Toon posts:

Feedback eerste zelfgemaakte build

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers,

Ik ga voor de eerste keer zelf een systeem bouwen. Na veel research denk ik een goede build te hebben, maar omdat ik echt 0,0 ervaring heb leek het me beter dit toch eerst even aan de experts voor te leggen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil fatsoenlijk op 1080p gamen en lichte (hobbyist-niveau) beeld- en videobewerking.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo'n 800 euro (inclusief gpu), maar goedkoper mag natuurlijk altijd.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Er komt nog een gpu bij, waarschijnlijk een gtx 970, maar ik kijk eerst even wat de komst van de 1070 en 1080 met de prijzen van andere kaarten doen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De ssd die ik heb gekozen is in verhouding wat prijzig, maar ik heb veel te veel adhd voor laadschermen, dus dit heb ik er voor over.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zoals jullie kunnen zien heb ik twee verschillende moederborden in mijn lijst staan. Ze zijn bijna identiek, de keuze is dus voornamelijk gebaseerd op wat voor dit specifieke systeem het handigste is en daar heb je een stukje praktijk ervaring voor nodig die ik nog niet heb. Verder zou ik algemene feedback ook zeer waarderen.

Alvast bedankt!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 199,-€ 199,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 84,95€ 84,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 81,95€ 81,95
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 47,95€ 47,95
1Cooler Master N200 Closed€ 42,54€ 42,54
1Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2A2133C13€ 38,-€ 38,-
1Cooler Master GM G450M€ 52,01€ 52,01
1Samsung SM951 (NVMe) 256GB€ 127,50€ 127,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 673,90

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:00
Het grootste verschil tussen de twee moederborden is hun form factor. De één is µATX en de ander gewoon ATX en die past dus niet in de gekozen behuizing ;)

Voor het geheugen zou ik 16GiB willen adviseren, voor beeld en videobewerking kan het absoluut nut hebben.

Een NVMe SSD is eigenlijk overbodig en nog te duur. Koop dan liever een 500GB Samsung 850 Evo voor tien tot twintig euro meer. (Edit; of een 250GB voor minder)

Waarom een nVidia kaart? AMD's nieuwe serie komt binnenkort ook uit en lijkt tot nog toe zeer interessant.

[ Voor 3% gewijzigd door NitroX infinity op 24-05-2016 15:07 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Met de Gpu zou ik inderdaad even wachten met de aankoop. Ik heb zo'n gevoel dat amd heel veel mooie dingen spulletjes gaat leveren in dit prijssegment. Volgende week weten we meer :)
Misschien wel eerder aangezien er voor computex al een editors day gaat komen.

Nvme ssd is voor jou weggegooid geld. Je moet ook niet denken dat die hoge writes en reads ook daadwerkelijk 3x zo snel je game laden of je browser opstarten. Steek dat geld liever in je gpu of je behuizing ofzo.

Trouwens mocht je de behuizing die je nu hebt willen houden moet je voor het micro atx gaan, die andere gaat niet passen. Al zou ik zelf voor atx gaan tenzij je een voorkeur hebt voor een zo'n compact mogelijk systeem.

Edit : welke games ga je spelen? Voor patience hoef je het niet te doen.

[ Voor 54% gewijzigd door Ergo op 24-05-2016 15:08 ]

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
michien een i5-6600 een idee is 20 euro duurder en wel iets beter. verder heb ik geen andere opmerkingen dan er al gezegd is

• Ergo
mcmlevi schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:08:
michien een i5-6600 een idee is 20 euro duurder en wel iets beter. verder heb ik geen andere opmerkingen dan er al gezegd is
Afhankelijk van de games zou ik eerder 20 euro minder uitgeven en voor de 6400 gaan dan omhoog. Dat plus een normale 250gb ssd en je hebt weer 100 euro om bij je gpu te duwen.

• mcmlevi
Nate-Senpai schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 15:09:
[...]

Afhankelijk van de games zou ik eerder 20 euro minder uitgeven en voor de 6400 gaan dan omhoog. Dat plus een normale 250gb ssd en je hebt weer 100 euro om bij je gpu te duwen.
dat kan je inderdaad ook doen (hoewel hij wel een grote ssd wil hebben tegen de laadtijden). licht het inderdaad vooral aan het spel. wat voor spellen speel je vooral? en wat voor spellen wil je in de toekomst gaan spelen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle antwoorden.

Het lijkt er dus op dat die nvme ssd dus niet het geld waard is. Nu is het wel zo dat ik ook echt een strategy-junkie ben. Games zoals Civ 5 kosten op mijn huidge pc soms wel twee minuten voordat ze überhaupt opgestart zijn, vandaar dat ik voor een beetje overkill ssd wilde gaan. En ik had gelezen dat die nvme toch echt merkbaar is. Maar heb ik dat misschien verkeerd begrepen?

Wat betreft de gpu: ik heb tot nu toe altijd amd gehad, maar de laatste 1-2 jaar heb ik bij nieuwe game releases voortdurend gehad dat de ondersteuning van amd telkens een stuk later is dan nvidia. Maar mocht straks blijken dat het prijsverschil toch echt aanzienlijk is ga ik misschien toch weer voor amd.

En wat betreft de cpu: ik speel een hoop genres, maar omdat ik zoveel van strategy hou ga ik toch voor minimaal de i5 6500.

• mcmlevi
maar ik denk met het systeem dat je nu hebt redelijk in de buurt komt ik zou dan inderdaad een ssd erin doen ipv die kaart en de rest zoals ik al zij is prima denk ik.

[ Voor 102% gewijzigd door mcmlevi op 25-05-2016 13:58 ]

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:28:
Bedankt voor alle antwoorden.

Het lijkt er dus op dat die nvme ssd dus niet het geld waard is. Nu is het wel zo dat ik ook echt een strategy-junkie ben. Games zoals Civ 5 kosten op mijn huidge pc soms wel twee minuten voordat ze überhaupt opgestart zijn, vandaar dat ik voor een beetje overkill ssd wilde gaan. En ik had gelezen dat die nvme toch echt merkbaar is. Maar heb ik dat misschien verkeerd begrepen?

Wat betreft de gpu: ik heb tot nu toe altijd amd gehad, maar de laatste 1-2 jaar heb ik bij nieuwe game releases voortdurend gehad dat de ondersteuning van amd telkens een stuk later is dan nvidia. Maar mocht straks blijken dat het prijsverschil toch echt aanzienlijk is ga ik misschien toch weer voor amd.

En wat betreft de cpu: ik speel een hoop genres, maar omdat ik zoveel van strategy hou ga ik toch voor minimaal de i5 6500.
- Je geeft het zelf al aan: de NVMe SSD is overkill. Een reguliere SSD is al snel zat, kost de helft per gigabyte. Hoeveel opslag heb je überhaupt nu in gebruik? Afhankelijk daarvan kun je misschien de harde schijf wel weglaten, maakt alleen maar lawaai, en dan SSD only gaan.

- Videokaarten even afwachten dus.

- Pak gewoon de pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed, scheelt twee tientjes, het verschil van 0,2GHz ga je toch niet merken.

Verder betaal je lekker te veel voor het RAM, pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213 doet het net zo goed. Voor een prikkie meer heb je zelfs al 16GB: pricewatch: Crucial CT2K8G4DFD8213.

Voeding zou ik veranderen naar pricewatch: Corsair CX450M, is lekker nieuw en ik ben zelf stiekem wel fan van Corsair. :+

In die kast die je kiest (de N200) past geen ATX moederbord. Je moet dus kiezen voor een micro-ATX bord, of een grotere kast. Ik zou voor een grotere (en koelere/stillere) kast kiezen, zoals de pricewatch: NZXT S340 Colour Edition Zwart/Rood.

Informaticus of vakkundig Googler?

• Ergo
strategy games zijn vaak heel erg cpu bound dus dan zou ik op zijn minst de 6500 erin houden.
ook hoef je geen heatspreaders op je geheugen tenzij je voor een window wilt gaan zoals thetinus hierboven aangeeft. zou je voor de NZXT gaan, neem dan niet het setje dat the tinus heet aangekaart.

voor de rest ben ik het wel eens met de suggesties die hij aangeeft. als je een dichte behuizing wilt dan zijn dit solide opties :

pricewatch: Fractal Design Define S
pricewatch: Fractal Design CORE 2500
Pagina: 1