Toon posts:

Tele2, bedraad snel internet, draadloos langzaam

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb aan mijn Tele2 MediaAccess TG789bvn een wifi router aangesloten (Netgear R7000). De kabel van de MediaAccess gaat naar de WAN poort van de wifi router.

Als ik, met mijn laptop, bedraad een speedtest.net doe kom ik op 91 mbit/s. Daar ben ik tevreden mee.
Doe ik het echter draadloos dan kom ik niet hoger dan 30 mbit/s.

Als ik echter met mijn laptop, draadloos, een bestand van mijn NAS kopieer kom ik op 60MB/s (megabytes). Het lijkt dus niet aan de wifi te liggen.

Precies hetzelfde zie ik met mijn tablet en telefoon. Kopieer ik bestanden naar of van die apparaten dan haal ik zo 30MB/s. Doe ik een speedtest.net dan kom ik nooit boven de 30mbit/s.

De Netgear R7000 heb ik ook nog vervangen door een Netgear WNDR3700, exact hetzelfde resultaat.

Als ik de ingebouwde wifi van het Tele2 modem gebruik kom ik ook niet boven de 30mbit/s.

Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de wifi op de Netgear gebruikt, heb je de wifi van de Tele2 MediaAccess TG789bvn uit?

En is het wifi -n op de Netgear? Met wat voor snelheid verbind ie (bij de netwerkinstellingen
te zien als je op de betreffende wifi adapter klikt) met je laptop? En heeft die laptop ook wifi -n?
Misschien dat je een ander wifi kanaal moet instellen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-05-2016 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:21
Wat ook kan helpen is voor de 5Ghz band een andere netwerknaam in te stellen en dan daar mee verbinding te maken en dan te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Waarom zou ik iets aan mijn wifi-instellingen wijzigen als ik al 60 megabyte per seconde haal?

Voor de volledigheid:
- de wifi van het tele2 modem staat uit
- ik gebruik de 5GHz band

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:21
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 13:58:
Waarom zou ik iets aan mijn wifi-instellingen wijzigen als ik al 60 megabyte per seconde haal?

Voor de volledigheid:
- de wifi van het tele2 modem staat uit
- ik gebruik de 5GHz band
omdat sommige apparaten niet het verschil snappen tussen 2,4 en 5 moet je even om te proberen ze dwingen om 5 te laten werken door m een andere naam te geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is wel een heel groot verschil. En test je dan elke keer op dezelfde server?
Ik weet van een aantal servers dat ze wel tot een Gigabit gaan door mijn FttH
aansluiting bij Tweak. Solcon in Dronten bijvoorbeeld, of KPN in Amsterdam.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 26-05-2016 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor mijn 2.4GHz en 5 GHz netwerken verschillende SSID's. Ik kopieer van mijn bedrade NAS naar mijn draadloze laptop een bestand met 60MB/s en direct erna doe ik een speedtest.net en haal ik maar 30mbit/s. Stop ik dan een kabel in mijn laptop dan haal ik met speedtest.net de verwachtte 90mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:53
Verwijderd schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 13:01:
Ik heb voor mijn 2.4GHz en 5 GHz netwerken verschillende SSID's. Ik kopieer van mijn bedrade NAS naar mijn draadloze laptop een bestand met 60MB/s en direct erna doe ik een speedtest.net en haal ik maar 30mbit/s. Stop ik dan een kabel in mijn laptop dan haal ik met speedtest.net de verwachtte 90mbit/s.
Ben benieuwd of je een oplossing gevonden hebt. Ik heb namelijk bijna hetzelfde probleem:

Zelfde tele2 modem/router.

Snelheid Wifi, 2.4 Ghz, Tele2 router: 15-25Mbit
Snelheid bedraad via Tele2 router 85 Mbit (terwijl ik een 50Mbit abo heb)

Ik had nog een TPLink accesspoint liggen, (CPE 210)
Zelfde verhaal, wifi haalt 15-25 Mbit. Weinig verkeer op de 2.4.ghz kanalen hier, en de accesspoint heeft veel zendvermogen, dus dat kan het probleem niet zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 10-10 10:14
Verwijderd schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 10:51:
De kabel van de MediaAccess gaat naar de WAN poort van de wifi router.
Dat moet dus niet. WAN is bedoelt voor een kabel wat vanuit een ander netwerk komt (bijvoorbeeld vanaf het Tele2 netwerk) en niet voor kabels vanuit je eigen netwerk. Je moet dus de ethernetkabel op een LAN poort op het modem en een LAN poort op je R7000 aansluiten.

Verder moet je de R7000 instellen als acces point (het belangrijkste daarbij is dat DHCP uit staat) en op je modem moet je de wifi functie uitzetten (voor minder storing met je R7000).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 11-10 23:33
Expo, 25Mbit is wel ok op 2,4Ghz 20Mhz. Kurzweil, Die bedrade snelheidstest, gebeurd die op de LAN poort van het tele2 geval of van je R7000? Instructies van Balance zou ik idd opvolgen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1