Toon posts:

Hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

vooraf, ik ben al enige tijd bezig een oplossing voor onderstaande te zoeken en ben via zoektermen hier terecht gekomen. Helaas ben ik dan ook geen Hifi-fanaat maar op zoek naar een oplossing. Ik denk dat jullie mij zeker kunnen helpen.

Ik ben op zoek om op een "simpele" wijze vanuit een media apparaat drie verschillende geluiden af te spelen. En dat liefst zonder players of apparatuur eerst helemaal op te starten.

Ideaal zou zijn als ik via een bewegingssensor het apparaat in werking kan stellen en dat de drie luidsprekers de muziek en geluiden kunnen spelen.
Dit is benodigd voor een diorama van de tweede wereldoorlog. De drie verschillende geluiden zouden muziek en veldradioverkeer zijn.

Het zou mooi zijn als er een vrij eenvoudige oplossing mogelijk is.

Alvast bedankt voor jullie tips!
Guillaume

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Een simpel PC'tje met een tweetal extra USB geluidskaartjes? Zoiets simpels zal al voldoen denk ik:
pricewatch: Sweex Sound Card Adapter USB

Maar via een bewegingssensor, hoe zie je dat voor je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil eigenlijk geen PC moeten opstarten. Als het mogelijk is een mediaplayer of dvd-speler aansturen middels de sensor. Als je dus in de ruimte komt en de bewegingssensor registreert dat zou de muziek moeten gaan spelen.
Hier doen zich voor mij twee problemen voor:
1. Kun je een DVDof mediaspeler 3 aparte geluiden laten aansturen?
2. op het moment dat de bewegingsmelder aanspringt, en dus stroom op de player komt; hoe kan hij dan op afspelen geraken zonder dat ik hem moet indrukken.

Als voorbeeld: vroeger bij de oude cassetterecorders kon je de playknop indrukken, stroom eraf en hij stopte. Stroom erop en het bandje speelde verder waar je gestopt was.
Alleen is nu natuurlijk alles tiptoets.

Groet Guillaume

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-10 10:09
Wat je denk ik nodig hebt is zoiets als dit:
http://www.velleman.eu/support/downloads/?code=K8094

Hier kun je 5 geluiden mee opnemen. Met 5 schakelaars kun je deze geluiden automatisch laten afspelen. Werkt op een 9-volt batterijtje.

Het enige is, ik vermoed dat het kitje er alleen in zelfbouwvorm is (dus zelf even de componentjes op het printje solderen, dat is met zo'n klein kitje niet moeilijk).

Edit:
Tegelijk gepost met oplossing hierboven. Dat ADA bordje is nog simpeler, omdat je alleen nog maar de pinnen erop hoeft te solderen en daar de schakelaars aan vast hoeft te maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Bjornski op 25-05-2016 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie snelle antwoorden. Ik zou zelf even niet weten waar en wat ik moet solderen en of ik dan ook geholpen ben met het aanspringen van de muziek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
Ik heb dit zelf nog niet eerder gemaakt maar het ziet er relatief eenvoudig uit :

https://learn.adafruit.co...nd-board/triggering-audio

Muziek: bestandjes opnemen/downloaden op je computer en uploaden naar boardje (je kunt 11 unieke geluidsbestandjes aanmaken en "slepen" van je computer naar het boardje dmv USB aansluiting)
Schakelaar : bewegingsmelder, drukschakelaar, infraroodsensor aansluiten op je boardje (je kunt 11 verschillende schakelaars/knoppen verbinden, geen programmering, elke sckaelaar heeft een eigen geluidsbestandje als naam)
Voeding: 3-5 volt adapter of batterij pack aansluiten op je boardje
Speaker: oude laptopspeakers of kleine losse speakers , je kunt zelfs een headset of een versterker er aankoppelen dmv van de mini jack aansluiting

Het is niet echt een kant en klaar apparaat aangezien je wat moet knutselen maar voor "Tweaker" begrippen is het redelijk plug-and-play , buiten de vele mogelijkheden en relatief lage kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjornski
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-10 10:09
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:38:
bedankt voor jullie snelle antwoorden. Ik zou zelf even niet weten waar en wat ik moet solderen en of ik dan ook geholpen ben met het aanspringen van de muziek.
Zie deze pagina:
https://learn.adafruit.co...o-fx-sound-board/overview

Onderaan de pagina staan volgende / vorige knoppen. Dit is een hele uitgebreide, super duidelijke en gedetailleerde beschrijving van dat bordje.

Op pagina 3 of 4 kom je een beschrijving tegen van hoe je pinnen moet solderen (gewoon alle pinnetjes erop zetten, volgens de handleiding). Je hebt daarvoor nodig een klein soldeerboutje en een stukje harskernsoldeer.

Daarna kun je aan die pinnen schakelaars knopen. De uitleg van hierboven doet het voor op een stukje breadboard, met kabeltjes en kleine microswitches. Maar, een PIR sensor (bewegingsmelder) die schakelt kun je net zo goed gebruiken.

Als je écht alles nog moet kopen, dan heb je dit nodig:

[ Voor 12% gewijzigd door Bjornski op 25-05-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
top antwoorden!!!
Hier kan ik in ieder geval iets mee!
Nog een vraag: de geluiden kunnen natuurlijk dan ook muziek zijn. Hoe groot kunnen de bestanden op zo een board zijn en hoe kun je ze loopen?
8)7

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2016 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
Wel eerst even de linkjes lezen voordat je iets vraagt ? ..... :P
  • Built in storage - yep! you don't even need an SD card, there's 2MB or 16MB of storage on the board itself, so you can store up to 15 minutes of quality compressed audio. Double that if you go with mono instead of stereo
  • Hold Looping Trigger - name the file TnnHOLDL.WAV or .OGG to have the audio play only when the trigger pin is held low, it will loop until the pin is released
.

(ik weet alleen niet wat er gebeurt als je meerdere geluidsbestanden door elkaar wilt laten horen....het kan zijn dat je maar 1 geluidsfeed per keer kan activeren)

Pagina: 1