Vervangen 'laadunit' laptop moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundless
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-07 14:19
Disclaimer: ik ben een beginner

Ik heb een laptop waarvan het pinnetje van het laadunit (gat waar je de laptoplader in steekt) op de moederbord afgebroken is.

Ik wil dit onderdeel graag vervangen maar heb een aantal vragen hierover:
  1. Waar kan ik dit onderdeel bestellen?
  2. Moet er iets van een code opstaan die ik kan gebruiken om een nieuwe te bestellen.
  3. Ik dacht eerst alle 7 de pinnetjes op te warmen en dan het onderdeel eruit te trekken maar voordat ik bij pin nr3 aankom zit pin 1 alweer vast. Dus ik heb nu in gedachte om 1 pin op te warmen, het soldeer weg te halen en dan pas over te gaan naar de volgende pin. Is dit de juiste manier? Zo ja, hoe kan ik dan het soldeer weghalen? Zo niet, hoe kan ik het dan wel doen?
Hierbij wat foto's:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/eg68es.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/fuo1vs.jpg

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Soldeer verwijder je met een vacuumpompje:
Afbeeldingslocatie: http://g03.a.alicdn.com/kf/HTB1.lw3HXXXXXbXaXXXq6xXFXXXS/205851478/HTB1.lw3HXXXXXbXaXXXq6xXFXXXS.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Soundless schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:43:
Ik wil dit onderdeel graag vervangen maar heb een aantal vragen hierover:
  1. Waar kan ik dit onderdeel bestellen?
  2. Moet er iets van een code opstaan die ik kan gebruiken om een nieuwe te bestellen.
  3. Ik dacht eerst alle 7 de pinnetjes op te warmen en dan het onderdeel eruit te trekken maar voordat ik bij pin nr3 aankom zit pin 1 alweer vast. Dus ik heb nu in gedachte om 1 pin op te warmen, het soldeer weg te halen en dan pas over te gaan naar de volgende pin. Is dit de juiste manier? Zo ja, hoe kan ik dan het soldeer weghalen? Zo niet, hoe kan ik het dan wel doen?
1. Geen idee want je noemt geen merk/type laptop; heb je de fabrikant al gebeld?
2. Zie 1.
3. Klinkt als "beginnend solderen"; je kan namelijk zachte soldeer afzuigen waardoor je de ene na de andere pin vrijspeelt.

Mijn opinie, maar ik ben geen electro-technicus: neem contact op met de fabrikant en/of een handige doe-het-zelver of mogelijk een advertentie in http://tweakers.net/aanbod/ en zorg dat de aansluiting correct & overtuigend wordt vervangen/gerepareerd.

Veel onderdelen kan je onder andere bestellen op Conrad maar ook veel andere electro-sites/zaken.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 25-05-2016 11:47 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundless
RemcoDelft schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:45:
Soldeer verwijder je met een vacuumpompje:
[afbeelding]
Bedankt. Ik zal er zsm een bestellen.
MAX3400 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:46:
[...]

1. Geen idee want je noemt geen merk/type laptop; heb je de fabrikant al gebeld?
2. Zie 1.
3. Klinkt als "beginnend solderen"; je kan namelijk zachte soldeer afzuigen waardoor je de ene na de andere pin vrijspeelt.

Mijn opinie, maar ik ben geen electro-technicus: neem contact op met de fabrikant en/of een handige doe-het-zelver of mogelijk een advertentie in http://tweakers.net/aanbod/ en zorg dat de aansluiting correct & overtuigend wordt vervangen/gerepareerd.

Veel onderdelen kan je onder andere bestellen op Conrad maar ook veel andere electro-sites/zaken.
1. Het gaat om een Asus UX32V.

Als ik het onderdeel kan vinden, wil ik hem graag zelf maken. Als ik hem niet kan vinden, plaats ik waarschijnlijk wel een advertentie. Bedankt voor de suggestie.

Enig idee trouwens hoe dit onderdeel echt heet?

[ Voor 59% gewijzigd door Soundless op 25-05-2016 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Op de website van ReplaceDirect kun je vaak wel de goede DC-Jack (zo heet dat ding) vinden en bestellen aan de hand van het model laptop.
De soldeerpunten moeten inderdaad eerst helemaal schoon en dat kan zoals aangegeven met een tinzuiger.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2016 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Als beginner zelf doen.....het ligt er natuurlijk aan wat de laptop nog waard is, maar bij een goed reparatiebedrijf kan je zeker op €50 rekenen.

Als je het zelf wil doen:
'dc power jack' is de zoekterm die je nodig hebt, en voor dat vacuümpompje 'tinzuiger'.
Ook genoeg howto's te vinden met die zoekterm.

^^ wat Max zegt; probeer via v&a iemand in de buurt te vinden die je wil helpen

[ Voor 11% gewijzigd door Tens op 25-05-2016 11:59 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-10 18:23
Tin verwijderen kan ook met een desoldeerlint. Ik denk dat dat voor deze reparatie ook goed zou kunnen werken. En helemaal perfect schoon hoeft nou ook weer niet, als het component er maar uit komt nietwaar? Pas wel op dat je de aansluiting op de PCB niet kapot soldeert, dan ben je weer verder van huis.

Een snelle zoektocht naar "desoldering" op youtube laat mij zien dat je daar best wat goede filmpjes kunt vinden.

Succes met de reparatie! Laat je weten of het lukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WK100
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-10 16:23
Als die laptop niet al te waardevol meer voor je is en je een soldeerbout hebt raad ik het aan om het zelf te doen, een beetje tweaker kan dit zo leren ;)

Een tinzuiger of wat desoldeerlitze kost niet zoveel en je bent een ervaring rijker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReplaceDirect
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12-04-2024
Beste Soundless,

Wij hebben de mogelijkheid voor de levering van de juiste DC-jack. Voor uw model kunt u deze terug vinden via volgende link: [spam]

Heeft u vragen hierover kunt u ons altijd bellen/whatsapp/mailen of chatten

Met vriendelijke groet,

Replacedirect

[ Voor 6% gewijzigd door SA007 op 25-05-2016 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundless
Bedankt voor alle reacties!
Ik heb de jack gevonden op RD: http://www.replacedirect..../asus-laptop-dc-jack.html

Ik moest ook nog wat anders hebben van RD dus kan ik ze samen bestellen.

Ook denk ik dat ik deze tin zuiger ga bestellen, tenzij hij afgeraden wordt door jullie:
https://www.conrad.nl/nl/...-antistatisch-588257.html

Zodra het gelukt is, neem ik foto's en plaats ik ze hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Soundless schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:37:
Ik heb de jack gevonden op RD: http://www.replacedirect..../asus-laptop-dc-jack.html

Ook denk ik dat ik deze tin zuiger ga bestellen, tenzij hij afgeraden wordt door jullie:

Die pomp is prima (koop ook even dat extra mondje van 1,99 euro, als je per ongeluk deze op een te heet stuk houdt dan smelt die namelijk en voor 2 euro meebestellen is goedkoper dan straks 10 euro betalen op een nabestelling )

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:40
Als het mogelijk is zou je met een zijkniptang de 6 pinnetjes aan de zijkanten kunnen doorknippen. Dan kun je de connector er af halen door de 7e te desolderen. Hierna kun je de individuele pinnen stuk voor stuk verwijderen.

Wees voorzichting met het verwijderen, want anders heb je kans dat het soldeereilandje los raakt van de printplaat.

[ Voor 7% gewijzigd door Sepio op 25-05-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundless
Bedankt voor de tip.

Ik doe het mondje er ook meteen bij.

Het knippen van de pinnetjes wordt lastig. Ik denk namelijk dat ik er niet bij kan met mijn kniptang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Soundless schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:37:

Top, idioot duur btw maar ik kan zo snel ook geen andere vinden.
Ook met tinzuiger moet je nog wel met beleid de jack loshalen.
Oefen desnoods eerst even op een ander printje wat je ergens uit kan slopen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:49
Bel com-europe eens. Die leveren ook dc jacks. En zijn soms een stuk goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• craio
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-06 15:16
29€ voor die dc jack bij RD...
16€ incl shipping als het uit Amerika komt...
Om nog maar te zwijgen over vanuit China...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:51

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Om eerlijk te zijn is een pomp een onhandig ding, zuiglitze werkt naar mijn ervaring beter.

Om hem lost te halen is het soms makkelijker om alle pootjes vers te vertinnen, de bout tegen 1 kant een rij poootjes aan te leggen en dan de connectoraan die kant iets omhoog te wippen. Dan hetzelfde aan de andere kant en zo heen en weer totdat de connector eruit is. Dan pas de gaten op de print leeg zuigen,

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbiedobbie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Wat ook nog wel eens wil werken is om alle pinnen kort te sluiten met soldeer, en daarmee de hitte te spreiden. De boel vloeibaar houden en tegelijk met tang de rij eruit trekken.

De pomp is in dit geval vaak wel handig voor het solderen van de nieuwe. Met de pomp krijg je de gaten beter vrij dan met litze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Ook een optie: De stekker is al goed stuk, pak een dremel, zaag/slijp 'm vlak boven de printplaat gewoon compleet weg.

Je wil zo min mogelijk tijd de printplaat heetstoken en/of mechanische druk erop zetten, als die kapot gaat ben je een stuk verder van huis.
Wegslijpen geeft geen schade aan de printplaat (als je niet te ver gaat) en daarna kan je alle pinnetje los van elkaar weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Ook met tinzuiger/litze is desolderen van zo'n print niet heel makkelijk. Die print heeft flink wat lagen en die volledig schoon hebben van tin is niet makkelijk.

De makkelijkste (en veiligste) optie vind ik in dit soort gevallen toch om de connector kapot te knippen. Daarna kun je elke pin afzonder goed heet stoken en er voorzichtig uithalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 14:34
Dit is ook een betrouwbare leverancier waar ik al mee gewerkt heb :

http://www.dcpowerjacks.n...uct_info&products_id=1837

5.99 + shipping... Jackjes zijn meestal hier in 3 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Ik gebruik zelf een SMD soldeerbout ( hete lucht). Door voorzichtig de connector op te warmen kun je de connector in 1x verwijderen.

Als je een huis/tuin/keuken soldeerbout hebt zou ik gewoon met koper-litz voorzichtig het soldeertin opzuigen en pootje voor pootje te werk gaan.
advies wat ik je NIET zou geven is de connector kapot knippen, je hebt kans dat je moederbord beschadigd.
Ook is het handig om de connector mee te nemen naar de plaatselijke electronicazaak waar je meestal deze connector los kan kopen. (5€)
( neem dan ook je oplader mee om te testen of de connector wel past)

Als de connector verwijderd is voorzichtig met litz de soldeerpunten van het moederbord tin-vrij maken, vervolgens met alcohol schoon maken. ( alle gaatjes vrij)

Daarna plaats je de connector, en smeer je soldeerpasta op de te solderen plekken.
Soldeerpasta is een MUST, dit heeft de eigenschap op een soldering goed te laten vloeien /hechten en je hoeft een stuk minder goed Je best te doen om te solderen.

Als je toch bezig bent met je moederbord , maak gelijk je fan schoon(open) , en vervang je koelpasta van processor.
Mocht er een thermalpad op je gpu zitten vervang deze of (her) gebruik deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundless
Bedankt voor alle reacties. Ik lees ze allemaal.

Ik hadden vandaag alles binnen dus ben er net mee verder gegaan. Eerlijkt gezegd heb ik geen idee of het nou de goede kant op gaat of dat ik verder van huis ben.

Ik kreeg de jack er niet uit dus heb ik he'm op een gegeven moment stuk voor stuk afgebroken. Het probleem is dat ik de overgebleven pinnetjes niet weg krijg

Afbeeldingslocatie: https://hb4vfq-dm2306.files.1drv.com/y3mrB52YWOVRma3bt6R9h7NkyCPrBdeumT97WpSjE2UTv-mfBGKoFN8HtOz3Px5AF_FsUgFDQe6yKG4Gjzto226nFw6Ay0d_tTRl8mZ8cai4JSadFUfbPWgSeq3_sE747j4a7-8jOdXmzBVpFoP42Kk5x7uYpcEZlq0Bl8Gpct-P5w/20160528_192451.jpg?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://s8adlq-dm2306.files.1drv.com/y3m-v0EBAHt3OBk79iopFCADsITKCosDQnWcTuZjcD98X9fsbsHSFeCb7XXJ_kLLwi7oUwpzPahwfDfdblWvpS8IdCZefsBSzhIVaGX-6q0pIUpTkWlU48ZiK1kNR_nhMJj5CpovDTOw32j-PvutWuVjOvqLE8r5BGYb6kbbnWOj_0/20160528_192528.jpg?psid=1

Ik snap dat hij nog schoongemaakt moet worden etcetera. Maar hoe maak ik de gaten weer vrij? De grote pin achterin krijg ik helemaal niet los. Ik heb de soldeerbout (30w) er lang opgehouden maar het pinnetje beweegt helemaal niet.
Ik heb trouwens het gevoel dat het gaatjes die ik wel vrij heb gekregen, gesloopt heb, maar ik ben er niet zeker van.

Tips?

[ Voor 4% gewijzigd door Soundless op 28-05-2016 19:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Een beetje verse tin toevoegen als je de bout er tegenaan houdt helpt ook vaak, dan de tinzuiger erbij.

In dit geval is die schade geen drama, die zes aan de zijkant zijn wrs toch allemaal de 'min', het zijn er zes voor de stevigheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sepio
De meeste printplaten worden tegenwoordig gesoldeerd met loodvrije tin. Die kun je vaak herkennen doordat de soldeer er dof uit ziet. Deze tin vloeit niet makkelijk.

Door soldeertin met lood toe te voegen smelt het weer wat makkelijker. De twee soorten tin mengen makkelijk samen. Ook flux toevoegen helpt.

Soms helpt het om een overdreven grote hoeveelheid tin toe te voegen. Hiervoor krijgt je soldeerbout een groter contactoppervlak en kan hij daarmee meer warmte leveren. Vooral de plekken op de printplaat met grote koperbanen zijn vaak erg lastig. In jouw geval bijvoorbeeld bij de pin in het midden zie je grote koperbanen die ook nog is via via's (de gaatjes in het bord die de zijden met elkaar verbinden) naar de andere kant gaat. Mocht die pin kapot gaan dan zou je eventueel een dikke draad kunnen solderen tussen je connector en die 2 smd's op de bovenste foto.

[ Voor 30% gewijzigd door Sepio op 28-05-2016 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-09-2024
Soundless schreef op zaterdag 28 mei 2016 @ 19:42:
Bedankt voor alle reacties. Ik lees ze allemaal.

Ik hadden vandaag alles binnen dus ben er net mee verder gegaan. Eerlijkt gezegd heb ik geen idee of het nou de goede kant op gaat of dat ik verder van huis ben.

Ik kreeg de jack er niet uit dus heb ik he'm op een gegeven moment stuk voor stuk afgebroken. Het probleem is dat ik de overgebleven pinnetjes niet weg krijg

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik snap dat hij nog schoongemaakt moet worden etcetera. Maar hoe maak ik de gaten weer vrij? De grote pin achterin krijg ik helemaal niet los. Ik heb de soldeerbout (30w) er lang opgehouden maar het pinnetje beweegt helemaal niet.
Ik heb trouwens het gevoel dat het gaatjes die ik wel vrij heb gekregen, gesloopt heb, maar ik ben er niet zeker van.

Tips?
ik heb zelf een 75 watt soldeerbout ( temperatuurgeregeld) daarmee kan je iets meer warmte toevoegen.

het gaatje heb je inderdaad gesloopt, het koperspoor is daar niet zichtbaar meer.
wat je wel zou kunnen doen (als oplossing) is aan de achterkant van het moederbord de soldering maken. ( ik soldeer altijd 2 zijdes voor de stevigheid, maar 1 zijde zou ook kunnen)

zoals ik al eerder heb gezegd, je moet met de soldeerbout en een stukje koperlitz over de gaatjes heen gaan.

door de warmte zuigt het koper de tin op.

tevens kan je deze methode ook gebruiken om de pin die je hebt afgeknipt tin-vrij te maken.

als je er niet uitkomt kun je me een PM sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soundless
Het is gelukt. Alle pinnen zijn eruit en de nieuwe jack is gemonteerd. Er lijkt ook stroom te gaan naar het moederbord. De fan ging namelijk aan na het aansluiten van de adapter.
ik weet nog niet of de laptop het ook doet, ik moet namelijk nog koelpasta hebben. Ik heb in ieder geval goede hoop.

Bedankt iedereen voor alle hulp.

Hierbij nog het eindresultaat:
Afbeeldingslocatie: https://galscg-dm2306.files.1drv.com/y3mnar0KVds72qgPjq2X1VepER5uYZvEZvCI23brLshi1L-s3qNCwhTVx8v0nhmshT0Ko-GVfF_NCv_N5dWATHx7E2DRCeMgN9xIsiNjle1SnroM6fdJPn3_HTeO03XPUYEoFJNYhse3ITQZuq-gP7xQ0eRKFJL2Gw7NEgLs_2EMHs/20160529_164831.jpg?psid=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sodemieters, dat arme ding heeft goed op z'n donder gehad :o

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 29-05-2016 17:09 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Nu online
Niet slecht voor een eerste soldeerpoging!

Let niet op wat anderen zeggen, als het werkt werkt het. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundless
Room42 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 17:09:
Haha, ik had weinig hoop totdat ik de fan zag draaien :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:51

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Room42 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 17:09:
Beetje alcohol en een tandenborstel en het ziet er direct een stuk beter uit

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:35
Voor de volgende keer zou ik toch gaan verwarmen en 1 kant lostrekken ipv het hele component gaan wrikken met een tang. Het ziet er nu naar uit dat het koperspoor compleet gesloopt is en een goede kans dat het opladen ook wat minder soepel verloopt dan voorheen :P

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
Jim423 schreef op zondag 29 mei 2016 @ 18:55:
Voor de volgende keer zou ik toch gaan verwarmen en 1 kant lostrekken ipv het hele component gaan wrikken met een tang. Het ziet er nu naar uit dat het koperspoor compleet gesloopt is en een goede kans dat het opladen ook wat minder soepel verloopt dan voorheen :P
Waarom minder snel laden? 1 van de 6 ground connecties is niet ok. Er zijn nog 5 goede over. En de beschadiging zit op de beste plek op het einde. Alle andere 5 de connecties hebben nog altijd een prima spoor. Buiten dat je misschien iets inlevert op de sterkte zal dit niet veel uitmaken.

Ik zou wel nog alles schoonmaken met IPA spray. Hierna zou ik de middelste pin nog voorzien van wat extra tin. Het lijkt alsof die niet helemaal doorgesoldeerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:35
Meer omdat de positive niet echt goed gevloeid is maar misschien kun je dat nog verbeteren. Je zou nog een stukje 1mm² solid core draad kunnen pakken en deze langs de 3 pootjes solderen voor extra sterkte.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Om through-hole onderdelen netjes te desolderen kun je ook een verwarmde tinzuiger gebruiken (zoals bijv. deze), dan is het gaatje meteen schoon.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 14:34
Ik doe het ook zo als Sepio, overdreven soldeer toevoegen. Soms kan je dan ook met een andere component, (bv een beetje deftige weerstand) het pennetje er door "drukken"

Je eilandjes zien er rommelig maar nog wel ok uit. Die aan de zijkanten zijn sowieso massa.
Als er daar 1 of 2 van stuk gaan is het nog geen probleem. alleen met de grote pen (+) iets voorzichtiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-10 18:23
Goed bezig, al doende leert men!

Ondanks dat alle bovenstaande adviezen goed zijn, zou het ook wel eens verstandig kunnen zijn er gewoon vanaf te blijven als het nu werkt... Wel extra oppassen met mechanisch belasten van de aansluiting, die zal niet meer zo sterk als voorheen zijn.

Welke componenten & gereedschap heb je nu uiteindelijk gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Soundless
Ik heb gisteren de koelpasta erop gedaan en 'het project' afgerond. Alles lijkt perfect te werken :D

@lvdgraaff
Bedankt. Ik heb het volgende gebruikt:

DC jack: http://www.replacedirect..../asus-laptop-dc-jack.html
Tinzuiger: https://www.conrad.nl/nl/...-antistatisch-588257.html
En een soldeerbout (30W) die ik nog had liggen.
Pagina: 1