Korting over totaal bedrag en btw berekenen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatishMatish
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 15:45
Ik heb zelf een webshop gemaakt met Laravel (PHP) en hierin kan de beheerder verschillende soorten kortingscodes aanmaken. Bij één soort kan de beheerder een percentage of vast bedrag korting op het totaalbedrag van de factuur geven.

De beheerder voert de prijzen bij de producten incl. btw in en geeft aan welk btw tarief bij het product hoort (6% of 21%). De beheerder wil graag mooi afgeronde prijzen en bij het excl. invullen kan het wel eens op enkele centen verkeerd afgerond worden.

Dit is een voorbeeld van een factuur met daarop een product met 6% en een product met 21% btw:
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/p0xfpbnlr/factuur.png

Volgens de belastingdienst ben je verplicht om het verrekende btw bedrag op de factuur te tonen. Dit staat bij mij linksonder op de factuur. De bedragen die er nu staan zijn terug gerekend vanuit de productregels dus kloppen met het eerste subtotaalbedrag en niet met het uiteindelijke subtotaalbedrag na de korting. De btw bedragen kloppen dus niet; de klant betaald volgens deze factuur te veel btw.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:38

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Gewoon de korting per productregel bepalen in plaats van over het totaal, daarna de btw berkeningen doen :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18:28
Mobiel. Dus kort antwoord

Bereken je korting per product en niet op de sub. Dan klopt het wel (als je btw vervolgens uitrekend per product min korting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ventieldopje schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 18:08:
Gewoon de korting per productregel bepalen in plaats van over het totaal, daarna de btw berkeningen doen :)
Het kan gunstiger zijn om de €0,68 korting in dit geval alleen op product 1 toe te passen, al weet ik niet of dat mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatishMatish
Sorry, het voorbeeld is niet echt handig. Hier heb ik een percentage gebruikt. Het probleem zit hem natuurlijk in een kortingscode waar de klant een vast bedrag korting op het totaalbedrag krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
BTW is niet per product, maar over totalen.
Check de website van de belastingdienst en ook de rechtszaak van de Albert Heijn hierover.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:38

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

DJMaze schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 18:15:
BTW is niet per product, maar over totalen.
Check de website van de belastingdienst en ook de rechtszaak van de Albert Heijn hierover.
Dan kun je de verschillende BTW tarieven niet splitsen, lijkt mij erg onlogisch. Tenzij ze genoegen nemen met de sub-totaal per BTW tatief.

[ Voor 8% gewijzigd door Ventieldopje op 24-05-2016 18:17 ]

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatishMatish
Hier dus een beter voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/6wwy9754v/factuur3.png

[ Voor 106% gewijzigd door MatishMatish op 24-05-2016 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

BCC

Je berekent per productregel de BTW terug vanaf de verkoopprijs middels bankersrounding. Deze sla je op in de regel. Eventuele korting trek je vooraf af van de verkoopprijs. Die heb ik 8 jaar geleden zo in een facturatiesysteem geïmplementeerd naar flink overleg met de accountant. De belastingdienst wil hierover geen uitspraken doen maar heeft in die tijd nog geen bezwaar gehad op de jaarcijfers.

Ik heb destijds ook flink gezocht naar jurisprudentie hierover, maar het enige wat ik kon vinden was een rechtzaak tussen de belastingdienst en de Jumbo, waarbij de Jumbo per product op het bonnetje de BTW naar beneden afrondde.

Als je korting wil geven zoals je voorbeeld, dan neem je productregel op met een negatieve verkoopprijs. Er wordt dan een negatief BTW bedrag verrekend. Daarnaast boeit het de belastingdienst volgens mij echt niet of je een euro te weinig btw betaald, maar het is voor de klant wel een stuk logischer als de optellingen op je factuur kloppen :)

[ Voor 55% gewijzigd door BCC op 24-05-2016 18:50 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

* The Eagle jaren aan financiele systemen geprogrammeerd, dus ook even een duit in het zakje :)

Technisch en functioneel gezien een leuke uitdaging, want waar moet je de korting op geven? Dat hangt af van de BTW plichtigheid van je klant en van wat ze kunnen terugvorderen. Voor bedrijven kan het handig zijn per product en/of productgroep de btw totalen te hebben. Voor particulieren boeit het geen drol. En voor jouzelf geldt dat je uiteraard de korting over het bedrag inclusief btw zou willen geven want dat levert jou het meeste op.
Dus: wat is je doelgroep, en is die gemengd of niet?

Wat ik zou doen: BTW tarief opslaan bij het artikel, en van daar uit on the fly berekenen hoeveel de BTW bedraagt. Dat is handig, want je stuksprijs kan aanpassen en dan hoef je niet ook de BTW nog eens handmatig te updaten (human error waiting to happen ;) ). Dat op de factuur zetten, al dan niet gegroepeerd per tarief. Vervolgens de korting over het totaalbedrag pakken; bij B2B over het totaalbedrag ex btw (20 euro korting is 20 euro korting en bedrijven rekenen ex btw) en bij consumenten over het totaalbedrag inclusief btw.
Enige crux is dat je bij de stamgegevens vastlegt of het een particuliere of een bedrijfsaankoop betreft, en of het bedrijf of instantie BTW plichtig is of niet. Want bijvoorbeeld scholen moeten wel weer BTW betalen en kunnen later pas terugvorderen.
Het practische van deze aanpak is dat je bijgevolg ook met vaste kortingspercentages voor B2B contracten aan de slag kunt mocht dat later gevraagd worden. Ook dat leg je bij je stamgegevens vast btw (of bij je contractgegevens, afhankelijk van je datamodel).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatishMatish
The Eagle schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 19:00:
* The Eagle jaren aan financiele systemen geprogrammeerd, dus ook even een duit in het zakje :)

Technisch en functioneel gezien een leuke uitdaging, want waar moet je de korting op geven? Dat hangt af van de BTW plichtigheid van je klant en van wat ze kunnen terugvorderen. Voor bedrijven kan het handig zijn per product en/of productgroep de btw totalen te hebben. Voor particulieren boeit het geen drol. En voor jouzelf geldt dat je uiteraard de korting over het bedrag inclusief btw zou willen geven want dat levert jou het meeste op.
Dus: wat is je doelgroep, en is die gemengd of niet?

Wat ik zou doen: BTW tarief opslaan bij het artikel, en van daar uit on the fly berekenen hoeveel de BTW bedraagt. Dat is handig, want je stuksprijs kan aanpassen en dan hoef je niet ook de BTW nog eens handmatig te updaten (human error waiting to happen ;) ). Dat op de factuur zetten, al dan niet gegroepeerd per tarief. Vervolgens de korting over het totaalbedrag pakken; bij B2B over het totaalbedrag ex btw (20 euro korting is 20 euro korting en bedrijven rekenen ex btw) en bij consumenten over het totaalbedrag inclusief btw.
Enige crux is dat je bij de stamgegevens vastlegt of het een particuliere of een bedrijfsaankoop betreft, en of het bedrijf of instantie BTW plichtig is of niet. Want bijvoorbeeld scholen moeten wel weer BTW betalen en kunnen later pas terugvorderen.
Het practische van deze aanpak is dat je bijgevolg ook met vaste kortingspercentages voor B2B contracten aan de slag kunt mocht dat later gevraagd worden. Ook dat leg je bij je stamgegevens vast btw (of bij je contractgegevens, afhankelijk van je datamodel).
Het gaat om een webshop enkel gericht op particulieren.
Begrijp ik het dus goed dat jij de btw bedragen bij de productregels zou plaatsen en de totalen linksonder zou weglaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatishMatish
BCC schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 18:36:
Als je korting wil geven zoals je voorbeeld, dan neem je productregel op met een negatieve verkoopprijs. Er wordt dan een negatief BTW bedrag verrekend. Daarnaast boeit het de belastingdienst volgens mij echt niet of je een euro te weinig btw betaald, maar het is voor de klant wel een stuk logischer als de optellingen op je factuur kloppen :)
De eigenaar van de webshop zou in mijn voorbeeld te veel btw afdragen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld met "Als je korting wil geven zoals je voorbeeld, dan neem je productregel op met een negatieve verkoopprijs. Er wordt dan een negatief BTW bedrag verrekend.".
Kun je dit in meer detail uitleggen? Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:44

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Volgens mij is het zo dat als je een vast bedrag aan korting geeft omdat iemand een 6%-artikel en een 21%-artikel tegelijk koopt, en je wilt het super netjes berekenen, dan zou je de resulterende korting op de BTW ook pro-rato moeten verdelen over de artikelen in het mandje.

Maar dat is dus erg lastig rekenen. Verwacht je dat er veel 6%-artikelen verkocht zullen gaan worden? Misschien is het probleem straks in de praktijk niet zo groot.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Vind de verkoper het belangrijk wat de bruto prijs is van het product? Ik denk het niet. De klant vind het wel belangrijk wat de netto prijs is van het product. En de belastingdienst vind het belangrijk wat de btw is die hij moet krijgen.

Daaruit volgt dat je wanneer je korting geeft op het totaalbedrag je dit het beste kan doen op de productgroep met het grootste percentage btw.

Dat scheelt je bij €100 korting al snel 12 euro omzet.

En als je korting geeft op het netto bedrag van het product, reken je het nieuwe bedrag terug naar het bruto bedrag. Want die staat helemaal niet zo vast als je denkt.

Edit: je kan inderdaad ook de korting terug belasten met 21%, verwacht ik. Mits je producten hebt verkocht voor dat bedrag.

Dus €-80,- 21% belasten wanneer de klant voor 80 euro netto heeft gekocht in de 21% categorie en €-20,- belasten in de 6% categorie voor de rest van de totaal korting. Wanneer er in de 6% categorie ook voor minimaal 20 euro is gekocht.

[ Voor 22% gewijzigd door ajakkes op 24-05-2016 21:15 ]

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ventieldopje schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 18:16:
Dan kun je de verschillende BTW tarieven niet splitsen, lijkt mij erg onlogisch. Tenzij ze genoegen nemen met de sub-totaal per BTW tatief.
Ik bedoelde inderdaad sub-totalen per btw tarief.

[ Voor 32% gewijzigd door DJMaze op 24-05-2016 23:34 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 16:51
Wij (ERP Software leverancier) doen het als volgt: Het is veel makkelijker om de korting naar rato te verdelen over de verschillende subtotalen per btw-tarief. Vervolgens kun je daarover de btw berekenen. Dan betaalt de ondernemer niet teveel aan omzet en de belastingdienst krijgt precies wat hij hoort te krijgen.

Rekenvoorbeeld:

10 - 2 = 8 * 6% = 0,48
20 - 4 = 16 * 21% = 3,36

totaal aan btw = 0,48 + 3,36

Eindtotaal van de factuur wordt dan:

10 + 20 - 6 (korting) = 24 + 3,84 btw = 27,84

Vermeld dan als volgt in de staart:

Subtotaal
Korting
Btw
Eindtotaal

Let op dat je bij het verdelen van het korting bedrag wel weer precies op het kortingsbedrag uitkomt. (afrondingsverschillen)

Overigens maakt het de belastingdienst niet uit of je per product de korting berekent of per btw-tarief. Belangrijk is wel dat je het consequent doet en niet afrond in je eigen voordeel!

Plus vergeet niet dat je ook over je verzendkosten btw moet berekenen.
http://www.belastingdiens...ndernemers/btw_berekenen/

Even de grondslagen voor de btw berekening in de staart/voet van de factuur zou het helemaal afmaken. FF snel via google op een afbeelding gezocht. Het gaat dus om het linkertabelletje.

Afbeeldingslocatie: http://factuur.tips/wp-content/uploads/2016/03/Totaalbedrag-exclusief-btw-op-factuur.jpg

http://hawvie.deviantart.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
The Eagle schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 19:00:

Wat bedoel je hier mee? Als je eerst btw berekent en dan pas de korting daar van af trekt breng je teveel btw in rekening.

10 - 5 * 21% = 1,05
10 * 21% = 2,10

Je moet het geven van korting gewoon zien als een nieuwe prijs die je met je klant afspreekt. Die nieuwe prijs is de basis voor de btw-berekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het probleem is denk ik dat de klant dan met die korting * 1,21 minder betaalt dan wanneer hij geen korting krijgt. ;-)

Je kunt dan de korting excl BTW rekenen, maar in het voorbeeld spelen 2 BTW tarieven door elkaar, dus zo simpel is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

HawVer schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 23:40:
Wij (ERP Software leverancier) doen het als volgt: Het is veel makkelijker om de korting naar rato te verdelen over de verschillende subtotalen per btw-tarief. Vervolgens kun je daarover de btw berekenen. Dan betaalt de ondernemer niet teveel aan omzet en de belastingdienst krijgt precies wat hij hoort te krijgen.

Rekenvoorbeeld:

10 - 2 = 8 * 6% = 0,48
20 - 4 = 16 * 21% = 3,36

totaal aan btw = 0,48 + 3,36

Eindtotaal van de factuur wordt dan:

10 + 20 - 6 (korting) = 24 + 3,84 btw = 27,84

Vermeld dan als volgt in de staart:

Subtotaal
Korting
Btw
Eindtotaal

Let op dat je bij het verdelen van het korting bedrag wel weer precies op het kortingsbedrag uitkomt. (afrondingsverschillen)

[afbeelding]
Waarom niet zoals ik aan gaf de korting geven in het hoogste btw tarief. Dit is gunstiger voor de belastingdienst. Is daar een reden voor?

👑

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-10 12:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zou zelf inderdaad ook gewoon de korting toepassen op het 21% deel van de rekening. Voor de consument maakt het niet uit en voor de verkoper is het het gunstigst aangezien de belastingdienst het grootst mogelijke (legale) deel van de korting draagt. In de praktijk pas je dus de korting toe op de 21% producten. Alleen wanneer de korting hoger is dan het totaal bedrag van de hoge categorie pas je het overige deel ook toe in de lage categorie (Dit zou je ook nog bij procentuele kortingen kunnen doen. Eerst het kortings bedrag berekenen en dit vervolgens op deze manier toepassen)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

Janoz schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 09:43:
Ik zou zelf inderdaad ook gewoon de korting toepassen op het 21% deel van de rekening. Voor de consument maakt het niet uit en voor de verkoper is het het gunstigst aangezien de belastingdienst het grootst mogelijke (legale) deel van de korting draagt. In de praktijk pas je dus de korting toe op de 21% producten. Alleen wanneer de korting hoger is dan het totaal bedrag van de hoge categorie pas je het overige deel ook toe in de lage categorie (Dit zou je ook nog bij procentuele kortingen kunnen doen. Eerst het kortings bedrag berekenen en dit vervolgens op deze manier toepassen)
Dat laatste kan ook, maar daarvan kan ik me voorstellen dat de belastingdienst niet akkoord gaat bij een controle. Tenzij je voor de berekening niet over het percentage communiceert, maar alleen achteraf. Maar als er een bord in je winkelmandje hangt met 10% korting en je geeft vervolgens 12,2% op de hoge tarieven en geen korting op de lage zou ik me wel een rechtzaak kunnen voorstellen.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.I.N.G
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-10 20:13
In het ERP pakket op mijn werk word het op de onderstaande manier uitgerekend en getoond op de factuur.

Korting word berekend per btw groep zodat de btw ook berekend kan worden per btw groep over het bruto bedrag inclusief de korting. De korting wordt bij elkaar opgeteld en is als één bedrag zichtbaar op factuur. Het bruto bedrag (inclusief korting) wordt per btw groep getoond op de factuur plus het berekende btw bedrag.
Deze constructie heb ik eigenlijk nog nooit van gehoord. Krijg je met jou berekening precies hetzelfde netto bedrag als met de berekening die ik beschrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
Ik zou adviseren dit niet te doen. Ik denk dat de belastinginspecteur hier niet blij van wordt. Dat is rekenen in het voordeel van de ondernemer en in het nadeel van de belastingdienst. De belastingdienst krijgt nl. minder btw omdat jij de korting aftrekt van het gedeelte waar het meeste btw over geheven wordt. Als je ze hier achter komen heb je kans dat je een naheffing plus een forste boete krijgt. Als je me niet gelooft kan ik het voor je nazoeken in de btw-almanak. Daar staat veel richtlijnen gebaseerd op jurisprudentie beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
Ik heb een rekenvoorbeeld gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/L2GO63Jh2z4wCsuehtlud6pA/full.png

Zo zou ik het doen. Ik heb de bronberekening in Excel staan. Eventuele geinteresseerde kunnen die op de e-mail krijgen bij interesse. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

HawVer schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 15:22:
[...]

Als je me niet gelooft kan ik het voor je nazoeken in de btw-almanak. Daar staat veel richtlijnen gebaseerd op jurisprudentie beschreven.
Daar gaat m'n btw winst. Waarom zou de belastingdienst bepalen welk product ik gratis weggeef?

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

MatishMatish schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 19:43:
[...]

Het gaat om een webshop enkel gericht op particulieren.
Begrijp ik het dus goed dat jij de btw bedragen bij de productregels zou plaatsen en de totalen linksonder zou weglaten?
Je factuur is gewoon een uitdraai, kun je op zetten wat je wilt. Als je enkel en alleen aan particulieren levert boeit de hele BTW op de factuur niet, er is niemand die hem kan terugvorderen. Maar jij kunt vooraf niet zeggen wat voor type klant je aan de andere kant van de UTP hebt zitten en dus ook niet of ie die BTW nodig gaat hebben of niet.

Verdr zou ik bij mader inzien gezien de bedragen gewoon 20 euro korting geven op het totaal ex btw en dan verder rekenen. Noem het openingskorting en gaan. De suggestie om die naar rato over de btw groepen te verdelen is een goede, dan weet je zeker dat ie altijd klopt :)

En voor diegenen die iets roepen over belastingdienst: stop daar eens mee. Wat als ie een klant krijgt van buiten NL of zelfs buiten de EU? Dan gelden hele andere regels qua heffing. Daarom wordt in een ERP systeem ook met percentages gewerkt, on the fly berekend etc. En niet met harde bedragen etc.

De

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tys
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:40

Tys

HawVer schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 23:40:
Plus vergeet niet dat je ook over je verzendkosten btw moet berekenen.
http://www.belastingdiens...ndernemers/btw_berekenen/
Misschien dubbelop, maar in bijna alle voorbeelden wordt dit 'vergeten', hou hier zeker rekening mee!

My flight statistics: (444.803km in 120 flights) Next trips: Rome (Italy)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes

ajakkes

👑

Nee, je kan geen korting geven op de ex btw prijs. Je bent namelijk in NL verplicht om met particulieren alle prijzen inclusief btw te communiceren. Dus als jij 20 euro korting geeft verwacht de klant dat dit inclusief btw is.

De particulier maakt het niet uit hoeveel btw er in de 20 euro zit.

Dat is alleen voor de belastingdienst van belang.

Tenzij je specifiek op een product korting geeft, maar daar gaat het in de TS juist niet om. Het is dus een korting die specifiek met een klant wordt afgesproken.

@Tyson, natuurlijk zit er ook btw op verzendkosten. Maar ik begrijp niet wat dit er toe doet. Als ik gratis verzend hoef ik geen btw te berekenen. Ik mag weggeven wat ik wil toch?

Als ik als bedrijf 5000 pennen koop en uitdeelt wordt er toch ook geen btw berekend?

Ik neem aan dat TS weet welke kosten in welk tarief valt.

👑

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HawVer
The Eagle schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 20:36:
[...]

Je factuur is gewoon een uitdraai, kun je op zetten wat je wilt. Als je enkel en alleen aan particulieren levert boeit de hele BTW op de factuur niet, er is niemand die hem kan terugvorderen. Maar jij kunt vooraf niet zeggen wat voor type klant je aan de andere kant van de UTP hebt zitten en dus ook niet of ie die BTW nodig gaat hebben of niet.
Als je factuurstelsel hanteert moet je je gewoon aan de regelgeving houden en dat betekent dat je niet zelf mag weten wat je op je factuur zet. Rondom gegevens van de afnemer wordt niet heel moeilijk gedaan. Maar consequent btw en op de juiste manier berekenen wordt wel zeker moeilijk gedaan.
Verdr zou ik bij mader inzien gezien de bedragen gewoon 20 euro korting geven op het totaal ex btw en dan verder rekenen. Noem het openingskorting en gaan. De suggestie om die naar rato over de btw groepen te verdelen is een goede, dan weet je zeker dat ie altijd klopt :)

En voor diegenen die iets roepen over belastingdienst: stop daar eens mee. Wat als ie een klant krijgt van buiten NL of zelfs buiten de EU? Dan gelden hele andere regels qua heffing. Daarom wordt in een ERP systeem ook met percentages gewerkt, on the fly berekend etc. En niet met harde bedragen etc.
Dit raakt echt kant nog wal. Waarom denk je dat je een factuur/btw administratie moet bijhouden? Als je een factuur uitgeeft moet je zorgen voor een factuuradres en weet je dus ook of het een levering is aan het buitenland. Ook facturen naar het buitenland moet je gewoon aangeven bij de belasting als ondernemer. En drie keer raden waar mijn berekening uit komt.
ajakkes schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:17:

@Tyson, natuurlijk zit er ook btw op verzendkosten. Maar ik begrijp niet wat dit er toe doet. Als ik gratis verzend hoef ik geen btw te berekenen. Ik mag weggeven wat ik wil toch?

Als ik als bedrijf 5000 pennen koop en uitdeelt wordt er toch ook geen btw berekend?

Ik neem aan dat TS weet welke kosten in welk tarief valt.
Het is nl. niet correct berekend in zijn rekenvoorbeeld. Er staan wel verzendkosten op de factuur maar daarover is geen btw berekend. Ik kan bijvoorbeeld met jou afspreken om de hijskraan te kopen voor twee euro en drie miljoen aan verzendkosten waarover ik geen btw bereken. :P I know, beetje extreem voorbeeld.

[ Voor 18% gewijzigd door HawVer op 25-05-2016 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMS
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-08 23:06

HMS

HawVer schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 21:37:
[...]
Het is nl. niet correct berekend in zijn rekenvoorbeeld. Er staan wel verzendkosten op de factuur maar daarover is geen btw berekend. Ik kan bijvoorbeeld met jou afspreken om de hijskraan te kopen voor twee euro en drie miljoen aan verzendkosten waarover ik geen btw bereken. :P I know, beetje extreem voorbeeld.
Welk BTW percentage gaat over de verzendkosten? Is dit altijd 21% of is dit nog ergens afhankelijk van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HawVer
HMS schreef op donderdag 26 mei 2016 @ 11:06:
[...]
Welk BTW percentage gaat over de verzendkosten? Is dit altijd 21% of is dit nog ergens afhankelijk van?
Het hoogste btw-tarief van de goederen/diensten die op de factuur staan. Bron: https://www.informer.nl/wel-geen-btw-verzendkosten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• switchboy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:14

switchboy

-ruimte te huur-

Het kan vast netter maar ik had als oefening voor dit probleem de volgende oplossing bedacht:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
/***************************************
* Dit was mijn eerste ingeving:
****************************************/
//Begin prijzen allen incl btw
$subtotaalLaagTarief = 50;
$subtotaalHoogTarief = 250;
$korting = 2

//Reken de ratio uit van waaruit het bedrag is opgebouwd
$percentageLaag = (float) $subtotaalLaagTarief/($subtotaalLaagTarief + $subtotaalHoogTarief);
$percentageHoog = (float) $subtotaalHoogTarief/($subtotaalLaagTarief + $subtotaalHoogTarief);

//Reken naar ratio de korting incl btw uit:
$kortingLaag = (float) $korting*$percentageLaag;
$kortingHoog = (float) $korting*$percentageHoog;

//De korting dan excl btw:
$kortingLaagExcl = (float) $kortingLaag/1.06;
$kortingHoogExcl = (float) $kortingHoog/1.21;

/***********************************************************
* Ik denk dat deze methode van ratio berekenen eerlijker is:
************************************************************/
//Begin prijzen allen incl btw
$subtotaalLaagTarief = 50;
$subtotaalHoogTarief = 250;
$korting = 2

//de ratio excl btw
$percentageLaag = (float) ($subtotaalLaagTarief/1.06) / (($subtotaalLaagTarief/1.06)  + ($subtotaalHoogTarief/1.21));
$percentageHoog = (float) ($subtotaalHoogTarief/1.21) / (($subtotaalLaagTarief/1.06)  + ($subtotaalHoogTarief/1.21));

$kortingLaag = (float) $korting*$percentageLaag;
$kortingHoog = (float) $korting*$percentageHoog;

$kortingLaagExcl = (float) $kortingLaag/1.06;
$kortingHoogExcl = (float) $kortingHoog/1.21;

// En als je de waarde gaat weergeven uiteindelijk een round($nummer, 2) gebruiken (maar niet in de tussentijd afronden)

Welke je dan vervolgens kan gebruiken voor een volgend resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://gamesdust.nl/uploads/ce9aef8f0923c5db59b90c858aa33dcc.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door switchboy op 27-05-2016 23:52 ]

My Steam Profile (Name Switch) Worth: 889€ (225€ with sales)Games owned: 83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-10 10:44
Ik wil hier toch nog even op reageren: afrondings verschillen kan je grotendeels oplossen door met 4 digits achter de komma te werken. Mijn ervaring is dat het voornamelijk fout gaat als je al te vroeg loopt te afronden en sla zoveel mogelijk op in de database als je een factuur aanmaakt. Je kan dan altijd achteraf een fout in je code corrigeren. Dit gaat niet meer lukken als je alles hebt afgerond en gegevens in de koppel tabellen / relates zijn veranderd.

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Pagina: 1