Overclocken

Pagina: 1
Acties:

• BitBit3r
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
Ik ben nieuw met overclocken van de computer (heb er wel een Corum 500@650 inzitten).
Ik heb een paar vragen over Duron overclocken:

Maakt het uit of je een Duron 600, 650 of 700 koopt, mbt het overclocken? Of hebben ze allemaal een max van +/- 900 ? Je kan alle Durons toch gewoon met een potlood of zilverlijm oid unlocken?

En maakt het qua o/c uit of je een Abit of Asus mobo hebt?

En als je je voltage opkrikt gaat toch je geheugen enzo ook sneller lopen ?

En wat is FSB (Front Side Bus?)?

En om te overclocken moet je dus je Voltage, je multiplier en je FSB(?) tweaken ?

Alvast bedankt voor jullie vast wel vriendelijke replies ;)

BitBit3r

Wat er ook gebeuren moogh...

Verwijderd

Je moet gewoon eerst beginnen met je FSB met kleine stapjes op te voeren, en als 'ie dan minder stabiel gaat lopen je voltage met 0,1V omhoog. :)
Je multiplier zou ik gewoon laten staan!

• BitBit3r
Waarom moet ik m'n multiplier laten staan?
Ik ga er btw een Alpha koeler op zetten.

Alvast bedankt voor de 1ste reply ;)

BitBit3r

Verwijderd

Omdat als je de multiplier opvoer je systeem gelijk al minder stabiel wordt (Dacht ik).
Gewoon beginnen met je FSB, en dan goed de temperatuur onder zware belasting in de gaten houden (+/- 55C is redelijk). :)

Verwijderd

Met je fsb voer je ook de rest van je systeem op en is de snelheidswinst dus meer. Dit gaat tot een bepaald max, omdat PCI-sleuven en (sommige) HD's niet van teveel MHz'en houden...
Meestal is de multiplier trouwens gelockt (ik weet niet of dat ook voor een duron is) en kun je dus niets wijzigen.

Verwijderd

Het Oc'en via FSB is juist minder stabiel dan via de multiplier.

• BitBit3r
Bedankt voor de replies.
Maar een paar vragen blijven nog onbeantwoord:

Maakt het uit of je een Duron 600, 650 of 700 koopt, mbt het overclocken? Of hebben ze allemaal een max van +/- 900 ? Je kan alle Durons toch gewoon met een potlood of zilverlijm oid unlocken?

Graag ook kennis hierover.

BitBit3r

Verwijderd

Yo Bitterbal !

Ben bek van Ibiza.. te gek man, Hoe was Malgrat, nog lekker geneukt daarzo hahahaha..

Anyway, het is weer te merken dat de pro's op vakantie zijn, wat een suffe antwoorden zeg.

Ten eerste, een Duron heeft een 100MHz FSB met een 100MHz DDR CPU-bus, effectief dus 200MHz.

Deze bus is een beetje verrot overklokken dus een FSB van 120MHz (DDR) is echt de max. Wil je hoger dan zul je dus multiplier gaan opvoeren.

De Asus en Abit zien er allebij heel degelijk uit.

Verder gaat je geheugen sneller lopen als je de FSB opschroeft. Het voltage heb je nodig om de spanning over de duron op de krikken, 1.85 ipv 1.5V

euh.. ja FSB is front side bus.

Dus:

fsb tweaken is eenvoudig, maar beperkt in het geval van een Duron of Athlon.
Als je sneller wil moet je meer spanning gebruiken. Duron kun je het beste multiplier tweaken.. suc6

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-09 13:14

Floor-is

5.2

Ik zal trachten antwoord te geven op je vragen en de foutjes van E-techz te verbeteren :D

Even vooraf en dus redelijk belangrijk...
Voordat je gaat overklokken is het verstandig je processor een weekje (ongeveer) te laten "inbranden", dit doe je door de pc een week lang aan te laten staan terwijl je 100% processorbelasting hebt (dit doe je dus met je koetje). Zo ben je er zeker van dat je net even iets verder kunt overklokken. - Het is eigenlijk net als een auto, die moet je ook eerst inrijden :) -
Het maakt _wel_ uit welke snelheid je koopt, de core van de DURON 700 is een tikkie beter dan die van de 600, waardoor je waarschijnlijk net iets verder zult komen dan met een 600Mhz versie.
Het unlocken kan je idd doen met een potlood of door bison-lijm te gebruiken met zilver erin.
Ook dit maakt uit, ASUS heeft op dit moment een beter mobo voor de DURON, en ABIT voor de celeron (nou ja, de CUCL is wel erg goed.)
Maar het komt er dus op neer dat voor de DURON de ASUS A7V op dit moment de beste keuze is.
En als je je voltage opkrikt gaat toch je geheugen enzo ook sneller lopen ?
Ehm, nou nee, door je FSB (Front Side Bus) op te krikken gaat de algehele systeemperformance omhoog.
FSB is de externe bus van de processor, het aantal Mhz-en geeft aan hoesnel je processor communiceert met het geheugen en de chips die je PCI en AGP sloten beheersen (en je CNR/AMR, maar daar doe je waarschijnlijk toch niets mee).
En wat is FSB (Front Side Bus?)?
Zie hierboven, je kunt overigens ook naar www.whatis.com die hebben antwoord op veel van dit soort vragen.
En om te overclocken moet je dus je Voltage, je multiplier en je FSB(?) tweaken ?
Bijna, om een hogere snelheid te verkrijgen hoef je alleen je FSB of je multiplier aan te passen.
Maar het beste resultaat zal je krijgen door alledrie aan te passen.

Mijn advies: Ga eerst alleen met de multiplier tweaken, totdat deze niet verder meer wil (start niet meer op zonder crashen).
Dan pas je het voltage stapje voor stapje aan zodat hij weer wel werkt. (Bij DURON niet verder dan 1,9Volt gaan, dan is blijf je veilig).

Als je nu bijvoorbeeld een multiplier van 8,5 gebruikt, zal je zien dat je pc niet meer opstart. Maar als je dan het voltage naar 1,725V zet doet hij het weer wel.

Ok, nu ben je bijvoorbeeld uitgekomen op een maximale multiplier van 9 (keer 100Mhz FSB = 900Mhz). Hij wil dus niet op 9,5... Dan kan je je FSB op 101Mhz zetten en kijken of hij nog opstart, dit herhaal je tot je pc dus niet meer opstart.

Nu heb je bijvoorbeeld deze instellingen:
DURON 600
1,85Volt
FSB = 105Mhz
Multiplier = 9
Totaal aantal Mhz = 945

Dan ga je kijken of het systeem stabiel wil draaien als je de processor 100% belast, dat doe je dan bij voorkeur met het koetje ( :D).

En zo overklok je je systeem...

Suc6
Floris

E-techz:
Ten eerste, een Duron heeft een 100MHz FSB met een 100MHz DDR CPU-bus, effectief dus 200MHz.
EV6 =/ DDR

In principe is het een leuke vergelijking, maar er klopt natuurlijk helemaal niets van :)
Deze bus is een beetje verrot overklokken dus een FSB van 120MHz (DDR) is echt de max. Wil je hoger dan zul je dus multiplier gaan opvoeren.
Hmzz, dus 240Mhz EV6, dat haal je niet, tenminste niet met "zomaar" wat PCI kaarten en een redelijk normale AGP videokaart. (En je hebt uiteraard goed PC133Mhz geheugen nodig).

Bericht hierboven

Pagina: 1