Welke RAID controller

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-01 03:40
Voordat ik mijn vraag ga stellen, moet ik eerlijk bekennen dat RAID controllers iets nieuws voor mij zijn.

Ik heb recent een oude 1u server gekregen van een vriend van mij en die omgebouwd naar een desktop fileserver.
Specificaties:
ESXi 6
Supermicro X8DTL
2x Intel Xeon E5620 8 x 2.4Ghz
48GB Kingston ECC RAM
Intel 80GB SDD (voor OS)
2X ARC-1200

Ik ben op zoek naar een RAID controller die voldoet aan mijn eisen.
Ik heb nu de 2 RAID kaarten op RAID 1 draaien en 6 Sata poorten op mijn moerbord die zonder RAID draaien.
Mijn HHDs zijn als volgt.
1x WE RE 4TB
1x Seagate 3TB
4x WE RE 2TB
2x WE Green 2TB
1x Samsung 2TB

2x WE RE 2TB en 2x WE Green 2TB zijn de schijven die op RAID 1 draaien op de 2 controllers.
Nu zoek ik een RAID controller waar ik meerdere HHD's op kan aansluiten (Maximaal 15). Combinatie van geen RAID/RAID 0 en RAID 1.
Dus de 6 die nu aan mijn moederbord zijn aangesloten en de 2x RAID 1.
Kaart moet compatible met ESX zijn, hoeft niet hot swappable te zijn en ik heb een budget van ongeveer 200 euro.

Bij voorbaat dank.

Foto van mijn server
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams3-1.cdninstagram.com/t51=12885-15/e35/13249647_1770454533185846_787154356_n.jpg

Alle reacties

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-01 10:28
Even een tussenvraag uit interesse: waarom kies je hiervoor? Te weinig budget?
Het grootste risico wat je loopt is dat je voeding kapot gaat en al je opslagmedia in één keer sloopt.
Of dat de hele kast met al je data in één keer wordt gestolen. Foetsie. Alles weg.

Hoe groot is je totale online opslagbehoefte?

Voorbeeld: als je 1x WE RE 4TB erbij koopt en die in RAID 1 of RAID 0 (afhankelijk van je doel) op het bestaande moederbord aansluit en de rest in een separate (oude) computer zet voor het maken en opslaan van backups? Deze backupcomputer zet je alleen aan als je periodiek de backup maakt en via een GigaBit Ethernetkabel loopt dat snel genoeg voor backupdoeleinden. Of je werkt zelfs met backupharddisks in externe behuizingen zodat je data altijd op twee locaties is.

Waarom?
RAID doe je voor verhoging van de online beschikbaarheid of snelheid en het is geen enkele vervanging voor een backup: die backup zul je dus óók nog in moeten regelen. Of is de data dat niet waard? Dan is het ook geen RAID waard?

Maar afijn, ik lees graag waarom je investeert in een dure betrouwbare RAID-controllerkaart in een PC waarin AL je opslagmedia zitten zonder dat ik lees over een UPS of backups of iets dergelijks. Ik zie dat eigenlijk als het paard achter de wagen spannen.

• Xmoo
Laat ik zo zeggen... Dit is een fileserver. De drives die belangrijk, zitten in Raid 1 en bestanden die ik nodig hebben worden extra ge-backupped op een losse NAS. Als ik data kwijt raakt, maakt het niet uit. Alles is opnieuw te krijgen.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:31

Marc H

- - Is wakker - -

Waarom draai je ESXi 6 op een fileserver?

Wat mis je aan de huidige situatie?

200 euro is erg weinig voor een 16 poorts raid controller, de goedkoopste in de pricewatch is al 365 euro.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Xmoo
Marc H schreef op dinsdag 24 mei 2016 @ 20:15:
Waarom draai je ESXi 6 op een fileserver?

Wat mis je aan de huidige situatie?

200 euro is erg weinig voor een 16 poorts raid controller, de goedkoopste in de pricewatch is al 365 euro.
Omdat ik meerdere VM's draai. Plex server, Game servers, Expendology.

Heb nu 2e hands een 12 port gevonden.
Areca 1231ML voor 125 euro. Denk dat het die kaart gaat worden.