Toon posts:

Windows 10 Schoon en Upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Hoe moet ik windows 10 schoon installeren vanuit windows 7? En zijn daarna alles drivers weer nodig?
(RAM zit in een XMP voor 2400mhz op dit moment, is bios updaten nodig of blijft dat buiten windows)

Relevante software en hardware die ik gebruik
De software die ik nu heb is een windows 7 home licentie van 64bit.
Ik heb veel nagekeken en gelezen op internet en het word mij er niet bepaald duidelijker op. Sommige mensen doen de upgrade zodat ze alles kunnen bewaren maar zeggen dat een clean install beter is omdat windows 7 of een andere versie er dan niet onder/achter hangt.

MIjn computer is nu net 1 jaar oud en de tijd voor de gratis overschakeling naar windows 10 is bijna om. Graag wil ik een clean install doen want ik heb er niet veel meer op dan de OS op mijn SSD en op mijn HDD steam met mijn games. Compleet alles er af gooien is voor mij dus geen probleem.

De specificaties die ik heb zijn als volgt ( alleen hardware dat drivers en of invloed heeft op de os en opslag)

CPU: I7-4790k
MoBo: ASUS VII FORMULA(watchdogs)
RAM: Corsair Vengeance pro
GPU: Gigabyte G1 gaming gtx970
SSD: Kingston hyper x 120gb
HDD: Seagate 1tb 7200rpm

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
YouTube: Windows 10: Should You Upgrade or Clean Install?
YouTube: CNET How To - Watch how we did a clean install of Windows 10
en dergelijke bronnen

Beste antwoord (via Verwijderd op 26-05-2016 15:41)

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:24
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:42:
Dus het stappenplan voor mij is (even heel breed uitgelegd voor de zekerheid)

-PC met geactiveerde windows 7 opstarten
-Op deze PC naar de volgende site : https://www.microsoft.com/en-ca/software-download/windows10
-Tool downloaden en optie voor andere PC kiezen
-USB Stick erin
-Tool naar de USB linken
-Wachten------
-Geactiveerde PC uitzetten
(onder tussen een keer schoonmaken en dergelijke)
-PC met huidige geactiveerde windows 7 aanzetten
-Boot order veranderen van SSD naar USB
-Installatie starten
-Alle partities verwijderen
-Bij windows 10 code de windows 7 key die al geactiveerd is invullen
-Verder met installatie
(na lange tijd klaar)
-Windows 10 controleren op activatie
-De HDD weer toevoegen als een partitie aan het systeem

-KLAAR-
Yes, install op een SSD is ca. 15-20 min via een USB boot

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Drivers van de site van de fabrikant halen. Asus voor het moederbord iig.
Nvidia voor de grafische kaart.
Je kunt tegenwoordig met de Windows 10 media creation tool van Microsoft een USB stick of DVD maken voor de installatie. Tijdens de installatie kun je de key van Windows 7 invullen. Dus een upgrade is niet meer nodig om je hardware te koppelen.

Een bios update kan, maar hoeft niet. Als je problemen hebt, kun je dit altijd doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Arunia op 25-05-2016 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die zelfde key kan je nog een keer gebruiken of moet ik het veld leeg laten? Heb daar namelijk veel over gehoord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Dat veld voor de sleutel vul je gewoon de Windows 7 key in. Maar dat is op internet gewoon te lezen. De update is van afgelopen november namelijk.
Als je hem schoon installeert wordt je schijf eerst leeg gemaakt. Door het invullen van de sleutel geef je aan het programma aan dat je recht hebt op de upgraden of nu dan de schone installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oh wacht, help me even of ik het zo goed heb.

Windows registreert de hardware met de product code zodat wanneer je het veld leeg laat controleert die of je er recht op heb en als je de code hebt die al klopt met je hardware dan gaat dit zonder problemen.

Verder staat de BIOS zelf buiten alles met de instelling zoals de RAM frequentie en profielen hier in. Windows komt hier niet bij. Dus wat je ook doet, alles er af gooien, upgraden en schoon installeren laat de bios met rust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:34

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 03-10 10:58
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:25:
Oh wacht, help me even of ik het zo goed heb.

Windows registreert de hardware met de product code zodat wanneer je het veld leeg laat controleert die of je er recht op heb en als je de code hebt die al klopt met je hardware dan gaat dit zonder problemen.

Verder staat de BIOS zelf buiten alles met de instelling zoals de RAM frequentie en profielen hier in. Windows komt hier niet bij. Dus wat je ook doet, alles er af gooien, upgraden en schoon installeren laat de bios met rust.
De eerste keer met de Windows 7 key, daarna is je hardware gekoppeld en dan bij de volgende clean install kan je het veld leeg laten :)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn windows 7 key en cd na de installatie en activatie netjes opgeborgen, is het dan nodig om het met een script te fetchen? De installatie downloaden op een usb was ik sowieso al van plan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:37:
[...]

Ik heb mijn windows 7 key en cd na de installatie en activatie netjes opgeborgen, is het dan nodig om het met een script te fetchen? De installatie downloaden op een usb was ik sowieso al van plan..
Het script wordt in dat voorbeeld NA installatie van Windows 10 gebruikt. Je krijgt volgens mij een andere Product key (want W10 ipv W7) en daarom wordt het scriptje gerund.

(Niet dat het enigzins kwaad kan om uberhaupt het script zowel voor en na installatie van W10 te runnen. In het ergste geval krijg je bevestiging dat je Product key hetzelfde is gebleven)

Na de installatie van Windows dan dus even een fresh install doen met behulp van de refresh optie. Let trouwens op dat je niet terug kan naar W7 na de refresh optie. (Je hebt normaal een maand 'bedenktijd')

Als het goed is moet Windows update al een hele hoop drivers voor je regelen. Ga alleen zelf drivers updaten als je tegen problemen aanloopt - if it ain't broke, don't fix it.

Ik kan me trouwens niet herinneren dat ik met mijn upgrades ooit mijn keys moest invoeren. Bij fresh install inderdaad gewoon productcode activeren overgeslagen.

[ Voor 7% gewijzigd door Nat-Water op 25-05-2016 16:14 . Reden: laatste zin toegevoegd. ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nat-Water schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 16:09:
[...]

Het script wordt in dat voorbeeld NA installatie van Windows 10 gebruikt. Je krijgt volgens mij een andere Product key (want W10 ipv W7) en daarom wordt het scriptje gerund.

(Niet dat het enigzins kwaad kan om uberhaupt het script zowel voor en na installatie van W10 te runnen. In het ergste geval krijg je bevestiging dat je Product key hetzelfde is gebleven)

Na de installatie van Windows dan dus even een fresh install doen met behulp van de refresh optie. Let trouwens op dat je niet terug kan naar W7 na de refresh optie. (Je hebt normaal een maand 'bedenktijd')

Als het goed is moet Windows update al een hele hoop drivers voor je regelen. Ga alleen zelf drivers updaten als je tegen problemen aanloopt - if it ain't broke, don't fix it.
Ik ben lichtelijk verward. Vanwaar een refresh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:37

doc

Gewoon een USB stick maken, daar van booten en bij de installatie je Win 7 key invullen. Mocht je later nog een keer opnieuwe moeten installeren hoef je als het goed is de key niet meer in te vullen.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 16:14:
[...]

Ik ben lichtelijk verward. Vanwaar een refresh?
Goeie vraag - aangezien je ook vanuit de Media Creation Tool kan kiezen om 'keep nothing' wanneer je Windows 10 installeert. Dat zou hetzelfde effect moeten geven als een clean install. Daar heb ik zelf geen ervaring mee (ik gebruik of USB en format dan alle disks vanuit de installation wizard, of ik hou juist mijn bestanden), maar ik lees uit dit artikel:
Nothing
This deletes everything, including all of your apps, and replaces your current version of Windows with Windows 10. Your personal files will be moved to the windows.old folder. You can find more info online at http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkID=12416.
Als dit zo is klinkt het mij niet echt als een 'clean install'. Wat verder zoeken leert dat:
"KEEP NOTHING- means it will delete the system folders on the system drive. IE: Programdata, Programs files, Program FILES (x86), Windows, Users, and any other folders that windows creates when setting up the system. So if you move all your pictures to c:\pictures, then that folder will still remain. Do not move your Pictures folder to another folder or sub folder inside your existing FOLDER account name inside the USERS folder, that whole folder gets deleted. For example, if I create c:\Myfolder, and copy all my personal folders from my user account, MY FOLDER in the root directory will remain. This applies to a clean install. If you boot to a DVD/USB drive, and at the command prompt rename the folder, c:\USERS to c:\USERS.old then windows setup will not delete the c:\USERS.OLD folder that you created. If you are skeptical, then copy Pictures, Documents, etc to a folder with a different name other than C:\USERS, and this folder will remain. I have done this many times. Remember C:\USERS gets deleted unless you choose, KEEP FILES, option. If you don't choose KEEP FILES< then you have to do as I instructed here manually to save your files.
Van deze site.

Dus daarom upgrade - refresh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

En stel je hebt nog een Media Creation Tool die de Windows 7-key niet accepteert dan is er ook geen nood. Dan laat je hem tijdens de installatie leeg. Dan installeert hij Windows 10 gewoon. Als je dan na installatie Windows 10 bijwerkt naar de allernieuwste versie dan kan je vervolgens gewoon in Windows 10 zelf de productcode van Windows 7 invoeren, die pakt hij dan gewoon.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

-Op deze PC naar de volgende site : https://www.microsoft.com/en-ca/software-download/windows10
-USB Stick erin
-Tool naar de USB linken
-Wachten------
-Installatie starten
-Verder met installatie
(na lange tijd klaar)

-KLAAR-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Met de nieuwste (setup?) versie van Windows 10, kun je Windows 10 schoon installeren, maar activeren met de Windows 7 license key (gedurende de upgrade periode iig). Zo heb ik dat voor de PC van mijn ouders ook gedaan. :)

[ Voor 19% gewijzigd door CH4OS op 26-05-2016 09:46 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:24
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:42:

-USB Stick erin
-Tool naar de USB linken
-Wachten------
-Installatie starten
-Verder met installatie
(na lange tijd klaar)

-KLAAR-
Yes, install op een SSD is ca. 15-20 min via een USB boot

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:37

doc

Vergeet de backup van je belangrijke data niet (en indien mogelijk een complete backup van windows+data op een externe HD), mocht er dan toch nog ergens een probleem zijn heb je altijd een weg terug.

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke bedankt voor de vele hulp! Echter lees ik net weer dat upgrade voor een clean install moet? Internet laat me heel erg twijfelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Nee zoals je het beschreef is prima. Voorheen kon je een oude licentie niet activeren. Dat hebben ze na wat updates veranderd. Als je nu de stick nog bouwt (met dus de nieuwste Windows 10-updates) dan werkt de Windows 7-code al zelfs tijdens de installatie van 10.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
oh mooi. Het was inderdaad een verouderd topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb bij een clean install op de pc van mijn dochter, die ik over 7 zette, helemaal geen license key hoeven invullen. Voor geinstalleerd stond 7 op die pc en heb niet eens een license key van dat ding.

Op mijn laptop heb ik gewoon een upgrade gedaan, ivm vele instellingen, en die draait als een zonnetje. Overigens van deze Asus heb ik ook geen license key.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2016 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 00:38
Zal in BIOS zitten ingebakken.
Pagina: 1