10 laptops opladen tijdens rijden in een busje

Pagina: 1
Acties:
  • 8.934 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-06 08:33
Mijn vraag is hoe ik tijdens een lange reis onze laptops kan opladen. Wij zijn een groep van 10 vrienden die een lange reis met een eigen bus gaan maken en we willen voorkomen dat we steeds naar hotels/cafe's moeten zoeken.

-extrainfo - Het gaat echt om mensen die constant de computer gebruiken , vooral als we de (eigen) Mercedes Sprinter uitkomen en er geen stroom voorhanden is. Om wat meer info te geven : , het gaat om een reis door Centraal-Afrika en de computers worden gebruikt voor allerlei doeleinden zoals les geven en vrijwilligerswerk doen, De enige stroombron is dan het busje. Het 3G internet krijgen we via een MIFI. Behelpen dus ! ...

Relevante hardware die ik gebruik : 10 laptops die allemaal een 85Watt oplader gebruiken (veel Macbook Pro's) en nog wat smartphones

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb : er zijn 12V sigaretten-auto-opladers te koop, en eentje werkt prima, maar dit heeft het nadeel dat we 10 sigarettenaanstekers in de bus moeten hebben.

Afbeeldingslocatie: http://www.wholesale.ae/uploads/7/2/4/6/7246100/9117759_orig.jpg

Een spanningsconverter van 12V naar 220V zou een alternatief kunnen zijn, maar ik weet niet of dit 10 stopcontacten aankan. Ik kan me voorstellen dat de motor moet lopen om de accu van de auto te sparen ?

Dank je wel :)

[ Voor 19% gewijzigd door FFW op 24-05-2016 13:30 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-06 16:07

ElMacaroni

Laat de zon maar komen!

10 x 85 Watt kun je zelf uitrekenen. Dat op een 12V aansluiting, verliezen even buiten beschouwing gelaten trekt 70A. Dat houden niet veel accu's vol, dus je dynamo moet flink aan het werk.

Ik zou bijna eerder denken aan een los aggregaatje, 1kW oid, met een 4 x 3 stopcontacten eraan.
Kun je ook laden als de bus niet loopt...

SE2200+14xSF170S & SE1500M+4xTSM-375

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:45
10 x 85W is in het ergste geval 850watt als ze allemaal maximaal laden. Da's aardig wat(t) voor een accutje.

Heeft die bus wel 12V? Vaak is dat 24V...

Kun je niet een paar zonnepanelen op het dak gooien? Zo niet, dan zul je met een extra accu moeten gaan werken. Maar dat moet ook geladen worden. En een busje heeft toch een andere elektrische installatie dan een camper (24 vs 12V)

De laptops een beetje gespreid opladen is ook wel aan te raden, dat scheelt ook al een hoop.

Aggregaat... daar moet je wel een beetje mee oppassen, vooral de budgetdingen geven niet echt een hele stabiele spanning/frequentie, en t is maar net hoe leuk zo'n adapter dat vind.

Goedkoopste manier om een beetje 220V te krijgen vanaf een 24V accu: Scoor een oude UPS. Een beetje UPS werkt op 2x12V (even zoeken, zwaardere upssen gebruiken meerdere cellen). Als je dynamo krachtig genoeg is kun je daar wel wat stroom uithalen en heb je een fatsoenlijke 220V.

Eventueel kun je het combineren: Eigen AGM accu voor de interne electronica, die dmv zonnepanelen bijlaad

[ Voor 37% gewijzigd door DJSmiley op 23-05-2016 23:13 ]

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-06 11:59
Iets anders doen tijdens de reis? Met 10 vrienden in een busje zou ik het heel vreemd vinden als iedereen autistisch achter z'n laptop zat.
Modbreak:Niet op de man spelen, al helemaal niet met ziektes :/

Topicstart is te karig, maar dat is geen reden om dit soort onzin te posten :o

[ Voor 35% gewijzigd door dion_b op 24-05-2016 12:24 ]

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-06 18:47

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Daarnaast, je hoeft die 10 laptops echt niet allemaal tegelijk op te laden lijkt me?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-06 21:14
Een auto heeft volgens mij meestal een 30A zekering op de sigarettenaansteker. 10 Laptops daarmee opladen gaat dus helaas niet werken (zekering uitwisselen lijkt me niet verstandig). Je kan evt kijken in het boekje of bij de zekeringenkast wat voor zekering er in je bus zit.

Los van het feit of je accu en dynamo het aankunnen zal je een manier moeten vinden om de stroom van onder de motorkap naar de cabine te krijgen. Meestal is het een hels karwei om een kabel door het brandschot te krijgen, maar als je geluk hebt zit er al een gat waar je makkelijk bij kan. Buitenom kan natuurlijk ook, maar dan heb je de hele rit een kabel door een raam lopen dat niet meer dicht kan.

Een accu uitwisselen (of een tweede toevoegen) is vaak geen lastige klus en je dynamo zal het waarschijnlijk wel aankunnen (menig geluidsinstallatie trekt meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tech hoort in in GC. Even een tikje richting HW..

AZ -> OH

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schlumpie
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-12-2023

Schlumpie

Professioneel prutser

Volgensmij kan je uit de gemiddelde sigarettenaansteker max 100w trekken. Dan zou je op die manier dus een laptop en 3 telefoons kunnen opladen.

Kan je niet gewoon steeds 1 snoertje doorgeven? Macboocs gaan toch erg lang mee op een enkele batterijlading, en op die manier hou je ze allemaal semi-vol.

Verstuurd vanaf mijn magnetron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:56
Scoor ergens een extra lood accu waar je die opladers aan knoopt. Vervolgens gebruik je een charge controller* zodat je die accu kan opladen zonder de dynamo over te belasten.

Voordeel op deze manier is dat je nooit de hoofdaccu of de dynamo kan overbelasten.
Scheelt je weer een belletje naar de wegenwacht.

*Een constant current regulator. Welke uiteraard uitschakelt wanneer de motor uit is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:03

Theo

moederbord

Een beetje Macbook houdt het met gemak 4 uur vol op een volle accu, en deze kan met 2 uurtjes zeker worden opgeladen. Ofwel, als je drie laders in het busje hebt aangesloten dan zou iedereen kunnen laden wanneer nodig, en kunnen werken op de accu van de laptop zelf. Drie laders verbruiken 175 watt; ongeveer 15 amperes. Dit kun je probleemloos aansluiten op een sigarettenaansteker. (Haal dan ergens een 1 naar 3 sigarettenaansteker verloopje voor een paar euro)

Wil je 24/7 de laptops aan de lader plaatsen dan zullen ze veel minder dan 85 watt verbruiken; ze zullen eerder 20 watt verbruiken (er hoeft dan immers geen accu geladen te worden). Hierdoor zullen de tien laptops 200 watt gebruiken. Ook dit moet geen problemen geven voor een sigarettenaansteker. Je zal dan echter wel even moeten hobbyen om tien laders aan te kunnen sluiten op 1 12V stopcontact..

En vooral; niet meer dan 1 uur de laders gebruiken als de motor van de bus niet draait. Anders is de kans aanwezig dat je de bus moet aanduwen :P

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kid1988
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 20:34
Wat voor bus is het?
Aangezien je meer dan 8 passagiers hebt, lijkt het me geen "rijbewijs B" voertuig. Die zijn daar vaak niet op voorbereid.

Is het wel een rijbewijs B voertuig? dan:
Nee. Niet aan beginnen. Deze voertuigen zijn vaak maar 12v.

Zoals eerder vermeld is de sigarettenaansteker gezekerd op 30 ampere. Tegenwoordig in nieuwere auto's is geen aansteker meer maar een "accesoires oplaadpunt". Deze zijn gezekerd op 10 ampere.
Sigaretaanstekers zijn ook niet bedoeld om een lange tijd veel vermogen te geven (enkel de aansteker zelf gebruikt veel stroom. De gemiddelde USB oplader is ~10watt.
Daarnaast zijn Dynamo's van bijvoorbeeld een Mercedes Kombi W123 maar 55A, dat is 770 watt. (14V)

Heb je echt een autobus, dan is de kans groot dat je 24volt hebt. Echter nog steeds geen mogelijkheid om 10x85watt te trekken. Die zul je moeten aanleggen/ aan laten leggen.

Onderschat niet hoeveel 850 watt is over 12 of 24 volt.
Ter referentie: Een startmotor is ~0.9kW onder startlast. Hoe lang kun je starten voor je accu leeg is? In die tijd kun je geen laptop opladen ben ik bang.

kid1988 wijzigde deze reactie 26-11-1998 04:19 (101%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Ik ben nu aan het rondrijden door Australië en had het zelfde probleem. De meeste bussen of busjes hebben plek voor een tweede accu. Echter houd een goede accu het niet lang vol met 10 laptops. Daarnaast kan je makkelijk minimaal 600 watt trekken uit je dynamo. "Dual battery systems" zijn heel populair hier net als inverters.

Wat je nodig hebt is in iedergeval een "pure sine" 1000W of 1200W inverter. Die sluit je aan op je dynamo via een kabel die door het brandschot gaat. Dit kan je eenvoudig zelf doen. Wil je echter ook stroom zonder dat de motor draait dan zal je een twee accu moeten aanshaffen en goede deep cycle accu's zijn niet goedkoop. Sowieso geen lood accu's nemen, zijn lomp en zwaar. Neem dan liever een speciale gesealde gel accu.

Edit: maar kan je ons eerst vertellen welke bus je hebt? Best handig om te weten welke dynamo er in zit. Eventueel een dynamo vervangen voor een betere is meestal ook niet echt een probleem.

[ Voor 11% gewijzigd door Eli3l op 24-05-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-06 17:02

SpamLame

niks

Eli3l schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:47:
...

Edit: maar kan je ons eerst vertellen welke bus je hebt? Best handig om te weten welke dynamo er in zit. Eventueel een dynamo vervangen voor een betere is meestal ook niet echt een probleem.
Niet dat ik er veel verstand van heb, maar kan je dan niet beter de specs van de dynamo vragen.
Als de dynamo ooit vervangen is geweest hoeft dat niet noodzakelijk door een gelijke te zijn gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Laatst online: 25-05 03:09
SpamLame schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:54:
[...]

Niet dat ik er veel verstand van heb, maar kan je dan niet beter de specs van de dynamo vragen.
Als de dynamo ooit vervangen is geweest hoeft dat niet noodzakelijk door een gelijke te zijn gedaan.
Bijden zijn handig om te weten. Maar zelfs als de dynamo niet sterk genoeg is kun je het via een dual of tripple battery systeem oplossen. De inverter laad de laptops op via de extra accu's en de dynamo blijft ze bijladen. Dus zolang je langer rijdt dan je laptops prik nodig hebben worden de accu's weer geladen.

Je hebt dan nodig:

-minimaal twee 80ah deep cycle of twee 100ah deel cycle om safe te zijn

link

-pure sine inverter van 1200W

link

-solenoid, die zorgt dat eerst je start accu word geladen link

- accu cases om ze te beschermen

- goede kwaliteit zuurstofloze kabels

Al met al denk ik dat je rond de €1000 a €1200 kwijt bent als je het goed doet. Dan heb je wel een betrouwbaar systeem waarmee je op een andere reis bijvoorbeeld makkelijk een koelkast en bijvoorbeeld een tv of desktop pc kan aansluiten ;)

Edit: links zijn ter illustratie, er zijn genoeg andere merken die je kan gebruiken. Red Arc blijkt wel een van de beste solenoids te maken.

Edit: links gefixt

[ Voor 3% gewijzigd door Eli3l op 24-05-2016 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:40

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Geen idee qua ruimte (en omrekenfactor), maar is een aggregaat geen oplossing? Afaik kunnen die makkelijk 10A op 220 leveren (~2k watt), dat zou toch ruim genoeg moeten zijn?

Goed, ding draaien in de bus zelf lijkt me niet echt fris voor de lucht, maar ding is buiten dat overal inzetbaar.

Edit, dat was al geopperd.

[ Voor 4% gewijzigd door SinergyX op 24-05-2016 10:25 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:16
SinergyX schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:24:
Geen idee qua ruimte (en omrekenfactor), maar is een aggregaat geen oplossing? Afaik kunnen die makkelijk 10A op 220 leveren (~2k watt), dat zou toch ruim genoeg moeten zijn?

Goed, ding draaien in de bus zelf lijkt me niet echt fris voor de lucht, maar ding is buiten dat overal inzetbaar.

Edit, dat was al geopperd.
Afbeeldingslocatie: http://enjyverhuur.nl/153-thickbox_default/60-kva-aggregaat-huren.jpg

Je kan hem ook gewoon achter de bus hangen! :)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 759877

Wat is jullie budget eigenlijk? Er worden hier verschillende oplossingen geboden maar deze gaan al rap tegen de paar honderd € tikken. Kunnen jullie evt beurtrol systeem inlassen? Denk dat je met een degelijke 12V -> 230V transformer rond de 300W kan halen, dus per 3 laptop en phone opladen moet wel lukken denk ik?
Zeker als je wifi en dergelijke uitzet moet je toch kunnen uitzingen tot het terug jouw beurt is om op te laden?

Dan ben je slechts 100 euro kwijt. Je kan dan wel enkel laden terwijl je motor draait...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Wat voor een bus is het?

huurbus of eigendom?

Als het je eigen bus is, vanuit de accu rechtstreeks een stuk 10 mm2 naar binnen ( zekering vlakbij accu) en dan binnen verdelen over een aantal aansteker pluggen.

Een laptop zal niet continu de volle 85 watt sleuren.

De dynamo van de bus zal ergens tussen 65A (936 watt) en 80A (1150 watt) soms meer kunnen leveren dus opzich zou het min of meer goed moeten gaan.... niet allemaal tegelijk laden / spelen en geen achterruitverwarming gebruiken.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

_eLMo_

Formerly: marowi

Let wel op dat de 85 watt oplader 85 watt OUTPUT heeft, met verliezen zal de input dus groter zijn!
Daarentegen gebruik je die 85 watt alleen als je videokaart ook aan staat volgens mij, dus zolang je niet gamed moet het wel meevallen.

Macbook Pro 85 Watt lader:
20v bij 4.25A output (~85watt)
Input 100-240v bij 1.5A, suggereerd dus ~150 watt (100v * 1.5A)

Nou zal die adapter echt geen 65 watt aan warmte afbranden, maar er zullen wel wat verliezen zijn, dus ik zou zeker met 100 watt (max) per adapter rekenen.

[ Voor 40% gewijzigd door _eLMo_ op 24-05-2016 10:57 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-06 07:14
Wat voor een bus is dat? Een degelijke lijnbus of 1 of ander oud volkswagen hippie busje?

In ieder geval de simpelste methode is om een omvormer te kopen die 12/24 volt dc omzet naar 220.
Er is wel een limiterende factor, zo'n sigaretten aansluiting levert vaak niet meer dan 15A, bij 12 volt krijg je dus maar 180 watt. Omdat je zei dat je zo'n aansluiting had neem ik aan dat die beschikbaar is op je voertuig.

Mijn laptop (een 4 jaar oude asus) trekt bij het opladen, in afgesloten toestand 35 watt uit de muur. Je zo dus 5 van mijn laptops kunnen opladen bij jou. Een apple zal iets vergelijkbaars trekken, test het eens zou ik zeggen!

Als je 5 laptops tegelijk kan opladen is dat niet genoeg? Anders moet je direct naar de accu gaan met je omvormer. Een model van 400-500 watt zal voldoen voor alles samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02:18
Ik vermoed dat er met de bus wel eens zal overnacht worden op een camping. Dat deed ik toch een aantal jaar geleden toen ik met vrienden de ganse maand juli door Frankrijk trok met een omgebouwde Renault Master. Om de X aantal dagen boekten we een plaatsje op een camping, om zo gebruik te kunnen maken van hun sanitaire installaties en hun wasmachines. Als je daar een plaatsje met een 220V aansluiting kan scoren, heb je aan een verlengkabel en verdeelstekker genoeg om tijdens de nachturen de laptops al op netspannning te hangen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBplap
  • Niet online

JBplap

Powered by:

De vraag is ook of je echt wel 1 laptop per persoon nodig hebt op een vakantie :p

Ook met het oog van diefstal bv...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

1001 mogelijkheden, maar allemaal afhankelijk van exact wat topicstarter voor bus heeft en wat de electrische mogelijkheden daarvan zijn, en van exact hoe nodig het is om alle tien laptops continu tegelijk te laden.

Modbreak:TS, het is een beetje jammer om een (karige) topicstart op GoT te dumpen en vervolgens totaal niet meer in te gaan op vragen. Gelieve dat alsnog te doen, anders heeft dit (potentieel erg interessante) topic weinig zin en rest er weinig anders dan het te sluiten :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cwookie
  • Laatst online: 08:43
Sinds wanneer zijn moderators zo ongeduldig geworden? Dit topic is net een halve dag oud. Als ik 's avonds een topic start dan zou ik ook pas op zijn vroegst de volgende avond kunnen reageren. Niet iedereen zit 24/7 op Tweakers...
Modbreak:Hou commentaar over moderatie buiten het topic.

De eerste verzoeken om informatie waren al binnen kwartier van openen topic gegeven. Als je daar al niet op kunt beantwoorden ben je bezig met dumpen en wegrennen, dat is zeker niet de bedoeling :o

[ Voor 36% gewijzigd door dion_b op 24-05-2016 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
Hoi, dank je wel voor het meedenken. Het gaat echt om mensen die constant de computer gebruiken , vooral als we de (eigen) Mercedes Sprinter uitkomen en er geen stroom voorhanden is. Om wat meer info te geven : , het gaat om een reis door Centraal-Afrika en de computers worden gebruikt voor allerlei doeleinden zoals les geven en vrijwilligerswerk doen, De enige stroombron is dan het busje. Het 3G internet krijgen we via een MIFI. Behelpen dus ! <- ik plak deze infoook in de Openingspost

En inderdaad, Ik moet alle antwoorden nog kunnen lezen aangezien ik op mijn werk ben. Maar : nogmaals bedankt !!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Een Mercedes sprinter is gewoon 12 volt denk ik. (succes op die Afrikaanse wegen met zo'n auto)

Dan blijft het het simpelste om proberen mee te leachen op de ingebouwde alternator. Als jullie plannen die laptops te gebruiken én op te laden terwijl je mobiel bent kies dan voor een 600 watt omvormertje.
(zoiets: http://www.spy-europe.be/Omvormer-Converter-600-Watt/nl)
Die kan wel even kortstondig meer leveren, dan heb je per laptop 60 watt, meer dan genoeg zolang je geen lan party gaat houden.

Let op je trekt hier ENORME stromen van je accu, gebruik het geheel dus enkel als de motor draait!
(600 watt + 10% verlies) / 12 volt = 55 ampere, hier heb je al een vrij dikke kabel voor nodig...

Ga eerst naar de garagist en vraag na hoeveel de alternator van je busje kan leveren! Je zal daar in Afrika ook steeds met je airco/lichten rijden wat ook weer energie vraagt. Leg de situatie zodoende uit aan de garagist.

Alternatief is werken met een generator ... Maar dat creëert ook weer problemen als je die op het dak kwijt moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 16:42
Ga niet naar een gemiddelde garage, maar ga naar een goede car audio/elektra (inbouw)specialist.
Deze kunnen jou vast en zeker van de juiste info voorzien.

Er komt nogal wat bij kijken als je iets van redelijk veel vermogen wilt voorzien in een auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joto
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06 09:52
De meeste laptops hebben een adapter die 19V levert.
Ik zou persoonlijk 10,(of anders 5) stepup converters gebruiken met een laptop laadstekker er aan.
De conversie van 12DC -> 220 AC -> 19 DC doe je dan in een enkele stap.
Minder verlies, en niet een enkelapparaat ( de 220 converter) waar je van afhankelijk bent.
Zorg dat de de accu spanning en stroom in de gaten kan houden.

Mogelijk 5 tegelijk laden, en dan de andere 5

1+1+1 = 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:45
Midden afrika... Grote accu achterin icm een paar zonnepanelen? Beetje paneel is 240-250wp, nieuwere panelen nog hoger. En met een beetje geluk passen er wel 2 panelen op het dak. (Gezien de breedte van zo'n bus kun je ze zelfs in de breedte leggen -> dan kun je er 3-4 kwijt.

Ik gok dat je met 400W aan zonnepanelen en een grote accu het al wel red. Tenslotte zal een laptop niet continue z'n max vermogen gebruiken. Als je een beetje afwisselt kun je de accu wel gebruiken om de pieken te bufferen, of als de zon wat minder wordt.
Maar gezien de plek zal de opbrengst van die panelen relatief hoog zijn, 300-350W continue moet volgens mij prima lukken.

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 24-05-2016 14:21 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:48
dion_b schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 12:27:
[..]
Modbreak:TS, het is een beetje jammer om een (karige) topicstart op GoT te dumpen en vervolgens totaal niet meer in te gaan op vragen. Gelieve dat alsnog te doen, anders heeft dit (potentieel erg interessante) topic weinig zin en rest er weinig anders dan het te sluiten :o
Topic start: maandag 23 mei 2016 22:55

Er wordt maandagavond een topic geopend.. Dinsdag overdag moet men gewoon werken me dunkt..
Maar de TS krijgt al meteen een modbreak voor zijn kiezen dat hij wel moet reageren anders wordt het topic gesloten?? :?
Modbreak:Commentaar op moderatie niet in topic. Verzoeken om meer info zijn ook gewoon maandagavond gedaan, en sowieso hoort een topicstart gelijk al een stuk meer info dan hier te hebben.

[ Voor 13% gewijzigd door dion_b op 24-05-2016 16:25 ]

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 759877

En euh, hoe geraken jullie daar? Rijden jullie van hier naar daar met het busje? Of vliegen jullie eerste stuk en pikken daar het busje ter plekke op?

Ik zou gewoon een stroomaggregaat huren/kopen (een kleintje die zo'n 2kW kan leveren) kost zo'n 5 a 700 euro en daar ga je nooit mee sukkelen en altijd veilig mee zijn. Kan je ook je MiFi router op aansluiten en hoef je niet te klooien met batterijen en zonnepanelen. Ik zou vooral willen vermijden dat ik daar m'n batterij van het busje volledig leegtrek en niet meer kan starten ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Ik zou zelf voor een Aggregaat gaan die op het dak staat. of in een aanhangwagen
Je wilt namelijk met een eigen voertuig wat niet er aan gewend is, om in dat klimaat te rijden
Wat gaan aanpassen.
+ we hebben het hier als ik het goed is over een diesel motoren.
Die gebruiken in het algemeen al meer stroom dan een benzine motoren.
En wat al gezegd is, zal de airco hoog waarschijnlijk ook aan staan.
Dat houd de standaard dynamo waarschijnlijk toch niet vol met 10 laptops.
Als je nu een 24volt Accu/dynamo had. was het wat beter te realiseren, 10 laptops op de dynamo.
Maar op een 12. ben ik bang dat je dat kan vergeten.
Daarom dat ik zeg, ga voor een Aggregaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FFW schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 13:29:
Hoi, dank je wel voor het meedenken. Het gaat echt om mensen die constant de computer gebruiken , vooral als we de (eigen) Mercedes Sprinter uitkomen en er geen stroom voorhanden is.
Exact welke Mercedes Sprinter en in welke uitvoering? Dat bepaald max vermogen en mogelijkheden.

Verder: je bent neem ik aan niet 24/7 aan het rijden. Hoe was je van plan te laden als de Sprinter stil staat?

Keerzijde: je hoeft niet al die laptops continu aan de lader te hebben hangen. 6 uur gebruiksduur laad je in veel minder dan 6 uur.

In Centraal-Afrika is zon meestal wel ruim voorhanden. Is het geen idee om (naast oplossing in busje) zonnepanelen te kopen.
Om wat meer info te geven : , het gaat om een reis door Centraal-Afrika en de computers worden gebruikt voor allerlei doeleinden zoals les geven en vrijwilligerswerk doen, De enige stroombron is dan het busje. Het 3G internet krijgen we via een MIFI. Behelpen dus ! <- ik plak deze infoook in de Openingspost
Waar exact in "Centraal-Afrika"? Muv de Congo's en Mozambique is er ondertussen vrijwel overal 4G beschikbaar. 4G biedt op lage frequenties veel bredere dekking dan 3G en veel landen hebben ook LTE netwerken op 800MHz, dus (nog los van snelheid) is het voor dekking een veel beter idee.
En inderdaad, Ik moet alle antwoorden nog kunnen lezen aangezien ik op mijn werk ben. Maar : nogmaals bedankt !!! :D
Dat had dus gisteravond al gekund, scheelde opzoeken onder werktijd...

Tenslotte: denk ook even aan security. Alles van waarde is weerloos en in Centraal-Afrika is vrijwel alles wat je bij je hebt van grote waarde. Je zult vast iets van kluizen hebben voor de laptops zelf, maar denk ook aan je oplaadapparatuur. Dat kan ook al te makkelijk pootjes krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:07
LordSinclair schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 10:26:
[...]

[afbeelding]

Je kan hem ook gewoon achter de bus hangen! :)
Hah, hilarisch. Je moet er dan wel een bewaker met een AK-74 op zetten anders ben je die mooie gele aggregaat na je eerste dag kwijt :+ . Welk dorp/boer/warlord wil nu niet zo'n stoere gele stroomvoorziening?

[ Voor 7% gewijzigd door sdk1985 op 24-05-2016 14:37 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:22
Bas. schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:04:
Ga niet naar een gemiddelde garage, maar ga naar een goede car audio/elektra (inbouw)specialist.
Deze kunnen jou vast en zeker van de juiste info voorzien.

Er komt nogal wat bij kijken als je iets van redelijk veel vermogen wilt voorzien in een auto.
Dit lijkt me het beste advies van wat ik hier gelezen heb. Wat ik af en toe aan audioapparatuur voorbij zie komen in auto's en wat voor (dikke) kabels naar de speakers lopen is de stroomvoorziening daar zeker niet mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:18
Enne, wat ga je doen met je airco?
Een paar PV panelen op je dak, een 2de accu en goede leegloopbeveiliging lijken me het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2024
Ik heb wat info's online gevonden:

https://www.safaribookson...s/0596008716/ch01s11.html

Ziet er allemaal erg technisch uit, maar misschien vindt je info die je kan gebruiken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Joto schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:16:
Ik zou persoonlijk 10,(of anders 5) stepup converters gebruiken met een laptop laadstekker er aan.
Minder verlies, en niet een enkelapparaat ( de 220 converter) waar je van afhankelijk bent.

Dit. Veel efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Zonnepanelen zou ik niet installeren. Ten eerste is dat veels te duur, je hebt er niks meer aan na je reis. Bovendien zijn die ook na dag 1 van je dag gestolen...

@mod, ga je de TS nu verplichten om elk uur dit topic te controleren? Er is niet eens 24 uur gepasseerd, beetje onvriendelijk tegenover deze nog bijna aspirant-forumgebruiker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Joto schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:16:

Dat gaat (zeker in het geval van de MacBook's) helaas niet werken. Die adapters hebben nog 2 controle pinnetjes om te zien of er echt een adapter aanhangt en voor wat communicatie tussen adapter en laptop. Slim idee maar helaas :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou trouwens geen splitters voor de sigarettenaanstekers gaan gebruiken. Ik heb al eens meegemaakt dat zo'n verdeeldoosje is gesmolten omdat de koelbox toch wel erg veel stroom trok.

Zo'n sigarettenaanstekerplug is trouwens per definitie al een brak ontwerp, de stroom voor het aangesloten apparaat moet door een heel klein contactoppervlak aan het puntje van de plug. Bij apparaten die flink wat stroom trekken zoals een koelbox of zo'n laptoplader krijg je dan warmteontwikkeling en kan de plug smelten en kun je zelfs kortsluiting krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Ik heb een gesmolten plug gehad omdat het veertje in de plug de stroom niet kon verwerken en dus te warm werd. De zekering in de plug was nog wel in takt.

Het is ook het enige type stekker dat ik ken die zichzelf uit de connector drukt.

Daarnaast moet je niet vergeten dat de standaard systemen in de auto ook stroom gebruiken. De dynamo hoeft niet heel veel overcapaciteit te hebben. Op vakantie in een VW Polo ging het storingslampje aan omdat wij 1 tomtom, 1 koelbox en 2 telefoons aangesloten hadden. Volgens de foutmelding bij de garage bleek dat we te veel stroom van het systeem gevraagd hadden.

[ Voor 43% gewijzigd door LordSinclair op 24-05-2016 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 09:38
Het ligt natuurlijk helemaal aan het budget, maar ik zou gaan voor een combinatie van een aantal van de eerder genoemde oplossingen.
  • Om te beginnen een extra accu (of meerdere) die zo is aangesloten dat je de motoraccu niet leeg trekt als de motor niet draait.
  • Eventueel een dynamo plaatsen met voldoende vermogen om het elektrisch systeem van de bus, de extra accu's en alle aangesloten apparaten van stroom te voorzien.
  • Zonnepanelen om overdag te laden
  • Een kleine generator zodat je toch wat stroom hebt als de rest faalt
@coolbvrobin: Alleen om de startmotor rond te krijgen heeft een diesel motor meer stroom nodig. Ouderwetse diesels zonder elektronica kunnen daarna zonder stroom blijven draaien.
Een benzine motor heeft altijd stroom nodig voor de ontsteking.

Aan alles komt een eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Jaapio_B schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:37:
@coolbvrobin: Alleen om de startmotor rond te krijgen heeft een diesel motor meer stroom nodig. Ouderwetse diesels zonder elektronica kunnen daarna zonder stroom blijven draaien.
Een benzine motor heeft altijd stroom nodig voor de ontsteking.
Dat extra vermogen van de startmotor van diesel moet daarna wel weer terug in de accu. Dus de dynamo zal daar meer voor belast worden dan bij benzine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Ik denk dat je even serieus moet nadenken over of je echt 10 laptops nodig hebt. Als de helft overschakelt op tablet/telefoon word het al een stuk makkelijker.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sympa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06 10:37
Worden de laptops alleen in de bus gebruikt? Meet dan eens het vermogen bij normaal gebruik als de accu vol geladen is. Waarschijnlijk veel minder dan die 85 watt. Daarmee kan je een inschatting maken hoeveel laptops er bijvoorbeeld op een 500 watt omvormer kunnen (niet dat die omvormer graag continu 500 watt levert. Een omvormer van een kleine UPS is ook niet gewend langer dan een kwartier de volle mep te leveren).

Als je laptops gaat opladen kan je wel uitrekenen hoveel energie je nodig hebt. Stel, de accu van de wagen is 60 Ah en 12 volt.. Dan heb je daar 720 wattuur.
In een laptop met bijvoorbeeld een 44 wh accu gaat... 44 wattuur. Maar de oplader, omvormer en de accu zelf zijn niet 100% efficient, dus reken op minimaal 50% meer. Dus 66 wattuur, keer 8 laptops, is 528 wattuur. Dan is die auto-accu zo goed als leeg als de laptops weer vol zijn.

Een tip: zorg voor zuinige(r) laptops, ga over op tablets waar mogelijk. Hier is besparen waarschijnlijk meer waard dan genereren.

En kijk naar zo'n dual battery systeem, zoals ze bij kampeerwagens en boten gebruiken. De motor laadt 2 accu's: de ene voor het rijden, de andere voor andere toepassingen. Als je de lichtaccu per ongeluk leegtrekt kan je altijd nog starten en de boel weer aan de praat krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-06 11:05
Ga eens praten met een installateur die bekend is met botenbouw, die hebben waarschijnlijk meer ervaring in dit soort custom zaken. En inderdaad een aantal zaken: kun je 10 MacBooks bewaken? Rondrijden met €20k aan laptops zal wel opvallen. Kun je ook met apparaten uit die minder stroom trekken, zoals een tablet of een chromebook/netbook oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
DJSmiley schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:11:
Aggregaat... daar moet je wel een beetje mee oppassen, vooral de budgetdingen geven niet echt een hele stabiele spanning/frequentie, en t is maar net hoe leuk zo'n adapter dat vind.
De meeste adapters slikken alles van 100 tot 240V, 50 tot 60 Hz. Lijkt me dat een aggregaat geen probleem is.
Anoniem: 759877 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 14:33:
Ik zou gewoon een stroomaggregaat huren/kopen (een kleintje die zo'n 2kW kan leveren) kost zo'n 5 a 700 euro en daar ga je nooit mee sukkelen en altijd veilig mee zijn.
Ik zag het topic al eerder, maar de rest van de informatie kwam pas later. Zeker in Afrika zou ik gewoon voor een aggregaatje gaan.
En dat kan veel goedkoper: 199 euro nieuw. 's Avonds 2 uurtjes aanzetten en al je laptops zitten vol. Daarbij heb je nog licht ook!
les geven en vrijwilligerswerk doen
Off topic: wat heerlijk schattig naief :+
veel Macbook Pro's
Ik ben serieus benieuwd hoeveel er na de reis nog in jullie bezit zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
Hoi dank jullie wel voor de uitgebreide antwoorden, Echt heel erg WAUW en de discussie is precies waar ik op gehoopt had . ik kan hier zeker iets mee. Het ging er voornamelijk om om een geschikte oplossing te vinden die niet de auto (accu leeg) of laptops (spike) om zeep helpt.

Het opbouwen van een zonne energie installatie hebben we zeker geen tijd voor. Er zijn zeker wel bedrijven die dit maken zoals Greenlink maar dat gaat voor ons niet lukken en is echt te duur. Zeker omdat er dan meer accu's etc op moeten worden aangesloten / aangeschaft.

Je moet dit meer zien als een doos waar wat laptops in liggen op te laden tijdens de ritten. Op deze manier zijn er altijd laptops beschikbaar. Een MBP 15" doet ongeveer 5 uur met de accu, en laadt ongeveer in twee uur volledig op. Ik zou in Nederland kunnen proberen om al wat hardware te kopen , het hier in een andere bus te testen, en dat dan meenemen naar de werklocatie.

[ Voor 8% gewijzigd door FFW op 24-05-2016 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 01:10

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou eens beginnen met per laptop minimaal twee extra accus te kopen. Kan de ene laden terwijl de andere laadt en heb je ook nog een backup. Twee is geen in dit geval ;)

Verder: ik kan me niet voorstellen dat die laptops tegelijkertijd allemaal nodig zijn. Beetje creatief omgaan met resources lijkt me handig, hoeven er ook geen 10 laptops mee.

Tot slot: ik zou zelf eerder een monteur en reserveonderdelen voor die bus meenemen dan laptops. Dat kon wel eens harder nodig zijn op de wegen daar. Je vervoer is je SPOF in deze ;)

Edit: wat ik me ineens bedenk: kun je niet met tablets werken? Ok, accu verwisselen is wat lastiger maar verbruikt veel minder natuurlijk.
En mocht je die laptops gebruiken voor presentatie (wat ik betwijfel) dan mag ik aannemen dat je ook een beamer of TV hebt voor je publiek. En dus stroom. Dan kun je ook laden :)
Gebruik je ze niet voor presentatie dan zijn het dus gewoon nice to haves op die reis. Dan zou ik zeggen: niet moeilijk doen en lekker allemaal thuis laten voor zover mogelijk. Internet is echt geen eerste levensbehoefte, laat staan facebook en co ;)

[ Voor 34% gewijzigd door The Eagle op 24-05-2016 19:27 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• calcomp
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:21
Rij eens langs bij een camperbouwbedrijfje.
Zij plaatsen een d+ splitter en een (semi-)tractie accu.
Eventueel een zwaardere dynamo laten plaatsen (doen ze ook vaker)
Vandaar of een inverter of de eerder besproken 12v omvormers.

Doe er nog een (automatische) multivoltage acculader bij en als je stroom hebt laad je beide accu's bij.

Niet duur en snel te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:44
Combi van een 2e accu, met schakeling (dus laden bij als je autoaccu vol is). Dit in combinatie met een goed zonnepaneel (of 2) op je dak. Je wilt immers ook een koelkastje en leeslampje gebruiken.

Je macbook trekt bij lange na geen 85 watt en allicht is het ook niet een laptop die je mee wil nemen naar zo'n land.. Allicht kun je toch beter een lading chromebooks of goedkope netbooks meenemen... Dan kun je ook een paar reserve mee..

Die goedkope 230v omvormers zijn niet echt " schoon ". Dan moet je al echt een wat serieuzer model nemen. Die gaan tot 1000-2000watt en liggen dus met een dikke kabel aan je accu.

Kortom, allicht even bij een camperbedrijf langs. Ik weet ook wel een " mannetje ", die kan het allicht voor je doen. Maar net wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
DJSmiley schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:11:
10 x 85W is in het ergste geval 850watt als ze allemaal maximaal laden. Da's aardig wat(t) voor een accutje.
Je vergeet even dat de 85W DC is en je dus ongeveer 100W AC trekt als het rendement 85% zou zijn bij volledige belasting, dus dan kom je op 1000W uit. :p

Gelukkig zal het echte verbruik stukken lager liggen. Maar sowieso heb je denk ik wel wat een probleem. Als we uit gaan van 360W dan zit je al op 30A voor 30A heb je sowieso al een echt dikke kabel naar de accu nodig. De kabel in de sigarettenaansluiting zal nooit dik genoeg zijn.

Is natuurlijk ook de vraag hoeveel stroom de dynamo kan leveren die moet genoeg leveren voor het opladen van de autoaccu, alle andere dingen die stroom nodig hebben in de auto en dan nog 10 laptops. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:11
Is zoiets niet een idee: http://www.bever.nl/goal-...ncdbd42013?id_colour=5806

een zonnepaneel + batterij. De batterij kan zowel met de zonnepanelen opgeladen worden of via de sigaretten aansluiting. Koop er een paar en een beetje verdelen hoe je de batterij oplaadt en dan moet je een eind komen lijkt me.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calcomp
Als je het echt professioneel wilt (vanaf 800VA !!): https://www.stroomwinkel....om-in-bedrijfswagens.aspx
Accu
Omvormer
Groepenkast
Scheidingsrelais
Batterijmonitor
Kabelset

wel een dikke 1000 euro.

Anders neem dat als voorbeeld, en stel zelf een set samen........

[ Voor 49% gewijzigd door calcomp op 24-05-2016 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Heb je echt zulke krachtige laptops nodig joh? De 13" MBP heeft ook voldoende aan slechts 65 watt en de MacBook air slechts 45 watt. Als je helemaal gek wilt doen heb je nog de "New" MacBook zelfs maar 29 watt maximaal trekt.

Beetje zonde als je meer als duizend euro's gaat uitgeven omdat je met de verkeerde basis bent begonnen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:27

Croga

The Unreasonable Man

Ramon schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 20:39:
Is zoiets niet een idee: http://www.bever.nl/goal-...ncdbd42013?id_colour=5806

een zonnepaneel + batterij. De batterij kan zowel met de zonnepanelen opgeladen worden of via de sigaretten aansluiting. Koop er een paar en een beetje verdelen hoe je de batterij oplaadt en dan moet je een eind komen lijkt me.
€400 voor 13W. Als een MBP in 2 uur op 85W oplaadt dan doet hij er met dit paneel dus 13 uur over. Ofwel: Om 10 MBPs iedere dag zinvol op te laden heb je minstens een stuk of 20 van die panelen nodig.....
Ik denk dat er voor €8000 betere oplossingen te bedenken zijn ;)

De accu die er bij zit stelt ook heel weinig voor. Met die 13W laadt de accu in 4 uur tijd op. Uitgaande van perfectie is dat dus een accu van 52Wh. Daar ga je die MBP ongeveer een kwart van zijn lading mee geven, als je mazzel hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door Croga op 24-05-2016 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpion-biker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08:55
misschien staat er hier wat tussen voor je? http://www.mastervolt.nl/

World of Trucks ~ Steam ~ CR: clan Kronenjagers (#8QGLP089)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:11
Croga schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 22:21:
[...]

€400 voor 13W. Als een MBP in 2 uur op 85W oplaadt dan doet hij er met dit paneel dus 13 uur over. Ofwel: Om 10 MBPs iedere dag zinvol op te laden heb je minstens een stuk of 20 van die panelen nodig.....
Ik denk dat er voor €8000 betere oplossingen te bedenken zijn ;)

De accu die er bij zit stelt ook heel weinig voor. Met die 13W laadt de accu in 4 uur tijd op. Uitgaande van perfectie is dat dus een accu van 52Wh. Daar ga je die MBP ongeveer een kwart van zijn lading mee geven, als je mazzel hebt.
Nou ben ik niet zo heel goed in rekenen maar als je een sloot batterijen koopt kan je die natuurlijk makkelijk een voor een opladen. En je kan de sigarettenaansteker gebruiken om de batterijen 1 voor 1 op te laden als het buiten donker is. Zo hou je gewoon een voorraadje volle batterijen aan. Volgens mij hoef je daar geen 20 setjes voor te kopen. De accu van de Sherpa 50 zou een MBP 13" voor 80% moeten opladen. Er zijn ook grotere panelen of accu's te koop als het sneller moet.

Het kost wat natuurlijk, maar dit lijkt me een flexibeler oplossing dan een extra accu in de auto laten bouwen. Werkt namelijk ook als men gewoon uit de auto is. En als ze niet meer nodig zijn gewoon op marktplaats zetten :) terwijl een gebruikte auto-accu niet zo makkelijk van midden-afrika naar NL komt gok ik :)

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon op 24-05-2016 23:06 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FFW schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 18:53:
[...]

Het opbouwen van een zonne energie installatie hebben we zeker geen tijd voor. Er zijn zeker wel bedrijven die dit maken zoals Greenlink maar dat gaat voor ons niet lukken en is echt te duur. Zeker omdat er dan meer accu's etc op moeten worden aangesloten / aangeschaft.
Volgens mij zie je dit veel te ingewikkeld. Kijk naar wat de locals daar doen...

Sowieso, ik zat in eerste instantie aan iets als dit te denken:
http://www.sunstore.co.uk...-Charger-Vehicle-Kit.html

80W is genoeg om twee MBP's tegelijk op te laden.
Je moet dit meer zien als een doos waar wat laptops in liggen op te laden tijdens de ritten. Op deze manier zijn er altijd laptops beschikbaar. Een MBP 15" doet ongeveer 5 uur met de accu, en laadt ongeveer in twee uur volledig op. Ik zou in Nederland kunnen proberen om al wat hardware te kopen , het hier in een andere bus te testen, en dat dan meenemen naar de werklocatie.
Kom ik weer terug op punt van exacte specs van bus ter plekke. Erg relevant om te weten of je hier het juiste aan het testen bent.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-06 21:03
Deveon schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 22:12:
Heb je echt zulke krachtige laptops nodig joh? De 13" MBP heeft ook voldoende aan slechts 65 watt en de MacBook air slechts 45 watt. Als je helemaal gek wilt doen heb je nog de "New" MacBook zelfs maar 29 watt maximaal trekt.

Beetje zonde als je meer als duizend euro's gaat uitgeven omdat je met de verkeerde basis bent begonnen...
Inderdaad. Ook gaan de accu's van de 13" MacBooks nog eens een stuk langer mee, waardoor je minder laptops tegelijkertijd hoeft op te laten (aanname: 2 uur laden, 8 uur gebruiksduur, hoef je nog maar 2,5 laptops op te laden in plaats van 5 met een 15" MBP).

Maar goed, TS is erg summier met z'n informatie waardoor 90% van de posts in dit topic niet van toegevoegde waarde is. Beetje jammer :{ . "Ja we gaan met een bus door Afrika rijden hahaha snapt iedereen toch". Nog nooit zoiets gehoord, maar ok.

[ Voor 16% gewijzigd door MarcoC op 25-05-2016 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:27

Croga

The Unreasonable Man

Ramon schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 22:58:
Nou ben ik niet zo heel goed in rekenen maar als je een sloot batterijen koopt kan je die natuurlijk makkelijk een voor een opladen. En je kan de sigarettenaansteker gebruiken om de batterijen 1 voor 1 op te laden als het buiten donker is. Zo hou je gewoon een voorraadje volle batterijen aan. Volgens mij hoef je daar geen 20 setjes voor te kopen. De accu van de Sherpa 50 zou een MBP 13" voor 80% moeten opladen. Er zijn ook grotere panelen of accu's te koop als het sneller moet.

Het kost wat natuurlijk, maar dit lijkt me een flexibeler oplossing dan een extra accu in de auto laten bouwen. Werkt namelijk ook als men gewoon uit de auto is. En als ze niet meer nodig zijn gewoon op marktplaats zetten :) terwijl een gebruikte auto-accu niet zo makkelijk van midden-afrika naar NL komt gok ik :)
Bottom line blijft dat je met dit paneel maar 13W levert. Een MBP 13" gaat wellicht twee keer zo snel maar dan nog ben je maar genoeg stroom aan het genereren om 2 MBP per dag op te laden, onafhankelijk van hoeveel accus je er in legt. En dat is, wederom, best case scenario. Dus zelfs als je voor die 13" zou gaan heb je nogsteeds 10 van die panelen nodig om überhaupt de electriciteit te genereren.

Als je dan moet kiezen tussen €200 voor een 1000W aggregaat of €4000 voor 130W aan zonnepanelen, dan zou ik het wel weten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou zeggen ga eens heel goed je behoefte incalculeren...

Want...
FFW schreef op maandag 23 mei 2016 @ 22:55:
Wij zijn een groep van 10 vrienden die een lange reis met een eigen bus gaan maken
...
Het gaat echt om mensen die constant de computer gebruiken , vooral als we de (eigen) Mercedes Sprinter uitkomen en er geen stroom voorhanden is.
Ik lees hier namelijk 2 heel verschillende dingen in :
- Constant de computer gebruiken (denk aan 14 uur per dag per computer)
- Zo goed als geen computer gebruiken omdat je de hele tijd rijdt en je dus de hele dag door best op 1 acculading kan gaan.

Ook wat je zegt over vrijwilligerswerk (is gewoon hard werken hele dag door en nul computertijd) en lesgeven geeft geen tijd voor computeren.

En dan is het ook nog eens extreem relevant wat voor laptops het zijn, zijn dit speciaal hiervoor aangeschafte laptops die een goede batterij hebben + levensduur of zitten er ook gamerslaptops tussen die af-fabriek al maar max een half uur op accu konden en nu nog maar 10 minuten.

En ik zou afhankelijk van wanneer je gaat ook nog eens overwegen om gewoon wat bedrijven aan te schrijven voor sponsoring als je tenminste echt voor het lesgeven en vrijwilligerswerk wilt gaan, want 10 stickers op je auto en je hebt dan zo voor 2.000 euro aan zonnepanelen op je dak liggen als je maar een goed verhaal hebt en goed kan omschrijven wat het nut voor hun is :)

Of desnoods krijg je alleen een aggregaat voor enkel inkoop mee, dan is het toch mooi meegenomen.

Oftewel :
- Allereerst zou ik gewoon eens goed gaan inventariseren waar je het over hebt qua hardware en daadwerkelijk gebruik
- Dan zou ik goed gaan overdenken hoe/waar je wilt slapen. Afrika is op veel plekken qua hotels etc redelijk goed van stroom voorzien, dus als je daarmee al 90% van je stroomvoorziening kan afdekken ben je er ook.
- Dan zou ik daarna waarschijnlijk voor een aggregaatje gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
ThinkPadd schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 16:30:
Ik zou trouwens geen splitters voor de sigarettenaanstekers gaan gebruiken. Ik heb al eens meegemaakt dat zo'n verdeeldoosje is gesmolten omdat de koelbox toch wel erg veel stroom trok.

Zo'n sigarettenaanstekerplug is trouwens per definitie al een brak ontwerp, de stroom voor het aangesloten apparaat moet door een heel klein contactoppervlak aan het puntje van de plug. Bij apparaten die flink wat stroom trekken zoals een koelbox of zo'n laptoplader krijg je dan warmteontwikkeling en kan de plug smelten en kun je zelfs kortsluiting krijgen.
Inderdaad, kijk hier erg mee uit. Voor je het weet smelt de boel kapot.
Uit ervaring kan ik vertellen dat een enkele (redelijk zware) koelbox de stekker al zo heet kan maken dat hij niet meer vast te houden is. Zelfs als hij goed "aangesloten" zit.
3x 85 watt moet je niet willen over een sigarettenplug.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hoe ik de TS begrijp nadat ik hem een tweede keer heb gelezen is dat de laptops alleen in de bus worden opgeladen, maar niet alleen in de auto gebruikt worden. Het is dus cruciaal dat alle laptops tegelijk kunnen laden zodat ze op de volgende locatie een volle accu hebben.

De reden hierachter is dat stroom onvoorspelbaar is en blijkbaar de laptops niet leeg mogen raken of in iedermgeval zo min mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Croga schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 07:04:
[...]

Als je dan moet kiezen tussen €200 voor een 1000W aggregaat of €4000 voor 130W aan zonnepanelen, dan zou ik het wel weten.....
Euh, zie m'n post hierboven - ik link naar een 80W zonnepaneel voor < EUR 200...

Hou er rekening mee dat brandstof een issue kan zijn en dat je bovendien niet altijd ronkende motoren wilt hebben.
MarcoC schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 00:40:
[...]

Maar goed, TS is erg summier met z'n informatie waardoor 90% van de posts in dit topic niet van toegevoegde waarde is. Beetje jammer :{ . "Ja we gaan met een bus door Afrika rijden hahaha snapt iedereen toch". Nog nooit zoiets gehoord, maar ok.
Idd. TS, alsjeblieft meer en gedetailleerdere info leveren, je bent je eigen topic zo aan het verpesten (en hebt ondertussen ECHT de tijd gehad...) :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
Dank jullie wel, ik kan helaas niet alle vragen beantwoorden , ik ga jullie reacties eens rustig lezen en zal dan zelf een voorstel doen voor een installatie die ik in Nederland kan testen. Als het werkt dan kan ik de kit zonder zware apparatuur meenemen naar de plaats van bestemming.

Op het ogenblik zijn kwa auto upgrades de extra accu en zwaardere dynamo interessant.
De doos waar de hardware in gaat wordt een betrekkelijk grote Pelicase die met sloten vastgemaakt wordt.
Hierin gaan de laptops, deze kunnen we opladen met behulp van de adapters, een stekkerdoos, en een omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• calcomp
Gezien jouw opmerking over die Pelicase...... Kijk eens naar onderstaande oplossing.
Opslag en opladen in een. Veilig makkelijk en al een compleet product voor 12 MacBooks.
http://www.ergotron.com/P...nguage/nl-NL/Default.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FFW schreef op woensdag 25 mei 2016 @ 17:54:
Dank jullie wel, ik kan helaas niet alle vragen beantwoorden
Je kunt niet eens zeggen naar welk land je gaat :?

Sorry, maar dit voldoet echt niet qua eigen inzet die we hier verwachten. Ga eens door de vragen en opmerkingen van anderen en geef stuk voor stuk reactie. Als je een specifiek detail niet weet is dat begrijpelijk. Maar dat jij zoveel minder post dan de mensen die je oprecht willen helpen is ondertussen op z'n minst onbeleefd te noemen. Bij dezen laatste kans om nog iets zinnigs te maken van dit topic, anders gaat hij dicht.

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 25-05-2016 19:28 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dan niet. Jammer dat zo'n potentieel interessant topic zo inzetloos blijft.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.