Upgrade van CPU en Mobo

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xelnaga12
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-06-2023
Beste Tweakers,

ik wil iets meer performance uit mijn pc gaan halen en de bottle neck zit in mijn CPU en Mobo

Momenteel heb ik de volgende setup

Behuizing CoolerMaster K280 Gamers uitvoering
-Voeding AeroCool 500w 80+ Bronze
-Optisch DVD/RW-DualLayer sata
-Cardreader
-Moederbord MSI P55-CD53 socket 1156
-Processor Intel i5-760 (snelste 1ste generatie i5)
-Processor Koeler Scythe Grand Kama Cross B
-Geheugen Kingston HyperX 2x4GB PC3-12800(1600MHZ)
-SSD Samsung 840
-SSD OCZ Agility 3 60GB
-Videokaart Sapphire Radeon HD7870XT Boost 2 GB GGDR5
-Case Koeler Antec 3speed 12cm(nieuw)

Het besturingssysteem is W10
Ik speel voornamelijk Heroes of the Storm en Guildwars 1 en 2
Verder gebruik ik mijn pc voor de dagelijkse internet activiteiten en Youtube

Heroes of the Storm op de hoogste settings draai niet echt soepel met frame drops tot 15 / 20

Graag zou ik de CPU willen upgraden naar een i5 2500 of i5 2400 er zit niet veel verschil in de specs.

Wat betreft het Mobo ben ik er niet uit. Er zijn zo veel smaken dat ik het vrij lastig vind om hier een keuze in te kunnen maken.

Ik doe niet aan overklokken.

Mijn vragen specifiek:

Kan de voeding de upgrade aan?
Kan mijn huidige geheugen worden overgenomen?
Wat is een degelijk Mobo?

Ik heb zo'n €150/€ 200 voor een upgrade.

Ben ik wat vergeten of willen jullie zaken anders zien uitgelegd dan hoor ik dit graag.

Met vriendelijke groet,

Rick

Beste antwoord (via Xelnaga12 op 26-05-2016 12:46)

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
V&A aangeboden: Intel Core i5-3470 Boxed
V&A aangeboden: Intel Core i5 3470 Tray - 3.2-3.6Ghz
V&A aangeboden: Intel Desktop Board DQ77MK (retail boxed)

Lijkt me een mooie deal, voor de prijs van een nieuwe i5 een oude i5+mobo+ssd. Zo een intel bord ziet er mischien niet heel fancy uit maar ze zijn kwalitatief heel goed en hebben een fijn bios. De voeding kan het aan want een ivy bridge gebruikt minder stroom dan wat je nu hebt. Ram kan gewoon mee, dat is een voordeel van niet naar skylake overstappen

De wellicht de ssd niet meekopen of zelf weer verkopen, maakt niet heel gek veel uit de deal is prima zo al zonder de ssd.

[ Voor 25% gewijzigd door Flaat op 25-05-2016 14:04 ]

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:08
Kun je iets specifieker zijn over de voeding , welk type precies en hoe oud is die? Grote kans dat die ook vervangen 'moet' worden.

Geheugen kan gewoon mee.

Moederbord maakt niet zoveel uit wat betreft kwaliteit/degelijkheid, misschien nog specifieke wensen qua features?

Als het budget het (na de eventuele voeding) toelaat zou ik een nieuwere generatie i5 pakken, anders koop je alsnog iets ouds. Denk bv aan een 4460.

Edit: ik zie wel dat de 2xxx serie erg goedkoop weggaat 2e hands en de 4xxx nog ontzettend duur is.
Eventueel een 3xxx als mooie tussenweg, maar veel beter dan de 2xxx zijn die dan ook weer niet.

[ Voor 45% gewijzigd door mitsumark op 25-05-2016 13:50 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Flaat

Lijkt me een mooie deal, voor de prijs van een nieuwe i5 een oude i5+mobo+ssd. Zo een intel bord ziet er mischien niet heel fancy uit maar ze zijn kwalitatief heel goed en hebben een fijn bios. De voeding kan het aan want een ivy bridge gebruikt minder stroom dan wat je nu hebt. Ram kan gewoon mee, dat is een voordeel van niet naar skylake overstappen

De wellicht de ssd niet meekopen of zelf weer verkopen, maakt niet heel gek veel uit de deal is prima zo al zonder de ssd.

[ Voor 25% gewijzigd door Flaat op 25-05-2016 14:04 ]

• Xelnaga12
mitsumark schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:47:
Kun je iets specifieker zijn over de voeding , welk type precies en hoe oud is die? Grote kans dat die ook vervangen 'moet' worden.

Geheugen kan gewoon mee.

Moederbord maakt niet zoveel uit wat betreft kwaliteit/degelijkheid, misschien nog specifieke wensen qua features?

Als het budget het (na de eventuele voeding) toelaat zou ik een nieuwere generatie i5 pakken, anders koop je alsnog iets ouds. Denk bv aan een 4460.

Edit: ik zie wel dat de 2xxx serie erg goedkoop weggaat 2e hands en de 4xxx nog ontzettend duur is.
Eventueel een 3xxx als mooie tussenweg, maar veel beter dan de 2xxx zijn die dan ook weer niet.
Beste,

het is deze voeding

http://www.aerocool.com.tw/en/psu/strike-x/strike-x-500 in 2013 nieuw aangeschaft

Wat betreft de Mobo niet veel wensen, beetje ruimte om makkelijk je kabels te plaatsen is wel fijn.

Mocht ik een wat nieuwere CPU nemen kan ik dan wel mijn huidige geheugen meenemen?

• Xelnaga12
Flaat schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 14:00:

Beste,

dank je wel voor de optie voor de 3xxx generatie dit was niet bekend bij mij. Het mobo is wel een Mini ATX zie ik. Voor mij is dat vrij priegelig om dan alles nog een beetje netjes weg te kunnen werken.

Ik weet nu wel in welke hoek ik moet zoeken.

Bedankt!

• Flaat
Verschil tussen mATX en ATX is niet heel groot hoor, als je 1 gpu en 1 cpu hebt is er niks priegelig aan :P

http://i.imgur.com/mDQQDLi.png

Beter gezegd, voor een normale pc is een ATX bord gewoon een gigantisch ding als je het mij vraagt, Micro in Micro ATX had net zo goed "slightly less huge ATX" kunnen heten :P

• Xelnaga12
Allen hartelijk dank voor de info! Ik ben zeer goed geholpen.

_/-\o_

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

je zou ook nog even kunnen kijken of je die 760 wat op kan kietelen, daar kunnen best aardige overkloks uit komen; met een 750 had ik laatst 4 ghz gehaald zonder problemen, wellicht dat je daarmee je upgrade nog ietsjes uit kan stellen?

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Xelnaga12
NLBUURMAN schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:57:
je zou ook nog even kunnen kijken of je die 760 wat op kan kietelen, daar kunnen best aardige overkloks uit komen; met een 750 had ik laatst 4 ghz gehaald zonder problemen, wellicht dat je daarmee je upgrade nog ietsjes uit kan stellen?
Beste NLBUURMAN overklokken e.d. gaat ver boven mijn pet. Ik hou het liever op save met de standaard specs van de producent. Met met mijn lompigheid e.d. gaat het al snel mis.

Bedankt voor het meedenken, het wordt zeker gewaardeerd d:)b
Pagina: 1