Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wetenschap artikels Krijn Soeteman lezen niet altijd lekker

Pagina: 1
Acties:

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
"Geachte redactie: voor al je opmerkingen, klachten, complimenten en steunbetuigingen aangaande nieuws, reviews, redactieblogs en downloads."

ts change req: wetenschapsnieuws*

Het artikel "Op Ethereum gebaseerde start-up haalt hoogste crowdfundbedrag tot nu toe binnen" (17-5) was voor veel mensen al onbegrijpelijk geschreven. Vandaag weer zo'n artikel wat gewoon niet lekker leest:

"NASA: zonnestormen zijn mogelijk sleutel tot leven"
door zonnestormen van moleculair stikstof, ofwel N2, in een veel meer reactieve stikstofatoom. De energierijke coronale massa-ejecties van de zon, ofwel super-zonnevlammen,
2x "ofwel" vlak naast elkaar.
In de rest van het artikel super veel komma-zinnen (doe liever korte zinnen met een punt).
Een van de moleculen die waarschijnlijk ook ontstond, is waterstofcyanide, een voor ons giftige stof, maar nodig om aminozuren te vormen die onmisbaar zijn als bouwblok van organismen.
Doe liever bijvoorbeeld iets als: "Een van de moleculen die waarschijnlijk ook ontstond is waterstofcyanide. Een voor ons giftige stof. Deze stof is echter nodig om aminozuren te vormen. [...]".

Heel veel komma's dus in zinnen....
, ondanks de relatief lage kracht van de zon ,
, ofwel N2 ,
, ofwel super-zonnevlammen ,
, zo'n 300 keer krachtiger dan koolstofdioxide ,
, het al genoeg moet zijn geweest om vloeibaar water te laten bestaan ,
, zo'n zeventig procent van de hoeveelheid warmte die nu van de zon komt ,
, is veel energie nodig ,
, een voor ons giftige stof ,
, maar toen vermoedelijk meerdere keren per dag ,
Veel te lange zinnen:
De onderzoekers berekenden dat als de hoeveelheid stikstofoxide minder dan één procent was van de hoeveelheid koolstofdioxide in de atmosfeer van de jonge aarde, het al genoeg moet zijn geweest om vloeibaar water te laten bestaan, een van de vereisten voor het ontstaan van leven.
Naast het opwarmen van de jonge aarde door een nog veel zwakkere zon, zo'n zeventig procent van de hoeveelheid warmte die nu van de zon komt, had de constante stroom deeltjes met veel energie misschien nog een interessant neveneffect, namelijk het vormen van complexe moleculen
Het leest gewoon vaker niet lekker. Natuurlijk kan je zeggen: maar je hoeft het niet te lezen. Maar ik wil het juist graag lezen! alleen op een prettigere manier.

Ook heb ik een klacht over het artikel: "Google wil wachtwoordloze logins aan het eind van het jaar mogelijk maken". Dit artikel is bijna letterlijk 1 op 1 vertaald. Een goede journalist laat onnodige informatie weg. Waarom neem je letterlijk over: Het systeem werd afgelopen jaar al getest op 33 universiteiten in 28 verschillende staten. Dit staat precies zo in het TechCrunch artikel. Voor je Nederlandse lezers maak je er toch beter van: "Google heeft het systeem het afgelopen jaar al getest onder 33 Amerikaanse universiteiten". Die "in 28 staten" is echt compleet useless (voor je Nederlandse doelgroep).

Ook die intro:

"Google wil nog voor het eind van het jaar ontwikkelaars de mogelijkheid geven om gebruikers op Android-apparaten in te laten loggen zonder het gebruik van een wachtwoord". Waarom zo'n lange zin?

Maak er gewoon van:

"Google wil voor het eind van het jaar inloggen zonder wachtwoord op Android-apparaten mogelijk maken.".

En dit is volgens mij gewoon plagiaat:
This score is basically about how confident it is that you are who you say you are. If your score isn’t high enough, apps could revert back to asking for passwords. ATAP had also said previously that apps could require different Trust Scores. For example, your bank might require a higher score than a mobile game.
De Trust Score houdt letterlijk bij hoe zeker het systeem is van de vraag of iemand is wie de persoon zegt dat hij is. Als het systeem niet zeker genoeg is, kan het terugvallen op wachtwoorden of pincodes. Het kan ook zo zijn dat applicaties verschillende Trust Scores vereisen. Een bank-applicatie zal een hogere score vereisen dan een spelletje.
En ook zo goed als zeker plagiaat:
With Project Abacus, users would instead unlock devices or sign into applications based on a cumulative “Trust Score.” This score would be calculated using a variety of factors, including your typing patterns, current location, speed and voice patterns, facial recognition, and other things.
Met Project Abacus kunnen gebruikers apparaten ontgrendelen of inloggen op applicaties op basis van een cumulatieve of samengevoegde 'Trust Score' of vertrouwensscore. Deze score wordt berekend op basis van verschillende factoren, inclusief manier van typen, locatie, snelheid van spreken en specifieke eigenschappen van iemands spraak, gezichtsherkenning en andere onderdelen.

[ Voor 44% gewijzigd door CyberMania op 24-05-2016 00:17 ]

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 22:43

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Te veel komma's ben ik het helemaal mee eens. Ik schreef het vlak voordat kantoor dicht moest en heb dan wel eens de neiging om te veel informatie in één zin te willen stoppen. Dat soort dingen heeft vaak minder van dat soort fouten als je het nog even rustig (in je hoofd) aan jezelf kunt voorlezen. Als er straks tijd is, zal ik dat zeker nog eens doorlopen (fyi, overdag checken redacteuren onderling artikelen, maar dat gaat 's avonds niet).

Al vast dank voor het wijzen op de plekken ;)

Bij het weggaan van kantoor zag ik op Engadget (die weer linkte naar Techcrunch) dat verhaal over Google I/O. Aangezien typen op de fiets niet zo makkelijk gaat, dacht ik: ach, leuk verhaal, dat tik ik straks thuis nog even.

Waarom een intro met zo veel info? Dat heeft te maken, althans bij mij, met de 'angst' dat je niet volledig genoeg bent. Het is de bedoeling dat de api beschikbaar gesteld wordt aan ontwikkelaars voor het eind van het jaar.

Engadget's verhaal was kort en krachtig en had wel e.e.a. van info. Wij hadden er zelf nog nooit over geschreven (wat me verbaasde) maar wel over Smart Unlock. Uiteindelijk mix je dan wat bronnen (zie nu dat Engadget er nog een groot verhaal over geschreven heeft ergens afgelopen nacht) en nam nog een keer Techcrunch door waar nog wat dingen stonden waar ik wel aan refereerde, zoals universiteiten. En ja, 28 staten is wat nutteloze info voor NL/BE-lezers.

Of het plagiaat is of niet, dat vind ik lastig om te beoordelen. Het had zeker anders omgeschreven kunnen worden, maar de inhoud kun je niet veranderen. Eigenlijk zat ik wel lekker in de 'tikmodus', maar misschien iets te gemakzuchtig laat op de avond.

En last but not least: Ethereum, blockchain, etc. We hebben al vaker een poging gedaan te beginnen met een achtergrond over de Ethereum-blockchain. Dit dao-verhaal leek in ieder geval een aanleiding om er eens iets over te schrijven, naast wat ooit eind 2014 geschreven werd over blockchains in het algemeen. En dat is dan vooral fintech met als verhaal dat mensen veel pecunia pompen in een project dat alleen online bestaat bij de gratie van een alomvattende computer en blockchain.

We hebben vaker over blockchains gepubliceerd en het soms ook weer uitgelegd. De Ethereum-blockchain heeft als verschil dat er ook daadwerkelijk programma's mee uitgevoerd kunnen worden en niet alleen scripts. Verder verdient het nog veel meer uitleg, maar eigenlijk te veel voor een nieuwsartikel. Meerdere mensen hebben toen naar dat stuk gekeken.

Nu na opnieuw lezen, blijkt vooral dat sommige dingen er drie keer instaan. Nu opgeschoond.

Staat buiten kijf dat het misschien toch een goed idee is om iemand een artikel te laten schrijven over de achtergrond van de Ethereum-blockchain en de verschillen met een 'normale' blockchain, zodat we naar een eigen verhaal terug kunnen verwijzen. Maar een eli5 was misschien wel handig geweest in het artikel zelf ;)

Waar dan wel direct weer de kracht van reacties van tweakers uit blijkt: de +3 die in dat DAO-artikel bovenaan staat legt in 3 nieuwsbericht-lengtes uit hoe het werkt. :)

Afrondend: uiteindelijk zijn veel dingen terug te voeren op 'te snel' en kan ik niet veel anders doen dat naar de toekomst toe daar de vinger bij aan de pols te houden.

[ Voor 2% gewijzigd door letatcest op 24-05-2016 10:31 . Reden: Edit van wachtwoordloze logins ]

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie