SRAM S7 ratelt ook onder belasting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Ik heb een splinternieuw binnenwerk in de SRAM S7 versnellingsnaaf m'n 15 jaar oude Batavus Stabilo laten plaatsen.

Bij het fietsen (onder belasting dus) ratelt de naaf net als in de vrijloop. Weliswaar een stuk zachter, maar wel hoorbaar. In de eerste drie versnellingen hoor ik niets, maar vanaf de vierde versnelling begint 'ie steeds iets harder te ratelen. Toen ik het merkte ben ik meteen naar de fietsenmaker terug gegaan, maar die vertelde me stellig dat het zo hoort.

Ik heb het met m'n oude naaf nog nooit gehoord, maar die was compleet versleten dus dat is misschien geen goed vergelijkingsmateriaal.

Weet iemand of dit normaal is? Zo niet, wat kan een mogelijke oorzaak zijn?

Beste antwoord (via mcdronkz op 25-05-2016 11:10)

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:53
Bij mijn weten is het normaal. Als ik het goed heb komt het (even simpel gezegd) doordat bij ingeschakelde hogere versnellingen, de lagere versnellingen sneller draaien dan de as en dus gebruik moeten maken van een vrijloop en dat hoor je.

[ Voor 3% gewijzigd door Peenutzz op 25-05-2016 07:44 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:53
Bij mijn weten is het normaal. Als ik het goed heb komt het (even simpel gezegd) doordat bij ingeschakelde hogere versnellingen, de lagere versnellingen sneller draaien dan de as en dus gebruik moeten maken van een vrijloop en dat hoor je.

[ Voor 3% gewijzigd door Peenutzz op 25-05-2016 07:44 ]

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marinusvw
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 13:43
Dit is de reden waarom je vanaf 4 een iets hardere tik hoor:
[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=hVS2FJBMQgc]

Is inderdaad normaal, heeft gewoon te maken met welke tandwielen vrij ronddraaien

Mechanical Engineer | Stay calm and drive a Classic Mini Cooper | My mini doesn't leak oil, it marks it's territory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Peenutzz schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 07:43:
Makes sense. Wel irritant... ik fiets eigenlijk uitsluitend in de hogere versnellingen (5, 6, 7) en het is geen pretje om met een continu ratelende achternaaf rond te rijden.

Hoe zou het kunnen komen dat ik dit geluid nooit bij m'n oude binnenwerk gehoord heb? Zijn er meerdere versies van deze naaf geweest?

[ Voor 3% gewijzigd door mcdronkz op 25-05-2016 11:00 ]