Bi wiring, heeft het zin?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuf
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb hier een KENWOOD versterker met twee mission speakers, die bi wired aangesloten kunnen worden.
Mijn vraag is eigenlijk of je dit verschil direct hoort of niet...
Ben namelijk niet een enorme audiofreak, maar als nou ook de gemiddelde leek het verschil hoort , is het misschien wel de moeite waard

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-10 15:29

JT

VETAK y0

Je hoort het verschil wel, omdat de totale doorsnede van de kabel dat per speaker beschikbaar is word verhoogd. Maar ditzelfde effect kan je ook bereiken met een dikkere kabel.

Wat wel een bijkomend voordeel is, is dat je dan voor je laag en midden een kabel koopt die daar het beste in is. Dan maakt het niets uit of die kabel slecht is in hoog, want voor het hoog koop je weer een andere kabel die daarin het best is en om dezelfde reden maakt het ook niets uit hoe goed de laatste kabel is voor bas-mid.

Wat er beter is voor bas-midbas ? zilverkabel.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Waarom schreeuw je Kenwood zo hard? Alsof het een enorm topmerk is. Best okee hoor, maar om het van de daken te schreeuwen...

Bi-wiring is volgens mij voor nog optimalere geluidsweergave; elke kabel heeft weerstand (heeeeel klein beetje) als je dubbele kabels trekt kun je net een tikje minder signaalverlies verkrijgen.

Mijn ervaring: BiWiring is leuk, maar als je daar op gaat freaken kun je beter behoorlijke speakerkabels (AudioTechnica's bijvoorbeeld) aanschaffen.

Graag gedaan! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ga er maar vanuit dat je het verschil moet zoeken (ik noem dat altijd "met de billen en ogen dichtgeknepen horen of het ene tingeltje anders is") Want enorme verschillen in weergave gaat het niet opleveren. Zeg maar minder verschil, als wanneer je een andere cd-speler neerzet. Dus zet eerst maar eens een andere cd-speler neer, en ga dan voor jezelf bedenken of je veel verschil hoort.

Oh en denk bij verschil aan wazige audiofiele termen als:
  • De muziek valt op zijn plaats
  • De scherpe kantjes zijn eraf
  • het laag is veel strakker
  • Het geluidsbeeld komt meer tot uiting<li>Ik kan nog wel een tijdje doorgaan, als zijnde ook audiofiel :P :+
Dat doen we dus maar niet.</li>

Mijn tip: doe het gewoon niet. :)

ps, ik heb het wel, en ik heb ook verschil gehoord tussen verschillende speakerkabels. Dat is er dus wel! Ik heb het alleen maar omdat ik nu een mooiere kabel heb, die beter klonk dan m'n ouwe (of ik dacht het, ook goed :+ ) en hij was gratis. :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:54

Jag

Weet je, iemand mag mij uitleggen hoe/waarom bi-wiren werkt. Kan nog een leuke discussie worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuf
  • Niet online
bedankt voor de reacties!

Ga het misschien toch wel doen, gewoon omdat ik het leuk vind om te doen.
Volgende vraag is dan: Moet ik dan van de HF op de speaker naar bv speaker A op de versterker en van de LF op de speaker naar de speaker B op de versterker of maakt dat dan geen zier uit??

btw Misterdon, schreeuwen van Kenwood was per ongeluk en niet omdat ik persé dat merk wilde benadrukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homerius
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:09
Als ik het me goed herinner, heeft het b-wired aansluiten van je speakers inderdaad als voordeel dat de hoge tonen door een speciaal voor hoge tonen geschikte snoeren gaat, terwijl de lagere frequenties door speciale "lage tonen" snoeren gaat. Deze manier van aansluiten kan vooral voordeel opleveren als de versterker ook bi- aansluitingen heeft. Ik weet niet of dit bij je Kenwood het geval is.

Als je, zoals je zelf zegt, een "leek" bent, dan zou ik gewoon goed luidsprekersnoer kopen, want voor goede bi-wire snoeren ben je denk ik veel meer kwijt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Laatst online: 29-01 14:27
Het is zeker de moeite waard, alleen al omdat je hoog en laag elk met een aparte versterker(trap) aanstuurt. Daardoor heb je minder vervorming op hoge volumes.

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

goeie reden om het toch te doen! (dat meen ik!)

je moet gewoon bij een speakerterminal beginnen, en daar twee draden indoen. Dit om eventuele verschillen tussen die uitgangen te omzeilen (if any) en het stroomtechnisch geen zak uitmaakt.

Dus gewoon in je speaker A uitgang twee draden pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

Op zondag 24 juni 2001 23:21 schreef Jag het volgende:
Weet je, iemand mag mij uitleggen hoe/waarom bi-wiren werkt. Kan nog een leuke discussie worden :)
>:)

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterDon
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Op zondag 24 juni 2001 23:25 schreef leuf het volgende:
bedankt voor de reacties!

Ga het misschien toch wel doen, gewoon omdat ik het leuk vind om te doen.
Volgende vraag is dan: Moet ik dan van de HF op de speaker naar bv speaker A op de versterker en van de LF op de speaker naar de speaker B op de versterker of maakt dat dan geen zier uit??

btw Misterdon, schreeuwen van Kenwood was per ongeluk en niet omdat ik persé dat merk wilde benadrukken
Okee, accepted! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

De aansluitingen van speakerpaar A en B is gewoon een splitsing van dezelfde eindversterker, gewoon parrallel erop aangesloten. Kortom dat maakt dus echt geen reet uit. Maar dat neemt niet weg dat dat wel het handigste is, omdat het zo lastig is om twee speakerkabels in een aansluiting te frotten.

Ik heb thuis trouwens een opstelling met een vieraderige speakerkabel, maar met het plaatje op de speaker nog tussen de HF en LF. Gewoon omdat biwiren gewoon nergens op gebaseerd is, en ik het dus niet de moeite vind om dat plaatje eraf te gaan halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op zondag 24 juni 2001 23:21 schreef Jag het volgende:
Zucht...lees is de eerste/mijn post....

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op zondag 24 juni 2001 23:27 schreef FreeRider het volgende:
Het is zeker de moeite waard, alleen al omdat je hoog en laag elk met een aparte versterker(trap) aanstuurt. Daardoor heb je minder vervorming op hoge volumes.
Waar komt ineens die extra eindversterker vandaan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op zondag 24 juni 2001 23:27 schreef FreeRider het volgende:
Het is zeker de moeite waard, alleen al omdat je hoog en laag elk met een aparte versterker(trap) aanstuurt.
Das bi-amping. Das nog een stapje verder.
Daardoor heb je minder vervorming op hoge volumes.
Als het beide versterkrs hetzelfde zijn, dan maat dat nix uit. En ze moeten wel hetzelfde zijn, anders klinkt de bas-mid harder dan de hoge tonen of andersom. DUS het maakt gewoon niks uit.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op zondag 24 juni 2001 23:30 schreef JT het volgende:

[..]

Zucht...lees is de eerste/mijn post....
Maar daar gaat de het niet om, net zo goed als het verschillende kabels voor hoog laag gebruiken. Het gaat om het vergelijk tussen de volgende situaties:

Situatie A: versterker ------------- HF
|____________ LF

Situatie B: versterker ------------- HF
|___________|_LF

Dus dezelde kabels, allebei vier aders, alleen bij B zit er nog een plaatje op het einde tussen de twee kabels. A zou beter klinken volgens met Biwire principe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

en kun je bi ook in beide gevallen nog eens vervangen voor een tri al zijn er niet veel speakers die dat hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

dit bedoel je :
code:
1
2
3
4
5
                 |____________ LF

|___________|_LF

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
  • Laatst online: 22-12-2022
Er valt misschien wel wat voor te zeggen, want je krijgt toch -ookal zijn het kleine verschillen- een ander elektrisch net werk aan de uitgang.

"gewoon" aansluiten is een netwerk van 2xRdraad in serie met Lhoog//Llaag (scheidingsfilter weggelaten voor het gemak).

Dit netwerk heeft andere eigenschappen dan het volgende (bi wire):
2xRdraad in serie met Lhoog // 2xRdraad in serie met Llaag (weer geen scheidingsfilter meegenomen).
Dit geeft toch een andere impedantie, die "misschien" hoorbaar is. Of het een verbetering is zouden we eens door PSpice moeten laten bepalen :)

Ik ga weer verder met mijn hybride eindtrapje... heb nu 1 kant werkend draaien en hij klinkt heel naturel en clean :9

(R=weerstand (Ohmse) L=Spoel //= parallel aan)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuf
  • Niet online
edit: lamaar, vorige post is al gewijzigd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op zondag 24 juni 2001 23:46 schreef leuf het volgende:
edit: lamaar, vorige post is al gewijzigd...
Ja, vergat een / bij de laatste [code] :D

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Bi-Amping...inderdaad ! Ik haal het door elkaar. 't zou wat zijn als je in je versterker 4 eindtrappen hebt en je er maar 2 gebruikt als je 2 speakers zou hebben.

Toch heeft het MI zin. Ik heb het idee (puur uit luisterervaring) dat je op hogere volumes een strakkere aansturing houdt. Het is misschien een beetje hetzelfde idee als in je computervoeding. Alle draadjes komen vanaf een punt in de voeding en worden niet vanuit een hoofddraad afgetapt. Dus elk apparaat heeft een directe aansluiting op de bron en is minder beinvloed door stroomafname op de hoofd-draad. Met speakers (uitgaande van twee-weg) zou het inhouden dat je de filters voor laag en hoog elk een eigen kabel geeft in plaats van allebei van een hoofdkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op zondag 24 juni 2001 23:45 schreef Vaagharses het volgende:
Er valt misschien wel wat voor te zeggen, want je krijgt toch -ookal zijn het kleine verschillen- een ander elektrisch net werk aan de uitgang.

"gewoon" aansluiten is een netwerk van 2xRdraad in serie met Lhoog//Llaag (scheidingsfilter weggelaten voor het gemak).

Dit netwerk heeft andere eigenschappen dan het volgende (bi wire):
2xRdraad in serie met Lhoog // 2xRdraad in serie met Llaag (weer geen scheidingsfilter meegenomen).
Dit geeft toch een andere impedantie, die "misschien" hoorbaar is. Of het een verbetering is zouden we eens door PSpice moeten laten bepalen :)

Ik ga weer verder met mijn hybride eindtrapje... heb nu 1 kant werkend draaien en hij klinkt heel naturel en clean :9

(R=weerstand (Ohmse) L=Spoel //= parallel aan)
Dat klopt, maar je maakt de verkeerde vregelijking, zie mijn post, of liever JT's post.
En om het nou door PSpice te laten bepalen, lijkt me niet dat PSpice een goed genoeg model heeft.
Op zondag 24 juni 2001 23:44 schreef JT het volgende:
dit bedoel je :
code:
1
2
3
4
5
                 |____________ LF

|___________|_LF
Ja, dat bedoelde ik, dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb biwired draad en verzilverd, en ik moet zeggen da'k t verschil niet echt hoor tussen simpel en biwired draad. Nu heb ik dat ook niet uitvoerig geluisterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
Op zondag 24 juni 2001 23:54 schreef Jag het volgende:

[..]

Dat klopt, maar je maakt de verkeerde vregelijking, zie mijn post, of liever JT's post.
Welke verkeerde vergelijking. ik zie hem niet 1 2 3 :? ... misschien heb ik het een beetje raar opgeschreven :)
En om het nou door PSpice te laten bepalen, lijkt me niet dat PSpice een goed genoeg model heeft.
[..]
Je kan wel een indicatie krijgen wat het verschil kan zijn tussen beide situaties.

Mijn gezond verstand zegt echter dat, als er korte dikke kabels gebruikt worden, dat het verschil nihil moet zijn. Alleen bij lange draden gaat de weerstand echt een rol spelen, waardoor de eigenschappen van de 2 verschillende netwerken een rol kunnen gaan spelen.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

O man, dit is echt een staaltje langs elkaar heen praten :)

Kijk eens goed naar mijn "tekening". Ik vergelijk een dubbele kabel situatie met een dubbele kabel siutatie met het enige verschil dat de fasedraden met elkaar verbonden zijn bij het uiteinde, en hetzelfde met de nuldraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
Op maandag 25 juni 2001 00:08 schreef Jag het volgende:
O man, dit is echt een staaltje langs elkaar heen praten :)
LOL
Kijk eens goed naar mijn "tekening". Ik vergelijk een dubbele kabel situatie met een dubbele kabel siutatie met het enige verschil dat de fasedraden met elkaar verbonden zijn bij het uiteinde, en hetzelfde met de nuldraden.
Ja ik zie/zag het al... A is "bi-Wire", b is niet anders dan het oppervlakte van de draad verdubbelen door parallel te zetten. Of zit ik we nog steeds naast :P

Maar ik ga wel ff tekenen :) wat ik bedoelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
Once the crossovers have been electrically separated, they present different impedance (loads) to the power amp within their passbands and outside of their passbands. The woofer and corresponding low frequency crossover section will present a low impedance at low frequencies and a high impedance at HF, while the tweeter section will present a low impedance at high frequencies, and high one at LF's.

One argument about bi wiring is any improvement in the sound is due to the decreased total resistance of the cable, and this makes the speaker less prone to frequency response variations due to cable resistance. According to this view, simply running the two cables in parallel at both ends will do the same thing.

With the electrical separation, differing currents will flow within the two cables that make up a bi-wire set. For the separate cable feeding the woofer section, a lot of current will flow at LF's but not much current at HF's, and the tweeter cable will have some current flow at HF, but very little at LF's. A division of labor has occurred with bi-wiring, whereby a single cable does not have have to carry the HF currents simultaneously with the LF current.

Two things happen due to this:
1. The losses in the cable due to "eye-squared-are" losses (current squared time the resistance equals voltage drop) are reduced for each frequency band, so that any tendency for the woofer to modulate the tweeter due to current draw is greatly reduced. This form of IM would be in lockstep with the original signal.

2. The magnetic fields due to the HF and LF currents have also been separated out, and any tendency for them to inter modulate and cause sonic artifacts has been greatly reduced. This form of IM would be occurring both at the same time, and in a time delayed form due to mechanical resonance and motor/generator action.
Te vinden op : http://www.1388.com/articles/faq_cable/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op maandag 25 juni 2001 00:16 schreef Vaagharses het volgende:

[..]

LOL
[..]

Ja ik zie/zag het al... A is "bi-Wire", b is niet anders dan het oppervlakte van de draad verdubbelen door parallel te zetten. Of zit ik we nog steeds naast :P

Maar ik ga wel ff tekenen :) wat ik bedoelde
We snappen elkaar weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
Nou ik heb mijn schema'tje :9

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jarnold/schema.jpg

Nu is heel duidelijk het elektrische verschil te zien tussen beide schakelingen. Wat ook te zien is, dat wanneer de weerstand R naar beneden gaat, dat beide situaties hetzelfde zijn.

Mijn conclusie hieruit is dus ook dat het geen zak kan uitmaken als je 1 meter kabel hebt van 6mm² naar je box of 2x 1meter kabel 6mm².

Ik denk dat nadelige invloeden van de kabel pas merkbaar worden bij grote lengtes (dus dat R ook wat voorsteld). Dan zou er waarschijnlijk verschil kunnen zijn in beide situaties...

/Pff... ik ben echt brak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op maandag 25 juni 2001 00:34 schreef Vaagharses het volgende:
Nou ik heb mijn schema'tje :9

[afbeelding]

Nu is heel duidelijk het elektrische verschil te zien tussen beide schakelingen. Wat ook te zien is, dat wanneer de weerstand R naar beneden gaat, dat beide situaties hetzelfde zijn.

Mijn conclusie hieruit is dus ook dat het geen zak kan uitmaken als je 1 meter kabel hebt van 6mm² naar je box of 2x 1meter kabel 6mm².

Ik denk dat nadelige invloeden van de kabel pas merkbaar worden bij grote lengtes (dus dat R ook wat voorsteld). Dan zou er waarschijnlijk verschil kunnen zijn in beide situaties...

/Pff... ik ben echt brak :)
Ja maar dit is dus het niet het "bi-wire" effect. Als je goed kijkt naar mijn tekening is die ook anders dan jouw tekening. De echte discussie gaat over wat het laag van invloed zou zijn op het hoog. Bij bi-wiren gaat de stroom van het laag namelijk voor het grootste deel door een aparte kabel, en dat zou beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op maandag 25 juni 2001 00:17 schreef FreeRider het volgende:

[..]

Te vinden op : http://www.1388.com/articles/faq_cable/
Ik zie deze post nu pas.
current squared time the resistance equals voltage drop
Ja hoor, het is V=I*R en P=I2R
Niet V=I2R :P

De argumenten zijn niet echt heel duidelijk uitgelegd, maar goed, dat was te verwachten. Wat ze geloof ik proberen te zeggen is ongeveer het volgende:
ze stellen dat als je een samengesteld signaal hebt van een hoge en een lage toon, bijvoorbeeld 100Hz en 10KHz, dat dan de spanningsdrop van 100Hz invloed zou hebben op het 10KHz signaal. Dat is natuurlijk niet waar, ga maar na. Stel je zet hetzelfde signaal op een High pass filter die vanaf 1 KHz werkt. Volgens die bewering zou doordat de lage toon een spanningsdrop heeft, ook het hoog worden meegenomen, maar dat is dus juist niet waar, omdat het hoog er wel doorkomt (het idee van een high pass filter).

Twee argument snap ik niet helemaal wat ze bedoelen, maar volgens mij heeft het iets te maken met dat het magnetische veld dat zich om de kabel vormt, het signaal in de kabel zou beinvloeden. Of dat waar is weet ik niet, maaruh, dit lijkt me van het kaliber blokjes onder je speakerkabel leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaagharses
Dit heeft in mijn opinie alles met het Bi Wire effect te maken. Het gaat namelijk om die R. Die zorgt die R samen met de L voor een (hoogdoorlaat)filter. Die L is verschillend (aangezien een tweeter waarschijnlijk andere eigenschappen heeft dan een woofer).
Als je nu naar mijn schema kijkt, zie je dat het dus verschillende filters zijn. Dat zou je misschien kunnen horen.

Ik snap zelf niet helemaal wat ik heb opgeschreven :O, maar hopelijk is mijn punt duidelijk. Dit lijkt me de enige logische verklaring waarom BiWire "anders" zou moeten klinken.
Dat over die stromen vind ik maar een vaag verhaal :?

/Goh dit wordt nog een leuke discussie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmm.. kabel discussies ;)

nah, ik zal me inhouden.. _ik_ hoor het wel..(is relatief eenvoudig via een luistersessie achter te komen)

Ik kan me 2 redenen voorstellen waarom bi-wiren beter zou zijn;

1) 'effecten' in de kabel, zoals hierboven beschreven
2) filter.

De nummer 2) wordt denk ik pas echt interessant als je ook bi-amping gaat toepassen. Als ik naar m'n eigen luidsprekers kijk dan zitten daar eigenlijk 2 filters in, welke niet met elkaar verbonden zijn. 1 voor het hoog/midden en 1 voor het laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Laatst online: 26-10 00:53

Part

Helemaal niets.....

Het voordeel van BI-Wiring is dat er voor het hoge-tonen gedeelte een andere kabel als voor de lage tonen gebruikt kan worden.

Voor de lage tonen wil je een dikke kabel met een lage ohmse weerstand zodat de dempings factor van de versterker niet verloren gaat. Een dikkere kabel is meestal meer capacitief als een dunnere wat hem minder geschikt maak voor hoge tonen.
Daarbij heeft een dikere kabel meer last van het skin-effect als een dunnere kabel

Voor de hoge tonen kun je met BI-Wiring een dunnere kabel nemen die dus lager capacitief
is en ook minder last van het skin-effect heeft.

Je moet natuurlijk wel bij je aansluitkastjes op de luidsprekers de verbindingsplaatje er uit halen anders
zijn de voordelen van BI-Wiring grotendeels weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaveBlue
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-10 13:05
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Harman/Kardon HK6100 die ik ge-biwired heb op twee Wharfedale Atlantic AT-400 speakers. Om het verschil echt goed te kunnen horen, moet je echter wel in het bezit zijn van een goede cd-speler; voor mp3-tjes onder 256kbit/s is het imho niet nodig en ook de soundtrack van "The Peacemaker" (mooi stuk fusion-klassiek) valt op minidisc keurig door de mand.

Biwiren heeft dus eigenlijk alleen zin als de geluidsbron (cd, sblive, md) voldoende dynamiek bezit.

"So the whole basis for jazz music is based on the fact that the bass player could not play his instrument." - Miroslav Vitous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

om een lang verhaal kort te maken...met een eenvoudig Kenwood/Mission setje is het imho niet echt de moeite/het geld waard om te biwireen...(en ik heb nix tegen geld uitgeven voor goede kabels)....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:34

Sharky

Skamn Dippy!

Wat er beter is voor bas-midbas ? zilverkabel.
ehm...daar is zilverkabel toch juist _niet_ geschikt voor?

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-10 19:38

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Ik heb nog een oud Sony MHC-5600 torentje met bi-wiring , en ik moet zeggen dat ik het wel hoor qua geluid .

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 25 juni 2001 10:46 schreef Raaaaaap het volgende:
Ik heb nog een oud Sony MHC-5600 torentje met bi-wiring , en ik moet zeggen dat ik het wel hoor qua geluid .
Daar durf ik wel een weddenschap op te zetten dat je niet blind single-wired en bi-wired verschil gaat horen!

Dus dat ik 'm single of bi wired aansluit, en dat jij dan bepaalt of het zo is. En dat dan 20 keer. Als jij het dan meer dan 16 keer goed hebt, geloof ik je!

_kan_ je dat setje wel single-wired aansluiten? Meestal lukt dat niet, met standaard setjes (panasonic heeft er ook een handje van), en heb je hetzelfde setje single- en bi-wired beluisterd? Dus niet dat je van het ene (singlewired) setje naar een beter (bi-wired) setje gegaan bent ofzo. Als dat zo is, dan moet je dat maar eens proberen (laat je moeder de kabeltjes switchen >:) en luister en bepaal zelf of het single of bi wired is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slayer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-10 19:38

Slayer

1981 - 2019 - 2024?

Misschien niet 16 x :) zulke goede oren heb ik ook weer niet.

met die Sony set kan ik hem alleen bi-wiring , en ik heb ook arparte boxen voor hoog en laag.

Black Sabbath - End of the Beginning
Elizabeth is lief :)
Firefox Browser
KINKpuntnl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Op maandag 25 juni 2001 02:43 schreef sharkyOnline het volgende:

[..]

ehm...daar is zilverkabel toch juist _niet_ geschikt voor?
voor zover ik weet wel...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op zondag 24 juni 2001 23:30 schreef Jag het volgende:
Ik heb thuis trouwens een opstelling met een vieraderige speakerkabel, maar met het plaatje op de speaker nog tussen de HF en LF. Gewoon omdat biwiren gewoon nergens op gebaseerd is, en ik het dus niet de moeite vind om dat plaatje eraf te gaan halen :)
LOL hoezo demonstratief...

:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Op maandag 25 juni 2001 00:55 schreef Vaagharses het volgende:
Dit heeft in mijn opinie alles met het Bi Wire effect te maken. Het gaat namelijk om die R. Die zorgt die R samen met de L voor een (hoogdoorlaat)filter. Die L is verschillend (aangezien een tweeter waarschijnlijk andere eigenschappen heeft dan een woofer).
Als je nu naar mijn schema kijkt, zie je dat het dus verschillende filters zijn. Dat zou je misschien kunnen horen.

Ik snap zelf niet helemaal wat ik heb opgeschreven :O, maar hopelijk is mijn punt duidelijk. Dit lijkt me de enige logische verklaring waarom BiWire "anders" zou moeten klinken.
Dat over die stromen vind ik maar een vaag verhaal :?

/Goh dit wordt nog een leuke discussie :)
Nee, niet echt, je moet het echt even met tekeningen ondersteunen.

Overigens, kleine rectificatie. Wat ik zei over dat je bi-wiren moet vergelijken met dezelfde situatie alleen dan zonder plaatje bij de speakers tussen de twee fasedraden en de twee nuldraden, is niet waar. Bij bi-wiren heb je namelijk niet het voordeel van halve kabelimpedantie! Door de kabel van het hoog kan ook alleen maar de stroom van het hoog lopen, en daarom zal er dus gewoon de normale kabelimpedantie voor gelden. Dus bi-wiren is misschien zelfs wel slechter dan dezelfde situatie alleen dan met de plaatjes ertussen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 24 juni 2001 23:15 schreef leuf het volgende:
Heb hier een KENWOOD versterker met twee mission speakers, die bi wired aangesloten kunnen worden.
Mijn vraag is eigenlijk of je dit verschil direct hoort of niet...
Ben namelijk niet een enorme audiofreak, maar als nou ook de gemiddelde leek het verschil hoort , is het misschien wel de moeite waard

alvast bedankt
Heeft absoluut geen zin. je verdubbelt alleen de hoeveelheid speakerkabel.
Heeft alleen zin met twee aparte eindbakken, voor hoog en voor laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

biwiring = onzin.

De kabel gedraagt zich voornamelijk resistief en capacitief, en daarmee genereer je ook geen extra IM vervorming. IM vervorming word alleen gegenereerd door niet-lineaire overdracht.

En hebben jullie wel eens gekeken wat een kleine frutdraadjes er in de gemiddelde versterker zitten (van de eindtorren naar de klemmen)? En in de boxen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:12
Op donderdag 11 april 2002 11:52 schreef DaBit het volgende:
biwiring = onzin.

De kabel gedraagt zich voornamelijk resistief en capacitief, en daarmee genereer je ook geen extra IM vervorming. IM vervorming word alleen gegenereerd door niet-lineaire overdracht.

En hebben jullie wel eens gekeken wat een kleine frutdraadjes er in de gemiddelde versterker zitten (van de eindtorren naar de klemmen)? En in de boxen?
agreed, ti's gewoon: "ik denk dat het zo is, dus ik hoor het!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 19:36
Als een hifi-gek echt gek is dan soldeerd hij z'n kabels direct op de amp. Daar heb ik dus nog NOOIT van gehoord. De meeste discussie over dit gekkergedoe (ik doe lekker mee zei de gek) is dus om van onder de tafel te liggen.

Natuurlijk maakt Bi-Wiring een groot verschil! Net als bij printontwerp je werkt met sterpunten voor je aarding is het ook erg goed om voor je speakers een sterpunt dichtbij de bron aan te leggen. Ook zullen de signalen(LFHF) elkaar minder beinvloeden.

(hier in Jemen heeft zover ik heb kunnen zien alleen onze ambassadeur een beetje leuke speakers...)

diskeltische lurker

Pagina: 1