nieuwe iMac aankoop advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 27-09 12:17

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

Topicstarter
hey hallo,

ik zit in een dubio, ik heb momenteel een mac pro: 1.1 6gb ram ssd ( een niet zo snelle) ati radeon hd 5870 1024 mb gpu.

nu loop ik tegen het volgende aan, ik doe foto's en video bewerken en dat duurt op deze mac nogal lang. lange laadtijden, os kan niet worden ge update. kortom de mac loopt inmiddels al tegen end of life.

nu ben ik in de markt voor een nieuwe iMac of mac mini. het budget is €1000,-

wat doe ik met de mac: voornamelijk foto en video bewerken (hobby) verder geen games.
software die ik gebruik is voornamelijk adobe. deze krijgt geen updates meer omdat je mac een verouderd bestuurings systeem heeft

is de gpu heel erg belangrijk voor de bewerking van foto;s en video? en het verschil tussen de i7 of i5? merk ik dat?
wat is wijsheid? een mac mini en daarmee eventueel een nieuw beeldscherm. of een iMac 27 inch 2e hands.

nu weet ik niet of het mag meer heb de volgende gezien. ik weet hoe nieuwer hoe beter, maar de cpu hebben niet zo veel winst gemaakt laatste jaren. nu heb ik zelf deze gevonden.

help me a.u.b. ik weet het niet meer...
alvast bedankt

V&A aangeboden: Apple iMac 27" 2011 i5, 3.1GHz, 16 Gb ram..

of

http://www.marktplaats.nl...abe740c1b&previousPage=lr

of:

of:

en laatste:

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

De 1,1 is met wat modificaties nog op El Capitan te krijgen, maar als je prestaties tekort komt dan gaat dat niet veel uithalen.

In ieder geval is de vuistregel in Mac land momenteel: koop geen Mac uit 2011 met een niet-Intel grafische chip aan boord. De iMac 27" uit je eerste linkje is zo'n zwarte lijst model. Je zal moeten kijken naar 2012 en later qua iMacs. De meeste videobewerkingsprogramma's maken effectief gebruik van de grafische rekenkracht van Cuda (nvidia) en OpenCL (AMD) dus ja, de GPU is wel belangrijk. Als je alles op de CPU moet renderen heb je veel meer kracht nodig. Dan zit je aan een Mac Pro 4,1 8-core of 5,1 12-core, waarvan die laatste buiten budget is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Coldbullet schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:56:
nu loop ik tegen het volgende aan, ik doe foto's en video bewerken en dat duurt op deze mac nogal lang. lange laadtijden, os kan niet worden ge update. kortom de mac loopt inmiddels al tegen end of life.
Als ik zo'n apparaat zou hebben, zou ikzelf de volgende stappen ondernemen.
* Nieuwe SSD erin proppen.
* eer geheugen erin proppen
* Op ebay een nieuwe CPU zoeken (misschien 2) en deze erin prikken.

Goede kans dat je dan een veel sneller systeem hebt voor minder geld. Mac Pro's zijn erg populair omdat de behuizingen bruikbaar te upgraden zijn en de tweedehandsmarkt best veel goede (ouwe) hardware verkoopt.
is de gpu heel erg belangrijk voor de bewerking van foto;s en video?
Vrijwel niet. Je kan uiteraard ook in je Mac Pro wat nieuwer spul proppen. Je CPU en geheugen (RAM, SSD) daarentegen wel
en het verschil tussen de i7 of i5? merk ik dat?
Bij heftig videobewerken heb je wat aan hyperthreading. Persoonlijk zou ik dat willen wanneer je vaak flinke taken hebt (handbrakes bv) maar anders niet. Bij minder intensief gebruik komt je comfort naar voren en dan zou ik kijken naar welke CPU de hoogste turbo-boost kan halen. Een i5 kan dat net zogoed als een i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Er zijn wel GPU's te koop om een imac 2011 te upgraden naar een recenter model.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Delerium schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:08:
[...]

Als ik zo'n apparaat zou hebben, zou ikzelf de volgende stappen ondernemen.
* Nieuwe SSD erin proppen.
* eer geheugen erin proppen
* Op ebay een nieuwe CPU zoeken (misschien 2) en deze erin prikken
Dit inderdaad. Mijn 1,1 heb ik voorzien van 2 Quad Core Xeons (E53xx / X53xx serie) een SSD en 8GB RAM voor nu. Draait op Yosemite als een zonnetje met een HD4870.

Er is best wat van te maken, maar dan moet je wel de uitdaging aandurven want je hebt wat doorzettingsvermogen, inzicht en torx schroevendraaiers nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Topicstarter
in de mac pro zit nu aan spel:

2 x 2.66GHz dual-core intel xeon
6gb 667 MHz DDR2 FB-dim
ATI radeon hd 5870 1024MB

is een mac mini 2012/2014 niet een mogelijkheid? deze zijn stukke goedkoper
wat is wijsheid weet het echt niet..

[ Voor 31% gewijzigd door Coldbullet op 24-05-2016 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Een tweedehands 2012 mac mini met i7-3615QM is wel een optie, maar deze zijn dan ook direct met ssd en fiks veel ram. En daarom ook duur.

Ik zou echter nog even een maandje wachten aangezien WWDC een aantal nieuwe macs met zich mee moet gaan brengen. Sommige modellen gaan al weer drie jaar mee dus is het tijd voor een significante update in het pro segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-10 21:40
6970M videokaart is een probleemkaart, gaan snel kapot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Is dat geen Xeon 5150 CPU op een LGA771? Dan kan je er dus nog 2 leuke CPU's voor vinden:

http://www.ebay.com/sch/i...keystonememory&rmvSB=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Nu online

nelizmastr

Goed wies kapot

Delerium schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 18:41:
Is dat geen Xeon 5150 CPU op een LGA771? Dan kan je er dus nog 2 leuke CPU's voor vinden:

http://www.ebay.com/sch/i...keystonememory&rmvSB=true
Deze Mac Pro's kunnen alleen 65nm Woodcrest en Clovertown aan helaas, dus qua Quad Cores alleen de E53xx en de X53xx. De X5365 is nogal prijzig dus je kan beter de X5355 nemen. Heb zelf de E5345 genomen omdat ik eerst wilde proberen of het ging werken. Na de 2,1 firmware update draait het toppie, maar als je hem voor productiviteit nodig hebt dan ben je beter af met de 5355 en 5365. Uiteraard ook even met SFOTT er Yosemite of El Capitan op plempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Topicstarter
Bedankt allemaal Voor de antwoorden en hulp. Vond het erg moeilijk,
Ik heb goed nagedacht en ondakt de macpro nog een 2e leven kan hebben. Denk ik toxh dat ik iets anders ga halen nu heb ik het oog op een imac 27" 2013 2.3 GHz intel met een nvidia gt755 1024 mb 16gb ram en fusiondrive. Dit omdat uiteindelijk bij de mac pro ook een ander scherm wil en bij de imac zit het er al bij (natuurlijk kan ook niet anders) keertje iets nieuws is ook leuk. Ben nu op een imac aan het bieden en hoop hem voor 1300 te kunnen ophalen.
Wat vinden jullie van de keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-10 16:54
Eerlijk? Zonde van het geld.

Een 21,5 " scherm is misschien iets kleiner maar het retina scherm zorgt voor voldoende ruimte.. Daar de 27" 2013 model toch minder beeld geeft..

de 21" is dan wel met Intel Iris Graphics maar dat is ook voor Photoshop voldoende Prestaties zijn iets minder dan de GT755 maar wel 2Gb video geheugen. . Alleen bij zware adobe taken zal je langer moeten wachten.

Zo'n iMac koop je al voor 1729.. Geheugen naar 16Gb is makkelijk zelf te doen..

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

To_Tall schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 20:19:

Een 21,5 " scherm is misschien iets kleiner maar het retina scherm zorgt voor voldoende ruimte..

Zo'n iMac koop je al voor 1729.. Geheugen naar 16Gb is makkelijk zelf te doen..
Sinds wanneer kun je in een 21" imac eenvoudig zelf het werkgeheugen uitbreiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Een Mac Pro (classic) kan je toch met een beetje leuk V&A/Ebay-en tot een leuke bak omturnen hoor.

Ik kreeg hem als dual xeon 2,4 met 8GB ram, is imiddels voorzien van 56GB een GTX 770, PCI-e SSD en USB 3.1 c, 3x3TB etc.

Alleen de CPU"s heb ik dus nog niet gedaan, maar er kunnen nog 2 6 cores in als ik zou willen. Tuurlijk is het een beetje mazzel hebben met wat je op de kop kan tikken, maar zo maar afschrijven zou ik hem zeker niet.

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coldbullet

Coldbullet

Topicstarter
Ik heb ook gekeken maar ram van de nieuwe 21 inch is niet uit tebreiden. Heb toch de knoop door gehakt en de 27 inch gekocht. Mede omdat ik in de mac 1.1 niet meer wil knutselen dit omdat ik daar nie zo zin meer in heb. De 21 inch 4k vond ik ook erg prijzig en heeft een laptop cpu.

Zondermeer allemala hartstikke bedankt allemaal
Pagina: 1