Heb inmiddels een paar dagen met het toestel kunnen spelen en hieronder mijn bevindingen.
Bestellen
Gekocht bij Banggood voor €155, na 4 dagen China verlaten met Asendia, na 8 dagen aangekomen in Amsterdam, 8 dagen bij de inklaring van PostNL gelegen, bijbetaald en ontvangen.
Doos
Simpel klein doosje met adapter, 2.0 naar usb-c kabel, wat boekjes en sim-ejector tool. Voldoet prima.
De ZUK Z2 zelfs
Voelt redelijk licht aan en houdt erg fijn vast vind ik. Persoonlijk vind ik het een mooi design en is het toestel redelijk in elkaar gezet. Het geheel oogt dik door het design maar in werkelijkheid valt het mee. De algehele bouwkwaliteit is prima maar niet top notch. De Samsung A5 2016 gebruikt nagenoeg dezelfde materialen maar voelt net even wat degelijker. De knoppen van de Z2 en met name de home knop voelt vrij goedkoop aan en klinkt ook niet heel lekker. De home knop van mijn goedkopere Meizu M3s voelt degelijker en klinkt lekkerder (minder plastiekerig). Werking van de home knop was ik gewend van Meizu toestellen en werkt erg goed. Je doet dus alles met slechts één knop.
De snelheid is een verademing. Het toestel loopt nooit vast, wordt niet extreem warm en heeft nergens moeite mee. Ik merk in snelheid duidelijk verschil met de M3s en A5 2016. ZUI is wennen maar doet het voor mij doen gewoon prima, het enige mindere vind ik de toggles van onder naar boven ipv boven naar beneden trekken. Speaker kan vrij luid, maar klinkt erg vlak. Geluid uit de headset klinkt bovengemiddeld, maar kant niet heel erg luid gezet worden. De camera steekt niet uit en presteert verder redelijk. In goede lichtomstandigheden kan je er op zich prima foto's mee schieten, maar in het donker wordt het al gauw matig. De front-camera is wel goed vind ik. Vingerafdrukscanner werkt erg snel en je hoeft het toestel er voor niet te activeren. Het scherm is verder wat je van een FHD scherm kan verwachten. Kijkhoeken en kleuren zijn goed, de maximale helderheid is gemiddeld. Batterijduur is bovengemiddeld maar had met deze capaciteit nog net iets meer verwacht, maar het stelt zeker niet teleur.
Al met al heeft het toestel geen enorme minpunten. Het toestel presteert voor mij op alle vlakken erg goed. De camera is duidelijk op bezuinigd en het toestel heeft verder ook geen NFC, UFS, OIS, Micro-SD slot (wel een ruime 64GB aan interne opslag en 4GB RAM niet vergeten), en ook voor LTE B20 ondersteuning moet je bij de Pro zijn. Als je geluk hebt heb je een telefoon met Snapdragon 820, 64GB opslag en 4GB RAM in huis voor zo'n €155 euro en dan moet je eigenlijk niet beginnen over minpuntjes
Conclusie: zoek je een (erg) betaalbare redelijk handzame en snelle telefoon kijk niet verder. Hecht je waarde aan een goede camera en volledige LTE ondersteuning kijk dan even verder.
Flashen
Voor de genen die het toestel willen flashen naar een orginele ZUI rom adviseer ik MiFlash te gebruiken i.p.v de QPST flashtool. Laatsgenoemde kon ik maar niet werkend krijgen en met mij vele anderen blijkbaar ook niet na wat speurwerk. Wat je nodig hebt is: drivers, flashtool en werkende ADB. Kun je onder ander hier downloaden:
https://drive.google.com/...1xFCo6OJzIMUdSaVotdHZtRG8 Engels geschreven HowTo zit erbij.