Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DannyvdM
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03 23:27
Ik zoek een?
Compacte fotocamera

Wat is je budget?
Max. €200,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
De camera zal voornamelijk gebruikt worden, om machines te fotograferen, denk hierbij aan bijvoorbeeld hoogwerkers, heftrucks, reinigingsmachines etc. Zowel gewoon productfoto's met een muur als achtergrond, als foto's waarbij de machine in gebruik is op locatie.

Ook zullen er normale producten mee gefotografeerd worden, denk hierbij aan onderdelen of veiligheidskleding.

Wat heb je zelf al gevonden?
Geen merk-voorkeur. Ik heb zelf al een tweedehandse camera gevonden, een Sony DSC-RX100, generatie 1, dit voor 220 euro. Heb zelf een lichtelijke afkeur voor tweedehands spullen en koop liever iets nieuws, dus ik wil toch even verder kijken voor een nieuwe camera, met als max. budget €200,-

In de superhandige Tweakers Koophulp ben ik er al achter gekomen dat een grotere lens het beste werkt, de Sony DSC-RX100 staat dan ook op de eerste plek, maar is al een 4 jaar oude camera. Vandaar dat ik ook zit te twijfelen of ik ook wel een tweedehandse toestel moet kopen.

Mocht mijn budget wat groter zijn zou ik gaan voor een Canon Powershit G7x, maar dat heb ik hiervoor even niet voor over.

Mocht iemand tips hebben of ideeën, hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
Ik kan je niet specifiek een camera aanraden. Voor €200,- zijn er tegenwoordig best leuke camera's te koop, maar of die ook geschikt zullen zijn voor deze doeleinden vraag ik me af.

Het nadeel van compactcamera's (met relatief kleine sensors), is dat deze een kleinere beeldhoek hebben bij eenzelfde brandpuntsafstand. Een hoogwerker is daarom moeilijk vast te leggen, zonder flink afstand te nemen.

http://mulderfotografie.nl/2014/02/21/crop-factor/
Hieronder een voorbeeld van het vastgelegde beeld door verschillende sensorgroottes bij een gelijke brandpuntsafstand/lens (35mm).
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/F1Sn40dl.jpg
zwarte kader = telefooncamera
blauwe kader = zeer respectabele compactcamera
overige kaders = systeemcamera/dslr
hele foto = full-frame camera

De genoemde canon en sony zullen in het blauwe kader vallen.

Persoonlijk denk ik dat je beter af bent met een tweedehands camera en losse lens met kleine brandpuntsafstand (groothoek). Dat zal erg lastig te vinden zijn voor €200,-
De leeftijd van de camera is doorgaans niet zo belangrijk, wel het aantal foto's dat er mee geschoten is. Zeker bij systeem-camera's en DSLR's wordt dit vaak vermeld (het aantal "clicks").

[ Voor 29% gewijzigd door LA-384 op 24-05-2016 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

CEA > FVH

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-09 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

LA-384 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 20:56:
Ik kan je niet specifiek een camera aanraden. Voor €200,- zijn er tegenwoordig best leuke camera's te koop, maar of die ook geschikt zullen zijn voor deze doeleinden vraag ik me af.

Het nadeel van compactcamera's (met relatief kleine sensors), is dat deze een kleinere beeldhoek hebben bij eenzelfde brandpuntsafstand. Een hoogwerker is daarom moeilijk vast te leggen, zonder flink afstand te nemen.

http://mulderfotografie.nl/2014/02/21/crop-factor/
Hieronder een voorbeeld van het vastgelegde beeld door verschillende sensorgroottes bij een gelijke brandpuntsafstand/lens (35mm).
[afbeelding]
zwarte kader = telefooncamera
blauwe kader = zeer respectabele compactcamera
overige kaders = systeemcamera/dslr
hele foto = full-frame camera

De genoemde canon en sony zullen in het blauwe kader vallen.

Persoonlijk denk ik dat je beter af bent met een tweedehands camera en losse lens met kleine brandpuntsafstand (groothoek). Dat zal erg lastig te vinden zijn voor €200,-
De leeftijd van de camera is doorgaans niet zo belangrijk, wel het aantal foto's dat er mee geschoten is. Zeker bij systeem-camera's en DSLR's wordt dit vaak vermeld (het aantal "clicks").
Gelukkig wordt dat op kleine sensoren gecompenseerd door een lens met een véél kortere brandafstand. Als je gaat vergelijken dan moet je dat op beeldhoek doen, niet op brandpuntafstand. Op die manier kun je eerlijk vergelijken en speelt de sensor grootte geen rol. De beeldhoek staat bij veel specificaties van lenzen / compact camera's wel bij.

Ook met een compact camera kun je dit dus wel doen.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8