Nieuwe router setup (woning + 2 huisjes)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakerts :)

Ik kan wel wat ondersteuning gebruiken. Voor een maatje van me ben ik bezig met zijn netwerk. Daar staat nu een router + extender, maar dat werkt gewoon precies niet! Waarschijnlijk is de extender stuk.

De bedoeling is dat we naar een nieuwe set gaan kijken. De situatie is echter een beejte bijzonder. Het betreft namelijk een woonhuis met in de 'achtertuin' twee vakantiewoningen welke worden verhuurd. De bedoeling is dus een WiFi privé netwerk en een apart WiFi netwerk voor de gasten.

De vraag is dan: wat kan het beste hiervoor worden ingezet? De bedoeling is dat beide netwerken op het hele terrein te ontvangen zijn of in ieder geval het privenetwerk. Er ligt geen bekabeling in de tuin, dus alles moet vanuit huis gestuurd worden. Er ligt ook geen bekabeling in huis (alles over WiFi). En helaas is een router alleen niet sterk genoeg (voor 1 van de woningen wel, voor de andere niet). De woningen staan wel erg dicht bij het woonhuis.

Belangrijk dus:

- 2 netwerken; 1x privé + 1x gasten
- Vergroten van beide netwerken
- 2.4 & 5 ghz (minder belangrijk)
- Moet een beetje betaalbaar blijven

Ik ben benieuwd wat jullie voorstellen. Ik kom op internet wisselende verhalen over extenders tegen en gebleken is (in de huidige situatie) dat ik met die extender niet het bestaande netwerk kon verlengen maar een nieuwe SSID moest aanmaken.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet. Alvast bedankt!!

Groetjes,
Erwin

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De woningen staan wel erg dicht bij het woonhuis.
Is dat 3cm? Is dat 30m? Kan je dit iets inzichtelijker maken?

Een goede router, zoals bijvoorbeeld een RT68U, kan zelf inderdaad een gasten-netwerk aanbieden en daar ook nog throttling en andere zaken op forceren. De range is afhankelijk van de gebruikte materialen in het huis; daar is op GoT zeer veel over te vinden.

Betaalbaar? Ook dat is een random opmerking. Ik geef zonder problemen 150 tot 300 Euro uit voor een router. Ik weet niet of mijn inkomen/uitgaven gelijk liggen met jouw/maatjes portomonnee.

/edit: oh, indien je Ziggo hebt als ISP; je kan een Archer C7 router/AP krijgen voor zeer weinig geld en 30 dagen op zicht. Mogelijk een goede test voor jullie opzet en zoek/lees even de bijbehorende topics op GoT over dan ding :)

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 25-05-2016 14:00 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Is het ook nog de bedoeling dat de twee huisje van elkaar gescheiden zijn?

Ik zou als je het goed aanpakt alles bedraad doen:
- in huis UTP van plek waar de router staat naar plek met minste dekking
- UTP tussen huis en huisjes

Dat er geen kabels liggen lijkt me redelijk non-issue: tenzij waterpeil tot 5cm onder maaiveld komt kun je gewoon op halve meter diep een PVC buis ingraven en daar je kabels doorheen doen.

Als je eenmaal kabels op de juiste plekken hebt, kijk naar AP's. Als je gaat verhuren en WiFi onderdeel van de propositie is zou ik op zeker spelen:
- per huisje een eigen AP
- elk AP in eigen VLAN met isolation tov elkaar en jouw huis
- in huis boven (?) ook en extra AP

Dat kun je allemaal zelf in elkaar klussen, maar gezien je vraag hier kun je beter naar kant-en-klaar oplossing kijken als het 'gewoon moet werken' zonder ingewikkeld beheer. Goedkoopste geintegreerde oplossing voor management + AP's is die van Ubiquiti UniFi. Je zou met vier stuks UniFi AC Lite (want de oude router kan niet meewerken in het nieuwe netwerk) icm een UniFi router klaar kunnen zijn voor +- EUR 500.

Daar twee gastnetwerken op definieren en klaar.

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 25-05-2016 15:54 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Kabels zou inderdaad het mooiste zijn.

Als er stroom ligt van het woonhuis naar de vakantiehuizen zou je ook powerline adapters kunnen gebruiken.

Is het van belang dat het privé netwerk ook bereikbaar is in de vakantiehuizen? (Dat kan op zich wel via powerline maar maakt het wel duurder. Zowieso heb je een router met Vlan ondersteuning nodig zodat je de AP's in de vakantiehuizen kan scheiden van je privé netwerk.

Maar goed als de afstanden niet te extreem zijn en het niet vol zit met WiFi netwerken kan het ook draadloos wel lukken. Richt antennes kunnen je dan goed helpen in combinatie met range extenders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Bekabelen heeft ook mijn voorkeur, maar gezien het werk denk ik dat hij er niet voor open staat. Maar ik kan het natuurlijk altijd voorstellen. Qua netwerk wellicht het gemakkelijkste.

Beide woningen hoeven niet apart. Zou mooi zijn als het kan, maar niet heel noodzakelijk. Het zijn ook geen oppertop luxe woningen, maar het is gewoon mooi als er redelijk stabiel netwerk ligt. En aangezien mijn maatje eigenlijk weinig kennis heeft van dit soort dingen, zou het fijn zijn als het weinig tot geen onderhoud vereist. Ik heb in ieder geval geen zin om wekelijks over de vloer te komen.

Ik ga inderdaad eens naar die Ubiquiti kijken. Thanks voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@vvv-007: Powerline zou misschien kunnen, maar ik weet niet hoe het stroomnetwerk precies in elkaar zit. Zou zeker een optie kunnen zijn.

Overigens is het fijn als je op het hele terrein je eigen netwerk hebt, maar dat is meer voor de dekking in de gehele tuin. Het is zeg maar 1 grote gedeelde tuin met wat afzettingen voor de privacy.

Ik voel zelf nog wel het meeste voor een goeie router en een range extender, maar heb daar nu de ervaring (in de huidige situatie) dat ik het netwerk niet verleng maar er een nieuwe SSID in de lucht kwam. Ik dacht zelf dat de extender het netwerk echt verlengt, maar kennelijk is dat niet standaard. Dat betekend dus dat ik een set moet hebben die dat wel kan en bij voorkeur eentje die zowel het privé als het guestnetwerk verlengt.

Ik heb thuis zelf een Netgear thuis hangen. Ik dacht, even uit mijn hoofd, de R7500. Prima apparaat. Maar zou een Netgear extender het netwerk kunnen verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-09 08:29
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:34:
@vvv-007: Powerline zou misschien kunnen, maar ik weet niet hoe het stroomnetwerk precies in elkaar zit. Zou zeker een optie kunnen zijn.

Overigens is het fijn als je op het hele terrein je eigen netwerk hebt, maar dat is meer voor de dekking in de gehele tuin. Het is zeg maar 1 grote gedeelde tuin met wat afzettingen voor de privacy.

Ik voel zelf nog wel het meeste voor een goeie router en een range extender, maar heb daar nu de ervaring (in de huidige situatie) dat ik het netwerk niet verleng maar er een nieuwe SSID in de lucht kwam. Ik dacht zelf dat de extender het netwerk echt verlengt, maar kennelijk is dat niet standaard. Dat betekend dus dat ik een set moet hebben die dat wel kan en bij voorkeur eentje die zowel het privé als het guestnetwerk verlengt.

Ik heb thuis zelf een Netgear thuis hangen. Ik dacht, even uit mijn hoofd, de R7500. Prima apparaat. Maar zou een Netgear extender het netwerk kunnen verlengen?
Er is hier al veel op het forum geschreven over range extenders....

Je geeft aan dat het leggen van kabels wellicht al teveel werk is? Als hij zoiets al teveel vindt, is het hele verhuur dan niet ook te zwaar voor hem?

Ik denk dat je beter begint met het inzichtelijk maken van de situatie zoals MAX3400 al aangaf.
Maak eens een schets van de tuin + huizen, maak daarbij kenbaar wat de wensen/eisen aan het netwerk zijn en geef een indicatie van het budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 21:45

De standaard "regel" m.b.t. netwerk is: bedraad is altijd beter.
Iedereen begrijpt dat dat niet altijd even makkelijk kan, maar als je een structureel goede en stabiele oplossing wil is het trekken van een kabel aan het einde van de rit vaak beter dan knutselen met extenders en/of powerlines.

Kwaliteit kost vaak eenmaal meer geld en tijd.
Zoals eerder gezegd is Ubiquiti goed speelgoed. Levert je tevens direct meer mogelijkheden op. Zo kun je vrij eenvoudig voor elk huis een eigen netwerkje maken. Om even iets te schetsen:
- VLAN10 = woonhuis = 192.168.10.x
- VLAN20 = verhuur #1 = 192.168.20.x
- VLAN30 = verhuur #2 = 192.168.30.x

Stel dat je 1 internetlijn hebt liggen van, laten we zeggen, 100 Mbit download + 10 Mbit upload dan kun je per VLAN (in veel gevallen zelfs ook per SSID) limieten (eerder al "throttling" genoemd) instellen. VLAN20 en VLAN30 bijvoorbeeld allebei 20 Mbit download en 2 Upload, en de rest voor VLAN10. Indien nodig kun je nog een stapje verder gaan met QoS maar dat lijkt me in deze situatie iets teveel van het goede.

Conclusie: je/jullie zullen echt vrolijker worden van een kabel trekken. Doe je dit niet dan zul je snel uitkomen bij extenders/powerline adapters, en dan komen er tientallen andere factoren bij kijken die impact kunnen hebben op de performance. Welke factoren en welke impact het heeft kan geen enkele tweaker je zo zwart op wit geven aangezien elke omgeving anders is.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Eens. Dit soort dingen wil je gewoon bedraad hebben, omwille van de stabiliteit alswel de beheersbaarheid.

Je wilt je gasten goede service bieden. Powerline is weliswaar een leuke oplossing, maar het is best wel gevoelig voor interferentie op je elektriciteitsdraden. Een zwaar apparaat (zoals een boormachine of een airfryer) kan het signaal al verstoren.

Wifi vanuit het woonhuis wil je evenmin, het signaal wordt snel zwakker en weersinvloeden kunnen voor een kwakkelende verbinding zorgen. Als je wifi aan wil bieden aan je gasten moet het wel een beetje fatsoenlijk zijn, anders gaan je gasten morren. Slecht werkend wifi is erger dan géén wifi. :)

Mijn advies: stop er wat moeite in en trek een kabel door die tuin heen.

We are shaping the future

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Conclusie: je/jullie zullen echt vrolijker worden van een kabel trekken. Doe je dit niet dan zul je snel uitkomen bij extenders/powerline adapters, en dan komen er tientallen andere factoren bij kijken die impact kunnen hebben op de performance. Welke factoren en welke impact het heeft kan geen enkele tweaker je zo zwart op wit geven aangezien elke omgeving anders is.
Hou daarbij ook rekening met wisselende prestaties. Je sluit het aan. Het werkt. Je gaat weg. Je 'maatje' ontvangt gasten. Zij verwachten goede verbinding, maar dat valt tegen. Zij gaan boos weg. Jouw 'maatje' is pissig en hang bij jou aan de lijn dat je het NU moet oplossen...

Je ziet dit blijkbaar als vriendendienst in de particuliere sfeer. Dat is het niet, je bent B2B dienstverlening aan het doen. Kies passende apparatuur (en leg afspraken ook op passende manier vast) anders ga je een ontevreden klant krijgen en dat kan in situatie als dit een vriendschap om zeep helpen :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:34

Nox

Noxiuz

Niet doen. Gewoon niet.

Kabel/fiber trekken is beter.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
Gewoon een goede router welke dummyproof 'gescheiden' gastnetwerken ondersteund.
Bijvoorbeeld de Asus RT-AC68U /AC87U met Mimo

Simpel is echter niet altijd simpel.

Wat is een simpel huisje. Dan zal je ons meer info moeten geven.

Als het huisje als een kooi van Faraday werkt komt er geen signaal naar buiten.
Of plaats je de modem op zo'n belabberde plek dat het WiFi signaal geblokkeerd wordt.

Kort door de bocht..in huis een kabelverbinding naar een plek bij de tuin.
Daar de router plaatsen voor het wifi-signaal.
En een beetje tweaken met de Mimo antennes en instellingen...

Afbeeldingslocatie: http://images.hardwarecanucks.com/image/akg/Networking/Asus_AC68/68U/router5_sm.jpg

En nog even benadrukken:
[...]

Hou daarbij ook rekening met wisselende prestaties. Je sluit het aan. Het werkt. Je gaat weg. Je 'maatje' ontvangt gasten. Zij verwachten goede verbinding, maar dat valt tegen. Zij gaan boos weg. Jouw 'maatje' is pissig en hang bij jou aan de lijn dat je het NU moet oplossen...

Je ziet dit blijkbaar als vriendendienst in de particuliere sfeer. Dat is het niet, je bent B2B dienstverlening aan het doen. Kies passende apparatuur (en leg afspraken ook op passende manier vast) anders ga je een ontevreden klant krijgen en dat kan in situatie als dit een vriendschap om zeep helpen :o
Die woorden zijn geschreven in bloed.....

Dus zeg je maatje: We blijven maatjes (Jij wilt het op jou manier installeren) dan installeer ik niks voor je -of- we blijven maatjes en we installeren het op mijn manier.

[ Voor 51% gewijzigd door kwakzalver op 27-05-2016 10:09 ]

Pagina: 1