PC sluit zomaar af/ valt zomaar uit Dell T1650

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 14:40
Mijn vraag:
Ik heb hier een pc die ik voor mijn werk gebruikte als 3D CAD tekenaar..
De pc kreeg van de één op de andere dag kuren. Eerst begon het dat hij zo
ineens in de slaapstand ging. Heb toen zelf in windows de slaapstand uitgeschakeld.
Vervolgens kreeg ik telkens een scherm dat windows werd afgesloten. Na een tijdje
kreeg ik zelfs dat niet meer en viel de pc gewoon ineens uit. Vaak probeert hij daarna
wel zelf weer op te starten en blijft hij in een soort van loop hangen dat hij even opstart
en tijdens het opstarten alweer uitvalt en weer opnieuw begint met opstarten enz.
Mijn vraag: Wat kan het probleem zijn? hoe kan ik dit repareren/oplossen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het is een Dell Precision T1650
Moederbord dell 0x9m3x (denk ik)
Intel Core i5-3550
2x2gb ddr3 1600mhz werkgeheugen
NVIDIA Quadro 2000 grafische kaart - Quadro 2000 - 1 GB
DVD speler
Windows 7 Professional

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In eerste instantie dacht ik aan een virus ofzo al leek me dat stug.
Na wat scans (die overigens eerst 10 keer afgebroken werden door het uitvallen) kwam ik
geen virussen tegen.
Toen moest het haast wel een hardware probleem zijn en omdat ik de pc voor mijn werk nodig
had heb ik een ict bedrijfje gebeld die mijn pc meegenomen hebben en getest hebben.

Wat hebben zij geprobeerd:
- andere voeding
- usb poorten uitgeschakeld (ivm eventuele storing in usb poort)

Toen dit beiden geen resultaat opleverde hebben ze de conclusie gemaakt dat het haast wel het moederbord moest wezen.

Mijn werkgever heeft toen snel een nieuwe pc aangeschaft zodat ik verder kan werken.
De oude pc mag in de schrootbak maar nu wil ik proberen of ik er nog wat van kan maken
dan heb ik er nog wat aan.

Toen ik de pc weer thuis had heb ik hem helemaal geformatteerd en heb windows 7 er opnieuw op gezet.
Dit leek heel lang goed te gaan maar na een paar uren begonnen de kuren toch weer en nu wil hij haast
niet meer opstarten.

Heb wat nagezocht op internet, veel mensen met dezelfde problemen hebben last van een overhitte pc. Mijn temperaturen zijn echter prima. Heb ook geprobeerd om op te starten met 1 ram reepje toen had ik nog hetzelfde probleem dus ook nog met het andere ram reepje geprobeerd maar weer negatief resultaat.
Daarna heb ik hem nog geprobeerd op te starten zonder grafische kaart dus gewoon met de video aansluiting op het moederbord. Helaas valt de pc ook dan nog uit.

Wie kan mij helpen? Volgens mij is een software probleem uitgesloten, het ram geheugen uitgesloten, de voeding uitgesloten en de grafische kaart uitgesloten...

Is het moederbord stuk? ik kan voor 17 euro een tweedehandsje krijgen en wil dit eigenlijk doen tenzij ik
hier allemaal berichten krijg dat het niet het moederbord is :P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
EJ pc schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:32:

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In eerste instantie dacht ik aan een virus ofzo al leek me dat stug.
Na wat scans (die overigens eerst 10 keer afgebroken werden door het uitvallen) kwam ik
geen virussen tegen.
Toen moest het haast wel een hardware probleem zijn en omdat ik de pc voor mijn werk nodig
had heb ik een ict bedrijfje gebeld die mijn pc meegenomen hebben en getest hebben.
Heb je ook malwarebytes en adwarecleaner gedraaid?
Wat hebben zij geprobeerd:
- andere voeding
- usb poorten uitgeschakeld (ivm eventuele storing in usb poort)
Ik neem aan dat ze meer hebben gedaan? Zoals 1 RAM stipje eruit halen etc. HDD op bad sectors gecontroleerd?
Toen dit beiden geen resultaat opleverde hebben ze de conclusie gemaakt dat het haast wel het moederbord moest wezen.
Kan HDD zijn met badsectors erin.
Is het moederbord stuk? ik kan voor 17 euro een tweedehandsje krijgen en wil dit eigenlijk doen tenzij ik
hier allemaal berichten krijg dat het niet het moederbord is :P
Controleer eerst je HDD op badsectors. Het probleem neigt wel richting je moederbord. Alleen om dit zeker te weten zul je ook moeten weten dat je HDD niet kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Hoe kan ik de HDD testen op badsectors? (denk dat ze dat wel gedaan hebben maar weet niet zeker)
waarschijnlijk met een progje?

is wel vrij lastig als de pc niet aan blijft...

ik las trouwens ook nog ergens op internet iemand die zijn batterij van moederbord leeg had en ook problemen kreeg... kan dit ook nog wat zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Eigenlijk is dit topic (ondanks de leeftijd) verplichte kost: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter, hiermee moet je echt wel boven water krijgen wat er aan de hand is met de laptop.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 25-05-2016 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Een docking station hebben of lenen. Hier kun jij je HDD in doen en dan aansluiten op je nieuwe PC of een andere PC. Vervolgens kun je je HDD uitlezen. (bijna elk ict-bedrijf heeft dit wel)

https://www.bol.com/nl/l/...tations/N/8427/index.html

Om je HDD te checken op badsectors gebruik ik zelf altijd hiren boot cd.

http://www.hirensbootcd.org/

Programma openen dan: Programs>Hard Disk storage>HD tune. Kies dan je HDD uit die je wilt scannen en druk op scannen.(kies wel het tabblad error scan) Is alles groen, dan is je HDD goed. Is er 1tje rood heb je je oorzaak al gevonden.

Dat is ook een optie, die kun je makkelijk vervangen. Kosten volgens mij 50 cent bij de Xenos of Action. Zijn gewoon normale batterij (klein rondjes :P).

Hoe oud is je kapotte pc?

edit: Je kan ook de HDD in een andere pc doen en dan testen. Je moet er wel voor zorgen dat je niet van je oude hdd wilt gaan opstarten. Je PC ziet het dan gewoon als een extra schijf.

[ Voor 10% gewijzigd door erwin26 op 25-05-2016 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Als ik de pc opstart en met HDtune check dan valt de pc vrij snel uit.

Ik heb nog een andere harde schijf..
Ik zal die wel even proberen in de pc en kijken of dat verschil maakt. (wel even windows opnieuw installeren)

de pc is nu 4 jaar oud ongeveer (wordt wel intensief gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 14:38
Even wat inkoppertjes:

cpu cooler is goed gemonteerd? En is alles stofvrij?

En heb je de elco's al gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
ja de CPU cooler zit er goed op, heb ik er ook niet af gehad.
Computer is stofvrij en temperaturen zijn goed.

elcos bekeken, ook door ict bedrijf wat bij me langs kwam maar op het oog
geen gekke dingen kunnen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 14:38
mmmmm, irritant

Je zou de koelpasta kunnen vervangen, al is dat een extreem long shot (ik heb een keer op het werk meegemaakt dat dat de oplossing was)

verder als je idd de voeding, ram en hdd gecontroleerd hebt dan ga ik toch stemmen voor een rot mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJ pc
Heb intussen de pc opnieuw geinstalleerd op een andere HDD (die ik ook getest heb met HDtune)
maar probleem blijft helaas..

dus denk dat ik toch maar voor het moederbord ga..
Pagina: 1