Laptop HP G62-b98ed opstartproblemen na plaatsing SSD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinter79
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-11-2024
Onlangs heb ik geprobeerd om een wat oudere laptop van mij (HP G62-b98ed) wat op te knappen door het plaatsen van een SSD-tje.
In eerste instantie wilde ik Windows 10 erop zetten, maar de videokaarten trokken deze Windows-versie kennelijk niet (geen actuele drivers).
Dus weer teruggegaan naar Windows 7 (vind ik ook prima), geïnstalleerd op de nieuwe SSD (die in de plaats kwam voor de normale hd die erin zat) via USB stick. Installatie verliep enorm vlot en er leek niets aan de hand. Totdat ik daarna weer een reboot wilde doen..

Dan zie je kort het scherm waar je je bios kan induiken als je op ESC drukt, kort het HP logo en daarna een zwart scherm met knipperende cursor linksboven. Dit kan soms minuten duren en soms start Windows 7 dan wel op, de laatste tijd niet meer.

Bij mij is het nu de vraag of het aan de SSD ligt of aan de videokaart (het is zo'n laptop met switchable videokaarten, ATI Mobility Radeon™ HD 5470 en AMD ATI hd 4250).
Windows 7 zou het apparaat qua videokaart gewoon moeten trekken, omdat ie ook origineel met Windows 7 kwam. Maar de videokaarten zelf zijn redelijk hopeloos merkte ik vaak.

Om te kijken of de SSD goed werkt heb ik enkele tests uitgevoerd op de SSD. Maar die komt uit de benchmarks gewoon als 'goed' of 'ok' (bijv. CrystalDiskInfo). Qua speeds (via CrystalDiskMark 5) doet ie het ook niet onaardig voor een simpel SSD-tje:
Afbeeldingslocatie: http://www.dumpt.com/img/files/21y7yvrxpy32r4e572u0_thumb.png

Het viel me op als ik opstart via USB stick (waar Windows 7 installatie op staat) en dan kies voor 'Deze installatie herstellen' en dan dat cancel, dat de laptop wel meteen boot naar Windows 7 (en snel ook!). Heeft hij dan enkele bestanden geladen via de USB stick die kennelijk dan missen o.i.d.?

Heeft iemand voor mij een oplossing? Ik word er redelijk gek van.. 8)7 Wat zou ik kunnen doen? Bij 'Deze installatie herstellen' zitten volgens mij weinig tools die mij gaan helpen, heb al het één en ander geprobeerd. Maar ook na het cancellen na dat beginscherm van 'Deze installatie herstellen' start de computer goed op.. :? Maar om dat nu voortaan zo te doen via USB stick lijkt me niet helemaal de bedoeling..

N.B.: ja, ik heb de juiste x64 Windows 7 Home Premium erop gezet en het is een legitieme versie, geactiveerd. Specs laptop: AMD Phenom™II triple-core N830 op 2,1 GHz, 4GB SO-DIMM DDR3.

[ Voor 7% gewijzigd door Robinter79 op 24-05-2016 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Aangezien ik niet in je mail mag kijken, zie ik dus ook geen plaatje; fix dat even?

Weet je trouwens 1000% zeker dat er niet een mm speling zit in de bevestiging van de SSD? Niet alle brackets sluiten goed aan en daardoor kunnen er best gekke dingen ontstaan.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinter79
Plaatje gefixt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-09 08:33

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Stomme vragen
tijdens het herinstalleren heb je toen de hele schijf geformatteerd? eventueel via de CMD>diskpart>list disk>sel disk>clean
Installeer je toevallig vanaf een USB 3.0 USB met een USB 3.0 poort? Dit probleem deed bij een oudere laptop namelijk voor toen ik probeerde via een USB 3.0 op een usb 3.0/2.0 poort toen ik de USB omwisselde voor een 2.0 variant ging het wel goed. Heb je misschien nog iets van secure [nogwat] aanstaan of eventueel iets zoals IDE ipv AHCI, in het bios?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koe161
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:16

koe161

koe(c)

Probeer eens het geheugen te verwijderen en opnieuw te plaatsen.

Er is een tijd van werken en een tijd van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinter79
Dank voor reacties.

Volgens mij zit de SSD zo stevig als een huis, netjes met 4 schroefjes vast, zoals ook de HD erin zat.
Vóór de windows 10 installatie heb ik de SSD geformatteerd. Vóór de Windows 7 heb ik 99% zeker ook de schijf geformatteerd (vanuit de installatie via USB).
Ik installeer inderdaad met een USB 3.0 stick, maar niet op een USB 3 poort, want deze laptop heeft alleen USB 2.0 poorten.

IDE / AHCI kan ik totaal niet kiezen in mijn bios (bios is meest recente versie)....

Ik ga even het volgende één voor één proberen:

- Dezelfde SSD eruit halen en aansluiten op de laptop via USB to SATA kabel die ik heb. En daarmee booten. Kijken wat er dan gebeurt. Als dit continu probleemloos zou werken, dan ligt het toch aan de manier waarop de SSD in de laptop bevestigd zit misschien...?
- Geheugen verwijderen en opnieuw plaatsen
- Wellicht een nieuwe installatie doorvoeren
- Misschien toch met een andere USB stick (2.0) installeren of via DVD-tje.

Heeft iemand een idee waarom Windows 7 wel gewoon boot als ik geboot heb via USB (windows 7 installatie stick) tot aan het scherm dat je kan kiezen om te installeren of te herstellen??

PS: als ik naar Windows Updates zoek, duurt dat heel lang en volgens mij vindt ie niets.. :?

[ Voor 3% gewijzigd door Robinter79 op 24-05-2016 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinter79
UPDATE:

Heb de SSD opnieuw geplaatst (even alles gecheckt, zit goed), heb de 2 geheugenbankjes eruit gehaald en weer opnieuw geplaatst. En via een Windows Update Catalog alle updates t/m april 2016 in één keer geïnstalleerd.

Opstarten blijft ie vaag doen, t.w.: zwart scherm met cursor.

Wat me wel opviel, is dat bijvoorbeeld systeemherstel aangeeft bij aanwezige besturingssystemen dat daar 1 staat met de naam: 'Windows 7 Home Premium (hersteld)'.

Wat betekent dat 'hersteld'?
Zou daar niet gewoon 'Windows 7 Home Premium' moeten staan? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Local Host
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:27

Local Host

Het forum is om te leren.

Misschien dat ik eroverheen lees ; maar heb je alle drivers ingeladen ? Bijvoorbeeld van de intel chipset.

ik weet niet of je iets aan deze link hebt ( model laptop kan afwijken )

http://support.hp.com/us-...ies/4150047/model/4221457

Heb je ook geen recoveryset van je laptop ? Deze zou je dan ook kunnen terugplaatsen op je ssd
Pagina: 1