Low-budget subwoofer als aanvulling op monitors

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slockie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-06 20:06
Ik zoek een?
Actieve subwoofer van ongeveer 150W

Wat is je budget?
Rond de €150

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
In de eerste plaats als aanvulling op de monitors die ik nu gebruik. Ik gebruik momenteel het baskastje van een oude 5.1 set, maar dit begeeft het stilaan dus ben ik op zoek naar iets nieuws.
Ik woon op een appartement, dus het vermogen hoeft zeker niet al te hoog te zijn (100~200W lijkt me zeker genoeg).
Verder produce ik wel eens een uur of 2 elke week, maar hiervoor ben ik van plan om de subwoofer gewoon uit te schakelen aangezien ik vind dat dit een vertekend totaal beeld geeft.
Ik ben dus voornamelijk opzoek naar een goedkope en leuke aanvulling voor muziek te luisteren en voor tijdens het gamen.

Wat heb je zelf al gevonden?
pricewatch: Jamo SUB 210 (Zwart)
pricewatch: Pioneer S-21W - Actieve Subwoofer (Zwart)

Welke vragen heb je hier nog over?
Is Jamo een betrouwbaar merk tegenover Pioneer?
Maakt de grootte van de cone veel uit als het aankomt op de allerlaagste frequenties?
Is een groter budget noodzakelijk als het toch maar voor deze doeleinden wordt gebruikt?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:13
Je geeft aan dat je monitors hebt, welke zijn dat?
Monitor speakers zijn over het algemeen bedoeld voor dichtbij en zouden idd zonder subwoofer gebruikt kunnen worden, maar kunnen toch ook profijt hebben van een kwalitatief goede en goed ingestelde subwoofer. Het zal er ook wel van afhangen in welk genre je werkzaam bent.

Tweede belangrijke vraag die je jezelf moet stellen is of je tevreden was met de vorige/huidige sub. Zo'n kante-en-klaar 5.1 setje staan meestal niet bekend om de goede subwoofer. Indien je hier toch tevreden mee bent, dan maakt het volgens mij niet zoveel uit welke sub je neemt in deze prijsklasse.

Hoe groot is de ruimte waarin alles staat en ga je het geheel ook voor andere doeleinden dan produceren gebruiken?

De grootte van de conus (en ook het vermogen) bepalen hoeveel lucht er verplaatst kan worden en heeft daarmee invloed op het volume van de lage frequenties. Dat is eigenlijk hetgeen je wilt weten. Elke speaker is in staat om de lage frequenties weer te geven, maar doet dat meestal op een onhoorbaar volume. Grotere conus betekent grotere potentiële luchtverplaatsing, hoog vermogen betekent dat de conus ook daadwerkelijk met voldoende energie in beweging gebracht kan worden. Beiden betekent lagere frequenties op hoorbaar volume.

Wanneer de subwoofer dichtbij staat heb je minder volume nodig dan wanneer deze ver weg staat, maar in alle gevallen is het ook belangrijk rekening te houden met akoustiek van de ruimte. Als je in een audio-studio zit, dan is daar normaal gesproken rekening mee gehouden. Zit je thuis op de logeerkamer, dan is dat niet het geval.

Als je produceert als hobby, kom je er mee weg om wat in te boeten op kwaliteit. Ben je professioneel aan de gang dan zou je ook moeten investeren in akoustiek. Staande golven zijn de grootste boosdoener bij een slecht presterende subwoofer.

Lees ook eens het topic hieronder, daar staat meer informatie, zeer interessant is het stukje over meerdere subwoofers.

Ik kan je verder niet voorzien van een goed advies. Ik weet de basistheorie ongeveer, maar de echte kennis voor advies ontbreekt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slockie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-06 20:06
LA-384 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 21:58:
Je geeft aan dat je monitors hebt, welke zijn dat?
Monitor speakers zijn over het algemeen bedoeld voor dichtbij en zouden idd zonder subwoofer gebruikt kunnen worden, maar kunnen toch ook profijt hebben van een kwalitatief goede en goed ingestelde subwoofer. Het zal er ook wel van afhangen in welk genre je werkzaam bent.

Tweede belangrijke vraag die je jezelf moet stellen is of je tevreden was met de vorige/huidige sub. Zo'n kante-en-klaar 5.1 setje staan meestal niet bekend om de goede subwoofer. Indien je hier toch tevreden mee bent, dan maakt het volgens mij niet zoveel uit welke sub je neemt in deze prijsklasse.

Hoe groot is de ruimte waarin alles staat en ga je het geheel ook voor andere doeleinden dan produceren gebruiken?

De grootte van de conus (en ook het vermogen) bepalen hoeveel lucht er verplaatst kan worden en heeft daarmee invloed op het volume van de lage frequenties. Dat is eigenlijk hetgeen je wilt weten. Elke speaker is in staat om de lage frequenties weer te geven, maar doet dat meestal op een onhoorbaar volume. Grotere conus betekent grotere potentiële luchtverplaatsing, hoog vermogen betekent dat de conus ook daadwerkelijk met voldoende energie in beweging gebracht kan worden. Beiden betekent lagere frequenties op hoorbaar volume.

Wanneer de subwoofer dichtbij staat heb je minder volume nodig dan wanneer deze ver weg staat, maar in alle gevallen is het ook belangrijk rekening te houden met akoustiek van de ruimte. Als je in een audio-studio zit, dan is daar normaal gesproken rekening mee gehouden. Zit je thuis op de logeerkamer, dan is dat niet het geval.

Als je produceert als hobby, kom je er mee weg om wat in te boeten op kwaliteit. Ben je professioneel aan de gang dan zou je ook moeten investeren in akoustiek. Staande golven zijn de grootste boosdoener bij een slecht presterende subwoofer.

Lees ook eens het topic hieronder, daar staat meer informatie, zeer interessant is het stukje over meerdere subwoofers.

Ik kan je verder niet voorzien van een goed advies. Ik weet de basistheorie ongeveer, maar de echte kennis voor advies ontbreekt nog.
Bedankt voor de snelle reactie!

Ik gebruik momenteel de Yamaha HS5 als monitor. Ik luister en maak voornamelijk Techno, dus aan een goede basweergave heb ik veel. Hoewel ik dit toch vermeld heb, mijn intenties zijn om de subwoofer tijdens het producen voornamelijk uit te schakelen, en deze slechts als referentiepunt te gebruiken bij dingen die technisch gezien al afgemaakt waren door de monitors zelf. Deze hoeft dus niet van erg hoge kwaliteit te zijn, aangezien hij dus vooral gaat dienen om muziek af te spelen, films te kijken e.d. Ik produce als hobby, dus ik ben zeker niet van plan om hem voor professionele doeleinden te gebruiken.

Met mijn huidige 5.1 sub (van een goedkope Creative set) ben ik helemaal niet tevreden. Het ding heeft amper vermogen en heeft een erg slechte cut-off die niet geregeld kan worden maar hier heb ik wel een workaround voor gevonden. Verder kraakt het ding érg snel.

Verder is mijn kamer ongeveer 4m x 4m. Deze ligt onder het dak dus heeft wel een sterke helling naar boven.

Wat vind je van de Jamo sub die ik hierboven vermeld heb? Ik ben niet bekend met het merk, maar met een vermogen van 200W, een regelbare cut-off en phase control lijkt me dit toch een goedkope maar goede keuze.

Thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:32
ben je handig? bouw dan zelf een sub:
https://www.hifisound.de/...ausatz-ohne-Gehaeuse.html

hier heb je voor 130 euro een speaker en versterker. Beetje MDF lijm en wat lak, en voor iets meer dan 150 euro ben je het mannetje!