Opties bij een kapotte auto (rijdt niet)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfdan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08-04 16:46
Onze auto (Mazda 6 uit 2005, gekocht in 2010) is paar dagen terug mee gekapt op de weg. De wegenwacht (ANWB) zal deze naar de Mazda garage hier in de buurt brengen. De precieze probleem is nog onbekend maar deze auto heeft afgelopen paar jaar dure reparaties gehad bij dezelfde garage en wss zullen de kosten nu ook hoog uitvallen. De waarde van de auto rechtvaardigt deze kosten niet meer. Mijn vraag is nu wat zijn eigenlijk de opties als je een kapotte auto niet wilt laten repareren door hoge kosten? Moet je deze zelf weghalen van de garage en zo ja hoe? Kun je de wegenwacht/ANWB inschakelen om hem van de garage naar een parkeerplaats bij ons thuis te brengen?

Via Google zie ik dat je kapotte auto's bij verschillende partijen kan verkopen en laten ophalen, maar ik heb verder niks anders kunnen vinden. Enige advies is op prijs gesteld. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:41
Voor niets gaat de zon op, dus als je geen kosten wil maken zul je zelf met een sleepkabel / auto-ambulance o.i.d. aan de gang moeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:02

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

LET OP: Als je je auto wegdoet, via wie dan ook, zorg dat je een vrijwaringsbewijs krijgt!!!

Zo, dat is eruit. Dan even praktisch; ik zou het interessant vinden om te weten of het defect wel/niet met de dure reparaties te maken heeft. Want dan kan je bij de garage nog eens claimen garantie/coulance en mogelijk gratis/goedkoop laten repareren.

Laat je de auto toch slopen/schorsen, zijn er voldoende bedrijven, die je zelf ook al enigszins noemt, die de auto voor je willen ophalen (gratis), vrijwaren (gratis) en mogelijk nog een klein bedrag geven. Of ze brengen 'm op hun kosten naar de sloop en vangen er grofweg 100 Euro voor.

En zoals ThinkPad zegt; als je alles zelf wil doen, zal je toch echt een oplegger/ambulance moeten regelen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfdan
Bedankt voor de snelle reacties! Weet nu in ieder geval beter wat onze opties zijn. We hebben de auto eigenlijk nooit zelf hoeven slepen, dus dat zal wel lastig zijn. Misschien dat we iets met garage kunnen regelen als we niet uitkomen met de reparatiekosten.

@MAX3400: goed punt wat betreft garantie. Ik begrijp dat je 3 maanden garantie op reparaties kan claimen, laatste reparaties zijn van vorige jaar dacht ik, dus waarschijnlijk is dat buiten garantieperiode mochten de problemen hiermee samenhangen. We zullen iig kijken wat vorig jaar precies is vervangen.

Ik neem aan dat een kapotte auto op de openbare parkeerplaats kan blijven zolang deze verzekerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:21

Daniel36

vernieuwde formule

Zolang je verzekering en wegenbelasting betaald wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfdan
Deze hoeft niet APK gekeurd te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:21

Daniel36

vernieuwde formule

Jawel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halfdan
Bedankt voor je snelle reactie. Logisch natuurlijk, aangezien het op de openbare weg ligt. Als we besluiten de auto niet te laten repareren zal deze dus z.s.m. voor sloop/onderdelen moeten worden aangeboden.

Edit: Even opgezocht, een auto mag tot 2 maanden na verlopen van laatste APK goedkeuring langs de weg staan. Bron: http://auto-en-vervoer.in...apk-keuring-van-auto.html

[ Voor 33% gewijzigd door Halfdan op 24-05-2016 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Een mazda 6 uit 2010 zal wel wat meer waard zijn dan 100 euro. Elke garage heeft contact met handelaren, voornamelijk voor inruil autos en barrels die ze zelf niet willen hebben. Laat die garage maar zo'n handelaar bellen, dan ben je er snel van af en geld kost het dan zeker niet, misschien dat het nog een tank benzine oplevert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:18
Ik weet niet wat er tijdens de afgelopen maanden/jaren gerepareerd is, maar je zou ook nog bij een tweede garage een second opinion kunnen doen. Maar ook in dat geval zul je vaak het vervoer zelf moeten regelen.

Wat betreft jouw verhaaltje omtrent de APK: In de praktijk stuurt het CJIB een beschikking (boete) nadat de auto een week over de APK datum is.

[ Voor 26% gewijzigd door pretpik op 24-05-2016 08:35 ]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:33

OgWok

U.N.C.L.E.

patrickkoning schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 08:30:
Ik weet niet wat er tijdens de afgelopen maanden/jaren gerepareerd is, maar je zou ook nog bij een tweede garage een second opinion kunnen doen. Maar ook in dat geval zul je vaak het vervoer zelf moeten regelen.

Wat betreft jouw verhaaltje omtrent de APK: In de praktijk stuurt het CJIB een beschikking (boete) nadat de auto een week over de APK datum is.
Als je in de steekproef van de RDW valt en dat kan je niet bekijken wanneer dat gebeurt. Ben zelf overigens wel vaker 2 weken buiten de APK geweest en daar geen boete voor gekregen.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:18
OgWok schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 08:40:
[...]

Als je in de steekproef van de RDW valt en dat kan je niet bekijken wanneer dat gebeurt. Ben overigens wel vaker 2 weken buiten de APK geweest en daar geen boete voor gekregen.
Oké, ik heb 2 keer m'n auto langer in de garage moeten laten staan omdat die stond te wachten op onderdelen. In de garage ging de auto dus over de apk datum heen en de week erna daarna lag er een beschikking op de mat. Uiteindelijk werd m'n bezwaar wel gehonoreerd natuurlijk.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
Halfdan schreef op maandag 23 mei 2016 @ 23:26:
Bedankt voor de snelle reacties! Weet nu in ieder geval beter wat onze opties zijn. We hebben de auto eigenlijk nooit zelf hoeven slepen, dus dat zal wel lastig zijn. Misschien dat we iets met garage kunnen regelen als we niet uitkomen met de reparatiekosten.

@MAX3400: goed punt wat betreft garantie. Ik begrijp dat je 3 maanden garantie op reparaties kan claimen, laatste reparaties zijn van vorige jaar dacht ik, dus waarschijnlijk is dat buiten garantieperiode mochten de problemen hiermee samenhangen. We zullen iig kijken wat vorig jaar precies is vervangen.

Ik neem aan dat een kapotte auto op de openbare parkeerplaats kan blijven zolang deze verzekerd is?
Vraag me af wat er dan zo bijzonder kapot moet zijn om hem niet te repareren ?.

Zelfs als bij mijn auto uit 2001 de koppeling aan gort is dan is die die 600 euro nog wel waard.
Zelfs een cilinderkop revisie zou ik nog doen van 1200 euro terwijl de auto "economisch" misschien dat niet waard is.

Ben dan dus erg benieuwd wat het probleem is en je kosten uit eindelijk ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:02

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mektheb schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 08:53:
[...]

...
Inderdaad; als je snel zoekt in NL op Autoscout, kost een Mazda 6 uit 2005 nog rustig 2K en dat loopt snel op naar 3.5K. Vanzelfsprekend uitvoering/kilometers etc als factor.

Maar ja, we weten ook de financien niet van topicstarter; als er 5K in de portomonnee zit, is het misschien handiger om de 11 jaar oude auto te euthaniseren en een nieuwere/gebruikte auto aan te schaffen met (hopelijk) minder zorgen/onderhoud.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 11:50
MAX3400 schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 09:00:
[...]

Inderdaad; als je snel zoekt in NL op Autoscout, kost een Mazda 6 uit 2005 nog rustig 2K en dat loopt snel op naar 3.5K. Vanzelfsprekend uitvoering/kilometers etc als factor.

Maar ja, we weten ook de financien niet van topicstarter; als er 5K in de portomonnee zit, is het misschien handiger om de 11 jaar oude auto te euthaniseren en een nieuwere/gebruikte auto aan te schaffen met (hopelijk) minder zorgen/onderhoud.
Dat zeker, echter betwijfel ik of een reparatie al gauw 5k moet kosten tenzij de hele motor in de soep ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:41
Mektheb schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 08:53:
[...]

Zelfs als bij mijn auto uit 2001 de koppeling aan gort is dan is die die 600 euro nog wel waard.
Zelfs een cilinderkop revisie zou ik nog doen van 1200 euro terwijl de auto "economisch" misschien dat niet waard is.

Dit inderdaad.

Vergeet ook niet dat je al dure reparaties hebt uitgevoerd. Dat geld ben je dan sowieso kwijt als je de auto nu naar de sloop/handelaar/export duwt. Als je hem laat repareren, kun je er wellicht nog weer een poosje mee vooruit.

[ Voor 53% gewijzigd door ThinkPad op 24-05-2016 09:15 ]

Pagina: 1