bedraad alarminstallatie met raspberry pi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeuf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-08 10:31
Beste tweakers,

Mijn huis is door de vorige bewoners "alarmklaar " gemaakt. Dit houdt in dat er vanuit elke ruimte in het huis losse "alarmkabels" lopen naar de meterkast. Hier (= meterkast) komen zo'n 14 kabels bij elkaar vanuit de verschillende ruimtes.

Zo ziet het in een willekeurige kamer uit:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/92470950/20160523_190850.jpg

Nu wil ik middels raspberry pi (#3) deze kabels gebruiken.
Idee was op in elke kamer op deze kabels een PIR aan te sluiten en deze dan in de meterkast op de RPI aan te sluiten. Ik wil nu met domotica beginnen en heb meerdere fora etc hierover gelezen. 433 vs z-wave en knx etc...

Mijn vraag is: is het mogelijk dat ik een pir
Afbeeldingslocatie: https://cdn-learn.adafruit.com/assets/assets/000/013/845/small360/proximity_189bottom_LRG.jpg?1390950175)
aansluit op zo'n kabel uit de eerste foto deze kabel loopt dan over een meter of 10 a 20 naar de meterkast en kan ik deze dan op een of andere manier aan mijn RPI aansluiten?
Is dan een Unipi een idee om hier de kabels op aan te sluiten? of is er een andere manier? Is de afstand 20meter te overbruggen door een PIR voor signaal? of verlies je signaal over de afstand.
Als dit niet zo werkt als ik gedacht had, is er iemand die dan weet hoe ik dit wel via bedraad systeem en RPI kan laten lopen?

Het gaat hierbij niet om een superbetrouwbaar alarmsysteem met batterij backup e.d. maar spielerei dat ik later verder kan ontwikkelen. Puur voor domotica doeleinden dat ik weet of er iemand door het huis loopt en in welke kamers deze zich bevinden. dan kan ik hier later altijd nog een actor op zetten als het goed werkt.

Alles moet gaan werken met domoticz

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Handig dat er alvast overal kabels liggen. Volgens mij moet een afstand van 10 tot 20 meter geen probleem zijn, echter heb ik dit zelf nog niet getest, maar wil dit binnenkort wel gaan testen. Als alle kabels in je meterkast uitkomen, kun je gebruik maken van een simpele patchkast of misschien handiger (omdat het spielerij is) een breadboard en wat jumperwires/kabelschoentjes. Via het breadboard sluit je de PIR aan op je Raspberry. Je kunt dan middels scripting (onder andere Java of Python) met een paar regels code uitlezen of er beweging is gedetecteerd. Ik heb deze sensors zelf al werkend gehad via Python, dus wellicht heb ik de code nog voor je liggen. Je kunt bij het detecteren van beweging de Raspberry alles laten doen wat je wilt. Zo laat ik webpush notificaties sturen als er een statusverandering is van een microswitch, aangesloten op mijn achterdeur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:56

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Sjeuf schreef op maandag 23 mei 2016 @ 22:19:

Mijn vraag is: is het mogelijk dat ik een pir
[afbeelding])
aansluit op zo'n kabel uit de eerste foto deze kabel loopt dan over een meter of 10 a 20 naar de meterkast en kan ik deze dan op een of andere manier aan mijn RPI aansluiten?

Is dan een Unipi een idee om hier de kabels op aan te sluiten? of is er een andere manier? Is de afstand 20meter te overbruggen door een PIR voor signaal? of verlies je signaal over de afstand.
Als dit niet zo werkt als ik gedacht had, is er iemand die dan weet hoe ik dit wel via bedraad systeem en RPI kan laten lopen?
De kabellengte zal geen probleem zijn. Ik heb thuis 5V pir-sensoren aangesloten op kabellengtes tot zo'n 40 meter (copper clad aluminium utp 0,27mm2) en er is eigenlijk geen noemenswaardige spanningsval vanwege de kleine stroompjes. Ik gebruik deze sensoren:

http://nl.mouser.com/Prod...UEsTwVNyx6jwY42haeA%3D%3D

De detectieafstand is zo'n 5-7 meter. Ze zijn zo klein dat je ze in het uiteinde van een elektrabuis kunt wegstoppen. 3d geprint kapje erop en je bent klaar.

Wat voor een output heeft jouw sensor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Femme schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 17:14:
Wat voor een output heeft jouw sensor?
Die sensors hebben een bereik van 3 tot 7 meter en geeft high een 3.3V output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeuf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-08 10:31
Kennixnl en Femme, allebei Superdank! Ik ga me verder verdiepen met jullie tips en de nodige dingen aanschaffen. Eerst klein beginnen en verder uitbreiden daarna !