DaWaN schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 19:31:
[...]
Ik zou met een budget van 1000e niet naar Fiesta's en al helemaal niet naar Ka's gaan kijken. Die dingen roesten enorm. Ik ken zo al 3 mensen die in de laatse paar jaar hun Ka weg hebben moeten doen omdat ze niet meer te redden waren door de roest.
Met een budget van 1000e zou ik o.a. naar de volgende auto's kijken:
Nissan Micra
Toyota Starlet / Yaris
Honda Civic
Mitsubishi Colt
Daihatsu Sirion
Peugeot 106 / Citroen Saxo
Belangrijkste bij dat soort auto's in die prijsklasse is hoe goed ze onderhouden in de laatste jaren en of ze geen roest hebben.
Voor 1000 euro kun je een hoop troep kopen, ik zou niet te veel blindstaren op dingen als km stand en een deukje hier en daar e.d.
Ford Ka was ik ook niet echt van gecharmeerd, wel eens ingereden en wat rijd dat beroert.. Totaal geen gevoel met sturen.
Een Peugeot 106 & Citroen Saxo zijn ook zeker opties, ben ze in mijn zoektocht al verschillende keren tegen gekomen. Betaalbaar, zuinig en sommige goed onderhouden// in goede staat.
Geef je helemaal gelijk qua roest. Wil niet nog eens het eerste jaar reparaties hebben om t weer een beetje rijdbaar te maken.
FastFred schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:04:
Toyota Starlet p8.
Betrouwbaar, goedkoop, degelijk. Of ie zuinig is weet ik niet, vast wel
107/C1/Aygo kan als je iets meer dan die € 1500, - uit kunt geven (beginnen vanaf zo'n beetje € 1700,-)
De Ford Ka die hierboven ergens aanbevolen wordt, die roesten al als je d'r naar kijkt. Opel Corsa van de generatie eind jaren 90/begin 2000 kunnen ook erg goed roesten en zijn nou niet echt auto's waar ik persoonlijk nog niet dood in gevonden wil worden.
[...]
Weet je dat zeker? Nooit een keer boodschappen doen, of een dagje uit ofzo?
Ik rij namelijk 24km per dag woon-werk verkeer en toch kom ik aan 20 tot 25.000km per jaar
Oh, en ik denk niet dat je € 1000,- terug krijgt voor de Seicento.
Ben ook geen Opel fan maar als zij het wel wat vind is het haar keuze. Maar zoals je zegt, ze roesten erg, dan zal dat niet mijn voorkeur hebben.
Wat betreft de kilometers, ze werkt in de zorg dus heb heel ruim genomen elke dag - haar vrije dinsdag = 30 km * 320 = 9600KM. Haar woon werk route is hooguit 20km heen en terug. Kan ze nog wat rijden, boodschapjes etc. Zo snel we wat gaan doen, Bios/Stappen/Winkelen, pakken we altijd mijn auto (Diesel). Hier rijd ik dan ook wel rond de 50.000 mee per jaar.
Kan natuurlijk dat ik het verkeerd inschat maar zou me heel erg verbazen als ze meer dan 12.000 per jaar rijd.
Tja, die 1000 euro hoop ik toch wel op. Verschillende dagwaarde sites zeggen 1000-1500 euro. Nu weet ik ook wel dat dit af kan wijken en de verzekering natuurlijk zo weinig mogelijk uitkeerd.
Maar de schade expert is geweest bij de garage van een goede bekende, misschien weet ie er iets meer uit te slepen. Verder weinig kilometers op de teller, goed schoon van binnen,nog goed in de lak(behalve dan aan de linkerzijde door het ongeluk) dus hoop dat ie een goede dag had. En het bedrag toch iets hoger inschat
Edit: Dit zegt de ANWB:
Richtprijs
- Kopen bij merkdealer met garantie € 1.700
- Kopen bij Bovag autobedrijf met garantie € 1.600
- Verkoop tussen particulieren € 1.000
- Inruil bij autobedrijf € 700
- Meeneemprijs € 1.200
- Dagwaarde Vervangingswaarde bij total loss € 1.500
thefox154 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 00:02:
[...]
Ik weet niet hoe zuinig je bent op je vriendin, maar wat voor ongeluk dan ook en je bent in een seicento zelf je kreukelzone. Never nooit niet dat hier zoiets komt. Ik vind het altijd maar een beetje roulette in het verkeer als je zo op pad gaat.
Zou dan nog eerder zoiets kopen:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/289882669?asrc=st|as
Gaan niet kapot, kan nog wel een tonnetje bij en je zit in ieder geval wat beter beschermd. Ze zijn er al vanaf 500

Misschien niet meest spraakmakende model maar ja je rijd er ook weining mee.
Ik zou die 2 tientjes extra wegen belasting er wel voor over hebben.
Ben het met je eens dat een ''grotere'' auto (lees: auto met neus/grotere kreukelzone) veiliger is. Maar alles is een afweging. Ze komt niet tot amper op de snelweg, weinig km dus weinig op de weg, werkt 1 dorpje verderop met een redelijk veilige weg. Dan zou ik ook niet snel iets groters halen wat duurder is qua belasting en verbruik/onderhoud zoals hier ook genoemd. Zelf had ik wel iets nieuwers gehaald maar dat is puur omdat ik meer te besteden heb.
Wat betreft de Seicento, had verwacht dat ie meer in elkaar zou zitten. Viel me nog mee. Zal eens kijken of ik een fotootje kan vinden.

Zoals je ziet, net na de A-stijl geraakt, ander had die nog wat kunnen opvangen. Natuurlijk niet prettig om in te zitten als een VW Transporter je vol ramt, maar had eigenlijk nóg erger verwacht.
[
Voor 69% gewijzigd door
Purehz op 26-05-2016 09:53
]