshrate output van je videokaart anders is dan de refresh van je monitor, ongeacht of je nou 60 of 144hz monitor hebt.

Maar aan de ts, mijn monitor, de LG 29um64-p 21:9 75hz staat op verschillende bronnen aangegeven als 14ms, en sommige bronnen als 5ms. Gezien het feit dat ik geen inputlag onderga ga ik ervan uit dat de mijne 5ms is.
Ik geef er donder op dat dat ook het geval is met de monitor die jij aangeeft te willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als tweede scherm lijkt het me wel aardig maar ik ben te veel gehecht aan de betere kleuren bij IPS (ook omdat ik naar films en series kijk met die monitor). Ik weet dat het inmiddels verbeterd is bij TN maar de reactietijd is flink verbeterd bij IPS. Alleen moet je helaas nog flink in de buidel tasten voor een scherm met een hogere frequentie dan 75 Hz, daarnaast vind ik het wat jammer dat de tijd nog niet rijp is voor 4k, de grafische kaarten kunnen het nog niet leveren (bij hoge instellingen) en het televisieaanbod in 4k is nog zeer beperkt. Als je nu veel betaalt voor een 1440p-scherm dan loop je het risico dat over een paar jaar 4k ineens de standaard blijkt. Nu moet ik zeggen dat ik in het verleden best veel pech heb gehad met monitors maar de huidige monitor doet het prima: nog geen enkel probleem opgemerkt na 2-3 jaar. :)
Ik heb met mijn LG-monitor (24mp76, niet meer in productie) nooit iets gemerkt van een te hoge reactietijd. Nu ja, bij Firefox moest ik de scrollinstellingen aanpassen (er grotere discrete stappen van maken in plaats van dat wordt gedaan alsof het vloeit) aangezien je anders iets vreemds ziet maar bij films, series en spellen is het nooit een probleem geweest.

Jasper, zoek eens wat meer bronnen en vraag hoe ze aan die 14/5 ms komen, wijs hen erop dat je tegenstrijdige informatie krijgt en geef de bronnen erbij. Een grote kans dat een van hen je wel kan uitleggen hoe de vork in de steel zit.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2016 23:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:53
[...]

Het punt is dat de opgegeven reactietijd een compleet uit de lucht gegrepen waarde is.
Is dit van wit naar zwart? van 20% grijs naar 80% grijs? met overdrive aan (waarbij je een flinke hoeveelheid overshoot kado krijgt)? Dat is niet opgegeven en dan heb je ook niks aan die waarde.
De daadwerkelijke reactietijd zul je uit reviews moeten halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaineman
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 10:31
Vaak gaat het om de input lag end ie bestaat onder andere uit reactietijd. Input lag is de tijd die voorbijgaat wanneer je een toets indrukt en het op het beeldscherm verandert. Zoek reviews die de input lag hebben gemeten en ga na (dmv je huidige beeldscherm) of je dat acceptabel vindt. Op displaylag.com zijn er heel veel getest.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Input lag kan ook gewoon je draadloze keyboard zijn, 100% CPU gebruik, latency op je internet. De inputlag die vaak ziet zijn tijden van 100-200ms, die komen voor max 1-2% van je monitor en de rest is overig spul (bv ook TV settings).

Gros van de monitoren zitten binnen acceptabele marges, belangrijker is je refreshrate en ghosting.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SinergyX schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:49:
Input lag kan ook gewoon je draadloze keyboard zijn, 100% CPU gebruik, latency op je internet. De inputlag die vaak ziet zijn tijden van 100-200ms, die komen voor max 1-2% van je monitor en de rest is overig spul (bv ook TV settings).

Gros van de monitoren zitten binnen acceptabele marges, belangrijker is je refreshrate en ghosting.
Een duidelijk verhaal. Thumbs up.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2016 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaineman
SinergyX schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:49:

Ligt ook erg aan de monitor*. Zo is rocket league onspeelbaar op het ene primaire IPS scherm van een vriend van me, maar het andere TN paneel is goed snel. Ligt dus zeker ook aan het paneel. Vaak zijn de panelen wel snel, maar soms dus niet. Pas goed op dat je niet diegene dan hebt.

edit* monitor ipv internet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Waarom zeg ik dit :

Je gelooft toch niet de fabrikanten voor de responstijden hé?

5ms, 1ms, 10ms, het zal allemaal wel. Zolang het de specs van de fabrikant zelf zijn, kun je er alsnog geen zak mee. 1ms haalt geen enkel paneel, zelfs de ROG Swift (een van de allersnelsten) zit nog tussen de 3 en 4 ms qua totale latency.

Also: screen tearing ga je alleen verhelpen met Gsync of Freesync, niet met hogere refreshrates.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:26

Trygve

Redacteur
Jeroenneman schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 16:43:
[...]
Je gelooft toch niet de fabrikanten voor de responstijden hé?

5ms, 1ms, 10ms, het zal allemaal wel.
Precies. Probeer deze maar eens: http://www.humanbenchmark.com/tests/reactiontime
En vraag jezelf dan af hoeveel geld het je waard is om daar 4ms (als de opgegeven responstijden uberhaupt zouden kloppen) vanaf te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
alaineman schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 16:40:
[...]

Ligt ook erg aan internet. Zo is rocket league onspeelbaar op het ene primaire IPS scherm van een vriend van me, maar het andere TN paneel is goed snel. Ligt dus zeker ook aan het paneel. Vaak zijn de panelen wel snel, maar soms dus niet. Pas goed op dat je niet diegene dan hebt.
Dan heeft hij wel een erg crappy en oud IPS paneel. De huidige panelen zijn gewoon goed en ondervinden nauwelijks ghosting en inputlag.
Een tijd lang lag IPS ver achter TN qua reactietijden maar gelukkig word dat gat steeds kleiner...
Jeroenneman schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 16:43:
[...]

Also: screen tearing ga je alleen verhelpen met Gsync of Freesync, niet met hogere refreshrates.
Vergeet V-sync niet. :) (ook al wil je dat natuurlijk liever niet aan hebben staan)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaineman
ChojinZ schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 17:22:
[...]

Dan heeft hij wel een erg crappy en oud IPS paneel. De huidige panelen zijn gewoon goed en ondervinden nauwelijks ghosting en inputlag.
Een tijd lang lag IPS ver achter TN qua reactietijden maar gelukkig word dat gat steeds kleiner...

[...]
Het is een 29 inch ultrawide lg-29UM55-P, dus totaal niet oud, maar zeer zeker trage input. Geloof me, het was niet te spelen. Geswitched naar een normaal 24 inch TN paneel en die delay was niet te merken.

Misschien is dit voor jou niet merkbaar of tolerabel, maar het is voor ieder persoonlijk en OP zou er rekening mee moeten houden imo.

[ Voor 6% gewijzigd door alaineman op 26-05-2016 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

alaineman schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 19:19:
[...]

Het is een 29 inch ultrawide lg-29UM55-P, dus totaal niet oud, maar zeer zeker trage input. Geloof me, het was niet te spelen. Geswitched naar een normaal 24 inch TN paneel en die delay was niet te merken.

Misschien is dit voor jou niet merkbaar of tolerabel, maar het is voor ieder persoonlijk en OP zou er rekening mee moeten houden imo.
Niet te spelen? Ik ben sceptisch. Stond het display wel op 60 Hz, en kon je GPU het allemaal aan op een hogere resolutie?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaineman
Ja, maar de input lag was zo merkbaar dat het niet goed voelde. Het had gewoon een lange delay in vergelijking met hoe ik het gewend was (TN paneel). En dat vind ik niet speelbaar, omdat ik me er aan erger. En ja videokaart kon het makkelijk aan.

[ Voor 5% gewijzigd door alaineman op 26-05-2016 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik moet zeggen ik heb gister even zitten rommelen, met v-sync aan hen ik een stuk minder last van strepen, ik moet wel zeggen dat recreatie van me scherm wel minder scherp wordt door v-sync aan te zetten.

ik moet wel zeggen met 144 hrz oogt het scherm rustiger, moet er wel bij zeggen dat ik hele gevoelige ogen heb ( als ik moe ben zie ik zelfs lampen op 50hrz ligt flikkeren) .

Kleuren van een ips scherm zijn zeker mooier als een TN scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

alaineman schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 21:18:
Ja, maar de input lag was zo merkbaar dat het niet goed voelde. Het had gewoon een lange delay in vergelijking met hoe ik het gewend was (TN paneel). En dat vind ik niet speelbaar, omdat ik me er aan erger. En ja videokaart kon het makkelijk aan.
Dat lijkt me eerder een postprocessing aspect van de monitor, TN en IPS, zelfs een 60hz tegen 144hz praat je over een 3ms framelag per elke ~16.3333 frame (gemiddeld).

Zat die zelfde lag ook in Windows zelf? Dat lijkt me namelijk niet.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaineman
Was alleen op die monitor.
Pagina: 1