Advies aanschaf kleine auto

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-05 22:22
Sinds vorige week is de Fiat Seicento (2001) van mijn vriendin total loss door een ongeluk.
Niet haar schuld dus ze ontvangt de dagwaarde van de auto. Dit zal rond de 1000 euro liggen (gecheckt RDW/ANWB).

Budget: 1000 euro - 1500 Max (1000 dagwaarde + evt. vakantiegeld)

Nu begint de zoektocht naar een vervanger van haar bakkie :*)

Eisen:
  • Zuinig
  • Betrouwbaar
  • Goedkoop in belasting etc.
  • Benzine + schakel
  • <200.000km
Nu is mijn vraag, wat raden jullie aan & waarom?
Ik heb de volgende auto's in overweging en deze lijst mag worden aangevuld:
  • Fiat Seicento (opnieuw)
  • Suzuki Alto
  • Daihatsu Cuore
  • evt. Opel Corsa 1.4 Eco
Hoop dat jullie mij kunnen helpen met de zoektocht! _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Purehz op 25-05-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
Misschien een Citroen C1 / peugeot 107 of Toyota Aygo (allemaal dezelfde basis auto behalve de buiten kant ziet er iets anders uit)

Prima auto's met ketting ipv distributie riem en erg goedkoop in de onderhoud mijne met 120k op de teller bijna geen kosten behalve jaarlijks onderhoud.

Rijd 1:20 met gemak.
Goedkoop in de belasting en verzekering
en onderdelen zijn makkelijk en cheap te krijgen. Er rijden er nog al wat van rond op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:15

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Budget?

En de Corsa snap ik, maar de motorkeuze niet. Er zijn ook nog 1.0 en 1.2 uitvoeringen van, waarbij ik vooral naar de 1.2 zou kijken omdat die het meest is verkocht. --> groot aanbod.
Ik neem trouwens aan dat het hierbij om de C versie (2000) gaat, niet de B versie.
Oh ja, de Corsa C heeft als het goed is een distributieketting, de Z12XE in ieder geval wel. Bij de Z10XE weet ik dit niet zeker.

Alternatieve keuze: Matiz.

[ Voor 17% gewijzigd door DrivinUCrazy op 25-05-2016 11:44 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:52
Mocht je voor een Corsa gaan, neem dan een 8v. Deze zijn erg betrouwbaar en kunnen veel hebben. En natuurlijk zijn ze goedkoop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik mis:

- gewenst aantal kilometers per jaar
- provincie/gewicht (voor de wegenbelasting)
- brandstof/versnellingsbak
- budget
- bouwjaar/aantal deuren/etc.

Ik vraag me sowieso af, maar dat is mijn mening, om met mogelijk 1000 Euro de boer op te gaan voor nieuw vervoer; volgens Autoscout is de jongste auto al 13 jaar oud. Nou ben ik in de luxe positie dat ik iets meer te besteden heb maar door mijn kilometers (35K/jaar) koop ik zeker geen auto ouder dan 4 jaar en verplicht minder dan 100K op de teller.

De afbakening van de vraagstelling is te wazig; ik ken jouw vriendin niet. Voor hetzelfde geld vindt zij het interessanter dat de auto geel is en dat je makkelijk je S7 Edge in de middenconsole kan gooien. Daar valt niet op te filteren in de zoektocht naar een auto.

/edit: Enige auto in 20km omtrek van Emst waar ik voor zou gaan kijken en dan nog vind ik het een levensgevaarlijk klein & traag hok... /first-world-problems :+

[ Voor 12% gewijzigd door MAX3400 op 25-05-2016 11:58 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
Bedankt voor de aanvullingen!

Merk nu dat mijn verhaal niet compleet is, zal zo de topicstart aanvullen.

Het bedrag wat ze krijgt van de verzekering zal ook weer besteed worden voor de nieuwe auto.
Budget zal dus circa 1000, + eventueel vakantie geld. totaal max 1500.

- woon werkverkeer is 20-30 km per dag. Dus nog geen 10.000 per jaar.
- Gelderland/ vorige auto was 710 kilo
- Uiteraard benzine met dit aantal kilometers, + schakel
- 3 deurs voldoet en bouwjaar maakt niet echt iets uit.

En wat betreft je mening over om goedkoop een oud autootje te halen. Deels mee eens, als je je eerste auto koopt en niet meer geld hebt zul je moeten, kwestie van geluk hebben.
In Januari de Fiat Seicento 1.1 op de kop kunnen tikken voor 850 euro en 120.000 km. Toch een paar maand plezier van gehad, geen problemen mee gehad, totdat een VW transporter zo nodig in de zijkant moest rijden.

[ Voor 28% gewijzigd door Purehz op 25-05-2016 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 13:49

ThunderNet

Flits!

Ford Fiesta :) 1.3i

Niet heel spannend, wel zuinig (ik haal er 1:16 mee gemiddeld, als ik zuinig wil rijden kan ik 1:18-1:19 halen (over een hele tank)).

Simpele, goed zelf te onderhouden auto :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik wou een Toyota Yaris (eerste generatie, de P1) aanraden, maar met een budget van 1K / 1,5K heb je alleen maar auto's met enorm hoge km-standen.

Om wel in het Toyota straatje te blijven zou ik een Toyota Starlet aanraden. Zijn ook degelijke autotjes. Als je geluk hebt vind je er eentje die van opa of oma is geweest en weinig op de teller heeft. Japanse degelijkheid dus goedkoop rijden omdat ze maar weinig onderhoud nodig hebben (los van de standaard slijtagedelen zoals olie, banden, remmen).

Zoiets als deze is nog best een sportief karretje om te zien. De km-stand zou ik mij niet zoveel zorgen om maken, als ze netjes onderhouden zijn dan kunnen ze lang, heel lang mee. Zag vanochtend nog deze post op Facebook: https://www.facebook.com/...ek/posts/1231113376929597 een Starlet uit '96 op gas met 540.000 km op de teller en zonder problemen door de APK

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 25-05-2016 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
DrivinUCrazy schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 11:42:
Budget?

En de Corsa snap ik, maar de motorkeuze niet. Er zijn ook nog 1.0 en 1.2 uitvoeringen van, waarbij ik vooral naar de 1.2 zou kijken omdat die het meest is verkocht. --> groot aanbod.
Ik neem trouwens aan dat het hierbij om de C versie (2000) gaat, niet de B versie.
Oh ja, de Corsa C heeft als het goed is een distributieketting, de Z12XE in ieder geval wel. Bij de Z10XE weet ik dit niet zeker.

Alternatieve keuze: Matiz.
Toevallig tegengekomen bij een garage in de buurt, met weinig KM (nog geen ton) en vriendelijk geprijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:25
Nissan Micra K11.

Ziet er vlot uit, hebben een distributieketting, en vaak redelijk uitgerust als met elektrische ramen en airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Purehz schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:00:

Het bedrag wat ze krijgt van de verzekering zal ook weer besteed worden voor de nieuwe auto.

Dan kom ik weer op een Ka vlakbij in de buurt van jou

Ford is relatief bulletproof en goedkoop in onderhoud. Ka/Fiesta zal qua verbruik niet echt veel schelen. Denk ook dat de opstap van een Seicento naar iets (veel) groters mogelijk ook even moet worden besproken met je vriendin.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

MAX3400 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:06:
[...]

Ford is relatief bulletproof en goedkoop in onderhoud. Ka/Fiesta zal qua verbruik niet echt veel schelen. Denk ook dat de opstap van een Seicento naar iets (veel) groters mogelijk ook even moet worden besproken met je vriendin.
Klopt, Fiesta en Ka zijn in principe dezelfde auto, Fiesta is iets groter/praktischer en heeft door het ontwerp iets makkelijker te verwisselen lampjes e.d. :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
Eens kijken of er wat te vinden is qua ford fiesta's/ka's.
Fiesta is wel redelijk vergelijkbaar met een Siecento, die is iets hoger, waar de fiesta iets langer is.

Zoiets lijkt er wel op.
http://www.marktplaats.nl...6db858f31&previousPage=lr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD1800
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:10
Misschien dat je in dit advies op Autoblog ook nog wat kunt vinden. De Opel Corsa en de Ford Fiesta 1.25 First Edition onder andere genoemd. Ik raad aan om de reacties op dat artikel ook eens door te lezen voor andere suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:06

DjVe

Hatsaflats!

Lancia Ypsilon 1.1 (in feite niet heel anders dan de 600 die je nu had, maar en stuk ruimer en stiller) of een VW Lupo 1.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:13

Wuursj

want worst is al bezet

ThunderNet schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:10:
[...]

Klopt, Fiesta en Ka zijn in principe dezelfde auto, Fiesta is iets groter/praktischer en heeft door het ontwerp iets makkelijker te verwisselen lampjes e.d. :)
Bedenk wel dat in de Ka's en Fiesta's wel heel andere motoren door elkaar heen gebruikt zijn. Met name de 1,3 Kent motor (met onderliggende nokkenas) die in alle Ka's van voor 2002 2008 en sommige Fiesta's te vinden zijn, is een heel ander (oud) beestje dan de modernere motoren die je bij een Fiesta kon kiezen en in Ka's van >2008 gestopt zijn.
Wat voor het ene exemplaar geldt qua verbruik en betrouwbaarheid, hoeft dus niet voor de andere te gelden.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 654400

De Daihatsu Cuore of de Suzuki Alto. Zeer betrouwbare, eenvoudige karretjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:44
Micra k11 misschien iets? Goedkoop in onderhoud. Ook doordat ze een ketting hebben en geen riem. en er staan er genoeg op de sloop voor onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Wuursj schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:28:
[...]

Bedenk wel dat in de Ka's en Fiesta's wel heel andere motoren door elkaar heen gebruikt zijn. Met name de 1,3 Kent motor (met onderliggende nokkenas) die in alle Ka's van voor 2002 en sommige Fiesta's te vinden zijn, is een heel ander (oud) beestje dan de modernere motoren die je bij een Fiesta kon kiezen en in Ka's van >2000 gestopt zijn.
Wat voor het ene exemplaar geldt qua verbruik en betrouwbaarheid, hoeft dus niet voor de andere te gelden.
;) ik heb er zelf een 1.3 kent blokje in hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
Bedankt voor alle inbreng. Denk dat we van het weekend maar eens een paar proefritjes gaan maken om te kijken wat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:35
Wij hadden ooit een fiat cinquecento sporting,

Momenteel ook rond de 1000 te krijgen en t zijn heerlijke autotjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:01

DaWaN

'r you wicked ??

MAX3400 schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:06:
[...]

Ik zou met een budget van 1000e niet naar Fiesta's en al helemaal niet naar Ka's gaan kijken. Die dingen roesten enorm. Ik ken zo al 3 mensen die in de laatse paar jaar hun Ka weg hebben moeten doen omdat ze niet meer te redden waren door de roest.

Met een budget van 1000e zou ik o.a. naar de volgende auto's kijken:
Nissan Micra
Toyota Starlet / Yaris
Honda Civic
Mitsubishi Colt
Daihatsu Sirion
Peugeot 106 / Citroen Saxo

Belangrijkste bij dat soort auto's in die prijsklasse is hoe goed ze onderhouden in de laatste jaren en of ze geen roest hebben.
Voor 1000 euro kun je een hoop troep kopen, ik zou niet te veel blindstaren op dingen als km stand en een deukje hier en daar e.d.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:15

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dan mag de corsa C daar ook weer bij, die hebben ook weinig last van roest. Mede doordat de wielkasten volledig door kunststof worden beschermd, inclusief de rand. Bij veel andere auto's is die rand niet beschermd waardoor steenslag en troep daar roest veroorzaakt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Laatst online: 06-05 21:18

En wat betreft je mening over om goedkoop een oud autootje te halen. Deels mee eens, als je je eerste auto koopt en niet meer geld hebt zul je moeten, kwestie van geluk hebben.
In Januari de Fiat Seicento 1.1 op de kop kunnen tikken voor 850 euro en 120.000 km. Toch een paar maand plezier van gehad, geen problemen mee gehad, totdat een VW transporter zo nodig in de zijkant moest rijden.
Ik weet niet hoe zuinig je bent op je vriendin, maar wat voor ongeluk dan ook en je bent in een seicento zelf je kreukelzone. Never nooit niet dat hier zoiets komt. Ik vind het altijd maar een beetje roulette in het verkeer als je zo op pad gaat.

Zou dan nog eerder zoiets kopen:
http://ww3.autoscout24.nl/classified/289882669?asrc=st|as

Gaan niet kapot, kan nog wel een tonnetje bij en je zit in ieder geval wat beter beschermd. Ze zijn er al vanaf 500 ;) Misschien niet meest spraakmakende model maar ja je rijd er ook weining mee.
Ik zou die 2 tientjes extra wegen belasting er wel voor over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

thefox154 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 00:02:
[...]

Ik weet niet hoe zuinig je bent op je vriendin, maar wat voor ongeluk dan ook en je bent in een seicento zelf je kreukelzone. Never nooit niet dat hier zoiets komt. Ik vind het altijd maar een beetje roulette in het verkeer als je zo op pad gaat.

Gaan niet kapot, kan nog wel een tonnetje bij en je zit in ieder geval wat beter beschermd. Ze zijn er al vanaf 500 ;) Misschien niet meest spraakmakende model maar ja je rijd er ook weining mee.
FYI, ook z'n ding is hartstikke onveilig vergeleken met wat moderns. Overigens ook bijzonder dat je ouders nog leven, kun je na gaan waar die vroeger allemaal in hebben gezeten, zonder gordeltje om.

Vergeet voor de rest verbruik en onderhoud niet, bijvoorbeeld de wat grotere bandjes zijn duurder en zo geld dat met veel meer onderdelen. Ook het brandstofgebruik is hoger.
DaWaN schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 19:31:
[...]

Ik zou met een budget van 1000e niet naar Fiesta's en al helemaal niet naar Ka's gaan kijken. Die dingen roesten enorm. Ik ken zo al 3 mensen die in de laatse paar jaar hun Ka weg hebben moeten doen omdat ze niet meer te redden waren door de roest.

Nissan Micra
Toyota Starlet / Yaris
Honda Civic
Mitsubishi Colt
Daihatsu Sirion

Belangrijkste bij dat soort auto's in die prijsklasse is hoe goed ze onderhouden in de laatste jaren en of ze geen roest hebben.
Voor 1000 euro kun je een hoop troep kopen, ik zou niet te veel blindstaren op dingen als km stand en een deukje hier en daar e.d.
Afhankelijk van hoelang je met dat ding wilt doen kan je roest (op een niet kritieke plek) als een kans zien om minder te betalen maar niets aan kosten/betrouwbaarheid afdoen.

[ Voor 30% gewijzigd door GoldenSample op 26-05-2016 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:10
Toyota Starlet p8.

Betrouwbaar, goedkoop, degelijk. Of ie zuinig is weet ik niet, vast wel

107/C1/Aygo kan als je iets meer dan die € 1500, - uit kunt geven (beginnen vanaf zo'n beetje € 1700,-)

De Ford Ka die hierboven ergens aanbevolen wordt, die roesten al als je d'r naar kijkt. Opel Corsa van de generatie eind jaren 90/begin 2000 kunnen ook erg goed roesten en zijn nou niet echt auto's waar ik persoonlijk nog niet dood in gevonden wil worden.
Weet je dat zeker? Nooit een keer boodschappen doen, of een dagje uit ofzo?

Ik rij namelijk 24km per dag woon-werk verkeer en toch kom ik aan 20 tot 25.000km per jaar ;)

Oh, en ik denk niet dat je € 1000,- terug krijgt voor de Seicento.

[ Voor 31% gewijzigd door FastFred op 26-05-2016 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
DaWaN schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 19:31:
[...]

Nissan Micra
Toyota Starlet / Yaris
Honda Civic
Mitsubishi Colt
Daihatsu Sirion

Ford Ka was ik ook niet echt van gecharmeerd, wel eens ingereden en wat rijd dat beroert.. Totaal geen gevoel met sturen.

Een Peugeot 106 & Citroen Saxo zijn ook zeker opties, ben ze in mijn zoektocht al verschillende keren tegen gekomen. Betaalbaar, zuinig en sommige goed onderhouden// in goede staat.

Geef je helemaal gelijk qua roest. Wil niet nog eens het eerste jaar reparaties hebben om t weer een beetje rijdbaar te maken.
FastFred schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:04:
Toyota Starlet p8.

Betrouwbaar, goedkoop, degelijk. Of ie zuinig is weet ik niet, vast wel

107/C1/Aygo kan als je iets meer dan die € 1500, - uit kunt geven (beginnen vanaf zo'n beetje € 1700,-)

De Ford Ka die hierboven ergens aanbevolen wordt, die roesten al als je d'r naar kijkt. Opel Corsa van de generatie eind jaren 90/begin 2000 kunnen ook erg goed roesten en zijn nou niet echt auto's waar ik persoonlijk nog niet dood in gevonden wil worden.

[...]

Weet je dat zeker? Nooit een keer boodschappen doen, of een dagje uit ofzo?

Ik rij namelijk 24km per dag woon-werk verkeer en toch kom ik aan 20 tot 25.000km per jaar ;)

Oh, en ik denk niet dat je € 1000,- terug krijgt voor de Seicento.
Ben ook geen Opel fan maar als zij het wel wat vind is het haar keuze. Maar zoals je zegt, ze roesten erg, dan zal dat niet mijn voorkeur hebben.

Wat betreft de kilometers, ze werkt in de zorg dus heb heel ruim genomen elke dag - haar vrije dinsdag = 30 km * 320 = 9600KM. Haar woon werk route is hooguit 20km heen en terug. Kan ze nog wat rijden, boodschapjes etc. Zo snel we wat gaan doen, Bios/Stappen/Winkelen, pakken we altijd mijn auto (Diesel). Hier rijd ik dan ook wel rond de 50.000 mee per jaar.
Kan natuurlijk dat ik het verkeerd inschat maar zou me heel erg verbazen als ze meer dan 12.000 per jaar rijd.

Tja, die 1000 euro hoop ik toch wel op. Verschillende dagwaarde sites zeggen 1000-1500 euro. Nu weet ik ook wel dat dit af kan wijken en de verzekering natuurlijk zo weinig mogelijk uitkeerd.
Maar de schade expert is geweest bij de garage van een goede bekende, misschien weet ie er iets meer uit te slepen. Verder weinig kilometers op de teller, goed schoon van binnen,nog goed in de lak(behalve dan aan de linkerzijde door het ongeluk) dus hoop dat ie een goede dag had. En het bedrag toch iets hoger inschat O-)

Edit: Dit zegt de ANWB:
Richtprijs
  • Kopen bij merkdealer met garantie € 1.700
  • Kopen bij Bovag autobedrijf met garantie € 1.600
  • Verkoop tussen particulieren € 1.000
  • Inruil bij autobedrijf € 700
  • Meeneemprijs € 1.200
  • Dagwaarde Vervangingswaarde bij total loss € 1.500
thefox154 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 00:02:
[...]

Ben het met je eens dat een ''grotere'' auto (lees: auto met neus/grotere kreukelzone) veiliger is. Maar alles is een afweging. Ze komt niet tot amper op de snelweg, weinig km dus weinig op de weg, werkt 1 dorpje verderop met een redelijk veilige weg. Dan zou ik ook niet snel iets groters halen wat duurder is qua belasting en verbruik/onderhoud zoals hier ook genoemd. Zelf had ik wel iets nieuwers gehaald maar dat is puur omdat ik meer te besteden heb.

Wat betreft de Seicento, had verwacht dat ie meer in elkaar zou zitten. Viel me nog mee. Zal eens kijken of ik een fotootje kan vinden. :)

Fiat Seicento1
Fiat Seicento
Zoals je ziet, net na de A-stijl geraakt, ander had die nog wat kunnen opvangen. Natuurlijk niet prettig om in te zitten als een VW Transporter je vol ramt, maar had eigenlijk nóg erger verwacht.

[ Voor 69% gewijzigd door Purehz op 26-05-2016 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 705078

Gezien je budget, wat ik zelf ook eerder heb gehad, lijkt een Peugeot 106 een goede keuze. Deze auto's zijn, mits goed onderhouden, zeer fijn om in te rijden. Kijk bij het aanschaffen of er onderhoudsboekjes aanwezig zijn, dan kun je een beetje indruk krijgen. Onze Corsa was dealer onderhouden door de vorige eigenaar, en dat merk je wel.
In principe moet je er vanuit gaan dat alles wat niet in het boekje staat, nog vervangen kan worden :p

Auto overnemen van oudere mensen is ook een pluspunt, staan vaak in de garage, trappen over het algemeen de auto's niet af als ze nog weten waar het gas en de koppeling zit, en zijn qua onderhoud ook goed.

Houd er rekening mee dat je voor extra kosten kunt komen te staan, en kijk dat je hem onafhankelijk laat APK keuren, de meeste garages liegen dat ze barsten als het aankomt om APK van een auto die ze zelf verkopen. Zo hebben wij ook een "APK gekeurde" auto gekocht met kale banden :-)

*
Kun je je vriendin niet sponsoren of geld van je laten lenen, omdat je meer te besteden hebt?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 705078 op 26-05-2016 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
Wat betreft sponsoren, dat wil ze zelf niet.
We zijn allebei aan het sparen voor grote uitgaven zoals een huis + evt bruiloft. Ze heeft er gewoon niet meer geld voor over, ook omdat haar Seicento prima beviel en dus niet iets ''luxers''/nieuwers nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
GoldenSample schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 00:06:
[...]

FYI, ook z'n ding is hartstikke onveilig vergeleken met wat moderns. Overigens ook bijzonder dat je ouders nog leven, kun je na gaan waar die vroeger allemaal in hebben gezeten, zonder gordeltje om.

Vergeet voor de rest verbruik en onderhoud niet, bijvoorbeeld de wat grotere bandjes zijn duurder en zo geld dat met veel meer onderdelen. Ook het brandstofgebruik is hoger.
Mooie opendeur gevonden :| alsof ik dat zelf niet weet.
Je moet even goed gaan lezen. TS zoekt in een prijsklasse. Als jij in dezelfde prijsklasse een nieuwe auto vind hoor ik het graag van je. Dan ben je straks nog tweaker van het jaar. Denk dat TS dan ook heel erg blij wordt.
Toen je ouders rond reden waren alle auto's van bordkarton alla de seicento ;) Nu komt er een suv achter in met een paar goede metalen balken die er gewoon doorheen/overheen rijd.

Tot die tijd is dit voorbeeld, en zo kun je er nog wel meer vinden, wel iets waarmee je iemand toch een stukje veiliger de weg op stuurt. Wat betreft de bandjes, dat is in de 14/15 inch maten euro werk en met een prijsvergelijker ernaast scheelt het vaak niet veel. Benzine verbuik zal idd iets hoger zijn dan een seicento.

Ik wil de TS hier toch even bewust van maken, en met de zeer beperkte kilometrage heeft dit euro gewijs een kleine impact dan wanneer er meer km gereden worden.

[ Voor 6% gewijzigd door thefox154 op 26-05-2016 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Anoniem: 705078 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:52:
Auto overnemen van oudere mensen is ook een pluspunt, staan vaak in de garage, trappen over het algemeen de auto's niet af als ze nog weten waar het gas en de koppeling zit, en zijn qua onderhoud ook goed.
Die auto's zijn ook niet heilig, parkeerschade's, koppeling versleten omdat ze hun voet op het pedaal laten rusten, auto's staan veel stil dus koop direct maar 4 nieuwe banden die niet uitgedroogd zijn. Motor komt nooit op bedrijfstemperatuur dus de olie is nagenoeg water geworden, ophangrubbers uitgedroogd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purehz
thefox154 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:30:
[...]

Je moet even goed gaan lezen. TS zoekt in een prijsklasse. Als jij in dezelfde prijsklasse een nieuwe auto vind hoor ik het graag van je. Dan ben je straks nog tweaker van het jaar. Denk dat TS dan ook heel erg blij wordt.
Toen je ouders rond reden waren alle auto's van bordkarton alla de seicento ;) Nu komt er een suv achter in met een paar goede metalen balken die er gewoon doorheen/overheen rijd.

Tot die tijd is dit voorbeeld, en zo kun je er nog wel meer vinden, wel iets waarmee je iemand toch een stukje veiliger de weg op stuurt. Wat betreft de bandjes, dat is in de 14/15 inch maten euro werk en met een prijsvergelijker ernaast scheelt het vaak niet veel. Benzine verbuik zal idd iets hoger zijn dan een seicento.

Ik wil de TS hier toch even bewust van maken, en met de zeer beperkte kilometrage heeft dit euro gewijs een kleine impact dan wanneer er meer km gereden worden.
Toch is zo'n volvo zeker 20 euro in de maand aan verzekering duurder, tel daarbij op het hogere verbruik. dan ga je al zo richting de 500 euro per jaar.

Daarnaast moet het juist een compacte auto ivm parkeren bij huis. Altijd superdruk en plekken te weinig, geen eigen oprit dus dan is een klein autootje makkelijker.

Maar bedankt voor je meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-05 17:43

houthakker

Poehé

Mijn ervaring met 106/Saxo in die prijsklasse is dat de torsiebuis versleten is (moeilijk om te bepalen, wel duur en apk afkeur), en zo nu en dan slechte elektra.

Ik zou proberen een wagentje particulier te scoren. Kijk je ook niet blind op de km-stand, een goed onderhouden en bereden japanner kan makkelijk > 200.000 aan, bovendien is het een psychologische grens, waardoor het aanbod van goedkopere en modernere occasions een stuk groter word, bijvoorbeeld:

Daihatsu Cuore (beetje geluk, afdingen; )

Op basis van wat er beschikbaar is:
van (nieuw naar oud)

Suzuki Alto (< 2005) http://www.anwb.nl/auto/t...002-03-01/2004-03-31/1383
Suzuki Wagon R (< 2004) http://www.anwb.nl/auto/t...002-01-01/2006-02-01/1387
Daihatsu Cuore (vorig model) (< 2002) http://www.anwb.nl/auto/t...001-01-01/2003-05-01/1321
Daihatsu YRV (< 2002) http://www.anwb.nl/auto/t...000-12-01/2006-12-31/1421
Hyundai Atos (~ 2002)
Nissan Micra (< 2002) http://www.anwb.nl/auto/t...000-09-01/2002-10-01/1352
Suzuki Swift (< 2002), oud model
Daihatsu Sirion (< 2001)
Toyota Scarlet (< 1999)

verder vind ik de anwb occasion tests wel nuttig; http://www.anwb.nl/auto/tests/autotests/ en de merken lijst van autoadviezen: http://www.autoadviezen.nl/Database.htm

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Purehz schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 09:12:
[...]

Wat betreft de Seicento, had verwacht dat ie meer in elkaar zou zitten. Viel me nog mee. Zal eens kijken of ik een fotootje kan vinden. :)

[afbeelding]
[afbeelding]
Zoals je ziet, net na de A-stijl geraakt, ander had die nog wat kunnen opvangen. Natuurlijk niet prettig om in te zitten als een VW Transporter je vol ramt, maar had eigenlijk nóg erger verwacht.
Valt me inderdaad reuze mee. Zag onlangs nog iets uit de regio winterswijk ofzo langskomen op internet van een meisje die met een traktor in aanraking was gekomen. complete seicento schoof er gewoon onder. Ze had het wonder boven wonder nog wel overleefd maar per trauma we gevlogen.

Snap je punt hoor! Het is toch weer enkele 100-en euros per jaar extra.
Vind de Cuore hierboven ook wel een goede tip. Ook van die modellen die weinig kosten met zich mee brengen.

[ Voor 5% gewijzigd door thefox154 op 26-05-2016 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
houthakker schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:40:
Mijn ervaring met 106/Saxo in die prijsklasse is dat de torsiebuis versleten is (moeilijk om te bepalen, wel duur en apk afkeur), en zo nu en dan slechte elektra.
De lagers in de draagarmen die aan de uiteindes van de as (volgens jou torsiebuis, maar torderen doet die echt niet) zitten die slijten inderdaad.

Dat is ook heel makkelijk te zien. Ga maar gehurkt een metertje of 10 achter de auto zitten, als de achterwielen er zo

/---\
of
|---\
of
/---|

zo onder de auto staan dan ben je toe aan een andere achteras. Als je er op tijd bij bent is het een kwestie van nieuwe lagers en het aanbrengen van een vetnippel zodat het lager gesmeerd blijft. Als de lagers zich ingevreten hebben in de armen dan ben je toe aan een volledig nieuwe as.

Een gereviseerd exemplaar excl. montage ligt nabij de € 200,-
thefox154 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:45:
Valt me inderdaad reuze mee. Zag onlangs nog iets uit de regio winterswijk ofzo langskomen op internet van een meisje die met een traktor in aanraking was gekomen. complete seicento schoof er gewoon onder. Ze had het wonder boven wonder nog wel overleefd maar per trauma we gevlogen.
http://www.112achterhoek-...a-ongeluk-in-winterswijk-

Die meid is vorige week geloof ik uit het ziekenhuis gekomen

Maar he, zo'n Lamborghini weegt wel wat meer dan een Transportertje

[ Voor 25% gewijzigd door FastFred op 26-05-2016 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

thefox154 schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 10:30:
[...]

Het verschil in veiligheid wordt ook schromeloos overdreven. Eerst en vooral doordat een subjectieve gevoel van veiligheid ervoor zorgt dat je meer risico's neemt, daarnaast dat na inzet kreukelzones en gordels de overige verbeteringen statistisch gezien gerommel in de marge zijn. Technische veiligheid is maar een deel van het totale veiligheidsplaatje.

Dat zie je mooi terug in de statistieken: het aantal doden, gewonden en ongevallen per jaar daalt gestaag. Mooi. Maar als je specifiek naar youngtimers kijkt, dus auto's van >15j oud, zie je dat de statistieken ervan niet die zijn van 15 jaar terug, maar juist minder ongevallen, gewonden en doden kennen dan nieuwe auto's nu.

Geen twijfel over de technische veiligheid: die is slechter bij de oudere auto's. En veiliger gedrag helpt je niet als je totaal onverwacht door een tientonner overrompeld wordt op hoge snelheid. Gelukkig is dat soort ongeluk uitermate zeldzaam. Grootste deel ongelukken gebeurt rijdend en die beide partijen (ongeacht wettelijke schuld/aansprakelijkheid) hadden kunnen voorkomen. Een beetje extra opletten omdat je bak rammelt of eerder denken: ik heb misschien voorrang, maar de risico dat hij me niet gezien heeft neem ik niet kan dus in totaal, afgaande op die statistieken, meer veiligheid bieden dan in die SUV met ABS, ESP en tien andere afkortingen zo veilig voelen dat je maar gaat SMSsen onderweg - en dat is een verschil als dag en nacht tussen een 15-20 jaar oude koekblik en een nieuwe SUV, laat staan tussen een 15-20 jaar oude koekblik en een 15-20 jaar oude middenklasser.

P.s. ik ben motorrijder. Geeft misschien iets andere perspectief tov risico. Alles met vier wielen is ongelofelijk veel veiliger, al is het een 2CV of Kever...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 774477

*knip* spam

[ Voor 95% gewijzigd door naitsoezn op 27-05-2016 14:15 . Reden: spam ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-05 00:53
ThinkPadd schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 12:03:
Ik wou een Toyota Yaris (eerste generatie, de P1) aanraden, maar met een budget van 1K / 1,5K heb je alleen maar auto's met enorm hoge km-standen.

Om wel in het Toyota straatje te blijven zou ik een Toyota Starlet aanraden. Zijn ook degelijke autotjes. Als je geluk hebt vind je er eentje die van opa of oma is geweest en weinig op de teller heeft. Japanse degelijkheid dus goedkoop rijden omdat ze maar weinig onderhoud nodig hebben (los van de standaard slijtagedelen zoals olie, banden, remmen).

Zoiets als deze is nog best een sportief karretje om te zien. De km-stand zou ik mij niet zoveel zorgen om maken, als ze netjes onderhouden zijn dan kunnen ze lang, heel lang mee. Zag vanochtend nog deze post op Facebook: https://www.facebook.com/...ek/posts/1231113376929597 een Starlet uit '96 op gas met 540.000 km op de teller en zonder problemen door de APK
Of je koopt er eentje particulier van iemand die m anders gaat inruilen en dr om de leeftijd geen zak voor terugkrijgt van de dealer..

Hoop km's zegt trouwens niets. Mits onderhoud maar geplaatst is, kan zo'n bakkie aardig wat aan. Een eentje met 200k op de teller met het nodige vernieuwd, is dnek ik beter dan eentje met minder km's erop maar waar dat grote onderhoud er in de nabije toekomst aan zit te komen.
Pagina: 1