Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chigzaj
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-10-2019
Hee hallo,

Ik ben misschien wel de grootste noob qua overclocking op dit hele forum. Ik heb net overclocking FAQ gelezen en ben al een heel stuk wijzer.

Ik heb begin dit jaar een nieuwe PC gekocht en deze is gebaseerd op de Best buy guide 2016 midrange. Ik heb dus de i5 6400. Deze is standaard geclockt op 2,7ghz en heeft een soort boost? tot 3,3ghz. Alleen heb ik geen idee hoe dit werkt. Moet ik dit wel willen? Is tot 3,0 niet al voldoende voor de wat zwaardere spellen die ik speel als Arma 3, R6 Siege. Werkt dit overclocken via een programmatje in windows? Of moet dit in de bios? Waarom vind ik hier, voor deze processor, ook bijna niks over op youtube?

Gr,

J

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05:52

D4NG3R

kiwi

:)

Dat 'overklokken' gebeurt automatisch, en word beheerd door de BIOS. Zodra een enkele core wat meer word belast kan deze zichzelf overklokken voor extra prestaties. Ja, dat moet je willen en nee, dat zou ik zeer zeker niet uitzetten.

Zie: http://www.intel.nl/conte...rbo-boost-technology.html

Waarom je niks over 'handmatig' overklokken vind is omdat deze processor niet of nauwelijks kan worden overgeklokt, daarvoor moet je de K versie kopen.

[ Voor 37% gewijzigd door D4NG3R op 24-05-2016 10:58 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chigzaj
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 16-10-2019
Oke bedankt! Het kan dus goed zijn dat mijn processor dus al vaak genoeg draait op 3,3ghz tijdens het gamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05:52

D4NG3R

kiwi

:)

chigzaj schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:58:
Oke bedankt! Het kan dus goed zijn dat mijn processor dus al vaak genoeg draait op 3,3ghz tijdens het gamen?
Ja, voor verdere uitleg moet je de link die ik net gaf even bekijken. ;)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
D4NG3R schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:56:
Dat 'overklokken' gebeurt automatisch, en word beheerd door de BIOS. Zodra een enkele core wat meer word belast kan deze zichzelf overklokken voor extra prestaties. Ja, dat moet je willen en nee, dat zou ik zeer zeker niet uitzetten.

Zie: http://www.intel.nl/conte...rbo-boost-technology.html

Waarom je niks over 'handmatig' overklokken vind is omdat deze processor niet of nauwelijks kan worden overgeklokt, daarvoor moet je de K versie kopen.
Errr.... Skylake kan "well" overclocken? :p

http://overclocking.guide...e-cpus-performance-tests/

Hellemaal afhankelijk van mobo van ts:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
K versies hebben een niet gelockde multiplier. Dit betekent dat je alleen je processor snelheid kan verhogen.
Omdat deze bij veel modellen gelocked zijn moet je de fsb aanpassen, wat betekent dat alle componenten hier last van hebben, geheugen, pci, controllers etc.

Je kan je er verder in verdiepen, zoeken op overclocking i5. Meestal begin je met het verhogen van de fsb, en het omlaag zetten van de geheugen multiplier. Eventueel het verhogen van voltages kan weer winst boeken. Al met al is het veel testen, trail en error, ook afhankelijk van wat je moederbord allemaal ondersteunt.

De vraag is of de cpu nu je bottleneck is of niet, anders heeft overclocken effectief gezien niet veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:03
Ik zou er gewoon weg van blijven. Helemaal met een boxed. De prestatie die je eruit haalt is minimaal je GPUs over locken heeft meer nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Puddi Puddin schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 07:20:
Ik zou er gewoon weg van blijven. Helemaal met een boxed. De prestatie die je eruit haalt is minimaal je GPUs over locken heeft meer nut.
De stock koeler is inderdaad voldoende om de cpu gemiddeld te koelen op normale snelheden. Als je maar iets wil gaan overclocken adviseer ik sowieso een andere koeler.
Pagina: 1