• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Mannen,

Ik heb al een tijdje een HTPC (Kodibuntu) draaien. Voorheen had ik een Samsung TV en in combinatie met de Pulse-Eight CEC Adapter (na veel moeite) dit allemaal aan de praat gekregen. Ondertussen is de Samsung TV vervangen door een LG TV. Ik krijg CEC met de LG afstandsbediening ook niet aan de praat, en ben er eigenlijk ook wel een beetje klaar mee. Met de Samsung TV moest ik daarnaast ook regelmatig de HTPC herstarten omdat de afstandsbediening weer niet herkend werd.

Nu heb ik een draadloos toetsenbordje (pricewatch: Logitech K400) welke ik voor de algemene bediening gebruik. Of ik zie iets over het hoofd, maar ik krijg het niet voor elkaar om de HTPC uit Hibernate te krijgen middels het toetsenbordje.

Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:
- Is het mogelijk om de HTPC (Kodibuntu) uit hibernate of zelfs uit shut down state te krijgen middels een toetsenbord/afstandsbediening
- Kunnen jullie een (IR) afstandsbediening adviseren die wat handiger is dan zo'n volledig toetsenbordje. Het liefste wel één waar ook pijltjes-toetsen etc op zitten, maar vooral het formaat van de Logitech K400 maakt hem zo onhandig.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-10 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik heb pricewatch: Riitek mini i8 Wireless Keyboard in gebruik en ben hier erg tevreden over. Het formaat, de accuduur en alle handige keys zoals Win-key, pijltjes, F-toetsen enzo werken out of the box. De i8 is trouwens geen IR maar RF waardoor de dongle ergens uit het zicht is weggewerkt en de HTPC ook te bedienen is als ik in de keuken sta omdat het kan

Voorheen had ik een Zotac HTPC staan en die ging ook in S3 mode op een gegeven moment met Windows 7. Als ik dan op de "Power knop" drukte van de remote, ging de machine weer aan. Ik denk however dat dit meer een combinatie is van Windows + Hibernate waardoor het wel werkte.

Ongetwijfeld heb je http://kodi.wiki/view/HOW-TO:Suspend_and_wake_in_Ubuntu gelezen met welke eisen/issues er zijn met sleep-modes onder Ubuntu; mogelijk dat hier aanvullende tips/ideeen staan die het uitzoeken van een bepaald toetsenbord beter maken?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Donderstraaltje
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Bouw alweer bijna 15 jaar htpc's en dit is eigenlijk een van de aller lastigste topics.
Het aller handigste wat ik ook van harte kan aanbevelen is een interne Flirc; https://flirc.tv/flirc-streacom-edition
Deze wordt intern doorgelust met de powerbutton waardoor je hem ook aan/uit kan zetten en veel makkelijker uit standby kan halen. Zelf gebruik ik deze ook incl. een pulse eight module om de tv + receiver aan/uit te zetten.

Het andere voordeel is dat deze volledig programmeerbaar is waardoor je zelf zo wat elke ir ab kan gebruiken; als ik voor kennissen bouw is de witte philips mce remote populair en die kpn stb remotes zijn ook wel aardig.
Veel van de htpc remotes "ebay remotes" zijn cheap en ga je je vlug aan ergeren en zou ik ook niks kopen. Bovendien hebben die kpn dingen en die witte mce ab's goede kwalitatieve knoppen met een goede layout en ze liggen fijn in de hand. Oude Humax ab's zijn ook aardig prima en hebben veel mensen ook nog liggen.

Met RF remotes heb ik so far totaal geen goede ervaringen, ligt meer aan de fysieke remote dan aan het RF gedeelte.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-11 10:27

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik gebruik zelf een windows mce ontvanger (van HP, maar elk ebay ding werkt. Hiervan gebruik ik dus alleen de ontvanger) icm een harmony. Werkt uitstekend.

mbt het toetsenbord, het zou best kunnen dat je ergens in het bios in moet stellen dat de computer met het toetsenbord uit hibernate gehaald moet kunnen worden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-10 15:10
EricNL schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 08:37:
Mannen,

Ik heb al een tijdje een HTPC (Kodibuntu) draaien. Voorheen had ik een Samsung TV en in combinatie met de Pulse-Eight CEC Adapter (na veel moeite) dit allemaal aan de praat gekregen. Ondertussen is de Samsung TV vervangen door een LG TV. Ik krijg CEC met de LG afstandsbediening ook niet aan de praat, en ben er eigenlijk ook wel een beetje klaar mee. Met de Samsung TV moest ik daarnaast ook regelmatig de HTPC herstarten omdat de afstandsbediening weer niet herkend werd.
Helaas dat LG en CEC meer dan eens problemen blijkt op te leveren. De kans dat dit hier ook het geval is, is dus meer dan realistisch.
Nu heb ik een draadloos toetsenbordje (pricewatch: Logitech K400) welke ik voor de algemene bediening gebruik. Of ik zie iets over het hoofd, maar ik krijg het niet voor elkaar om de HTPC uit Hibernate te krijgen middels het toetsenbordje.

Nu heb ik eigenlijk 2 vragen:
- Is het mogelijk om de HTPC (Kodibuntu) uit hibernate of zelfs uit shut down state te krijgen middels een toetsenbord/afstandsbediening
Ja, dat is mogelijk maar voor zover ik weet is dat voor een volledige shut down state (S5) alleen mogelijk met behulp van additionele hardware. Onder andere iMon levert hier de benodigde hardware voor. Er komt dan een splitkabel tussen je voeding en je moederbord, en je aan/uit switch verbind je vervolgens met het iMon device die dus fysiek de aan/uit schakelaar bedient van je machine. Werkt prima, maar zijn dus wel wat kosten mee gemoeid.
Alternatief is vanuit een hybernate-stand wake-up te doen. Kan bijvoorbeeld via Wake-on-USB
- Kunnen jullie een (IR) afstandsbediening adviseren die wat handiger is dan zo'n volledig toetsenbordje. Het liefste wel één waar ook pijltjes-toetsen etc op zitten, maar vooral het formaat van de Logitech K400 maakt hem zo onhandig.
Zoals gezegd kom je dan al gauw bij iMon uit. Een VFD of een LCD zou dat kunnen doen. De remote (iMon Pad) beschikt daarmee over alle benodigde functies. Hou er rekening mee dat je dan uiteraard wel een line-of-sight nodig hebt, en dat je jezelf kan afvragen of je het de kosten wel waard vind.

iRacing Profiel