Wat ga je met je laptop doen?
Ik zoek een laptop voor een vriend. Hij wil 'm gebruiken voor mail, surfen (werk en privé) en voor het kijken van films (streaming of vanaf de opslag). 17 inch zou ideaal zijn voor film kijken, maar dat laat zijn budget misschien niet toe. Er gaat niet gegamed worden, en geen zware taken zoals videobewerking o.i.d. Belangrijk is dat de laptop lekker vlot werkt.
Wat is je budget?
€600 - €800, misschien €900 als dat echt nodig is.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee. Misschien af en toe op vakantie, maar verder is het een thuislaptop.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen merkvoorkeur, maar wel een aantal andere eisen:
Ik zoek een laptop voor een vriend. Hij wil 'm gebruiken voor mail, surfen (werk en privé) en voor het kijken van films (streaming of vanaf de opslag). 17 inch zou ideaal zijn voor film kijken, maar dat laat zijn budget misschien niet toe. Er gaat niet gegamed worden, en geen zware taken zoals videobewerking o.i.d. Belangrijk is dat de laptop lekker vlot werkt.
Wat is je budget?
€600 - €800, misschien €900 als dat echt nodig is.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee. Misschien af en toe op vakantie, maar verder is het een thuislaptop.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen merkvoorkeur, maar wel een aantal andere eisen:
- Een IPS-paneel voor goede kijkhoek, want er zal soms met twee personen film gekeken worden (of zijn er TN-panelen die ook goed genoeg zijn hiervoor?)
- 15 of 17 inch schermgrootte
- Full HD-resolutie voor het kijken van 1080p video
- Een vlotte CPU (ik denk aan een i5 gen 5/6 of een goede AMD APU)
- Het liefst een SSD voor vlot opstarten en werken (en dan is 128GB te klein voor de langere termijn, dus 256GB).
- Een HDMI-uitgang (voor aansluiting op toekomstige tv; hij heeft nu nog een oude bak)
- Windows 10
- Ik zit te denken dat integrated video misschien het meest wenselijk is, omdat er dan niet elke 3 weken een updatemelding komt van AMD of Nvidia (wat verwarring oplevert, want hij heeft geen computerkennis). Ik vermoed dat integrated video-chips automatisch worden bijgewerkt via Windows Update, klopt dit? Dat zou wenselijk zijn; dan kan er minder misgaan en wordt hij minder gestoord door meldingen.