CAS

Pagina: 1
Acties:

• Vincent17
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-07 00:20
Hallo,
ik ga morgen 256MB pc-133 halen maar ik heb hier nog 160mb pc-100, is het sneller om alleen die 256 erin te hangen of 256 pc-133+128pc-100 bij elkaar te doen?
Ook hoor ik overal CAS2 en 3, ik heb dit nog nooit ergens gezien, waar kan ik dit lezen of instellen. Als ik die overige pc-100 geheugen erbij doe en ik wil het op 133 mhz laten lopen moet ik dan de FSB op 133 zetten?
Zie mijn sig voor pc specs.

mijn dank grenst alvast aan het hondsdolle.

Verwijderd

Doe dat maar ff niet, je pc100 geheugen op 133 laten lopen, tenzij je het nooit meer wilt gebruiken natuurlijk.

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:22
je kan gewoon die 133 en 100 mhz mixen je msi ondersteunt toch eigenlijk maar een 100 mhz bus, je kan het geheugen wel laten lopen op 133mhz host+33 ergens in het bios maar geeft geen verschrikkelijke prestatiewinst, zet het gewoon op 100mhz en alles cas2 turbo is vergelijkbaar met 133mhz (althans bij mij)

PS geheugen gaat neit direct kapot als je het wat hoger laat lopen gebeuren gewoon gekke dingen dan weet je dat het geheugen het niet trekt

• eX0duS
  • Laatst online: 19-08 21:40
leuk nog meer blauwe schermen dan normaal...

• Vincent17
MSI K7TPro2 kan wel op pc-133, maar ik zit nu nog steeds met de vraag waar je dat CAS in kan stellen, en als je je FSB op 133 zet het geheugen dan op 133mhz loopt

• leuf
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je je FSB op 133 zet, loopt je geheugen daar ook op, maar je proc ook, is nog maar de vraag of die het haalt.
Je kunt waarschijnlijk ook ergens in je bios je geheugen 33mhz hoger dan je fsb laten lopen, maar jah, het is de vraag of je pc100 geheugen dat trekt...

Verwijderd

Op maandag 25 juni 2001 00:08 schreef TheJackal het volgende:
en als je je FSB op 133 zet het geheugen dan op 133mhz loopt
Nee dacht het niet ,

Verwijderd

Je kunt dit allebei instellen in het BIOS. Zet niet je FSB op 133 MHz, maar zoals eerder genoemd de snelheid van het geheugen op Hostclock+PCIclock.

CAS is de toegangstijd tot je geheugen, normaal gesproken staat ie op 3 (=3 ms, correct me if I'm wrong) en als je beter (dus duurder) Cas2 geheugen koopt kun je dat laten draaien op 2 (ms). Toegangstijd tot geheugen is dus korter. Daarnaast beter overklokbaar. Cas2 geheugen is wel duurder dan normaal geheugen en niet bij alle winkels te verkrijgen. kortom check de pricewatch

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17-08 23:28

pistole

Frutter

ik heb hier een 128MB 133Mhz + 128MB 100 MHz gemixt op 133 lopen (CAS 3) en dat is stabiel (voorzover je WinME stabiel kunt noemen :) )

Als ik CAS 2 probeer gaat het mis.

Dus: m.i. gewoon mixen en proberen! Lukt het niet dan kan je gewoon op 100 MHz draaien, en dan tzt het 100 MHz spul eruit knikkeren

Ik frut, dus ik epibreer

• Vincent17
ik heb ff in me bios gekeken en ik heb dit gevonden:

SDRAM Cycle Lenght, staat nu op 3, kan naar 2=CAS neem ik aan?
DRAM Clock, staat nu op HOST CLK, kan naar HCLK +33M, als je naar die +33M zit ie op 133 Mhz neem ik aan?

als je dat 100mhz op 133 mhz kan het dan niet stuk gaan?

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 15:17
Op maandag 25 juni 2001 00:33 schreef TheJackal het volgende:

SDRAM Cycle Lenght, staat nu op 3, kan naar 2=CAS neem ik aan?
ja das cas 2 gewoon proberen
DRAM Clock, staat nu op HOST CLK, kan naar HCLK +33M, als je naar die +33M zit ie op 133 Mhz neem ik aan?
ja idd gewoon proberen..
als je dat 100mhz op 133 mhz kan het dan niet stuk gaan?
alles kan kapot maar die kans dat er iets gebeurt is nihil.

je moet gewoon proberen, niet alles 5 keer vragen.. en van fouten leer je..

• rkrythe
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-08 16:19
Op maandag 25 juni 2001 00:00 schreef Oltje3 het volgende:
Doe dat maar ff niet, je pc100 geheugen op 133 laten lopen, tenzij je het nooit meer wilt gebruiken natuurlijk.
Je sloopt je geheugen echt niet als je het wat hoger laat lopen. Je krijg misschien alleen een instabiel systeem >:)

Flickr

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Op maandag 25 juni 2001 01:00 schreef salvador4 het volgende:
[..]
je moet gewoon proberen, niet alles 5 keer vragen.. en van fouten leer je..
Kan alleen een duur foutje worden als er echt iets stuk is..
gewoon vragen dus!! (eigenlijk eerst zoeken en dan vragen, maar goed...)

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

Mee eens en wel laten weten of het gelukt is he? Bij mij draaide mijn merkloos geheugen niet echt lekker op CAS2 namelijk...

• Memendo
  • Laatst online: 20-08 15:51

Memendo

V4-power/Team BSD

Als je bij de search cas2 invoert vind je er genoeg over!!!! Dus eerst search gebruiken dan vragen. >:)

Verwijderd

Je kan ook gewoon ff vertellen wat cas betekent (ben in een goede bui :) ) CAS heeft iets te maken met de reactie snelheid van je geheugen, CAS 2 reageert sneller dan CAS 3

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
Geheugen is opgebouwd in een matrix-vorm.
De adressering gebeurd in 2 (eigenlijk3) stappen
eerst wordt de juiste kolom geselecteerd en daarna de juiste rij.
De tijdsduur die het geheugen nodig heeft om de juiste kolom te selecteren (Colom Adress Selection) kan 2 of 3 klok-tikken duren (afhankelijk van de freq waarop het geheugen werkt.)
De tijd die het geheugen nodig heeft om van kolom naar rij adressering over te gaan (CAS to RAS) is ook 2 of 3 kloktikken.
En als laatste de Row Adress Selection, heeft ook 2 of 3 kloktikken nodig.
De snelste instelling is dus 2-2-2 op een zo hoog mogelijke frequentie.
Op je geheugen zit in een hoekje een klein vierkant chipje (4*4 mm), dat is de SPD. Daarin slaat de fabrikant op tot welke frequentie de geheugens op CAS-2 danwel CAS-3 kunnen werken.
Dit kun je met Si-soft Sandra uitlezen.
Afbeeldingslocatie: http://www.fmf.nl/~gijs/GoT/sisoft_mem_info.png

Het kan dus gebeuren dat je geheugen de snelheid niet trekt.
Dan krijg je inderdaad vage foutmeldingen en in het ergste geval data verlies op bijv de harde schijf (wordt foute data weggeschreven)
Het meest veilige is instelen in je BIOS dat je geheugen ingesteld wordt aan de hand van wat er in de SPD staat (mem controlled by SPD: Yes) (staat bovenaan in je bios bij de 3e menu-optie geloof ik)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Vincent17
ik heb er nu 256 MB SDRAM pc-133 CAS2 inhangen die ik ook zo gekocht heb. Ik heb nog een pc-133 cas2 64mb reepje maar die trok die extra 33mhz niet.
Pagina: 1