HDD Verzekeringsdekking????

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-09 01:37
Mijn HDD met Windows en al zit al bijna tegen het einde van het leven, en ik heb geen back up, maar stel dat mijn HDD het opeens begeeft, is het dan mogelijk om de verzekeraar de data erop te dekken? En daarmee bedoel ik vooral de officiele Windows licentie die er op zit etc.

Beste antwoord (via dion_b op 24-05-2016 00:32)

Verwijderd

ChopperGunnerNL schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:50:
Klopt, heb het gek genoeg nooit overwogen, waarom dat weet ik zelf nog niet eens. Misschien slim om dat maar eens te doen dan. :P
Het klinkt alsof je niet aan back-ups doet en dan is nu het best moment om daar aan te beginnen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Nee, want die licentie kan je gewoon prima weer hergebruiken als je een nieuwe hardeschijf koopt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhaeTom
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:07
Precies,

een licentie zit nooit op de schijf, die heb je als sticker of in je UEFI staan. Als je de produktcode bedoelt, dan zou ik deze eens uitlezen met produkey en hem ergens opslaan, zodat je hem kunt hergebruiken indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Hahn schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:05:
Nee, want die licentie kan je gewoon prima weer hergebruiken als je een nieuwe hardeschijf koopt.
Nou nee, ik ga je even een lang verhaal vertellen.

Toen Windows 10 uitkwam wilde ik meteen upgraden van 8.1 naar 10. Maar tijdens het upgraden zette ik de PC per ongeluk uit, hierdoor was alles op de HDD weg en kon ik niks meer, dus besloot ik maar om via mn laptop een ISO bestand van Windows 10 op mn USB stick zetten en het zo op mn PC installeren, na de installatie moest ik mijn productkey invoeren, die van 8.1 was niet geldig dus kon ik die stap niet doen en heb ik het maar over geslagen, nadat alles gereed was voor gebruik, keek ik even bij Activatie onder instellingen, daar stond dat Windows 10 gewoon geactiveerd was, dit bleek dus een bug te zijn die kort na mijn installatie van Windows 10 werd opgelost, tot nu toe heb ik nog geprofiteerd van deze bug, maar dit is maar eenmalig, dus stel dat mn HDD het begeeft dan heb ik geen licentie/productkey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:19
Dan heb je toch nog je 8.1 licentie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Bel Microsoft en wie weet kunnen zij het fixen. Je gaat in ieder geval niks van je verzekering krijgen, dat kan ik je verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
.Maarten schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:12:
Dan heb je toch nog je 8.1 licentie?
Nee want die heb ik inmiddels overschreden, bovendien heb ik em ook niet meer in bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Dus je voldoet niet meer aan de licentievoorwaarden. Dan heb je dus ook geen recht op de licentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
ChopperGunnerNL schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:12:
[...]

Nee want die heb ik inmiddels overschreden, bovendien heb ik em ook niet meer in bezit.
Je hebt 'm niet eens meer in bezit, waar denk je dan bij je verzekering mee aan te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Hahn schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:13:
[...]

Je hebt 'm niet eens meer in bezit, waar denk je dan bij je verzekering mee aan te komen?
De 8.1 licentie kreeg ik van een vriend, die licentie kon ik dus activeren op 5 PCs, inmiddels heb ik dat aantal overschreden. En had ik er dus niks meer aan. Sinds Windows 10 uitkwam heb ik een fresh install gedaan op mijn PC, maar een bug zorgde er dus voor dat ik de licentie soort van 'gratis' kreeg terwijl er niks illegaals aan was ofzo.

[ Voor 4% gewijzigd door ChopperGunnerNL op 23-05-2016 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Dan voldoe je nog steeds niet aan de licentievoorwaarden. Blijft dus een illegale versie volgens de voorwaarden. Verzekering hoeft je daar dus niks voor te vergoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:02
ChopperGunnerNL schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:17:
[...]

De 8.1 licentie kreeg ik van een vriend, die licentie kon ik dus activeren op 5 PCs, inmiddels heb ik dat aantal overschreden. En had ik er dus niks meer aan. Sinds Windows 10 uitkwam heb ik een fresh install gedaan op mijn PC, maar een bug zorgde er dus voor dat ik de licentie soort van 'gratis' kreeg terwijl er niks illegaals aan was ofzo.
Je verzekering vraagt bij een claim hoeveel je ervoor betaalt hebt.
In jouw geval dus €0.
Dan keren ze je netjes €0 uit.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

ChopperGunnerNL schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:17:
[...]

Wordt Windows 10 niet gekoppeld aan een hardware-ID? Waardoor je pc bij een clean install geactiveerd wordt nadat deze contact heeft gehad met MS?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je pc eenmaal succesvol is geactiveerd met windows 10 dan kan dat in het vervolg ook na een schone installatie. Hier heb je geen key meer voor nodig.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
Dat ook ja. Maar soms werkt die activatie niet helemaal waardoor je alsnog een code in moet vullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
.Maarten schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:22:
Dat ook ja. Maar soms werkt die activatie niet helemaal waardoor je alsnog een code in moet vullen.
Het code invullen overslaan en wachten tot hij weer geactiveerd is, als Windows 10 een keer geactiveerd is word er een hardware-id gemaakt waardoor hij altijd geactiveerd zal worden tenzij je bepaalde hardware veranderd.

En data van een hdd verzekeren zal vast wel ergens mogelijk zijn maar de premie zal waarschijnlijk niet te betalen zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door revertive op 23-05-2016 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
revertive schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:27:
[...]

Het code invullen overslaan en wachten tot hij weer geactiveerd is, als Windows 10 een keer geactiveerd is word er een hardware-id gemaakt waardoor hij altijd geactiveerd zal worden tenzij je bepaalde hardware veranderd.
Dus stel ik upgrade mn GPU wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChopperGunnerNL schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:28:
Dus stel ik upgrade mn GPU wat dan?
Heb je opgezocht om welke hardware het gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
En dat hardware id wordt gegenereerd aan de hand van de code. En als die code te vaak is gebruikt kun je hem niet meer activeren. Soms lukt het dan nog wel om telefonisch te activeren.

Maar dat maakt niet uit voor ts. De verzekering hoeft dit niet te vergoeden omdat het niet de licentie van ts is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:29:
[...]

Heb je opgezocht om welke hardware het gaat?
Ja maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
.Maarten schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:30:
En dat hardware id wordt gegenereerd aan de hand van de code. En als die code te vaak is gebruikt kun je hem niet meer activeren. Soms lukt het dan nog wel om telefonisch te activeren.

Maar dat maakt niet uit voor ts. De verzekering hoeft dit niet te vergoeden omdat het niet de licentie van ts is.
De code komt te vervalen, en er word een hardware-id gemaakt aan de hand van de gevonden hardware. Daarom kan je bij een gratis upgrade ook niet zomaar hardware vervangen.

Q: What happens if I change the hardware configuration of my Windows 10 device?

A: If the hardware configuration of your Windows 10 device changes significantly (e.g. motherboard change) Windows may require re-activation on the device. This is the same experience as prior versions of Windows (e.g. Windows 7 and Windows 8.1). The free upgrade offer will not apply to activation of Windows 10 in such scenarios where hardware changes reset Activation.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ChopperGunnerNL schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:31:
Ja maar ik kan geen duidelijk antwoord vinden.
Waar heb je op gezocht dan? Het antwoord is vrij duidelijk:
We do know that should you change the Hard Drive, Processor or the GPU, everything will be okay, but the real issue comes up if you have to replace the Motherboard.
Oftewel, je zal niet snel tegen problemen aanlopen, tenzij je je moederbord vervangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:56

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Kijk, dit is gewoon dom. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen data dus ook het maken van backups.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
memphis schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:42:
[...]

Kijk, dit is gewoon dom. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen data dus ook het maken van backups.
Op het moment bezit ik geen hardeschijf waar ik een back up op kan plaatsen. Dit is deels mijn eigen schuld ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Echt, voor een paar tientjes haal je bij de 1e computerwinkel om de hoek een Terrabyte schijf, een interne of een USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
memphis schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:47:
Echt, voor een paar tientjes haal je bij de 1e computerwinkel om de hoek een Terrabyte schijf, een interne of een USB.
Klopt, heb het gek genoeg nooit overwogen, waarom dat weet ik zelf nog niet eens. Misschien slim om dat maar eens te doen dan. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:02
Over wat voor verzekering hebben we het hier eigenlijk? Ik heb nog nooit gehoord van een HDD verzekering.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

ChopperGunnerNL schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:50:
Het klinkt alsof je niet aan back-ups doet en dan is nu het best moment om daar aan te beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Jimster schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:52:
Over wat voor verzekering hebben we het hier eigenlijk? Ik heb nog nooit gehoord van een HDD verzekering.
Ik ook niet, maar ik vroeg me meer af of het onder inboedel valt. Maar die vraag is al beantwoord met een nee :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:53:
[...]

Is ook zo, ik begin het liefst met een fresh install en installeer ook liever niet vanuit een backup omdat alle oude bestanden ook meegaan. Maar in gevallen van dit is miss wel zo handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ChopperGunnerNL schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:54:
Is ook zo, ik begin het liefst met een fresh install en installeer ook liever niet vanuit een backup omdat alle oude bestanden ook meegaan. Maar in gevallen van dit is miss wel zo handig.
Let wel, ik heb het hier over je data, niet noodzakelijk Windows. Een paar tientjes neerleggen voor Windows is vervelend, maar geen ramp. Alle foto's, administratie, muziek en noem-maar-op kwijt zijn blijkt voor de meeste mensen echter een veel groter drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:56:
[...]

Let wel, ik heb het hier over je data, niet noodzakelijk Windows. Een paar tientjes neerleggen voor Windows is vervelend, maar geen ramp. Alle foto's, administratie, muziek en noem-maar-op kwijt zijn blijkt voor de meeste mensen echter een veel groter drama.
Mee eens, maar ik bewaar niet al te veel hiervan op mn PC en sla dit meestal direct op in de cloud of op USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ChopperGunnerNL schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:57:
Mee eens, maar ik bewaar niet al te veel hiervan op mn PC en sla dit meestal direct op in de cloud of op USB stick.
Je bedoelt dan dat je het en op je PC en in de cloud opslaat? Want alleen vertrouwen op de cloud is niet verstandig. Bedrijven kunnen hun diensten altijd aanpassen of over de kop gaan en dan ben je het spul ook kwijt.

USB-sticks moet je vergeten als back-up. Ze zijn prima voor transport of het kortstondig opslaan van gegevens, maar ze zijn te onbetrouwbaar om als back-up te dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:59:
[...]

Je bedoelt dan dat je het en op je PC en in de cloud opslaat? Want alleen vertrouwen op de cloud is niet verstandig. Bedrijven kunnen hun diensten altijd aanpassen of over de kop gaan en dan ben je het spul ook kwijt.

USB-sticks moet je vergeten als back-up. Ze zijn prima voor transport of het kortstondig opslaan van gegevens, maar ze zijn te onbetrouwbaar om als back-up te dienen.
Grote clouddiensten als OneDrive en Google Drive trekken nooit zomaar hun stekker eruit aangezien er heel veel mensen zijn die gebruik maken van deze diensten. En USBs? Ik hou USBs altijd op dezelfde plek en raak ze ook nooit kwijt. Dus ik weet van mezelf al dat het geen kwaad kan, en mocht ik ongelijk hebben dan zal de tijd het zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ChopperGunnerNL schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 00:01:
Grote clouddiensten als OneDrive en Google Drive trekken nooit zomaar hun stekker eruit aangezien er heel veel mensen zijn die gebruik maken van deze diensten.
Zoals banken niet zomaar failliet gaan omdat veel mensen ze gebruiken, bedoel je? Bij gratis diensten kan je op helemaal niets rekenen, maar ook bij betaalde diensten kan je er nooit zomaar voetstoots vanuit gaan dat het allemaal wel goed zal komen. Zorg dat je zelf tenminste één kopie van je gegevens hebt en bij voorkeur meer.
En USBs? Ik hou USBs altijd op dezelfde plek en raak ze ook nooit kwijt. Dus ik weet van mezelf al dat het geen kwaad kan, en mocht ik ongelijk hebben dan zal de tijd het zeggen.
Het gaat niet om kwijtraken, maar om het feit dat USB-sticks niet gebouwd zijn voor langdurige data-retentie. Zelfs SSD's hebben al problemen op dit vlak en die zijn vaak van hoogwaardiger kwaliteit. Doorgaans gaat het bij USB-sticks om goedkoper spul en dan zijn de cellen niet van fantastisch kaliber, wat weer betekent dat de data-retentie soms maar een paar maanden kan zijn. Ook zijn ze vanwege de form-factor en hoe Windows werkt kwetsbaarder voor fysieke en digitale schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChopperGunnerNL
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 00:18:
[...]

Zoals banken niet zomaar failliet gaan omdat veel mensen ze gebruiken, bedoel je? Bij gratis diensten kan je op helemaal niets rekenen, maar ook bij betaalde diensten kan je er nooit zomaar voetstoots vanuit gaan dat het allemaal wel goed zal komen. Zorg dat je zelf tenminste één kopie van je gegevens hebt en bij voorkeur meer.

[...]

Het gaat niet om kwijtraken, maar om het feit dat USB-sticks niet gebouwd zijn voor langdurige data-retentie. Zelfs SSD's hebben al problemen op dit vlak en die zijn vaak van hoogwaardiger kwaliteit. Doorgaans gaat het bij USB-sticks om goedkoper spul en dan zijn de cellen niet van fantastisch kaliber, wat weer betekent dat de data-retentie soms maar een paar maanden kan zijn. Ook zijn ze vanwege de form-factor en hoe Windows werkt kwetsbaarder voor fysieke en digitale schade.
Ik zie grote bedrijven zoals Microsoft en Google met miljoenen/miljarden gebruikers niet zomaar de stekker eruit trekken. En stel dat ze het doen dan zijn er talloze andere diensten die mij hetzelfde aanbieden. En stel dat cloud toch langzaam begint te krimpen, dan moet ik wel een andere oplossing vinden, maar zover zijn wel gelukkig nog niet.

Ik heb hiernaast mij een USB stick liggen van 4/5 jaar oud waar ik al die jaren lang mijn data op opsla, nooit problemen mee gehad, maar idd wat je zegt is het misschien beter om een vervangende oplossing te vinden, want 4/5 jaar voor een stickje is best oud.

[ Voor 19% gewijzigd door ChopperGunnerNL op 24-05-2016 00:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ChopperGunnerNL schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 00:25:
Ik heb hiernaast mij een USB stick liggen van 4/5 jaar oud waar ik al die jaren lang mijn data op opsla, nooit problemen mee gehad, maar idd wat je zegt is het misschien beter om een vervangende oplossing te vinden, want 4/5 jaar voor een stickje is best oud.
Dat is het ding met back-ups: je hebt ze nooit nodig, totdat je ze nodig hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

ChopperGunnerNL schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 00:01:
[...]

Grote clouddiensten als OneDrive en Google Drive trekken nooit zomaar hun stekker eruit aangezien er heel veel mensen zijn die gebruik maken van deze diensten. En USBs? Ik hou USBs altijd op dezelfde plek en raak ze ook nooit kwijt. Dus ik weet van mezelf al dat het geen kwaad kan, en mocht ik ongelijk hebben dan zal de tijd het zeggen.
Opslaan in de cloud is geen backup (!!!!)
Als je bijvoorbeeld een cryptolocker virus krijgt zal die zowel je harddisk als je clouddrives, netwerkshares (NAS) etc. encrypten. De enige backup is een (liefst offsite) op media die niet 'ingeplugged' is. Zoals die USB sticks of een externe harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 00:37:
Opslaan in de cloud is geen backup (!!!!)
Als je bijvoorbeeld een cryptolocker virus krijgt zal die zowel je harddisk als je clouddrives, netwerkshares (NAS) etc. encrypten.
Dat gebeurt alleen als je je clouddrive direct gemapt hebt. Als je gewoon inlogt met een wachtwoord is zoiets al bijna onmogelijk.

Wel een valide punt, overigens, want sommige mensen zullen zonder nadenken alles openzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 00:18:
[...]

Zelfs SSD's hebben al problemen op dit vlak en die zijn vaak van hoogwaardiger kwaliteit.
SSD's hebben meestal een voorraad reserve bitjes klaar staan mocht er bitjes uitvallen, simpele USB sticks hebben dit niet. Harde schijven hebben dan ook een S.M.A.R.T. functie die zelfs door de BIOS en Windows gecontroleerd wordt. Maar inderdaad is niets veilig, zeker niet een enkele backup. Daarom hebben bedrijven backup servers op andere locaties als ook tape backups die weer ergens anders worden opgeslagen, dit om aanslagen, overstromingen etc voor te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
ChopperGunnerNL schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:10:
[...]

Nou nee, ik ga je even een lang verhaal vertellen.

Toen Windows 10 uitkwam wilde ik meteen upgraden van 8.1 naar 10. Maar tijdens het upgraden zette ik de PC per ongeluk uit, hierdoor was alles op de HDD weg en kon ik niks meer, dus besloot ik maar om via mn laptop een ISO bestand van Windows 10 op mn USB stick zetten en het zo op mn PC installeren, na de installatie moest ik mijn productkey invoeren, die van 8.1 was niet geldig dus kon ik die stap niet doen en heb ik het maar over geslagen, nadat alles gereed was voor gebruik, keek ik even bij Activatie onder instellingen, daar stond dat Windows 10 gewoon geactiveerd was, dit bleek dus een bug te zijn die kort na mijn installatie van Windows 10 werd opgelost, tot nu toe heb ik nog geprofiteerd van deze bug, maar dit is maar eenmalig, dus stel dat mn HDD het begeeft dan heb ik geen licentie/productkey.
Dit was geen bug. Windows leest automatisch jouw key uit. Je Windows 8.1 key is ook geldig voor Windows 10. Je key zit tegenwoordig in je BIOS gebakken. Je kan alles vervangen behalve je moederbord en nog steeds zal Windows je key uitlezen. Dit is niet meteen nadat je nieuwe installatie hebt gedaan. Windows moet veel recht zetten bij een nieuwe installatie en activeren staat ergens achteraan in het rijtje. Dat je Windows 8.1 key niet werkte toen je hem handmatig in typte klopt ook. Windows was al bezig met je key.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ontopic: een hdd valt gewoon onder je inboedel, en als je deze bijv. laat vallen kan je verzekeraar de kosten m.b.t. datarecovery op zich nemen. Echter zoals al vaak zat gemeld geldt dat nou net niet voor je Windows licentie.

Wat jij echter beschrijft is slijtage/ouderdom en dat valt dan weer niet onder je verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aikon schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:09:
Ontopic: een hdd valt gewoon onder je inboedel, en als je deze bijv. laat vallen kan je verzekeraar de kosten m.b.t. datarecovery op zich nemen.
Gebruikelijke verzekeringen dekken alleen de hardware en niet de data. Dat is ook logisch: een verzekeraar mag ervan uitgaan dat je, conform de algemeen geldende standaarden en conventies, netjes back-ups hebt gemaakt van je data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:22

DukeBox

loves wheat smoothies

memphis schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 00:45:
SSD's hebben meestal een voorraad reserve bitjes klaar staan mocht er bitjes uitvallen, simpele USB sticks hebben dit niet.
Buiten dat USB sticks dit ook hebben, geld dit alleen voor schrijven. Defecten bij lezen kunnen alleen middels CRC opgelost worden (wanneer er geen duplicate data is) en als er teveel beschadigd is houd het gewoon op. Zoek maar eens op bitrot.

[ Voor 3% gewijzigd door DukeBox op 24-05-2016 10:25 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:19:
[...]

Gebruikelijke verzekeringen dekken alleen de hardware en niet de data. Dat is ook logisch: een verzekeraar mag ervan uitgaan dat je, conform de algemeen geldende standaarden en conventies, netjes back-ups hebt gemaakt van je data.
Klopt ja, ik schrijf ook 'kan', het ligt uiteraard aan je dekking. Bij een vriend van me was dit wel gedekt, maar dat zal gezien de hoge kosten niet standaard zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 15:54
Een verzekeraar zal nooit en te nimmer de waarde van de data op jouw harde schijf gaan dekken. Stel dat je aankomt met het verhaal dat er een prototype van de "perpetuum mobile" op staat, of een design voor een koude-kernfusie reactor. Die dingen zijn (als werkend) vele honderden miljarden waard, maar kwijt door de falende harde schijf - of de verzekeraar even wil aftikken?

Je ziet dit bij heel veel verzekeringen terugkomen: alleen het goed is gedekt, niet dat wat het eventueel aan waarde in zich zou kunnen hebben. Zou Karel Appel met zijn afbrokkelende verf een paar miljoen aan schade kunnen claimen alleen om dat hij een goede schilder is (en zijn schilderijen dus veel waard zijn), maar jij die achter in de rij stond met dezelfde tubes niet?

De verzekeraar gaat je geen licentie leveren als je harde schijf crasht, en nu je hier hebt aangegeven dat je weet dat die schijf bijna aan het einde van zijn levensduur is, gaan ze je waarschijnlijk ook geen vergoeding voor de schijf zelf betalen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 20:39

WhiteDog

met zwarte hond

Tukkertje-RaH schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 13:32:
Een verzekeraar zal nooit en te nimmer de waarde van de data op jouw harde schijf gaan dekken. Stel dat je aankomt met het verhaal dat er een prototype van de "perpetuum mobile" op staat, of een design voor een koude-kernfusie reactor. Die dingen zijn (als werkend) vele honderden miljarden waard, maar kwijt door de falende harde schijf - of de verzekeraar even wil aftikken?

Je ziet dit bij heel veel verzekeringen terugkomen: alleen het goed is gedekt, niet dat wat het eventueel aan waarde in zich zou kunnen hebben. Zou Karel Appel met zijn afbrokkelende verf een paar miljoen aan schade kunnen claimen alleen om dat hij een goede schilder is (en zijn schilderijen dus veel waard zijn), maar jij die achter in de rij stond met dezelfde tubes niet?

De verzekeraar gaat je geen licentie leveren als je harde schijf crasht, en nu je hier hebt aangegeven dat je weet dat die schijf bijna aan het einde van zijn levensduur is, gaan ze je waarschijnlijk ook geen vergoeding voor de schijf zelf betalen...
Of iets eenvoudiger: Harde schijf kapot > vakantiefoto's kwijt > verzekering koopt je vliegtuigtickets om de foto's opnieuw te gaan nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Aikon schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:49:
[...]

Klopt ja, ik schrijf ook 'kan', het ligt uiteraard aan je dekking. Bij een vriend van me was dit wel gedekt, maar dat zal gezien de hoge kosten niet standaard zijn.
Je vriend heeft gewoon mazzel gehad dat er niet zoveel aan kapot was. Maar een verzekeraar gaat echt geen data-recovery vergoeden tegen elke prijs... En die prijs stijgt snel, heel erg snel...

Als je bijv een courant type hdd hebt dan kan je el-cheapo de controller uitwisselen, wellicht dat een verzekering dit nog vergoed. Maar als jij echt een kras op meerdere platters hebt dan is er geen verzekering die dat recoveren gaat betalen. Of je moet echt gek zijn en zelf een losse verzekering daarvoor afsluiten (maar dan schat ik dat je een tarief hebt a bijv 20k in 5 jaar enkel en alleen aan data-recovery verzekering, want je hebt geen kwantiteit die de kosten kan verlagen en de kosten zijn gewoon heel hoog)

Meeste echte data-recovery bedrijven werken dan ook gewoon tegen een prijs per MB en dat gaat hard met multi-TB opstellingen van tegenwoordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Vertel mij wat, wekelijks moeten we op werk een schijf doorsturen naar een recovery bedrijf, kost klauwen met geld omdat mensen geen besef hebben hoe ze hun data moeten opslaan, zelfs cached folders worden genegeerd.
Maar ja, de gerecovered data komt terug op een verse 2.5" USB schijf, een stille hint :P

Pagina: 1