Nexus 8 premium naaf herrie: kan ik nog even doorfietsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-05 17:05

EMP

Krulloos!

Topicstarter
Ik heb een Gazelle Chamonix met Nexus Premium 8 naaf van 2011 (gekocht in 2012). De eerste drie jaren niet veel op gefietst, maar het laatste jaar wel elke werkdag op en neer naar het werk, zo'n 25 minuten enkele reis.

Normaal fietsen gaat nog steeds perfect, maar als ik de trappers stil houd tijdens fietsen, of achteruit trap, maakt hij een geluid alsof ik een gereedschapskist schud. Ook schakelen gaat niet heel erg soepel meer. Als hij eenmaal in een versnelling zit fietst het prima, maar hij kraakt soms wat bij het schakelen, en soms moet hij even in versnelling 'schieten' (inclusief klein stukje doortrappen). Dit gedrag is er langzaam ingeslopen de afgelopen twee maanden.

Wat het lastig maakt, is dat (de fiets en) ik momenteel in Japan zijn, en de meeste fietsenmakers hier gewoonweg geen Engels spreken. Over anderhalve maand ga ik (en de fiets) weer terug naar Nederland.

Ik mag hier geen auto rijden, dus ben afhankelijk van de fiets en het OV. Als de fiets kapot zou gaan, zou dat erg onhandig zijn.

Mijn voornaamste vraag is dan ook: is het schadelijk om hiermee door te fietsen?

Als het geen kwaad kan, dan kijk ik er het liefst in Nederland naar. Daar heb ik gereedschap, een fietsenlift en een fietsenmaker om de hoek voor als ik het zelf niet (meer) kan ;)

Mar als het schadelijk is: is dit zelf te repareren? Of is het een bekend euvel, en zou de fietsenmaker het moeten herkennen als ik hem langs breng en met handen en voeten duidelijk probeer te maken wat er is?
Het eerste jaar na aankoop (2012) heeft hij netjes zijn drie servicebeurtjes bij de fietsenmaker gehad, sindsdien heb ik hem zelf onderhouden. Af en toe schoonmaken, ketting op spanning, remmen (v-brakes, lekker simpel) afstellen en de versnelling afstellen (gele puntjes gelijk zetten). Dit probleem gaat echter mijn fietsenkennis te boven. Help! :>

[ Voor 6% gewijzigd door EMP op 24-05-2016 04:21 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 597256

ik vermoed dat je versnellingskabel niet meer goed afgesteld staat. ik heb hier het zelfde gehad was een kwestie van bij de naaf het kabeltje los maken en verzetten. op internet kun je zo precies vinden hoe dat moet.

PS: https://www.izibike.nl/blog/shimano-nexus-8-afstellen/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:44
Kan ook een lager zijn die niet lekker is. Komt het echt uit de naaf of uit de trapas?

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-05 07:01

OgWok

U.N.C.L.E.

Inderdaad: eerst kabelafstelling controleren. Blijft het geluid, dan bepalen of het de naaf of de trapas is en dat gaat het beste met de ketting eraf en dan de trapas doordraaien. Die moet erg licht draaien, zonder geluiden.
Is het de naaf, dan is er wat mis mee en het is zo niet te zeggen hoe lang het duurt voor hij er helemaal mee stopt.
Lijkt me dat een beetje fietsenmaker in Japan er voor je een nieuw binnenwerk in kan zetten. Fietsenmaker op de fiets zetten en een rondje laten rijden; met handen en voetenwerk kan je hem wel duidelijk maken dat er een nieuw binnenwerk in moet. Misschien is er een 2e hands wiel in de werkplaats, wat in jouw fiets past.
Wel voor de Nexus 8 gaan; de 7 wordt door veel gebruikers ervaren als zwaarlopend. Hele Nexus 8 naaf kost hier rond de € 110,--, dus alleen binnenwerk, zal misschien iets goedkoper zijn.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....